De reis komt nu echt dichtbij (nog 2 dagen) en ik ben bezig met de laatste dingetjes te regelen. Langer blijven is inmiddels geen optie meer, want ik heb weer werk bij terugkomst.
De planning voor het zuidereiland heb ik heel wat globaler gelaten aangezien daar wat meer dingen nogal weersafhankelijk zijn en ik dus wat meer vrijheid en schuifbaarheid met dagen wil hebben. Hierbij denk ik voornamelijk aan walvissen spotten in Kaikoura, Mt. Cook, Milford sound, zweefvliegen en ik wil nog een paar dagen paragliden in Queenstown. Ik zal vanmiddag of morgen de planning van het zuidereiland ook even online zetten.
Op de Coromandel heb ik (nog) niet heel veel op de planning staan. Het rondje met het treintje bij Coromandel Town en Cathedral Cove. De warmwaterbronnen op het strand trekken me echt totaal niet, dus die sla ik mooi over. Maar als jullie nog meer tips/routes hebben op de Coromandel houdt ik me aanbevolen hoor!
De boot vertrekt (volgens de site) om 9.15u. Aangezien het iets meer dan een uurtje rijden is vanuit Rotorua leek me dat dat wel te doen was. Om 7.30u vertrekken moet te doen zijn. De tour is een uurtje of 6, dus zeg dat ik om 4u weer aan wal sta moet ik het kleine uurtje naar Opotiki ook nog wel makkelijk redden was mijn gedachtegang.
Volgens mij vergis je je een beetje in de afstanden, het is volgens Google al zo’n 2 uur rijden. De wegen in NZ vragen gewoon om iets meer tijd, het is anders rijden dan hier in Nederland. Daarnaast moet je al op tijd bij de boot zijn, mits er voldoende mensen zijn die meegaan.
Ik heb de tocht trouwens volgens mij vanuit Whakatane gedaan, dat is nog iets dichterbij.
Ik doe de tocht ook vanuit Whakatane. Volgens google vanuit Rotorua 1.10u. Omdat de wegen inderdaad wat meer tijd vergen heb ik 1,5u gerekend. Dat ik me eerder moet melden lijkt me inderdaad ook wel logisch, die tijd had ik er nog niet in verrekend. Zal even in de gaten houden of ik de eerste paar dagen een beetje m’n rijtijden goed ingeschat heb en anders kan ik altijd nog de avond ervoor al richting Whakatane gaan.
Leuk hoor, dat het nu zo dichtbij komt. Heb je voor het Zuidereiland de Pancakes Rocks ook op de planning staan? Die zijn een mooi spektakel bij vloed.
Ik heb de Pancake Rocks zeker op het programma staan, zelfs een overnachting in Punaikaki.
Hierbij mijn globale planning van het zuidereiland. Lang niet zo uitgebreid uitgezocht als noord, maar heb daar dan ook minder haast mee. Als ik alles zoals ik het nu heb strak plan houdt ik nog een kleine 2 weken over. Lekker de ruimte dus om hier en daar een dagje extra te doen. Wat ik er verder nog niet bij heb is een 2daagse tocht naar Doubtfull Sound en het oversteken van Arthur’s Pass. Beide wil ik eigenlijk nog wel doen, maar moet nog even kijken waar ik die in ga plannen.
Picton - Akinawa (Queen Charlotte track)
Akinawa - Havelock (Pelorus river kayak)
Havelock - Motueka
Motueka - Abel Tasman NP (2daagse kayak- en wandeltocht)
Motueka - Golden Bay
Golden Bay - Blenheim -Kaikoura
Kaikoura - Hector
Hector - Karamea
Karamea - Punaikaki
Punaikaki - Franz Josef Glacier (Heli hike)
Franz Josef - Wanaka
Wanaka - Queenstown
Paar dagen Queenstown, oa kijken of ik een paar dagen kan paragliden
Queenstown - Milford Sound
Milford Sound - Manapouri
Manapouri - Invercargill
Invercargill - Invercargill (1 of meerdaagse tocht naar Rakiura/Stewart Island)
Invercargill - Waikaka (de Catlins)
Waikaka - Dunedin
Dunedin - Oamaru
Oamaru - Mt Cook village
Mt. Cook village - Lake Tekapo
Tekapo - Akaroa
Akaroa - Christchurch
In Christchurch lever ik de auto weer in en vlieg ik weer terug naar Auckland om daar het vliegtuig naar huis weer te pakken.
Heb even 2 plaatjes toegevoegd met ongeveer de route.