Wij gaan begin volgend jaar lekker genieten van een lange (6 weken duurde) vakantie.
Wij gaan met een grote motorhome camper beide eilanden af reizen.
We vliegen naar auckland, daarna direct naar rotorua waar onze camper zicht bevind.
Vanuit daar start onze reis.
We willen dan naar beneden naar Wellington om de oversteen naar de zuider eiland te maken.
Die ronden we dan eerst af en gaan dan terug naar het noorder eiland.
Daar maken we het rondje af om weet te eindig in Rotorua.
Wij hebben het onderstaande schema ingedachte.
Kijken naar ons concept reis schema, wat zouden jullie anders doen en waarom?
Alvast bedankt voor jullie tijd en moeite,
Groetjes Samantha en Roland
Hoofd plaatsen Afstand Reistijd
Dag 1 Noorder eiland 01 Vertrek vanuit Rotorua en omgeving 109 1,8
Dag 2 Noorder eiland 02 NP regenwoud 142 3,6
Dag 3 Noorder eiland 03 Napier 180 3,6
Dag 4 Noorder eiland 04 Napier - Hastings 54 1,5
Dag 5 Noorder eiland 05 Hastings - Castle Point 273 4,2
Dag 6 Noorder eiland 06 Castle Point - Cape Paliser + Wellington + Picton (avondtocht) 308 5,4
Dag 7 Zuider eiland 01 Picton - Abel Tasman NP (Marahau) 175 3,6
Dag 8 Zuider eiland 02 Abel Tasman NP nvt nvt
Dag 9 Zuider eiland 03 Abel Tasman NP - Saint Arnaud + Lake Nelson NP 120 2,1
Dag 9 Zuider eiland 04 Lake Nelson NP - Hector + Karamea 350 4,2
Dag 10 Zuider eiland 05 Karamea - Punakaiki + pancake rocks + Greymouth 200 3,6
Dag 11 Zuider eiland 06 Greymouth - Fox Glacier + Franz Jozef Glacier 200 3
Dag 12 Zuider eiland 07 Fox Glacier + mt cook nvt nvt
Dag 13 Zuider eiland 08 Fox Glacier - Haast Pass + Queenstown 325 4,8
Dag 14 Zuider eiland 09 Queenstown - Gunns Camp + Milford Sound 300 6
Dag 15 Zuider eiland 10 Milford Sound - Te Anau + Lake Manapouri 150 2,4
Dag 16 Zuider eiland 11 Milford Sound - Milford Track + Doubtful Sound overnight cruise nvt nvt
Dag 17 Zuider eiland 12 Lake Manapouri - Invercargill + Bluff 175 3
Dag 18 Zuider eiland 13 Stewart Island nvt nvt
Dag 19 Zuider eiland 14 Bluff - Catlins Forest Park 100 1,8
Dag 20 Zuider eiland 15 Catlins Forest Park - Dunedin 175 3
Dag 21 Zuider eiland 16 Dunedin - Lake Tekapo 300 4,8
Dag 22 Zuider eiland 17 Lake Tekapo - Akaroa + Christchurch 375 6
Dag 23 Zuider eiland 18 Christchurch - Arthurs Pass nvt nvt
Dag 24 Zuider eiland 19 Christchurch - Hammer Springs + Kaikoura 275 4,2
Dag 25 Zuider eiland 20 Kaikoura nvt nvt
Dag 26 Zuider eiland 21 Kaikoura - Picton - Wellington (avondtocht) 150 2,4
Dag 27 Noorder eiland 07 Wellington nvt nvt
Dag 28 Noorder eiland 08 Wellington - Wanganui 230 3,9
Dag 29 Noorder eiland 09 Wanganui - New Plymouth + Tongariro 450 7,8
Dag 30 Noorder eiland 10 Tongariro crossing nvt nvt
Dag 31 Noorder eiland 11 Tongariro - Lake Taupo + Waitomo caves 240 3,9
Dag 32 Noorder eiland 12 Waitomo caves - Waipoua Kauri Forest 420 6,6
Dag 33 Noorder eiland 13 Waipoua Kauri forest - Ninety Miles beach + Cape Reinga 240 4,8
Dag 34 Noorder eiland 14 Cape Reinga - Paihi 215 3,3
Dag 35 Noorder eiland 15 Paihi - Bay of Island + Thames 375 6,9
Dag 36 Noorder eiland 16
Dag 37 Noorder eiland 17 Thames - Tapu-Coroglen Road + Whitianga + Hot Water Beach 135 2,7
Dag 38 Noorder eiland 18 Hot Water Beach - Cathedral Cove + Whakatane 245 4,2
Dag 39 Noorder eiland 19 Whakatane - Roturua 60 1,2
Dag 40 Noorder eiland 20 Rotuarua - Auckland nvt nvt
Dag 41 Noorder eiland 21 Auckland nvt nvt
Neem op het Noordereiland ook de Forgotten World Highway tussen Taumarunui en Stratford. Dat schijnt een hele mooie route te zijn, die leidt naar een Fujijama achtige vulkaankegel, Mount Egmont of Mount Taranaki geheten. Het lijkt mij een fotogenieke belevenis om vanuit Stratford verder rondom die berg te rijden.
Vergeet ook het oostelijk deel van het Noordereiland niet, b.v. de East Cape, de Waioeka Gorge (korte route Opotiki - Gisborne), route Napier - Gisborne, Mahia Peninsula, Lake Waikaremoana in het Te Urewera National Park, White Island (hete bronnen), enz. Dat oosten wordt stelselmatig vergeten. Jammer toch? Ter vergelijking, ik vind de route Napier - Gisborne over het geheel genomen mooier dan de route Wellington - Napier.
Ga ook naar Rangitoto Island en Waiheke Island, met de boot vanuit Auckland. Vanuit Oraplu Bay op Waiheke gaat een boot naar Coromandel. Rangitoto is een eiland met veel vulkanisch gesteente, autovrij, wel met treintje op wielen.
Neem op het Zuidereiland ook de tijd voor Picton en Akaroa. En als je de vlucht van albatrossen wilt zien, moet je op een observatiepunt op Otago Peninsula zijn, niet ver van Dunedin.
Blijf op het Zuidereiland een aantal dagen in Queenstown. Leuke, gezellige plaats, genoeg te doen, ook in die omgeving veel te zien.
Cor, Dank je wel voor de aanvullingen / ideeën.
We gaan er mee aan de slag.
Op de Franz Josef of Fox Glacier willen we graag een heli-hike doen.
Heeft iemand recent ervaring met een Heli-hike op 1 van de 2 gletsjers of misschien wel beide?
Welke heeft de voorkeur? Na een weekend allerlei opties bekijken, zijn wij er namelijk nog niet uit.
Het volgende routedeel is te overwegen: Rotorua - Murupara - Lake Waikaremoana - Wairoa - (Mahia Peninsula) - Gisborne - East Cape - Opotiki - Matawai - Gisborne - Napier. In plaats daarvan zou je b.v. het gebied tussen Auckland en Cape Reinga kunnen laten schieten.
Je schrijft dat jullie 6 weken gaan genieten, maar dit lijkt mij eerder 6 weken afzien op de weg… Als ik dit schema zo lees dan is het iedere dag zoiets van; dit hebben we gezien en snel de auto in want we moeten verder.
Persoonlijk zou ik minimaal een week niets plannen, en lekker genieten van de dingen die op jullie pad komen.
Stel nou dat je het ergens zo naar je zin hebt dat je er eigenlijk wel langer zou willen blijven. Dat kan dus niet want het schema…
Ik zou zeggen, hou je highlights bij de hand maar gooi de dagplanning over boord.
Geniet van het moment!
Ik was in 2002/2003 een week of 6 in Nieuw Zeeland, waarvan ca 2,5 week met een touringcarreis over het Noorder- en het Zuidereiland. Een lekkere ontspannen belevenis, zo’n touringcarreis. Ik bekeek het schema van de touringcarreis. Daarnaast had ik bepaalde richtpunten voor wat ik in die andere 3,5 weken zou kunnen doen. Het was bepaald geen vol schema. Ik ging met lijnbussen wat ritten maken. Richtpunten waren veelal plekken waar de touringcarbus niet kwam. Daarnaast wilde ik b.v. wat langer in Queenstown zijn. Een heel leuke gezellige plaats, veel te zien, ook in de directe omgeving, o.m. een tochtje met een oude stoomboot. Richtpunten waren o.m. Coromandel Peninsula, omgeving Gisborne, Queenstown, Stewart Island, Akaroa. Onderweg kwam ik Picton tegen, waarnaar ik later weer terug ging. Ook wilde en ging ik met de Transalpine Express (trein) van Greymouth naar Christchurch. Ik heb nog een aantal dagen bij kennissen in Auckland en Christchurch gelogeerd. Vlak bij Auckland heb je ook een paar boeiende eilanden, Rangitoto en Waiheke Island.
Je moet je niet te veel op de z.g. highlights richten. Kriskras wat rondreizen is ook leuk, dwars door het binnenland, daarnaast wat stukken kust. Ook die weken met lijnbussen vond ik zeer de moeite waard.
Een dag verblijven in de botanische tuin en rosarium in Wellington vind ik ook de moeite waard. Het mag zo zijn, dat b.v. Winschoten ook een rosarium heeft, maar dat neemt niet weg, dat je ook in Nieuw Zeeland daarvan kan genieten. Je komt er met de cablecar. Zo’n ritje is ook mooi.
Ik heb ook nog lekker gewandeld in de wijk St. Martin in Christchurch. Je loopt langs een riviertje. Er woonde een tante van een vriend van mij, waar ik een aantal nachten heb gelogeerd. Ik heb ook nog gewandeld in een woonwijk in Wanganui aan de andere kant van een spoorweg, dat aan het hotel ligt, waar ik overnachtte. Het vond ik vergelijkbaar met een villawijk in Groningen. Ook dat vond ik leuk om in Nieuw Zeeland mee te maken.
Je hoeft je dus niet te houden aan plekken waar je zogenaamd geweest moet zijn.
Bedenk je wel dat de wegen rond Kaikoura nog niet toegankelijk zijn.
Over de state highway 1 wordt gezegd dat het tot wel een jaar kan duren voordat deze open gaat.
Of de Inland road al open is weet ik niet, maar mocht die tegen de tijd van je reis wel open zijn moet je rekening houden met omrijden.
Zeker als je van Kaikoura naar Picton wilt is het een eind verder rijden dan.
Op de facebookpagina van Kaikoura Civil Defence staat veel informatie over de regio.
Ik neem aan, dat het treinverkeer tussen Picton en Christchurch er geheel of gedeeltelijk ook uit ligt. Is dat zo, dan zullen er vermoedelijk bussen worden ingezet. Ik denk, dat dat, mede gezien het omrijden, heel wat vertraging zal opleveren. Maar, ieder nadeel heb z’n voordeel. Als de bus moet omrijden, zie je ook meer van het mooie landschap.
Je hebt het over een grote motorhome camper. Hoe groot is die en hoe hard denk je daarmee te gaan rijden? Waar heb je je rijtijden op gebaseerd? Verder ben ik het met Zaan eens: bouw speling in. En Cor, begin nou niet over ‘blijf twee dagen hier of neem een extra dag daar’, die ruimte hebben ze toch helemaal niet. Anders zou ik zeggen: vergeet White Island niet. En de thermale baden in Hanmer Springs, of wandel daar Mount Isobel op.
Maar natuurlijk, hele fijne reis.
Je kunt talrijke plekken noemen. Die van jou en mij zijn er enkele van. Bijna overal in Nieuw Zeeland is het mooi. Overigens, het is niet verkeerd een aantal plekken te noemen en waar je wat langer zou kunnen blijven. Er zijn ook talrijke andere plekken waar je beter niet te snel weg kunt gaan. Je kunt er zelf tijdens de reis tegenaan lopentijdens de reis, maar mensen kunnen ook plekken adviseren. Het zou het forum wel verrijken als mensen na hun reis wat noemen wat nooit of niet vaak genoemd wordt. Of als ze op youtube wat hebben gezien wat ze aantrekkelijk toelijken, wat niet vaak of nooit genoemd wordt.
Jij zei, dat ze die ruimte niet hebben. Ze kunnen die ruimte wel maken. Ik heb eens een ijsverkoper, die een voetbaltoernooi organiseerde in het hoogseizoen voor ijseters, of hij daar wel tijd voor heeft. Hij antwoordde: “Daar moet je tijd voor maken”.
Ga je naar Nieuw Zeeland en verwacht je slechts 1 keer te gaan, dan lijkt mij het wel raadzaam om Nieuw Zeeland verspreid te reizen en niet de hele reis in 1 gebied blijft hangen. Echter, je hoeft niet alle “highlights” te zien/doen.
Cor, we zijn het helemaal eens, ook met Zaan. Je schrijft het zelf al: Ze kunnen die ruimte wel maken. Dat is wat Zaan en ik ook zeggen. Zorg dat je ook het onverwachte kunt inpassen. Je staat ervan versteld hoeveel gouden tips je krijgt op een camping.
“Het onverwachte is de mooiste prijs” zong Henny Huisman eens in zijn Surprice show, “Verrassing brengt u zomaar van de wijs”.
Bekijk je het schema van Samantha en Roland, dan is het inderdaad nogal vol. Echter, ik zie wel eens vaker in dit forum overvolle schema’s, waar geen kritiek op het volle wordt geleverd. Is dat niet wat inkonsekwent?
Voor een 41-daagse reis zou je b.v. 10 richtpunten kunnen nemen, wel verspreid over zoveel mogelijk delen van Nieuw Zeeland. Voor de rest laat je het over je heen komen. Die 10 richtpunten hoeven niet allemaal zogenaamde “highlights” te zijn. Kijk in google en youtube en vul daar een plek of gebied in. Dan kan je foto’s en films bekijken over die plek of dat gebied. Mensen met een tent kunnen die tent een tijd op een camping laten zijn en gaan in de auto wat rondtoeren. Dat geldt ook voor hotel- en herbergbezoekers.