Feedback gevraagd: reisschema nov-dec 31 dagen

Hallo allemaal,

wij hebben al veel gelezen van andermans avonturen, en dat van ons komt nu ook dichtbij! We komen aan in Auckland op 11 november en vliegen terug vanuit Christchurch op 13 december. De ferry is totnutoe het enige wat we hebben vastgelegd op ongeveer 1/3e van de reisduur. Voor we op route gaan vanuit Auckland zijn we al twee dagen bij familie om bij te komen, wat dingen in te slaan en wat van Auckland te zien natuurlijk.

We zijn benieuwd naar feedback van kenners/ervaringsdeskundigen op ons reisschema. We houden van een actieve vakantie; wandelen, fietsen, mountainbiken, kayakken etc. Niet van bungeejumpen en dat soort dingen. Veel van de natuur zien en ook zijn we dierenliefhebbers. We gooien een tentje in de auto voor flexibiliteit en zien wel waar we overnachten: motel/B&B/camping. Voor het Zuidereiland hebben we nog een paar dagen ‘over’, hoe kunnen we die her en der leuk gaan gebruiken? We hebben nog niet alle activiteiten/highlights ingevuld in de laatste kolom. Als er onlogische/onhaalbare zaken tussen zitten horen we dat ook graag.

Alvast bedankt voor jullie feedback (we staan open voor alle suggesties/wijzigingen) :smiley:

groeten, Arno & Marieke

1 Auckland - Whangarei - Auckland en omgeving verkennen, 's middags huurauto ophalen
2 Whangarei - Paihia - Bay of Islands
3 Paihia - Orewa
4 Orewa - Coromandel - Coromandel beach
5 Coromandel - Rotorua
6 Rotorua - Taupo
7 Taupo - Turangi - Tongariro crossing
8 Turangi - Ohakune
9 Ohakune - Wanganui
10 Wanganui - Wellington
11 Wellington - Picton - Ferry Wellington - Picton om 14:05
12 Picton - Motueka - Abel Tasman park
13 Motueka - Motueka - Abel Tasman park
14 Motueka - Westport
15 Westport - Greymouth
16 Greymouth - Franz Jozef - Franz Josef glacier
17 Franz Jozef - Haast beach
18 Haast beach - Wanaka
19 Te Anau - Te Anau - Wandelen
20 Te Anau - Te Anau - Milford Sound
21 Te Anau - Invercargill
22 Bluff - Steward Isl - Great Walk Rakiura Track?
23 Steward Isl - Invercargill
24 Invercargill - Owaka - Nugget Point/Roaring Bay Zeeleeuwen/pinguins
25 Owaka - Dunedin - Zeeleeuwen/pinguins kijken
26 ?
27 ?
28 ?
29 Kaikoura - Kaikoura
30 Akaroa - Akaroa - Relaxdag
31 Christchurch - Vertrek Christchurch airport 16:55 LT

Mount cook, Lake Tepako opnemen om te wandelen. en rondom Queenstown mooie omgeving naar Glenorchy of Arrowtown. Ik snap dat je het misschien een actieve stad vind, maar de omgeving is mooi. Ik zou westport- Greymouth proberen te skippen vond ik niet zo bijzonder. Misschien een dag vrij te houden voor slecht weer i.v.m. cancelling (glaciers, Kaikoura zelf meegemaakt een mooie strak blauwe lucht ,maar zee te wild)

1 like

Idee voor dagen 26/27/28:

26: vertrek vanuit Dunedin, bezoek de Moeraki Boulders, en rij daarna door naar Mt. Cook.
Je hebt bij Mt. Cook het Glentanner Holiday Park waar je zou kunnen overnachten. Of eventueel the Hermitage Hotel, maar dat is natuurlijk wel wat prijziger.
Bij een vroeg vertrek uit Dunedin zou je rond de middag aan kunnen komen bij Mt. Cook en kun je daar de rest van de dag gebruiken om te wandelen.

27: Verlaat Mt. Cook en vertrek richting Lake Tekapo. Dit is geen lange rit, max. 2 uur. Ook in Tekapo kunnen jullie heerlijk van de natuur genieten

28: Lake Tekapo - Kaikoura

Wij doen zelf in februari komend jaar een 28 daagse rondreis door Nieuw Zeeland, en de drie dagen zoals ze hierboven genoemd staan, zo hebben wij ze zelf ook gepland.
Daarbij zou het echt een grote zonde zijn als je Mt. Cook / Lake Tekapo niet zou meenemen in je reis. Mt. Cook zal echt een van de hoogtepunten zijn!

1 like

Hallo Arno en Marieke,

Een kleine tip, de tongariro crossing is een wandeling die gemiddeld 6 uur duurt!
Hou hier met je reisschema rekening mee!
N hele fijne vakantie!

Gr Roos

Er is al veel gezegd maar tips heb je nooit genoeg.

• als je vanuit Auckland noordwaarts gaat kan je ook de meer westelijke route nemen door de Kauri bossen. Dit is een prachtig gebied en er is een enorm goed Holiday Park, Top 10 Kauri Coast. Ze hebben mooie kamers maar als het weer het toelaat kan je best je tentje naast de rivier zetten en de magnifieke keuken gebruiken. Via Opononi kan je dan naar de Bay of Islands en verder via Whangarei terug.
  • Het is misschien wat cliché maar de wandeling naar Cathedral Cove is echt wel een must, probeer vroeg te vertrekken voor de zonsopgang.
  • enkele wandeltips als je van Coromandel naar Rotorua rijdt: Wairere Falls Track, Karangahake Gorge, Te Waihou Walkway.
  • Rij nog iets verder dan Turangi en overnacht met zicht op de vulkanen. Er zijn verschillende mogelijkheden langs de 47 en in Whakapapa is een hostel.
  • Als je niet voor het Wanganui nationaal park gaat is Wanganui zelf nu niet echt de moeite. Je kan in één dag van Tongariro NP naar Wellington rijden als je op tijd vertrekt.
  • Wij zijn ook geen stadsmensen maar Wellington is wel leuk om eens door te kuieren. Het Te Papa museum is schitterend, en gratis! Je hebt een mooi zicht vanop Mount Victoria.
  • Als je een dagje wil winnen kan je vanuit Picton nog naar Motueka rijden.
  • Een tip voor Abel Tasman: 2 day Tonga Paddle & Hike, tik maar eens op google. Dag 1 met de kayak. Je slaapt op aquapackers.co.nz en wandelt dag 2 de Coastal Track terug. Prachtig.
  • Je kan in één dag vanuit Motueka naar de gletsjers rijden zonder te moeten racen. Zo win je in jou planning wel 2 dagen!
  • Hetzelfde geldt voor gletsjers - Wanaka. Dit kan makkelijk op één dag met nog voldoende tijd om regelmatig te stoppen.
  • Ik sluit me aan bij Wollie. Queenstown verdient wel wat meer aandacht. Neem de gondel voor een verbluffend zicht over lake Wakatipu en de Remarkables.
  • De rit naar Glenorchy is fenomenaal. Ik vind dit één van de mooiste plekken die ik ooit bezocht. Er zijn ook veel wandelingen.
  • Invercargill - Dunedin, de Southern Scenic Route. Heel mooi, heel veel te zien. Probeer hier iets meer tijd voor te nemen.
  • De Otago Peninsula bij Dunedin is ook de moeite. Hier heb je een goede kans om Royal Southern Albatrossen te zien.

Misschien moet je het voorstel van Ash eens overwegen. De MacKenzie regio is prachtig en je kan vele wandelingen maken aan Mt. Cook. Ik vrees wel dat je de Southern Scenic Route zal moeten laten vallen.

Veel plezier!

1 like

Bedankt allemaal voor de goede info! Veel dingen die we niet wisten, of waar we nog niet aan gedacht hadden. Dit is goede info, ook wat qua reizen haalbaar is, ik merk dat we nog wel een beetje van de voorzichtige zijn en trajecten nu beter kunnen inschatten.
We gaan dit weekend jullie tips eens doornemen met de kaart erbij en zullen wijzigingen aanbrengen in ons schema. Top!

Zo: we zijn er eens goed voor gaan zitten om alle tips op te zoeken, en we hebben aardig wat zaken aangepast. Zie:

1 Auckland - Kauri coast - Auckland en omgeving verkennen, 's middags huurauto ophalen en spullen inslaan
2 Kauri coast – Paihia - Bay of Islands
3 Paihia - Orewa
4 Orewa - Coromandel
5 Coromandel – Rotorua - Cathedral cove/Wairere Falls Track, Karangahake Gorge, Te Waihou Walkway wandelingen
6 Rotorua - Taupo
7 Taupo - Turangi
8 Turangi - Turangi/highway 47 - Tongariro crossing
9 Turangi – Wanganui - Wanganui national park
10 Wanganui – Wellington - Te papa museum Wellington
11 Wellington – Picton - Ferry Wellington -> Picton om 14:05
12 Picton – Motueka - Abel Tasman park
13 Motueka – Motueka - Abel Tasman park
14 Motueka - Greymouth
15 Greymouth - Franz Jozef glacier
16 Franz Jozef glacier - Franz Jozef glacier - Franz Josef glacier
17 Franz Jozef glacier – Queenstown - Glenorchy
18 Queenstown - Te Anau - wandelen
19 Te Anau - Te Anau - Milford Sound
20 Te Anau - Invercargill/Bluff
21 Bluff - Steward Island - Wandelen
22 Steward Island - Invercargill/Bluff - Wandelen
23 Invercargill – Owaka - Nugget Point/Roaring Bay Zeeleeuwen/pinguins
24 Owaka – Dunedin - Zeeleeuwen/pinguins kijken
25 Dunedin - Dunedin
26 Dunedin - Mt. Cook - Wandelen
27 Mt. Cook - Lake Tekapo
28 Lake Tekapo - Kaikoura
29 Kaikoura – Kaikoura - Walvissen/zeeleeuwen bekijken
30 Kaikoura - Akaroa
31 Christchurch – Vliegtuig - Vertrek Christchurch airport 16:55 LT

Hoe klinkt dit? We hebben de vrije dagen van het vorige schema geprobeerd goed in te zetten op de extra tips die jullie ons gaven. Is dit zo een beetje gelukt, en hebben we de (voor ons) interessante zaken in een haalbaar schema?

Naast de ingevulde dagen zie ik precies weinig verschil met het eerste schema. Hoewel het mij praktisch wel te doen lijkt, vind ik het wel een heel druk schema. Als je veel gaat kamperen (tent opstellen en afbreken, winkelen, koken,…) vrees ik zelfs dat er geen tijd zal overblijven om van de natuur te genieten en wat te wandelen.

We zullen ongeveer 50/50 gaan kamperen en in een cabin/B&B slapen. Zelf koken zullen we bijna niet doen, dus die dingen besparen al wel wat tijd. Ik heb nu ook van elke dag de reistijd opgezocht via de site van de AA, zodat we zien waar evt knelpunten zitten. Dat maakte het ons wel duidelijk dat niet schema niet ‘in beton gegoten’ is en we daar ook zien hoe het gaat lopen. Wij hadden bv discussie over de trip naar Kaikoura, zal van de reis totdantoe afhangen of we daar nog tijd voor hebben of dat we her en der al wat extra tijd opgesoupeerd hebben.
Het moet iig wel een relaxte vakantie worden met tijd voor natuur, wandelingen en ook wat rust af en toe. We merken vast wel of dat dus haalbaar is en anders passen we de plannen maar iets aan. Is Kaikoura dan een goede schrapmogelijkheid of zou jij de tijd ergens anders vandaan halen?

Ok Arno, dat lijkt me een goede ingesteldheid. Doe het op je eigen tempo en laat de laatste etappe van je reis afhangen van wanneer je terugkomt van Milford Sound. Afhankelijk van de tijd die dan nog overschiet kan je de laatste etappe van je reis à la minute invullen met Stewart Island, Southern Scenic Route, Mt. Cook regio, Akaroa, Kaikoura of misschien zelfs combinaties hiervan. Komt goed.

Geniet ervan! En laat iets weten als je terugkomt hé.

1 like

Gaan we doen, we hebben nu de spirit en instelling al te pakken voor de trip :wereld: Nu nog een dikke twee weken, wat vliegt de tijd… Bedankt voor al je info, dit heeft ons geholpen/bevestiging gegeven/aan het denken gezet. Meld me als we het achter de rug hebben, zal in dit topic een verslag geven van de trip.

Ik kijk uit naar je reisverslag. Voor ons is het vandaag nog precies 100 dagen voordat we aan onze eigen reis mogen beginnen. Ik kan me voorstellen dat het voor jullie nu allemaal wel aan het kriebelen is!
Vooral gezien het feit dat wij nagenoeg dezelfde route zullen rijden ben ik erg benieuwd naar jullie ervaringen en belevenissen!

Is het overigens jullie eerste keer NZ?

Onze napret is dan wellicht voor jou een stukje voorpret. Onze eerste keer NZ ja, ik ben zelf wel eens in die ‘hoek’ geweest; zuidoost Australië. Stond vooral te kijken daar van de natuur, de diversiteit daarin en de mentaliteit en levensinstelling van bewoners. Top als dat hier ook zo gaat zijn!

Ja inderdaad, jullie napret wordt onze voorpret!
Ik ben ook benieuwd naar de activiteiten en excursies die jullie allemaal gaan doen. Voor Nieuw Zeeland hebben wij zelf 4 excursies al geboekt, de 4 die we absoluut niet willen missen.
Houden jullie toevallig iets van een waarbenjij.nu bij? Kunnen we jullie onderweg al volgen :slight_smile:

Ik ben nog nooit in Australie geweest, maar ik kan je vertellen dat Nieuw Zeeland echt prachtig is, echt de moeite waard. Na elke bocht wordt je weer verrast met een nieuwe landschap en uitzicht. De mensen zijn zo relax, vriendelijk en (zoals ik ervaren heb) echt oprecht geinteresseerd in jou en je verhalen! Ik ben geen onvriendelijke Kiwi tegengekomen destijds!

Neuh, we gaan niks bijhouden: richtens ons puur op het genieten daar. Foto’s en verhalen komt daarna wel, al willen we wel per dag wat aantekeningen maken waar we zijn geweest en wat we hebben gedaan.
Bedankt voor je hulp en het verhogen van onze voorpret met het leuke uitzicht wat je geeft!