Hoi Michelle,
Gaaf hoor dat je naar Nieuw Zeeland gaat!! Ik vond het geweldig (2009 en 2010 geweest).
Vanuit Paiha kun je met de boot naar Russel. Dorp aan de andere kant van het water. Ik vond dat mooier plaatsje. Rustiger en prachtig gelegen tussen haven en strand ingeklemd. Vanuit Russel kun je een mooie dagtocht maken met de Tucker Thompson, een driemaster (zeilschip) door de Bay of Islands. Aanrader!
In Picton mag je eigenlijk de Queen Charlotte track niet missen. Je kunt een dag lopen (bijv. van Shipcove naar Resolution Bay, dat is +/- 3,5 uur wandelen) of meerdere dagen en groot gedeelte van de track doen. Ik vond het erg mooi! Er gaan dagelijks meerdere boten heen en terug de sounds in vanuit Picton.
Ik heb geen Milford Sound of Doubtful sound gezien in je programma (misschien niet goed gekeken). Dit zijn toch echt highlights van een reis door Nieuw Zeeland. Ik heb ze beiden gedaan. Een is op zich voldoende. Alleen de rit al naar Milford Sound is echt prachtig. Je kunt daar kayakken, boottocht maken, stukje van Milford Track doen (mag vanaf die kant van de track via een van de activiteitenorganisaties een stukje doen).
Mt Cook is ook erg mooi en zeker aan te raden. Je kunt daar bijvoorbeeld dagwandeling doen in de Hooker Valley (Hooker Valley Track). Prachtig uitzicht op Mt Cook, de hoogste berg van NZ. Er lagen toen ik daar was (middenin de zomer) dikke ijsschotsen in het meertje aan de voet van de berg. Schitterend. Of je klimt naar de Mueller hut met mooie uitzichten op de omgeving. Je kunt deze track beginnen in Mt Cook Village of vanaf de camping iets verder het dal in. Daar begint overigens ook de Hooker Valley Track.
Ik vond Invercargill een saaie stad. Gateway naar Stewart Island uiteraard, maar verder niet zo bijzonder. Op de weg van Invercargil naar Dunedin zou ik een paar dagen Catlins doen. Veel dolfijnen, yellow eyed pinguins, zeeleeuwen (zomaar op het strand) en prachtige rotskusten en baaien. Een prachtige plek is Nugget Point Lighthouse.
Wanaka is overigens ook een leuk stadje, waarvandaan veel te doen is. Voorzieningen zijn erg goed. Goede supermarkten, internetcafés en veel overnachtingsmogelijkheden. Rustige dan Queenstown, maar het ligt zeker niet minder mooi.
En zo kan ik nog wel uren doorgaan over Nieuw Zeeland. Als je het leuk vindt om mijn reis te zien: www.ingekaman.reismee.nl
Heel veel voorpret gewenst.
Groetjes,
Inge