3 maanden NZ

En dan plus de kokosnootcocktail :grinning:

Via Wereldwijzer app

Als je een trui aan doet, kan je ook zonder zak, dekens, enz., lekker slapen. Doe dan een blousje op de kussen, laat je lange broek en je sokken aan. Is het dan te koud, stook je de kachel op. Op die manier heb ik wel eens in een campinghut in Noorwegen geslapen. Daar waren geen dekens enz. aanwezig.

Ik wil het je bij je keuzes niet nog moeilijker maken dan het al is :wereld:, maar van mijn eigen reis van ruim 3 mnd (verdeling ongeveer 2/3 Zuidereiland en 1/3 Noordereiland, zoals door velen (m.i.terecht) aanbevolen) toch nog enkele onvergetelijke hoogtepunten:

Zuidereiland:

• Lake Tekapo/Lake Pukaki/ Mt.Cook NP (onvergetelijke wandelingen);
  • Bushy Beach bij Oamaru (’s avonds komen de yellow-eyed penguins uit zee het strand oplopen; echt prachtig);
  • The Catlins: inderdaad iets uit de koers, maar m.i. zeker de moeite waard met al zijn watervallen en mooie baaien waar volop zeehonden en zeeleeuwen op het strand liggen; we zaten hier midden op dag uit te kijken over de Roaring Bay, toen er plots uit het niets een penguin uit zee het strand opstapte en recht op ons afkwam; schitterende belevenis);
  • Stewart Island: kun je ook met dagtocht doen (gemakkelijk ter plekke te regelen); maak een heerlijke wandeling op Ulva Island;
  • Queenstown: vaak vergeten maar echt heel mooi: Skippers Canyon;
  • Okarito Lagoon: prachtige boottocht door een prachtige natuur met mooie vogels en een schitterend uitzicht op Mt.Cook c.a.;
  • Abel Tasman NP: prachtige wandelingen en niet te missen: een fantastische kajaktocht langs de kustlijn;
  • Marlborough Sounds: maak een tocht met de postboot (Mail Run).

Noordereiland:

• Cape Kidnappers nabij Napier: Jan-van-genten kolonie (ook te zien op Muriwai Beach ten westen van Auckland);
  • Rotorua: diverse fraaie thermische gebieden en Ohinemutu (voor Maori cultuur, met o.m. marae en kerk); de East Cape biedt nog veel meer
    Maori-cultuur, maar dat ligt denk voor jou wel erg ver uit de route)
  • Ninety Mile Beach: rit over het strand richting Cape Reinga
  • Waitangi: nabij Bay of Islands: eigenlijk “de geboorteplaats” van NZ

Mattheus, hoe was de route van Opotiki via de East Cape naar Gisborne? Veel te zien? Wordt verschillend over geschreven. De bus, waarmee ik ging, deed de kortere route van Opotiki naar Gisborne. Een schitterende tocht door de Waioeka Gorge.
Ten oosten van de lijn Rotorua - Napier is volgens mij genoeg te zien. Te Urewera National Park moet heel interessant zijn. Tussen Rotorua en Wairoa. Wie is daar geweest? Vanuit Wairoa kan je vervolgens naar Gisborne. Ook een mooie route.
Veel toeristen komen niet ten oosten van de lijn Rotorua - Napier. Groot vergeten gebied. Eigenlijk zonde. Men zegt, dat dat te ver uit de route is. Dan zou men de route kunnen aanpassen. Simpel zat.
Ik zet mijn twijfels bij de verdeling 1/3 deel Noordereiland 2/3 deel Zuidereiland. Ik zou dat wat evenwichtiger maken. Dan heb ik het nog niet eens gehad over het feit dat je op het Noordereiland tijd nodig hebt om een aantal eilandjes te bezoeken. Bijvoorbeeld Waiheke Island en Great Barrier Island kunnen beide bezocht worden.

Het is een hele mooie route langs tal van idyllische Maori-dorpjes met vrijwel allemaal een prachtige marae met schitterend houtsnijwerk. Ook bij het schooltje in Torere kun je prachtig Maori-kunstwerk zien. In Raukokore staat een klein kerkje op een prachtige plek vlak aan zee met een typische Maori-begraafplaats. De bochtige weg voert hoofdzakelijk langs een fraaie spectaculaire kustlijn met tal van schitterende vergezichten en mooie baaien en strandjes. Na elke bocht heb je weer een nieuw prachtig vergezicht. Wel gaat de weg vlak na de uiterste oostpunt wat meer binnenlands, maar ook hier kom je door leuke kleine Maori-dorpjes. Ik heb twee dagen over de route gedaan. Het Te Urewera NP heb ik niet bezocht. Na Gisborne heb ook ik de mooie route via de Waioeka Gorge naar Opotiki gevolgd.
De verdeling 2/3 Zuidereiland en 1/3 Noordereiland moet je ook niet te strikt nemen. Zeker als je op het Noordereiland ook diverse eilandjes wilt bezoeken zul je een andere verdeling moeten hanteren. Maar goed het ligt er natuurlijk vooral ook aan waar je interesses liggen. En dat zal een ieder voor zichzelf moeten bepalen. Maar als natuur je ding is dan zou ik toch meer tijd voor het Zuidereiland dan voor het Noordeiland uittrekken.

Hai, heb je al besloten hoe je wilt reizen? Ik las ieta over de fiets
 nu ga ik ook eind nov richting nz en ik zit er aa te denken om met de fiets te gaan. Maar dat is nog niet zeker. Misschien kunnen we een stukje samenreizen? Ik heb eigenlijk nog niks vast staan, behalve een duikbrevet halen en stewart islands bezoeken. Ik zie het daar allemaal wel als ik er ben. Er is denk ik teveel om te plannen en uit ervaring weet ik dat je beter een paar dingen kan uitzoeken die je wilt zien en daarna op de reis ernaar toe de andere dingen te bepalen. Wanneer vertrek je? Ik vlieg ook via Dubai en een tussenstop in Melbourne. Van je visum klopt inderdaad, je blijft op het vliegveld binnen de grenscontroles, niemandsland dus.

René

Via Wereldwijzer app

Ook als natuur je ding is, kan je je hart ook ruimschoots ophalen op het Noordereiland. Het Noordereiland is wel dichter bevolkt dan het Zuidereiland, maar als je b.v. door de Waioeka Gorge rijdt, zie je geen of nauwelijks huizen. Ik zie verder niets in de door sommigen geuite opvatting, dat het Noordereiland er is voor de cultuur en het zuidereiland voor de natuur. En ik zie er ook niets in, dat je op het noordereiland alleen de meest bekende plekken moet afwerken en dan zo snel mogelijk door naar het Zuidereiland. En als je op het Noordereiland je buiten de geijkte gebieden wat doet, dan wordt al gauw gezegd dat dat wel ver om rijden is, zoals de route rond de East Cape. Buiten die geijkte gebieden is veel natuur.

Ieder z’n eigen mening en invulling. Zullen we het daar maar op houden?

Ieder z’n eigen mening en invulling. Daar ben ik het roerend mee eens. Maar er mag toch wel over gediscussieerd worden? Zeker als er zoveel moois te zien valt in Nieuw-Zeeland, wat veel verder strekt dan de bekendste toeristische plekken. Er zijn mensen, die vinden, dat je die bekende plekken gezien moet hebben. Dat is hun eigen mening en invulling. Er zijn ook mensen, die vinden, dat je dat juist niet moet doen. Ook die mening en invulling moeten we respecteren. Ook hierover mag gediscussieerd worden. Anders heeft een forum geen zin.

Mattheus bedankt voor je tips, zal mij er even op inlezen. Wat betreft lake tekapo/mt cook die stonden al hoog op mijn lijstje. Net als queenstown en abeltasman np. Ga mij er verder op inlezen. Maar ga er niks op vastleggen. Omdat het waarschijnlijk dan toch allemaal net iets anders loopt dan ik zou willen. Of ik kan bepaalde dingen niet doen. Maar neem zeker al jullie tips mee. Wil zelf bepaalde boottochten ook doen bijv met het walvissenspotten maar ik ben snel zeeziek als de golvven heel heftig gesteld zijn hoe is dat in nz? En Renee de bedoeling is dat ik stukjes ga fietsen dus niet de hele reis. Ik heb ook niet alles volgepland ook al lijkt dat nu wel zo. Maar ik heb wel bepaalde dingen waar ik heen wil of wil doen. Zoals matama (lotr fan, dus die moet ik dan gezien hebben), new plymouth naar o.a. mount eden en de sugar loaf islands. En de coromandel en de bedoeling is dat ik daar me te fiets het eiland wil gaan verkennen. Dus het lijkt mij wel leuk om een stukje samen te doen. Ik vetrek 25 november via dubai en melbourne.

Groetjes lisa

Via Wereldwijzer app