3 maanden NZ

Hallo allemaal,

Afgelopen week heb ik mijn ticket geboekt. Ik vlieg eind november naar NZ om daar 3 maanden rond te reizen. Hier heb ik jaren voor gespaard. En eindelijk kan ik dit waar gaan maken. En net een jaar klaar van school. En nu een halfjaar contract wat in november afloopt dus ik wil die reis gaan maken voordat het niet meer kan.
Ik ben wel afhankelijk van het openbaar vervoer dus weet dat je vrijheid daar door iets beperkter is. Ik heb besloten om met de naked bus te gaan, en verder misschien nog de trein (die van greymouth naar christchurch hoor ik heel veel goeds over) en nog een rit met de intercity.

Ben globaal een beetje de route aan het opstellen zet het aantal dagen ook niet vast. Ik zie uiteindelijk wel hoe het loopt. Maar misschien dat jullie tips kunnen geven of de plek wel of niet de moeite waard is om naar toe te gaan. Verandering in route is mogelijk.

Het Noordereiland:
Auckland
Paihia
Cape reinga
Coromandel
Whitianga?
Tauranga?
Rotorua
Napier
Wanganui
New Plymouth (las ook over de sugarloaf Islands dat die de moeite waard waren )
Wellington - picton
Abel tasman
Kaikoura
Oamaru
Dunedin
Te anau
Milford sound
Queenstown
Wanaka
Franz Jozef en fox glacier
Punakaiki
Greymouth met de trein naar christchurch

Als ik dit lijstje zo zie denk ik dat ik weer teveel plaatsen op me neem. Ook al ga ik drie maanden. En over de route hoe ik naar abel tasman wil en ga ben ik ook nog niet uit. En of ik het rondje misschien beter andersom kan doen. Ik wil geen heftige sports gaan doen. Wel 1 tour van de lotr maar ik las ook dat je in queenstown ook kon paardrijden en dan in de omgeving van bepaalde lotr locaties. Ben nog heel erg veel in de loneky planet te vinden dus als er tips zijn graag. En misschien een x gaan fietsen, zoiezo een track trail. Walvissen spotten, zwemmen met dolfijnen. En ook naar paparoa national park oa.

Groetjes, Lies

Ik mis Tongariro National Park op je lijstje… Dat was voor mij een van de absolute hoogtepunten, de 8 uur durende wandeling over de vulkaan is onvergetelijk. Die zou ik er zeker nog aan toevoegen!

Hi Lies… Tof dat je naar Nieuw-Zeeland gaat om een droomreis waar te gaan maken. Heerlijk om zo’n reis te plannen… Wat is leuk en wat niet? Tja dat is natuurlijk heel persoonlijk, maar helpen je graag met suggesties.

Als eerste dat paardrijden: een supermooie plek om dat te doen, is River Valley. Dit ligt echt in de middle of nowhere op een fantastische locatie, waar je een aantal toffe activiteiten kunt doen zoals rafting maar ook paardrijden. Kijk maar eens http://www.rivervalley.co.nz/search-horse-riding. Zelf heb ik daar het white water rafting gedaan, maar heb van andere reizigers daar gehoord dat de paardentochten ook zeer de moeite waard zijn. Erg leuke plek met een gezellige crew.

Dan jouw lijstje…
• Auckland -> kun je niet overslaan. Toffe stad, vooral als je naar de randen gaat, zoals Mt Eden en Kohi.
• Cape reinga -> toeristisch maar wel de moeite waard omdat je echt twee oceanen samen ziet komen.
• Coromandel -> DOEN, gewoon DOEN. Schitterende plek dit schiereiland!
• Tauranga -> mwoah, werd ik niet warm van (maar kan ook komen omdat ik er voor werk kwam :))
• Rotorua -> toeristisch maar wel must-see
• Napier -> must-see, zeker als je van art-deco houdt. Persoonlijk vind ik de leeftijd van de gemiddelde bezoeker daar wat aan de hoge kant
• New Plymouth -> mooie omgeving (vooral ook in winter)
• Wellington -> mijn favoriete stad met het leukste en beste museum (Te Papa). Er is veel te doen hier. Gewoon doen dus. En 's ochtends lekker ontbijten bij Sweet Mother’s Kitchen
• Abel tasman -> prachtig, zeker als je de tijd hebt voor een lange tocht (enkele dagen)
• Kaikoura -> ideaal voor whale watching en zeehonden-kolonie net buiten het dorp (let op eb/vloed). Ook mooie klifwandeling mogelijk. YHA heeft er hostel direct aan het water en hebben kamers met uitzicht over de zee.
• Oamaru -> nog zo’n persoonlijke favoriet van me. Erg leuk als je van steampunk houdt want er zit een mooi steampunk museum! Oh ja en de pinguins.
• Dunedin -> gezellige studentenstad met chocoladefabriek van Cadbury. Het YHA-hostel is daar wat minder dan je van YHA gewend bent
• Milford sound -> Iedereen vindt het geweldig, maar ik ben één van de weinigen die er niet zoveel aanvind.
• Queenstown -> leuke stad. Ideaal om kennis te maken met de luge (soort motorloze skelter waar je op betonnen baan van de heuvel af gaat).
• Wanaka -> DOEN en op tijd je hostel boeken want kan erg druk zijn daar. En beklimming van Mt. Iron is tof om te doen.
• Franz Jozef en fox glacier -> moet je gewoon gezien hebben
• Greymouth met de trein naar christchurch -> Trein heb ik zelf nog niet gedaan, maar Greymouth is leuk dorpje (alleen niet te lang blijven want kan saai worden). Christchurh is must-see.

Dan nog een paar aanvullingen…
• Gisborne -> erg tof als je van prachtige onrepte stranden en surfen/zwemmen houdt. Tip: YHA is daar super-relaxt en gezellig.
• Paraparaumu -> ook ideaal voor strandplezier en surfen
• Catlins -> diepste zuidelijke punt van Zuidereiland. Erg tof, maar ook afgelegen. Hier kun je beter met een auto doorheen gaan. Je vindt hier afgelegen stranden waar zeeleeuwen zich bevinden, pinguins etc.

Ik kan nog veel meer tips geven, maar dan wordt het wel heel erg veel. Vragen? Geef maar een gil.
Veel plezier met plannen.

Groetjes,
Martijn | 123NZ

Dank voor een snel antwoord. Anna ik heb het even opgezocht en wat ik ervan lees klinkt het allemaal erg goed, dus ik neem hem in overweging.
Martijn wat een uitgebreide informatie allemaal heel fijn. Ik ga alles nog goed uitzoeken over je tips en ook voor mezelf een duidelijk to do lijstje opstellen. Ik heb geen rijbewijs dus een auto huren zit er niet in, en ik reis alleen dus probeer de kosten te beperken, maar misschien dat ik met andere backpackers die wel een auto hebben mee kan rijden zodat ik dan toch nog naar catlins toe kan want het ziet er echt prachtig uit. Zal de rest nog ff uitzoeken. Ik contact je nog voor verdere vragen en tips.
Is 6 weken noorder en zuidereiland een mooie verdeling of zou je eerder een week korter in het noorder eiland blijven en dan langer op het zuidereiland. Niet dat ik al iets vast stel.

Je hoort nog verder van me,

Groetjes ,

Lies

Hi Lies… Graag gedaan.
6 weken Noord en 6 weken Zuid is een mooie verdeling. Het is altijd een leuke discussie in hostels welke eiland men het leukste vindt. Velen vinden het Zuidereiland leuker maar persoonlijk vind ik het Noordereiland net zo mooi. Zeker als je naar Hawke’s Bay (Napier, Gisborne en verder) en Taranaki (New Plymouth) gaat. Beide eilanden hebben genoeg prachtige plekken, ongerepte natuur en leuke dorpjes / stadjes te bieden.

Kijk ook eens rond op het Backpackersboard forum want daar kun je mede-reizigers vinden. Ook als je in NZ bent, kun je via de message boards in veel hostels oproepjes doen voor een lift of mede-reizigers.

Veel plezier.

Groet,
Martijn | 123NZ

ik zal dat forum even gaan checken en heb nu me route iets aangepast. Zal ik de Bay of islands erbij doen, lees er veel goede dingen over maar lees ook dat het erg toeristisch is maar aan de andere kant dat is cape reinga ook. en dan op russel blijven overnachten of zou je eerder voor een andere plaats kiezen? en van Tapo naar tongariro national park had ik dan in gedachten. is het ook mogelijk om in wellington of auckland bijv te picknicken in het park? en welke plek is de plek om met dolfijnen te zwemmen naast Kaikoura?
Verder was ik helemaal vergeten dat ik toch graag naar mt cook wel maar ik weet dat het ook aan de andere kant van Josef glacier ligt. via wanaka of queenstown misschien?
en me laatste vraag voor vandaag fietsen in nz is dat te doen en op welke plek bijv of zijn dat er teveel om op te noemen?

Aankomst: Auckland
Auckland – Paihia - Cape reinga
Cape reinga- Pahia – russel
Russel- pahia- Coromandel
Whitianga
Rotorua
Tapo
Napier
Gisborne
Wellington
Paraparaumu
New Plymouth
Wellington - picton

Picton
Abel tasman
Kaikoura
Christchurch
Oamaru
Dunedin
Catlins
Te Anau
Milford Sound- Te Anau
Queenstown
Wanaka
Mt Cook - Wanaka??
Franz Jozef- glacier
Punaiki (met de intercity)
Greymouth – trein Christchurch

Groetjes, Lies

om er nog even wat aan toe te voegen. Ik zag dat ze bij intercity op veel meer plekken stopten dus dat word hem (ook mt cook zag ik). maar dan komen ook de plaatsen kerikeri, Kaitaia, hokianga, whangarei, thames, whakatane, hastings, national park ashburton, timaru, balcluta, gore, en hokitkah stopten. zijn er een 1-3 paar waar ik zeker moet stoppen? of word het dan te krap? of het gewoon op mijn voorlopige route houden.

Hi Lies… Picknicken in het park is in Auckland en Wellington goed te doen. In Auckland kun je gaan naar Albert Park (middenin de stad). Je kunt dan heerlijke sushi of andere snacks halen in Queen Street en dan door naar Albert Park (net achter Queen Street, op kruising Queen en Victoria ben je er zo). Of in Auckland kun je Mt Eden beklimmen (via de trappen aan de achterkant of de weg aan de voorkant). Mt Eden is een oude vulkaan, waarop je mooi uitzicht over de stad hebt. Voordat je naar boven gaat, kun je bij Subway een broodje halen en heerlijk op de top van Mt. Eden op eten. Meer info over Auckland vind je hier. Of ga in Auckland lekker met een pie of sushi aan het water zitten bij Viaduct Harbour. Heerlijk met de voeten in het frisse zeewater.

In Wellington kun je lekker in Frank Kitts picknicken of op de lange boulevard langs het water. Of ga met de Cable Car naar boven en wandel naar beneden, dan kom je door mooie parken die ideaal zijn om te relaxen of te picknicken. Eenn retourtje Cable Car is niet nodig want naar beneden wandelen is een eitje.

Voor Mt. Cook moet je idd even omrijden, als je het bekijkt vanaf de gletsjers. Vanaf Queenstown, Wanaka of Lake Tekapo is het te bereiken. Mt Cook is ook zo’n must see in Nieuw-Zeeland. Ga vooral 's avonds laat naar buiten en geniet van de vele sterren die je ziet aan de donkere hemel. Mt. Cook village heeft geen straatverlichting dus je kunt ontzettend veel sterren zien.

Fietsen kan in principe overal in Nieuw-Zeeland. Overal waar je gaat of staat, zie je fietsers op de weg. Dezelfde weg waar auto’s rijden want buiten de steden zijn geen aparte fietspaden. Zelfs op de meest onherbergzame plekken kom je fietsers tegen.

National Park is een leuke stop omdat je dan mooi uitzicht hebt op Mount Tongariro, Mount Ngauruhoe (Mount Doom in The Lord of the Rings films) en Mount Ruapehu. Hokitika is leuk als je van jade en de kunst van het bewerken ervan houdt. Er zijn veel ateliers daar (sommigen toeristisch), maar ook een paar leuke, kleine en alternatieve. Kaitaia is bekend van de hete-perpersaus: Kaitaia Fire.

Voor de rest, maak je programma niet te vol. Straks vind je het ergens superleuk en kun je niet langer blijven omdat je alweer verder moet. Houd er ook een beetje flexibiliteit in. NZ heeft zoveel moois te bieden, dat het soms lastig kiezen is.

Have fun met de planning.

Groet,
Martijn | 123NZ

Ik hou het dan ook maar op deze planning. zodat ik inderdaad wat meer speling daar heb. en niet aan een te vast reisschema zit.
Des te meer een reden om terug te komen niet waar.

Verder top van je uitgebreide informatie dat ga ik even noteren. En momenteel geen vragen even. heb even om mee aan de slag te gaan. Thanks,

Groetjes Lies

Ik vond zelf de Caitlins niet echt toevoegen. Ver weg, en de wijde omgeving is landbouwgebied. En als je bedenkt wat je verder allemaal al gaat bekijken zou ik niet zo ver reizen. Die dagen kun je goed genoeg voor de rest gebruiken.

Op het noordereiland kan je meer tijd nodig hebben i.v.m. veerponten. Verder denk ik, dat veel mensen juist op het noordereiland ten onrechte grote stukken overslaan. Dus 6 weken noordereiland en 6 weken zuidereiland acht ik heel goed verdedigbaar.

Op het noordereiland zou ik toevoegen:

Rangitoto Island, vulkaaneiland met boot in 1 dag heen en terug in haven Auckland.
Waiheke Island. Te bereiken per boot vanuit de haven van Auckland. Van Waiheke Island kan je door naar Coromandel met een boot.
Great Barrier Island.
Mahia Peninsula.
Te Urewera National Park (misschien veel bos).
Waioeka Gorge.
East Cape.

Op het zuidereiland zou ik toevoegen:

Cape Farewell.
Hammer Springs.
Akaroa.
Otago Peninsula (albatrossen).
Arrowtown.
Invercargill.
Stewart Island.

Qua catlins ben ik er ook nog niet erg overuit omdat het toch ver van de bewoonde wereld ligt.

Ik wil ook zeker niet de hoogtepunten missen, maar ik wil ook niet alles volgepland hebben. Ik ga toch maar niet naar Cape reinga te gaan omdat dat toch wel heel erg noordelijk ligt, ook al is het een prachtig uitzicht, is het natuurlijk wel erg toeristisch en kan dan denk beter ergens langer verblijven of ergens anders naar toe kan gaan waar ik uiteindelijk meer uit kan halen. zoals Waipoura Kauri Forest.
Rangitoto Island wilde ik al heen gaan. de andere plaatsen ga ik nog nader opzoeken.
Napier wil ik niet heen gaan omdat ik niks met art deco heb. en het lijkt mij daarom ook beter om de oostkust te mijden, en daardoor meer tijd te kunnen doorbrengen aan de westkust. Na dat ik bij Coromandel islands ben geweest dan zo na beneden te gaan.

Het zuider eiland:
Akaroa. en Otago Peninsula (albatrossen) wilde ik ook al doen.
aan Invercargill en steward Island twijfel ik nog over omdat ik dan misschien te kort tijd voor had en mijn schema misschien te vol zou worden. Wel had ik ook gelezen dat haast ook een aanrader was.

Je hebt toch genoeg tijd om b.v. ook het oosten van het noordereiland mee te pikken? En als je Cape Reiinga laat lopen kan je ook wel de Bay of Islands laten lopen. Ga den liever vanuit de haven van Auckland naar het mooie Waiheke Island en vanuit Oraplu Bay in het zuidoosten van Waiheke Island naar Coromandel.
Verder vind ik Haast op het zuidereiland geen leuke verblijfplaats. Volgens mij moet je ook wel genoeg tijd hebben voor Invercargill en Stewart Island. Vanuit Invercargill kan je een dagtrip maken naar Stewart Island. De moeite waard. Zelfs kan je daar overnachten in backpackers. Bij aankomst van de boot kan je met een treintje op wielen een rondrit maken over het bewoonde deel.

[quote=“123NZ, post:8, topic:140084”]

Voor Mt. Cook moet je idd even omrijden, als je het bekijkt vanaf de gletsjers. Vanaf Queenstown, Wanaka of Lake Tekapo is het te bereiken. Mt Cook is ook zo’n must see in Nieuw-Zeeland. Ga vooral 's avonds laat naar buiten en geniet van de vele sterren die je ziet aan de donkere hemel. Mt. Cook village heeft geen straatverlichting dus je kunt ontzettend veel sterren zien.)QUOTE 123NZ.

Doe niet veel moeite om Mt Cook te zien. Niet iedereen, die de Europese Alpen hebben bezocht, hebben de Mont Blanc, de Matterhorn of de Gross Glockner gezien.

bedankt voor de info. Ik vertrek in juli en augustus en bedacht dat het makkelijker is om de pinguïns in Oamaru te zien ipv helemaal zuidelijk.

Hoe lang ben je in Nieuw-Zeeland? Waarom ga je juist in de periode juli en augustus? Voor de wintersport? Of wil je toch wel een beetje warmte? Als dat laatste zo is, dan kan je denk ik beter voornamelijk op het noordereiland gaan zitten. Daar is genoeg te zien.

Hallo allemaal,

Weer even na een lange afwezigheid een berichtje. Ik heb de laatste tijd lang nagedacht over mijn route, aangezien ik 6 weken voor ieder eiland heb en het toch niet teveel geprop wil hebben en het daar ook wel zie wat ik doe en ook wel paar dagen speling wil hebben en ik daar waarschijnlijk hele tijd met de bus ga of ik moet met andere mee kunnen rijden. Zit ik er dus aan te denken om het noordelijkste gedeelte boven auckland te laten schieten. Het zal vast heel mooi zijn maar ik moet toch keuzes maken en is het niet zo dat er op nog enkele plekken ook kauri bomen te bezichtigen waren? dat dacht ik tenminste ergens te hebben gelezen. Vanaf auckland dacht ik naar Great Barrier Island(hier lees je nog heel weinig over alternatief zou zijn Waiheke island) en dan als het mogelijk is vanuit daar naar Coromandel en anders dat doen vanaf Auckland. Bij nader inzien omdat ik toch zoveel mogelijk uit Nieuw Zeeland wil halen wil ik toch ook wel naar Gisborne en Napier, Net als de Westkust. Ik hoef niet speciaal de glowworms te zie in de Waitamo caves dacht ik omdat ik ze als eens eerder gezien heb al was dat totaal ergens anders en is dat niet te vergelijken maar ik vind dat dan zonde van me geld en zie ik ze liever gewoon in de natuur begreep ook dat dat mogelijk was. Rond oud en nieuw ben ik in of nabij Wellington iemand nog een tip of daar leuke dingen zijn die er te doen zijn. Is het leuk om daar nieuwjaar te vieren? zijn er bijv net als hier leuke muzikanten die bijv optreden, vuurwerk of gewoon met ze allen een pintje drinken in de pub? Verder had ik nog een vraag Als backpacker eten we natuurlijk zo goedkoop mogelijk maar nu lees ik dat iedereen aan de noodels gaat maar dat zie ik niet echt zitten. Hoe zit het met de groenten,fruit, noten, vis, brood, en de melk is dat betaalbaar? en met de melk hebben ze alleen maar koeienmelk? of ook lactosevrij of geit/schapenmelk?
Tips zijn altijd welkom van leuke dingen die je gedaan moet hebben, of gezien moet hebben. Ik ga weer lekker de boeken in duiken een to do lijstje maken van wat ik echt wil doen en vanuit daar dan ook een beslissing maken van mijn globale route. Zijn er misschien ook mensen die naar de westkust van het noorder eiland zijn geweest want de meeste routes die ik lees komen daar gewoon weg niet. en dat terwijl dat toch ook een supermooie plek moet zijn.

Groetjes,

Lisa

Hou Lies nice 3 maanden NZ de komende 5 jaar niet, maar 3 dagen Northland zou zonde zijn dat te missen. Tour Caipe reinga prachtig en Paihia dolfijnen niks mis mee. De laatste keer heb ik de west route genomen en waitomo kan je wel skippen als je niet voor de glowworms gaat. Wel een van de mooiste watervallen van NZ daar in de buurt. Napier is zeer mooi en de Gannets zijn ook zeer de moeite waard. Vergeet ook niet een dagwandeling te maken. Eten is duur in NZ en kijk op het net naar een supermarktprijzen. Countdown is een supermarkt. Het goedkoopst is de Fish en chips en in Kaioura staat de beste van het land (tip). Brood vond ik het lastigst en veel stoofpotjes gemaakt. En wraps of gevulde pannekoeken. Ik zelf lunchde vaak onderweg bij de lokale bakeries en dat was voor mij het ultieme NZ gevoel het Amerikaanse diner mode bedoel ik. In NZ hebben ze echt heel veel Amerikaanse ketens en is dus vertrouwd. Melk is duurder dan cola. Wellington loop de Te papa museum binnen gratis en voor mij de standaard van een goed museum. De kabelbaan naar boven en geniet van de biotanische tuin. In NZ hebben veel steden veel mooie tuinen in de avond uren of als je in een stad ben loop erdoor heen. Queenstown heeft de mooiste omgeving en de routeburn track bijv is fantastische. Milford sound de rit ernaar toe is prachtig, maar doe de trip met mooi weer. Doubtfull sound vond ik mooier. Zelfs toen het regende. Lies als je verder vragen hebt hoor ik het wel.

Hoi Willie,

Bedankt voor je snelle reactie. Me route zit gelukkig nog vrij in de begin fase dus kan er alles aan veranderen er is ook zoveel moois en dus lastig een keuze te maken. Daarom twijfelde ik ook nog omdat het natuurlijk wel heel mooi uit. Ik zou ook eventueel de westkust eruit kunnen laten en alleen naar het hoge noorden kunnen gaan, en dan de Kauri bossen bezoeken en dan via Auckland naar Coromandel en dan via de oostkust zo omlaag naar Wellington. Hoe is het met de bereikbaarheid van Doubtfull sounds? En dan eventueel een week vertoeven op de Fiji eilanden bijv. en miss wat uit mijn zuidereiland route halen? qua eten is de bedoeling dat ik zelf gewoon veel ga koken, en natuurlijk wil ik ook wat van het Nieuw zeelandse eten echt proeven.