<div class=“lazyYT” data-youtube-id=“RPiJyS14BU8” data-width=“480” data-height=“270” data-parameters=“feature=oembed&wmode=opaque”></div> Lies Doe de hele northland niet alleen de Kauri bossen en dolfijnen en zijn prachtig, maar ook cape reigna is de moeite waard. Een week Fuji is natuurlijk een mooie afsluiting en die sla ikzelf over, omdat ik die voor familie bezoek gebruik. Doubtfull Sound is 25 min vanaf Te anau en vaak zit er vervoer bij het boeken en wordt je door de sandflies met open vleugels daar ontvangen. 3 maanden is ruim en je hebt veel tijd en als het leuk is blijf hangen.
Hi Lisa… De goedkoopste boodschappen doe je bij supermarktketen Pak 'n Save (discountformule). Daarnaast zijn de aanbiedingen scherp bij de supermarkten van Countdown en New World. Vermijd Four Square (kleine supermarkten in dorpjes) want daar zijn de prijzen een stuk hoger. Als je bij de grote supermarkten gaat voor aanbiedingen (die zijn vaak erg scherp) en huis- of B-merken valt de prijs van boodschappen best mee in Nieuw-Zeeland. We hebben een overzicht van de kosten van dagelijkse boodschappen in NZ gemaakt. En wat tips om te besparen op dagelijkse kosten en reiskosten. Melk vind je net als hier in alle soorten en maten, maar ook lactosevrij, geitenmelk, rijstmelk etc etc.
Heb je geen zin om de hele tijd aan de noodles te zitten en geen zin om te koken… In een winkelcentrum is er altijd een foodcourt waar je overdag en 's avonds goed en goedkoop kunt eten. Maar ja zelf koken is altijd voordeliger. En trust me, zo duur hoeft het niet te zijn. Met een pak rijst (of pasta), wat wortels en paprika, beetje vlees (of vervanger) heb je voor een paar dollar al lekker eten. Gewoon creatief zijn en zoveel mogelijk producten in het seizoen kopen.
Oud en Nieuw vieren ze daar heel anders dan hier… Vuurwerk wordt eigenlijk alleen vanaf de Sky Tower in Auckland afgestoken (groots spektakel dat dan ook op TV te zien is). Zelf voorwerk afsteken doen ze alleen met Guy Fawkes Day (ook wel Bonfire Night genoemd. Oud en Nieuw in Nieuw-Zeeland is een feest om samen met vrienden of familie te zijn. Met een groep de kroeg in. Of naar een festival als Rythm & Alps in Wanaka of Highlife NYE Experience… (check alle festivals in december / januari).
Veel plezier met het maken van je plannen.
Groet,
Martijn | 123NZ
Maar het is natuurlijk wel het orkaanseizoen dus het is dan misschien harstikke zonde van het geld en kan ik dan beter in mijn tijd in Nieuw Zeeland besteden. En natuurlijk neem ik dan ook cape reinga mee, zeker als het iets is wat je gezien moet hebben. Ik ga zo dat filmpje even kijken. En Maarten top thanks voor je aanvulling de bedoeling is wel dat ik zelf ga koken uiteraard. klopt het ook dat er markten zijn waar je goedkoop groenten en fruit kunt kopen? Ik had je blog al even gelezen en had er al een hoop tips uitgehaald.
Hi Lisa… Je komt in bijna elke stadje wel een lokale groenten- en fruithandel tegen, waar de prijzen vaak weer wat lager zijn (bijvoorbeeld bij Fruit World). Die kleine shops zijn simpel van opzet en klein, maar verkopen veel lokale producten.
Tevens kun je onderweg (vooral op het Zuidereiland waar veel boomgaarden en fruit farms zijn) bij de boeren zelf je groenten en fruit kopen. Als je met de auto gaat, is het kwestie van stoppen bij zo’n farm en inladen maar. In de grote steden is er vaak op zaterdag wel ergens een Farmers Market te vinden waar je vers brood en fruit/groenten direct van de (biologische) boer kunt kopen. Er is volop keuze en de prijzen vallen best mee… Gewoon verstandig shoppen, kortingskaarten en -bonnen gebruiken en naar de lagere schappen kijken waar de minder bekende of huismerken staan. Net zo goed, maar veel voordeliger.
Je hebt me trouwens wel mooie inspiratie geboden voor een blogpost als vervolg op de dagelijkse boodschappen-post. Iets met de dagelijkse boodschappen in de praktijk en eten in NZ. Binnenkort op het blog te bewonderen. ![]()
Groet,
Martijn | 123NZ
Waarom moet je Cape Reinga persé gezien hebben? Dan denk ik, dat je ook Cape Farewell persé gezien moet hebben.
Het gaat om het Noorder-eiland en niet over het Zuider- eiland en of je de westkust neemt of naar het Northland gaat.
Inderdaad wat wollie zegt. Als ik dan toch northland erbij pal kan ik net zo goed ook naar cape reinga gaan. En je kunt niet alles doen zelfs al ga je 3 maanden. En uiteindelijk heeft Iedereen andere meningen van wat er wel en niet gezien moet worden.
Daar gaat het mij niet om. Er zijn zoveel rotsen in Nieuw-Zeeland. Ter vergelijking: De Noordkaap in Noorwegen is volgens mij niet iets wat je persé gezien moet hebben, als je in het hoge noorden van Noorwegen bent. Er zijn zoveel rotsen in Noorwegen, waarvan sommigen spectaculairder zijn dan de Noordkaap. Zo zijn er in Nieuw-Zeeland heel veel mooie kapen en kustrotsformaties. Cape Reinga is er één van, maar ook o.m. de kaap bij New Plymouth, de Eastcape, Cape Farewell. de rotsen bij Kaikoura, de Pancake Rocks, enz.enz.
Het klopt ook helemaal er zijn veel mooie plekken die je jammer genoeg niet allemaal in een x kunt zien. Maar wat voor de een een must is voor de andere niet. Zoals de westkust trekt me nog steeds enorm zoals new plymouth (sugar loaf islands) en dat national park daar maar misschien is dat teveel van het goede als ik dan het noordelijke gedeelte er bij pak. Keuzes maken noemen we dit. Haha
Via Wereldwijzer app
Nieuw Zeeland kris kras rondreizen is leuk. Het hoeft niet zorgvuldig gepland te zijn. Wel is het zo, dat het mij verstandig lijkt niet te lang in een bepaald gebied van Nieuw Zeeland te blijven hangen, als je heel Nieuw Zeeland wilt zien. Je maakt er een interregionale trip van. Als je een bepaalde regio bezoekt, kijk je in de reisgids wat er in die regio te zien is. Dan bepaal je wat voor jou leuk is. Dat ga je dan bezoeken. Ikzelf zat in een reisgezelschap gedurende ca 2,5 weken. Ca 4 weken had ik over om zelf te reizen. Tijdens die ca 4 weken ging ik veelal met de bus reizen veelal naar plekken waar de touringcarbus niet kwam. Heel leuk! Het zijn dus niet alleen de aanbevolen plekken die leuk zijn.
Ik ben mijn eerste keer naar NZ via Amerika gevlogen en voordeel is dan dat Air New Zealand goedkope tussenstops maken in de Stille Oceaan. Voor rond de 100 euro (10 jaar terug) maakte je al een stopover op Tahiti of de Cook Islands. Tja en voor zo weinig geld op een subtropisch Bounty-eiland zitten… wie wil dat nou niet?!
Als ik het goed begrijp heb je nog niks geboekt?
Ohja, van het orkaanseizoen merkte ik destijds niet veel, ik was er in maart.
Ik heb mijn ticket al geboekt ik vlieg via dubai. En ik kijk daar wel tegen die tijd heb ik geld en tijd over kan ik altijd nog een paar daagjes op een bountyeiland liggen.
Via Wereldwijzer app
Nog een vraagje, hoezit het linnengoed want lees op internet verschillende dingen. Of ik wel of geen slaapzak en lakenzak nodig heb. Ook al verblijf ik in hostels of zoiezo wel handig om mee te nemen?
Via Wereldwijzer app
Ik had het wel bij me, ook naar aanleiding van verschillende berichten op het internet, maar heb het eigenlijk nooit nodig gehad. Hostels hebben standaard bedlinnen, misschien kost het je een keer een dollar.
Ze zijn daar allemaal bang voor de bedbugs die reizigers uit Azië vaak meebrengen en die meeliften in slaapzakken, dus ze hebben vaak zelfs liever dat je het niet gebruikt.
Als je toch dringend een slaapzak nodig hebt kun je altijd even een goedkope kopen in The Warehouse, die zit eigenlijk in haast ieder dorp wel.
De hostels zijn van uitstekende kwaliteit, ook in verhouding met de prijs (€15/20). Neem anders een ‘reislaken’ mee, klein, licht en goedkoop.
Ja een reislaken is idd wel een goed idee, nu alleen de verzekering nog regelen. Backpack kopen. Als je overstapt op australie zonder het land in te gaan hoefde je geen visum te regelen . Dacht ik wat ik ervan begreep.
Via Wereldwijzer app
Een reislaken of lakenzak zou ik voor NZ niet aanraden. Het is te koud als je geen ander beddegoed hebt en mijn beddegoed dat ik huurde of kreeg, was nooit zo vies dat ik er niet onder wilde slapen. Onnodige ballast, sleep het niet mee.
Zolang je in Oz in transit blijft, heb je inderdaad geen visum nodig.
Subtropische Bounty-eiland? Volgens liggen de Bounty Islands tussen de Chatham Islands en de Antipodes Islands. En die liggen alle oostelijk van Stewart Island bij de 180 meridiaan en vlak voor de datumgrens. Zou het daar subtropisch zijn? Dat zou kunnen als daar een sterke warme golfstroom stroomt. Trouwens, op de Antipodes eilanden ligt het verste stukje land gerekend vanuit Nederland. Het viel mij tijdens een dagtrip aan Stewart Island op, dat het daar opvallend weelderig begroeid was. En het weer paste ook in een warme golfstroom sfeer. Zou daar toch de warme golfstroom langs gaan?
Bounty, als in de chocoladereep en zijn reclame :beef:
Ik had de grap niet door. Leuke grap! Ik kijk niet vaak aandachtig naar tv reclame. Een Bounty heeft iets tropisch vanwege de kokosvulling. Ondanks die tropische sfeer eet ik toch liever een Mars, een Snickers en een Milky Way.