99 Dagen NZ ! Schema\route

Hi daar!

Voor mijn reis in Nieuw-Zeeland heb ik een schemaatje in elkaar geflanst.
Ik vroeg me af of ervaren reizigers hier even hun blik op zouden willen werpen (: ?

Ik reis alleen, en met het openbaar vervoer. Ik heb wel vaker alleen gereist, met backpack,
maar nog nooit zo lang en ook ben ik nog nooit in Nieuw-Zeeland geweest!
Ik neem graag de tijd om rustig ergens rond te hangen en wandelen ipv alles in een dag zien.
Omdat het een lange reis heb ik op sommige plekken wat langer ingeplant om een beetje te kunnen relaxen.

Oh, en er staat nog niks vast, ik vind het gewoon fijn om een ‘idee’ te hebben,
maar ermee rekening houdend dat ik ergens wat langer blijf plakken of eerder weg wil.
Alleen mijn vliegtickets en de overnachtingen in de hutjes voor de Great Walks heb ik vast geboekt.

Ik hoor graag jullie tips, alvast bedankt!

Michelle

Hey Michelle,

ik heb er eens snel door gelezen en het ziet er op het eerste zicht zeker relax genoeg uit hoor. Je hebt natuurlijk ook tijd hé, super! Een paar kleine puntjes:

• ik begin met het belangrijkste…probeer je met zoveel tijd niet teveel te binden aan een planning. Als je natuurlijk al zaken hebt geboekt zal je je daar toch een beetje moeten aan houden, dat is goed om je tijd wat in het oog te houden. >>> komt goed.

• Je beperkt je op het noordeiland tot de toeristische dingen hoewel je met zoveel tijd de luxe hebt om eens iets off-the-beaten-track gaan, ik denk dan bvb. aan Taranaki of de East Coast. Beiden zeer mooi en haast geen toeristen.

• Picton is gezellig hoor, blijf er toch een nachtje voor je naar Nelson gaat.

• Hokitika is heel laid-back en veel leuker dan Greymouth.

• Op het einde maak je een beetje een rare kronkel en je mist Mt. Cook/Lake Pukaki. Probeer Dunedin (zeker Otago Peninsula is prachtig) - Mt. Cook - Tekapo - Christchurch.

Veel plezier!

1 like

Hi daar!

Bedankt voor je tips! Ik probeer me inderdaad niet vast te houden aan mijn planning, maar wel een beetje een ideetje te maken van wat ik wil zien!
Graag wil ik naar de East Coast, maar dit lijkt lastiger te bereiken met de bus… Heb je hier toevallig ervaring mee?

En ik heb een nachtje Picton in de planning staan! En naar dat laatste stukje zal ik nog even kijken, bedankt voor je advies in elk geval!

Neen, nog nooit met het openbaar vervoer in NZ gereisd.

De East Coast tussen Opotiki en Gisborne heb ik zelf niet gezien, behalve vlak bij Gisborne. Volgens mij komen daar wel Kiwi bussen. Een hele mooie route van Napier naar Gisborne. Dat heb ik wel met de intercity bus gedaan. Ik ben toen van Gisborne naar Wellington gereisd zonder over te stappen. Verder heb ik met de intercity bus de binnenlandroute van Opotiki via Matawai naar Gisborne gedaan. Een hele mooi route, heel anders, door een gorge, de Waioeka Gorge. Als ik mij niet vergis, vertrekt deze bus in Rotorua. Ik ben er geweest in december 2002. Er kan dus best wat veranderd zijn.

-Jetlaggen valt wel mee hoor, je vliegt de goede kant op
-Leuk om Whangarei eindelijk eens te lezen. In de vogelopvang daar heb je ook een (of soms meer) kiwi

Ha bedankt voor jullie reacties!

Ahhh NZ! Leuk hoor, ik ben er vorig jaar 2 maanden geweest. Alleen met camper.
Heb even tip: Voor kortingen op tours / activiteiten gebruikte ik de website: https://www.bookme.co.nz . Scheelt echt een hoop $ enjoy!

Hoi Michelle,

Gaaf hoor dat je naar Nieuw Zeeland gaat!! Ik vond het geweldig (2009 en 2010 geweest).

Vanuit Paiha kun je met de boot naar Russel. Dorp aan de andere kant van het water. Ik vond dat mooier plaatsje. Rustiger en prachtig gelegen tussen haven en strand ingeklemd. Vanuit Russel kun je een mooie dagtocht maken met de Tucker Thompson, een driemaster (zeilschip) door de Bay of Islands. Aanrader!

In Picton mag je eigenlijk de Queen Charlotte track niet missen. Je kunt een dag lopen (bijv. van Shipcove naar Resolution Bay, dat is +/- 3,5 uur wandelen) of meerdere dagen en groot gedeelte van de track doen. Ik vond het erg mooi! Er gaan dagelijks meerdere boten heen en terug de sounds in vanuit Picton.

Ik heb geen Milford Sound of Doubtful sound gezien in je programma (misschien niet goed gekeken). Dit zijn toch echt highlights van een reis door Nieuw Zeeland. Ik heb ze beiden gedaan. Een is op zich voldoende. Alleen de rit al naar Milford Sound is echt prachtig. Je kunt daar kayakken, boottocht maken, stukje van Milford Track doen (mag vanaf die kant van de track via een van de activiteitenorganisaties een stukje doen).

Mt Cook is ook erg mooi en zeker aan te raden. Je kunt daar bijvoorbeeld dagwandeling doen in de Hooker Valley (Hooker Valley Track). Prachtig uitzicht op Mt Cook, de hoogste berg van NZ. Er lagen toen ik daar was (middenin de zomer) dikke ijsschotsen in het meertje aan de voet van de berg. Schitterend. Of je klimt naar de Mueller hut met mooie uitzichten op de omgeving. Je kunt deze track beginnen in Mt Cook Village of vanaf de camping iets verder het dal in. Daar begint overigens ook de Hooker Valley Track.

Ik vond Invercargill een saaie stad. Gateway naar Stewart Island uiteraard, maar verder niet zo bijzonder. Op de weg van Invercargil naar Dunedin zou ik een paar dagen Catlins doen. Veel dolfijnen, yellow eyed pinguins, zeeleeuwen (zomaar op het strand) en prachtige rotskusten en baaien. Een prachtige plek is Nugget Point Lighthouse.

Wanaka is overigens ook een leuk stadje, waarvandaan veel te doen is. Voorzieningen zijn erg goed. Goede supermarkten, internetcafés en veel overnachtingsmogelijkheden. Rustige dan Queenstown, maar het ligt zeker niet minder mooi.

En zo kan ik nog wel uren doorgaan over Nieuw Zeeland. Als je het leuk vindt om mijn reis te zien: www.ingekaman.reismee.nl

Heel veel voorpret gewenst.

Groetjes,
Inge

Heerlijk, eindelijk iemand die NZ niet in 4 weken wil proppen. Een paar dingen die ik dacht nog niet tegengekomen te zijn. White Island, een van onze hoogtepunten, en Waitangi waar ooit de treaty of Waitangi getekend is. De show was heel mooi, minder toeristisch dan in Rotorua. Verder denk ik dat je voldoende feedback hebt, al heb ik de Cadbury Chocolate Factory in Dunedin nog niet gezien :wink:

Ik heb het schema even gedownload. Het valt mij op, dat je zo lang in steden blijft hangen. Voor Queenstown vind ik dat volkomen terecht. Daar is veel te zien, ook in de directe omgeving. En ik vind Queenstown gewoon een mooie en gezellige verblijfplaats. Probeer bij McFees in de binnenstad te overnachten. Niet duur.

Volgens mij ben je veel te lang in Auckland en verschillende andere plaatsen. Of heb je er familie of kennissen wonen? Wel kun je vanaf Auckland met de boot op en neer naar Rangitoto Island, Waiheke Island en Devonport. Rangitoto is een woestenij van vulkanisch gesteente. Het is autovrij, maar er rijdt een treintje op wielen rond. Waiheke is echter lieflijk en mooi. Er rijden er behoorlijk wat bussen, echter geen Intercity. Van daaruit kan je vanuit Oraplu Bay doorreizen naar Coromandel. In Devonport kan je rustig winkelen. Daar heb je niet dat immer voortrazende verkeer van Auckland.

Verder valt het mij op, dat je in je schema het oostelijk deel van het Noordereiland laat liggen. Maar je wilt toch zo graag naar de East Coast? Vreemd. Dat oostelijk deel omvat niet alleen de East Coast, maar ook o.m. de Waioeka Gorge, Mahia Peninsula, Te Urewera National Park, de mooie route Napier - Gisborne, Gisborne zelf, White Island, enz. enz.

Van het Zuidereiland mis ik Akaroa, een leuke en gezellige plaats aan het water. Vanuit Christchurch kan je met de Interity bus in 1 dag op en neer naar Akaroa. In 2003 deed de bus een mooie sightseeing route met een aantal leuke stops. Op de terugweg deed de bus een kortere route. Je bent dan een flink aantal uren in Akaroa op Banks Peninsula. Ëén van de mooiste plekjes van Nieuw Zeeland, vind ik.

MCFees bestaat al een aantal jaren niet meer onder die naam. Is nu de YHA Queenstown Central. Maar nog wel goed en redelijk goedkoop: https://www.tripadvisor.nl/Hotel_Review-g255122-d285417-Reviews-YHA_Queenstown_Central-Queenstown_Otago_Region_South_Island.html

Hi! Bedankt voor jullie reacties!
In mijn ‘schema’ staat uiteraard alleen de locatie en niet wat ik wil doen. Snap dat dit een beetje verwarrend kan zijn! De grote steden wil ik meer als uitgangspunt gebruiken om vanuit hier nog andere dingen in de buurt te gaan zien. En inmiddels is de Eastcoast al opgenomen in mijn ‘plan’, maar dit staat nog niet in het (oude) schemaatje. Vandaar! Ook een tripje naar Milford Sound hoort zeker bij mijn plan!!(Uiteraard!)

Liefs

Ik ben wel benieuwd naar je voorlopige nieuwe schema.

Helemaal vergeten te reageren, sorry hiervoor! Ik heb een onwijs gave drie maanden gehad in Nieuw-Zeeland. Mijn route heeft er uiteindelijk als volgt uit gezien:
Auckland - Whangarei - Paihia - Kerikeri - Coromandel - Whitianga - Hahei - Tauranga - Mount Maunganui - Rotorua - Gisborne - Napier - Taupo - Ohakune - Tongariro Crossing - Whanganui - Wellington - Picton - Nelson - Abel Tasman - Greymouth - Hokitika - Franz Josef - Jackson Bay - Wanaka - Queenstown - Routeburn Track - Te Anau - Invercargill - Stewart Island - Rakiura Track - Dunedin - Oamaru - Tekapo - Mount Cook - Christchurch.

Je zult van Rotorua naar Gisborne te hebben gereisd. Destijds heb ik dat gedaan met een lijnbus. Vanaf Opotiki heb je een afsplitsing, namelijk de route langs de East Coast en de route binnendoor door de Waioeka Gorge, allebei naar Gisborne. De bus, die ik nam, ging door de Waioeka Gorge. Wat heb jij gedaan? En hoe vond je die route? En die van Gisborne naar Napier? Hoe vond je Invercargill en Stewart Island? Waar in Queenstown heb je geslapen? Vond je dat een gezellige plaats? En waar heb je in Gisborne overnacht? Verder denk ik, dat het gekozen schema een goede was. Je mist altijd wat, zoals Taranaki en Akaroa in dit geval.