Ik heb mij net aangesloten bij dit forum, omdat mijn vriend en ik over 3 weken naar Nieuw Zeeland gaan. Ik heb al veel op dit forum gelezen, andermans reisschema’s en op basis van al mijn onderzoek zelf een schema gemaakt. We gaan “maar” een maand en willen wel de highlights van alle twee de eilanden zien. Wij hebben dit schema:
Reisschema Zuidereiland
Datum Waar Aantal overnachtingen
25-dec Aankomst - door naar Ashburton 2
27-dec Lake Tekapo 2
29-dec Queenstown 1
30-dec Milford sound & Te anau? 1
31-dec Queenstown NYE 1
1-jan Franz Josef glacier/Mt cook 1
2-jan Westland National Park 1
3-jan Abel Tasman Park 1
4-jan Abel Tasman Park 1
5-jan Nelson 1
6-jan Marlborough Sounds 1
7-jan Picton overtocht
7-jan aankomst in Wellington 1
8-jan Wellington 1
Reisschema Noordereiland
Datum Waar Aantal overnachtingen
9-jan Whanganui / Taraniki 1
10-jan Tongariro Crossing 1
11-jan Waitomo caves 1
12-jan Auckland 1
13-jan Bay of Islands (of Coromandel?) 2
15-jan Rotorua & Taupo 2
17-jan Overstap Wellington, door naar Kaikoura 1
18-jan Kaikoura 1
19-jan Akaora / Christchurch 1
20-jan Christchurch -Terugvlucht
Ik heb het rechtsstreeks uit Excel (Waar ik mijn reisschema’s en informatie in opsla) gekopieerd, dus het is een beetje scheef getrokken, maar wel duidelijk hoop ik.
Hebben jullie tips? Is dit realistisch? De eerste week is al gepland, ivm bruiloft en familie gelegenheden. Vanaf 1/2 januari gaan we zelf op pad. Ik vraag mij zelf bijv. nog af:
Is Franz Josef & Mt Cook allebei de moeite waard, kan het op 1 dag of zullen we kiezen?
Is Westland National Park de moeite waard?
Zou ik wel een hele dag aan Nelson verspillen?
Wat is mooier / praktischer Coromandel of Bay of Islands ?
Super veel info en vragen, maar ik wil echt de reis optimaliseren! Wij kunnen dit niet gauw nog eens doen. Zal ik dingen weglaten of aanvullen of anders invullen?
Hoi Franz Jozef en mt cook kan niet in 1 dag. Er zitten bergen tussen dus je moet daar helemaal omheen.
Allebei wel de moeite waard vonden wij.
Wij vonden de Bay of Islands mooier en leuker. Zou ik zeker 2 nachten blijven. Maar ja ook dat is natuurlijk persoonlijk. Zijn zelf niet naar het west gedeelte geweest van het noorder eiland, dus daar kan ik je niks over vertellen.
Tongariro crossing is super maar heb begrepen dat op dit moment de crossing gesloten is wegens de vulkaan die borrelt. Dus als dat het geval is zou je dat dus overslaan.
Rotorua is leuk om te zien, al die borrelen dingen maar hadden het wel snel gezien.
Hoe ga je eigelijk daar reizen? Met auto of camper??
Groetjes en als je nog meer vragen hebt hoor ik het wel
Hoi Pebje! Je gaat een super tijd hebben in NZ. Ik ben jaloers, maar ben 1,5 jaar geleden geweest, 6 weken Noord en Zuid. Hieronder een paar tips en trucs
Is Franz Josef & Mt Cook allebei de moeite waard, kan het op 1 dag of zullen we kiezen? Dit gaat niet zoals hierboven ook aangegeven wordt. Franz Jozef is vanaf het westen te bereiken, maar Mt Cook moet je benaderen via de kant van Lake Tekapo. Je kunt wel beiden bekijken met een helicoptersvlucht. Dit hebben wij gedaan vanuit Lake Tekapo en dit was werkelijk super. De hele dag was het beroerd weer, maar het weer knapte om 4 uur op, zodat we nog een laatste vlucht konden doen voor zonsondergang.
Is Westland National Park de moeite waard? Dit is toch het NP bij Franz Josef toch?! Je hebt hier de 2 gletsjers en ook mooie omgeving, maar dat is allemaal in 1 dag te doen.
Zou ik wel een hele dag aan Nelson verspillen? Als ik naar je (drukke) schema kijk, zou ik dit overslaan.
Wat is mooier / praktischer Coromandel of Bay of Islands ? Wij zijn alleen naar Coromandel geweest, niet naar BoI. Beiden is erg leuk en mooi hebben we gehoord. Je zou 't ook kunnen laten afhangen van 't weer.
een paar suggesties/reacties op je reisschema. Kijk wat je ermee doet. Je moet vooral lekker genieten wat je allemaal gaat zien!
30-dec Milford sound & Te anau: 1 dag is mogelijk als je vroeg uit Queenstown vertrekt. Ik zou wel je verblijf vastleggen als je in Milford wilt blijven. Bij mijn weten maar 1 camping die dus populair is. Als je bijv wilt gaan kanoen, zou ik dat ook vastleggen. Ik zou dit pas na de overnachting doen, want je begint heel vroeg. Dit kanoen is wel super, want je beleeft de Sound op een hele speciale manier (ipv grote boot). Ik weet niet hoe sportief jullie zijn, maar met een gemiddelde conditie is dit wel mogelijk. Wij hadden wat tegenwind (ook in naseizoen), maar waren eind van de dag wel bekaf. We zijn toen naar Te Anau gereden voor een overnahcting, maar je zou ook kunnen doorrijden naar Queenstown voor overnachting. Dit is een uur of 3 of 4 uur rijden met zo nu en dan een break en fotomoment.
Van Queenstown naar Franz Josef: Het is te doen in 1 dag, maar dit is 1 van de mooiste ritten van heel NZ. Je hebt hier zoveel mooie stops. Als je dit in 1 dag wilt doen, goed vantevoren uitstippelen waar je wel en niet wilt uitstappen voor een leuke wandeling of langere stop (afgezien van mooi fotomoment). Anders kom je met een beetje pech in het donker aan bij Franz Josef.
Nelson zou ik overslaan als overnachting.
Queenstown is een super mooie omgeving en je kunt een hoop doen (wilde dingen maar ook normale!). Ik zou daar een extra nacht blijven. Je zou dit kunnen inwisselen met de 2 overnachting in Roturua. 1 lijkt me voldoende. Je kunt overweg naar 't Zuiden wel Wai-o-Tapu Thermal Wonderland meepikken. Dit is ook erg mooi.
Wat andere tips:
als je excursies wilt doen heb je weinig marge omdat je elke dag ook reistijd hebt. Ik zou dus je excursies dus ook goed plannen, want het zou zonde zijn als je door moet en je geen plekkie hebt wat je wilt doen. Je moet ook rekening houden met de drukte, want je zit ook in het hoogseizoen denk ik. Ook de campings een 2-tal dagen of zo vooraf reserveren helpt je ook, zodat je minder hoeft te zoeken als je aankomt. Van die 2 dagen weet ik trouwens niet, want wij zaten niet in hoogseizoen. Dit kun je direct navragen als je er bent hoeveel dagen vooraf je iets moet vastleggen.
Neem je tomtom mee! Erg handig!!!
Misschien doe je wat inspiratie op onze site: deefennoortje.shareyourstory.nl
Wat leuk dat er zo snel gereageerd wordt. Bedankt voor alle tips, we hebben ze zeker meegenomen en wat aanpassingen gemaakt. We hebben wat ruimte over gelaten om zowel de Franz Josef glacier als Mount Cook te kunnen zien. Omdat we in totaal toch 3 dagen in Queenstown zitten is er misschien nog extra ruimte voor de Fiordlands (geen idee wat zij voor planning hebben gemaakt) dus heb ik één dag ingelast voor de Milford Sound. Nelson hebben we er uitgegooid als hele overnachting inderdaad, veel te zonde met al het moois wat er te kijken is. We komen er evengoed langs en kunnen dan een kijkje nemen. Verder hebben we Wellington in tweeën gesplitst, leek ons praktischer. Heen en terug 1 dagje. De Tongariro crossing is alweer open geloof ik dus die laten we er gewoon tussen staan! We hebben verder gekozen voor de Bay of Islands twee nachten, pakken terug nog even Wai o Tapu therminal mee en gaan via Taupo terug naar het Zuiden. In Taupo zelf willen we een Maori-experience doen dus daar hebben we ook één dag voor uitgetrokken. Om een lang verhaal maar even op te sommen:
25-dec Aankomst - door naar Ashburton
26-dec Ashburton / Christchurch
27-dec Lake Tekapo
28-dec Lake Tekapo
29-dec Queenstown
30-dec Fiordlands
31-dec Queenstown NYE
1-jan Westland National Park
2-jan Mount Cook / Franz Josef Glacier
3-jan Mount Cook / Franz Josef Glacier
4-jan Abel Tasman Park
5-jan Abel Tasman Park
6-jan Marlborough Sounds
7-jan Picton
7-jan aankomst in Wellington
8-jan Whanganui / Taraniki
9-jan Tongariro Crossing
10-jan Waitomo caves
11-jan Auckland
12-jan Bay of Islands
13-jan Bay of Islands
14-jan Wai o Tapu Therminal
15-jan Taupo
16-jan Wellington
17-jan Overstap Wellington, door naar Kaikoura
18-jan Kaikoura
19-jan Akaora / Christchurch
20-jan Christchurch -Terugvlucht
We gaan overigens met de auto en zijn een redelijk fit stel dus dat canoën gaan we misschien ook wel doen!
Heel erg bedankt voor alle info !
Hebben jullie toevallig ook tips wat betreft kamperen? En dan bedoel ik voornamelijk hoe wij het best onze camping gear kunnen verkrijgen. Kunnen we daar gewoon 2ehands winkeltjes ingaan en zoeken, is het zo makkelijk?
er zijn al veel goede tips gegeven maar ik geef toch nog mijn mening over jou route.
Ik begreep dat de eerste dagen al vast staan door familiale redenen. Toch wou ik zeggen dat ik eerder 2 nachten aan Mt. Cook (aan Lake Pukaki) zou spenderen in plaats van Lake Tekapo.
Van Queenstown op één dag naar bvb. Milford Sound en dan nog terug is echt niet haalbaar hoor, laat je niets wijsmaken. Je kan redelijk vlot op één dag van Queenstown naar de gletsjers rijden. Daarom zou ik die extra nacht die je daarvoor hebt gehouden aan Milford Sound spenderen, het is echt de moeite.
Van Wellington via Taranaki naar Tongariro National Park is ook echt niet te doen in 2 dagen of je moet van 's morgens vroeg tot 's avonds laat rijden en rijden. Vooral de Forgotten World Highway tussen Stratford en Taumaranui gaat heel traag. Dit is een prachtige weg maar duurt op zich eigenlijk al een hele dag.
Bay of Islands is heel mooi maar in jou geval zou ik me niet sufrijden en naar Coromandel gaan.