Rondreis in juli met pubers - advies gevraagd

Beste Thailandgangers,

Wij willen graag in juli 2015 een reis maken door Thailand. Wij, dat zijn vader en moeder en 2 dochters van dan 17 en 15 jaar. Dochter van 17 houdt niet van kamperen, afzien e.d. en moet enigszins overgehaald worden om deze reis te maken. Dochter van 15 vindt alles leuk. Mijn man wil graag veel zien en ik wil in ieder geval iets met olifanten. Beide dochters willen wel heel graag naar een tropisch bounty eiland met witte stranden en azuurblauwe zee. Waar ze dan vervolgens niet in willen zwemmen, want ze zijn bang voor vissen :wink:
Een trekking is volgens mij uitgesloten, want dat zie ik mijn oudste dochter echt niet doen. Ik heb aan de hand van de website van Greenwoodtravel een aantal alternatieven bedacht, waar ik jullie advies over wil vragen. In totaal willen we zo’n 18 dagen uit en thuis.

Globale planning:
Dag 1: vertrek uit NL
Dag 2: aankomst Bangkok
Dag 3 en 4: Bangkok, met een dagtocht naar de River Kwai
Dag 5: met de nachttrein naar Chiang Mai
Dag 6,7,8: in Chiang Mai met een dagtocht Super Jumbo (olifanten)
Dag 9: met de nachttrein naar Bangkok
Dag 10: in Bangkok
Dag 11: de eilandmarathon: eerst naar Koh Tao
Dag 12: Koh Tao
Dag 13: naar Koh Pha-Ngan
Dag 14: Koh Pha-Ngan
Dag 15: Naar Koh Samui
Dag 16: Koh Samui
Dag 17: vertrek naar Bangkok
Dag 18: in Bangkok
Dag 19: vertrek naar NL
Dag 20: aankomst NL

Nadelen hierbij vind ik dat je 2 keer met de nachttrein gaat, waardoor je weinig van het landschap ziet tussen Bangkok en Chiang Mai. Verder ga je elke keer naar Bangkok terug, lijkt me wat omslachtig. En ik twijfel of het zo leuk is om elke keer maar anderhalve dag op een eiland te zijn en of het niet leuker is om bijvoorbeeld 5 dagen op Koh Samui te blijven. En dan Koh Samui omdat ik begreep dat dit in juli de beste plek is voor een zonvakantie en omdat daar nog aardig wat te doen is voor de meiden.

Dus heb ik de volgend alternatieven bedacht:
I.p.v. de dagtocht vanuit Bangkok naar de River Kwai, een auto met prive chauffeur huren. Dan vanuit Bangkok naar River Kwai, die watervallen en op de trein naar Chiang Mai stappen in Atthaya. Of zelfs met de auto naar Chiang Mai te rijden in een paar dagen (Hoeveel dagen zou je daar voor nodig hebben?). Dan terug met de nachttrein en dan vanuit Bangkok de eilandmarathon gaan maken.
Of vanuit Chiang Mai vliegen naar Koh Samui en daar 5 dagen (ofzoiets) blijven. Wel duurder, en jammer dat je minder ziet, maar natuurlijk wel relaxed.

Nog een ander dingetje. Ik roep mijn hele leven al dat ik ooit eens op een olifant wil zitten. Maar dat schijnt niet zo leuk te zijn voor die dieren, dus had ik me er al bij neergelegd dat dat toch niet gaat lukken. Nu zag ik bij Greenwoodtravel dat zij naar Baan Chang olifantenpark gaan en dat dat wel een “goed” park is voor de olifanten. En daar kan je blijkbaar wel met de olifanten bezig en erop rijden. Maar is dat echt wel verantwoord? Ik wil niet voor mijn eigen plezier die mooie dieren iets aandoen.

Ik hoop dat jullie ons advies kunnen geven, zodat we een mooie vakantie hebben waar we wat zien en beleven. Maar ook een beetje uitgerust vandaan komen. Vast bedankt.

Groetjes, Jeannette

Hee Jeanette,

Eerst dit: Hoe ga je een dochter van 17 enthousiast maken om op reis te gaan naar Thailand…
Nou, dat is niet zo moeilijk. Bangkok is een fashion-walhalla. Thaise kleermakers zijn extreem goed in het namaken van een favoriet kledingstuk.
Op Siam Square zijn er beginnende ontwerpers die winkels hebben, wel enigszins lastig te vinden, het zit in een soort doolhof.
Platinum is een shoppingmall met veel dameskleding, vergeet ook MBK niet, al is dit meer een warenhuis.

Maar nu je reis : je schrijft zelf: Ik twijfel of het zo leuk is om elke keer maar anderhalve dag op een eiland te zijn.
Het kan niet zo zijn dat je bijna net zo lang onderweg bent als ergens dingen te bekijken.
Die balans moet anders, lijkt me.Dus zou ik voor Ko Samui gaan.

River Kwai skippen, ik ben een fan van Kanchanaburi, maar K’buri doe je niet in een dag , minstens twee, beter drie dagen.
Ik snap best dat je dat wilt zien, maar dan kun je beter voor Ayutthaya gaan, dat is in een dag te doen, en 's avonds neem je dan
de nachttrein naar Chiang Mai.

Het is zeker niet zo dat je dan minder ziet, want je bent minder tijd kwijt aan reizen, en houdt die tijd over om dingen te bekijken.

Hans.

Hi Jeanette,

Over je reisroute kan ik je geen advies geven, ik ben zelf bezig met het plannen van onze reis naar thailand.

Maar over de olifanten…je geeft aan dat je in Baan Chang wel op een olifant kan rijden, maar tevens twijfel je of het wel verantwoord is. In mijn ogen heeft elk olifantenpark die toeristen op olifanten laat rijden geen hart voor de dieren. Olifanten zijn sterke dieren maar hebben een zeer zwakke rug. Daarbij komt dat olifanten wilde dieren zijn en dat de wil van de olifanten gebroken wordt zodat ze “tam” zijn. Dit breken van de wil van de olifant is een gruwelijke ervaring. Google maar eens op breken olifant. Veel parken geven aan dat ze de olifanten gered hebben van andere parken, circus etc. Helaas is dit niet altijd zo. Om de vraag van de toeristen aan te kunnen worden veel jonge olifanten uit het wild gehaald. Gelukkig zijn er steeds meer reisorganisaties die olifantenritten niet meer in aanbieden. Ik kan je niet verbieden om op een olifant te rijden, maar ik hoop dat je er nog eens goed over nadenkt.

In de buurt van Chiang Mai heb je een olifantenpark die wel verantwoord bezig is. Www. Elephantnature.org. Hier kan je een dag/ week helpen en de olifanten ook in bad doen. Je kan alleen niet op ze rijden.

Succes met je beslissing en veel plezier met het plannen van je reis.

Groeten miriam

Ik vind ook dat je erg veel aan het reizen bent.
Toen ik de eerste keer naar Thailand ging had ik ook zo’n schema gemaakt, maar we hebben er toen toch voor gekozen om niet alles te willen. We hebben de keuze gemaakt voor Bangkok, Chiang Mai en Ayutthaya, de eilanden hebben we voor een andere keer gelaten. Nu, twee jaar later, staan Koh Samui, Koh Phangan en Bangkok op de planning.
Wij vonden de nachttrein heel leuk, maar vonden het ook erg prettig om een vlucht terug naar Bangkok te hebben. De prijzen met air asia waren nauwelijks hoger dan voor de nachttrein.
Succes met plannen.

Dank jullie voor je reacties. Ik heb mijn schema nu wat aangepast.
Het idee is nu:
Dag 1: vertrek uit NL
Dag 2: aankomst Bangkok
Dag 3: Bangkok
Dag 4: Bangkok
Dag 5: met auto met prive chauffeur in 4 dagen naar Chiang Mai, eerst naar Kanchanaburi via drijvende markt en hell fire pass
Dag 6: Kanchanaburi: Erawan watervallen
Dag 7: Kanchanaburi - Sukothai (River Kwai)
Dag 8: Sukothai - Phitsanulok- Chiang Mai
Dag 9:Chiang Mai
Sag 10: dagtocht naar een olifantenpark
Dag 11: vanuit Chiang Mai met het vliegtuig naar Koh Samui
Dag 12: Koh Samui
Dag 13: Koh Samui
Dag 14: Koh Samui
Dag 15: Koh Samui
Dag 16: van Koh Samui met het vliegtuig naar Bangkok
Dag 17: in Bangkok
Dag 18: vertrek naar NL
Dag 19: aankomst NL

Een verblijf op een tropisch eiland is toch echt wel een vereiste, anders krijg ik mijn oudste dochter niet mee :wink:

Zo heb je in het begin wel veel reizen, maar kan je nog 4 dagen uitrusten op een eiland. En zien we aardig wat van het land. Ik twijfel nog wel wat aan de 4 dagen van Bangkok naar Chiang Mai. Dat lijkt me redelijk ambitieus, maar ik heb dat bij 333travel vandaan gehaald. Dus zou het moeten kunnen toch? Maar heb je op dag 7 van Kanchanaburi wel voldoende tijd om ook River Kwai te bekijken? Als het rondje Kanchanaburi niet realistisch is, wat kunnen we dan beter doen: helemaal skippen, of een dag extra in Kanchanaburi blijven? En wat is er in Ayutthaya te zien? Of Kanchanaburi overslaan en een dag langer in Chiang Mai en een dag langer op Koh Samui blijven?

Ik hoop dat jullie me weer advies kunnen geven. Vast bedankt!

Groet, Jeannette

Je kan tegenwoordig met airasia rechtstreeks vanaf chiangmai naar surathani vliegen is als je ruim van te voren boekt goedkoper dan met bangkokairways nadeel je bent wel langer onderweg want je bent vanaf het vliegveld naar samui nog een goeie 3 uur onderweg.

Hee Jeanette,

Ayutthaya en Sukhothai is min of meer vergelijkbaar, aangezien Ayutthaya veel gemakkelijker te bereizen is, kiezen mensen daarvoor.

De River Kwai loopt door Kanchanaburi-stad . An sich is het een van de saaiste rivieren die je in Thailand ziet.
Ik begrijp toch dat je de brug wilt zien, want dat is historisch van grote waarde.
Wist je dat de brug slechts gedeeltelijk de oorlog heeft meegemaakt ? Echt waar, in een uurtje heb je het gezien.
Ik hoop dat je bij de Hellfire Pass nog iets van de Kwai Noi ( Kleine Kwai) rivier te zien krijgt. Veel mooier en zeer snelstromend.

Het enige charmante aan de brug is het drijvende restaurant, waar ook veel Thai eten.

Hans.

Ik heb naar vluchten zitten kijken. Als we met Finnair gaan en overstappen in Helsinki is dat redelijk snel en het goedkoopste. Bovendien vertrekken we dan 's ochtends in Bangkok en zijn we dezelfde dag 's avonds in Amsterdam. Als we zonder tussenstop gaan moeten we 's nachts om 2 uur vertrekken, dan lijkt dit me fijner. Het scheelt in totaal maar 2 of 3 uur per vlucht, dat is nog te overzien. De rechtstreekse vlucht is vergelijkbaar qua prijs, of bijna 400 euro duurder voor 4 personen. Ligt eraan op welke dag we teruggaan.

Als ik in bovenstaand schema nog 1, 2 of 3 dagen wil toevoegen, ivm terugvlucht, waar zou ik dat dan het beste kunnen doen volgens jullie.

Ik dacht zelf:
Bij 1 dag extra: 1 dag extra onderweg naar Chiang Mai
Bij 2 dagen erbij: 1 dag extra onderweg naar Chiang Mai en 1 dag op Koh samui
Bij 3 dagen erbij: 2 dagen onderweg naar Chiang Mai en 1 dag op Koh samui.

Wat vinden jullie?

Ik ben bijna uit mijn reisschema en de data. Raden jullie me aan om z.s.m. te boeken, of juist zo kort mogelijk vantevoren?

Maar weer bedankt voor jullie advies!

Groetjes, Jeannette

Hee Jeanette,

Boeken ? Dat doet bijna niemand hier op het forum…
Voorbereiden doen we wel, maar boeken doen we alleen in dec-januari. Flexibel plannen, dat is de kunst.
Je weet wel van tevoren waar je heengaat, maar niet precies de dag.
Voordeel: Als het je ergens heel goed bevalt kun je een dag of twee dagen “pikken”.

Hoe gaat het in zijn werk? Je kiest per bestemming twee accomodaties uit, een om te overnachten , en een reserve-optie.
Valt de eerste tegen, of zit het vol, (let wel: In dit jaargetijde gebeurt dat niet of hoogst zelden) dan wijk je uit naar de reserve.
Plannen doe je aan de hand van een goede reisgids, bijvoorbeeld Lonely Planet of Rough Guide.
Let erop dat je de meest aktuele ter hand neemt.

Die drie dagen extra niet in het schema verwerken, maar dus nemen wanneer het uitkomt.

Hans.

Ook niet boeken op koh samui? Ik zag dat de first bungalows in chaweng via booking.com al vol zitten in de tijd dat we willen.

En vliegtickets moet je al wel vantevoren boeken lijkt me. Ik wil van Chiang Mai naar Koh samui vliegen en van Koh samui naar bangkok.
En van Bangkok naar Chiang mai wil ik met een prive auto met chauffeur, die moet je toch ook wel vantevoren boeken?

Zoals je misschien begrijpt ben ik zo’n persoon die het liefst al 2 jaar vantevoren alles heeft geregeld :wink:
Zeker omdat we met 2 kinderen zitten en ik er een ongelooflijke hekel aan heb om op vakantie tijd te verdoen met accommodaties zoeken en dingen zoals vervoer regelen.

Hee Jeanette,

Je schrijft: Zoals je misschien begrijpt ben ik zo’n persoon die het liefst al 2 jaar vantevoren alles heeft geregeld :wink:

Dat had ik al door ja…

Als het van tevoren regelen je een beter gevoel geeft, moet je dat gewoon doen.
Het is echter niet noodzakelijk, om niet te zeggen onnodig.
Ze zullen op het reisbureau bij jou in de buurt blij zijn wanneer je de binnenlandse vlucht boekt,
het is echter veel voordeliger om het daar te boeken. Ja , het kost tijd, dat is waar.

Booking.com zal atijd de eerste zijn om te roepen dat iets vol zit of bijna vol, dat is hun business.
Ook hier geldt: De bezettingsgraad is laag, er zijn fikse kortingen mogelijk, van tevoren uitzoeken, en ter plekke
beslissen, kan veel geld besparen.

Grof gezegd hoef je slechts van 15 dec tot 15 januari (Het absolute topseizoen in Thailand) zaken vooruit te boeken.
Dan zijn er ook nog feestdagen zoals Chinees Nieuwjaar e.d. waar transport binnen Thailand vol kan zitten.
In juli is er geen reden te bedenken om wat dan ook vooruit te boeken, anders dan dat je alles vooraf voor elkaar wilt hebben.

Hans.

Hoi Jeanette,

Wij zijn in 2010 in Thailand geweest met de kids, toen 11 en 10. Voor volgend jaar ben ik stiekem ook al aan het kijken, kids zijn dan 16 en 15 maar de kans is groot dat het 2016 gaat worden.
Mijn tips en ervaringen; vliegtickets zo snel mogelijk boeken. Ik weet niet wanneer je in juli vertrekt en wat jullie woonplaats is maar het is de moeite om ook te kijken naar vertrek vanaf Dusseldorf, Brussel of zelfs Frankfurt. Zeker als het om 4 personen gaat. Op diverse data in juli kan je nog relatief voordelig vanaf Brussel naar Bangkok met Austrian Airlines/Tyrolean Airways.
Zelf ben ik ook van het van alles van te voren regelen. Als je op vakantie bent wil je toch niet meer op zoek moeten naar een slaapplek voor de nacht. Maar het is ook zo dat er zoveel te zien is dat je eigenlijk niet teveel eisen aan je accommodatie moet stellen want je verblijft er alleen om te slapen.
Hotels hebben slechts een beperkt aantal kamers voor Booking.com. De afgelopen 2 jaar hebben wij onze (rond)reizen naar Marokko en Turkije ook via booking.com geregeld. Nu boeken bij Booking.com kan zeker maar de hotels die nu “volgeboekt” zijn, hebben waarschijnlijk nog geen kamers vrijgegeven voor booking.com
Binnenlandse vluchten ook zo snel mogelijk boeken. Schrijf je in voor de nieuwsbrief van Air asia e.d. En tja dan zit je dus vast aan bepaalde data. Ik ben het helemaal eens met vele anderen dat het jammers is dat je verder moet reizen omdat je nu eenmaal op een bepaalde dag ergens anders moet zijn, maar door goed te plannen kan je zeker de highlight zien.
Van Bangkok naar Chiang Mai in 4 dagen is te doen. Wij deden er slechts 3 dagen over. Dag 1 's-ochtens vroeg vertrek naar Bang Pa In (paleis), vervolgens naar Ayutthaya, een rondvaart door kanalen/rivieren om de ruïnes te zien en daarna door naar Sukhothai om te overnachten. Dag 2 per fiets door het Historical park in Sukhothai, 's-middags door naar Lampang, evenals in Sukhothai nog tijd genoeg om een duik in het zwembad te nemen. Dag 3 's-ochtens per koetsje een stadsrondrit in Lampang met diverse stops voor oa tempelbezoek, teakhouten huis, school, enz. Wij zijn daarna doorgereisd naar Thoeng in de buurt van Chiang Rai, maar je kan ook naar Ching Mai en dan is er onderweg nog tijd genoeg voor diverse stops. Zeker als je deze route met een busje/auto met chauffeur doet. Een extra dag Kanchanaburi aan het begin moet dan ook kunnen volgens mij.
Wat betreft je schema; wij zijn totaal geen strandmensen. Dag van aankomst en dan nog 2 dagen is voor ons meer dan genoeg. Liever nog ergens langer blijven, bijvoorbeeld in Chiang Mai.
Olifantrijden. Er zijn zeer veel mensen tegen een olifantritje. Kan ik mij goed voorstellen omdat het geen pretje voor een olifant is om met een “bankstel” op de rug rond te moeten sjouwen. Maar waarom geen mahout training? Gewoon als een mahout in de nek van de olifant. Is meer diervriendelijk dan het “bankstel”. Lijkt dit ook niets dan zijn er in de buurt van Chiang mai ook nog opvangkampen voor zieke/gewonde olifanten.
Kijk eens op Barry Wezenberg’s Videos on Vimeo Misschien even zoeken maar daar staan al onze vakantie videos van Thailand (ook Marokko en Turkije). oa Bangkok, Ayutthaya, Sukhothai, Lampang, omgeving Chiang Rai, omgeving Chiang Mai, Mae Hong Hong, treinreis terug naar Bangkok, River Kwai/Kanchanaburi en Hua Hin.

Veel plezier met de voorbereidingen.

Dat lijkt wel een Viengtravel-tourtje :wink:

Zelf boek ik ook het liefst alles van tevoren, ongeacht welk seizoen het is. Ik heb geen zin om ter plaatse nog accommodatie te gaan regelen. Wil je in de wat betere hotels zitten, dan betaal je in de meeste gevallen minder als je van tevoren boekt dan de walk-in prijs bij de hotels. Wil je daarnaast in accommodatie verblijven die vrij populair is, zoals bijvoorbeeld de River Kwai Jungle Rafts in Kanchanaburi, dan heb je kans dat het tijdens juli/augustus volgeboekt is. Zomervakantie in Europa dus veel families met kinderen die ook op het Floatel willen verblijven.
Heb je geen specifieke accommodatie op het oog en wil je gewoon in guesthouses verblijven, dan hoef je inderdaad niks te boeken en is er genoeg ter plaatse te vinden.
Wil je van tevoren alles of het e.e.a. vastleggen, dan zou je ook eens een mailtje kunnen sturen aan het hierboven genoemde Viengtravel, een NL reisbureau in Bangkok. Boeken via een lokale agent in Thailand is sowieso al voordeliger dan boeken via een reisorganisatie in NL.

Klopt helemaal:bier:…

Ik heb die naam al zo vaak in dit forum gebruikt dat het op reclame begint te lijken… Maar dat mag ook want ik heb nu al 3x uitstekende ervaringen met Viengtravel.
De eerste keer was in 1994. Toen alles geboekt bij NBBS reizen. Bleek Viengtravel de lokale agent te zijn die alles in Thailand regelde. (maar dan vele malen goedkoper…)Met die ervaring nog in het geheugen heb ik begin 2009 weer contact gezocht voor onze eerste “grote” reis naar een ver land als gezin. Na uitgebreid mailcontact vooraf hebben we een perfecte reis door Thailand gemaakt. De laatste keer was in 2011. Opnieuw tickets naar Thailand voor zomer 2012 geboekt en wederom een programma door Viengtravel samen laten stellen. Door omstandigheden hebben we die reis moeten annuleren. Eén mail naar Viengtravel was voldoende om alles te cancellen en de aanbetaling werd direct terug gestort!
In 2013 (Marokko) en dit jaar (Turkije) heb ik zelf alles geregeld via internet zoals vliegtickets, autohuur, hotels en excursies. Is uitstekend bevallen maar toch heb ik achteraf het idee dat we nog veel meer hadden kunnen zien en genieten als we er een gids/chauffeur bij hadden gehad. Nu is het van “tja ik ben er wel geweest maar heb zeker niet alles gezien of gedaan”. Een gids kan je vooraf bijvoorbeeld vertellen om zwemspullen mee te nemen, nog leukere plekken laten zien of met name op reisdagen niet direct van A naar B te reizen maar met een omweg om ook onderweg nog leuke dingen te doen of te zien.
Zoals eerder geschreven willen we volgend jaar of 2016 opnieuw naar Thailand. We zijn dan inmiddels wat meer “ervaren reizigers” en zullen dan ook zeker wat vaker zelfstandiger reizen ipv iedere dag met gids/chauffeur. Maar ik weet ook zeker dat opnieuw Viengtravel het meeste mag gaan regelen!
Door hun contracten met hotels ben je vaak goedkoper uit als zo binnenlopen of zelfs vooraf via internet boeken. Op hun site staan (helaas) slechts een beperkt aantal hotels en tours maar mijn ervaring is dat er veel meer mogelijk is. En zeker als gezin is het ideaal omdat je met 4 personen direct “een groep” bent waardoor je ook de vanaf prijs (vaak vanaf 4 pers) betaald en een groep vormt waardoor de tour altijd (lees privé!!!) plaats vind. En die prijs is inderdaad veel lager dan in NL. Het enige nadeel wat ik kan noemen is dat Vieng Travel niet is aangesloten bij ANVR of SGR. Maar wel bij de Thaise varianten daarvan, de TAT en ATTA.

Veel plezier met de voorbereidingen.

Dankjewel voor alle meedenken.

Ik had al gekeken bij Greenwoodtravel, maar daar gemengde reviews over gelezen. En ook even bij Viengtravel gekeken. Nadeel bij beiden is inderdaad dat er maar een beperkt aantal hotels aangeboden wordt door die organisaties. Ik ben op de sites booking.com, zoover en tripadvisor al hevig aan het zoeken en heb al wat leuke opties voor hotels gevonden. Ik kan natuurlijk vragen of Viengtravel die voor mij kan boeken en zien wat de prijs bij hen is.

Ik boek normaal gesproken altijd het liefst rechtstreeks bij het hotel of via booking.com oid, maar via Viengtravel is ook een optie. Zeker voor de 4 daagse reis met privechauffeur.

Ik wil de vliegtickets al snel boeken, die worden meestal alleen maar duurder als je langer wacht. De hotels kan ik dan iets later alsnog bepalen. Ik wil het toch liever ver vantevoren regelen, dan hoef ik daar niets meer te doen en kan ik gewoon vakantie vieren. Anders ben ik ter plekke voor 4 personen nog van alles aan het doen, en heb je ter plekke nog met 4 verschillende meningen te maken, dat ondervang ik liever thuis. Enige probleem is echter dat al mijn plannenmakerij en foto’s laten zien van mooie hotels met prachtige zwembaden, tropische stranden en wuivende palmbomen, mijn oudste dochter nog steeds niet hebben overtuigd om mee te gaan, ze is nog aan het twijfelen. Ze is behoorlijk conservatief en westers ingesteld en vindt het idee om naar een tropisch land te gaan, met ander eten, ander klimaat, enge beesten zoals spinnen e.d. en andere mensen, nogal eng. Verder wil ze voldoende tijd overhouden om zich voor te bereiden op haar studie waar ze in september mee start. Vandaar dat we direct begin juli willen vertrekken, zodat we eind juli weer terug zijn. Hebben jullie misschien nog argumenten waarmee ik een xenofoob typje kan overhalen om naar Thailand te gaan? Dat is ook een reden dat we in de wat luxere hotels willen zitten, het maakt mij niet zo uit, maar dan is dat geen argument om niet mee te gaan :wink:
En weten jullie activiteiten die een teener leuk vindt? Haar favoriete bezigheden op vakantie zijn: shoppen, strand liggen, uitgaan, en best wel af en toe een plaatsje bekijken of wat sportiefs doen. Als er maar geen enge beesten en viezigheid is.

En hebben jullie ervaring met vliegmaatschappijen waar je evt. het vliegticket kan overboeken op een andere naam? Dan kan ik vast boeken en als ze dan echt niet mee wil, dan gaat er een vriendin van de jongste mee.

Wij willen wel graag dat ze mee gaat. Ten eerste natuurlijk omdat het leuk is om zo’n reis met het gezin te maken. We hebben al een keer een reis door de USA gemaakt en dat was erg leuk. En verder omdat we haar ook een ervaring mee willen geven van een niet-westers land. Wij vinden het erg belangrijk dat kinderen inzien dat het in andere delen van de wereld anders kan zijn en sommige dingen die wij heel gewoon vinden, daar helemaal niet zijn. Maar ja, ik heb ook geen zin om 3 weken met een opstandige puber door zo’n land te reizen.

Persoonlijk snap ik er helemaal niets van, als je een gratis reis van 3 weken door Thailand aangeboden krijgt, dan wil iedereen dat toch wel?

Hee Jeanette,

Je zou bijna denken dat ze gewoon niet met jullie wil, maar aan het kijken is of ze ook ergens anders heenkan met vriendinnen.

Ik zei je al dat Bangkok een shopping-walhalla is, waar kleding in alle soorten en maten te koop is voor een fractie van wat het hier kost.
Ik koop de beste kwaliteit handgemaakte overhemden voor 40 euro. Het kan goedkoper, maar dan is de afwerking veelal wat minder.
T-shirts voor 3 euro in de beste kwaliteit, let erop dat je niet 10 euro gaat betalen in de toeristen gebieden, maar wacht tot je in Bangkok bent.

Hans.

Ze zou wel met ons meewillen als we naar Australie of de USA oid zouden gaan, dus dat is het niet helemaal. Natuurlijk zit dat er ook bij, ze is afgelopen jaar met haar vriendinnen geweest, maar dat wordt volgend jaar in ieder geval niets door verschillende redenen. Ik heb nog eens doorgevraagd wat haar redenen zijn om niet mee te willen. In volgorde van belangrijkheid:

1. ze vindt de thaise mensen eng (we hebben toch echt geprobeerd om haar ruimdenkend op te voeden, maar ergens is iets mis gegaan)
  2. Ze wil niet in bouwvallige hotels (doen we toch niet, ik kijk juist alleen maar op 3 en 4 sterren hotels, dat is in Thailand nog wel betaalbaar)
  3. ze wil geen sloppenwijken zien (ik ook niet, dus daar gaan we zeker niet naar toe)
  4. Ze wil nog wel een paar dagen op zo’n eiland zitten, en op zich wil ze best nog wel een paar dagen door Bangkok lopen om te shoppen, maar om daar nou voor mee te gaan… Ze hoeft niet zo nodig naar zo’n land

Ik ga de hele reis nog eens dag voor dag uitstippelen met plaatjes van de beoogde hotels erbij (allemaal met zwembad overigens, dus als ze niet mee wil kan ze ook nog bij het zwembad blijven liggen). En als ze dan nog steeds niet wil, dan is het jammer.

Ik gooi als argument ook nog een spa en massage enzo erin, maar dan ben ik wel een beetje uitgedaan denk ik. Die jeugd van tegenwoordig: hartstikke verwend (zucht)

Hee Jeanette,

Het mooiste van Thailand is de vriendelijke en open bevolking.
Er is werkelijk geen reden om die mensen “eng” te vinden, en een sloppenwijk kun je overdag gewoon in.

De mensen daar zijn misschien nog wel vriendelijker dan gemiddeld.
Wanneer je laat zien respect te hebben voor de Thaise normen en waarden, kun je snel vrienden maken.
Let op: Gepaste kleding is voor een Thaise vrouw naar onze normen zeer bedekt.
Broek of rok tot over de knieen, en overhemd tot aan de elleboog.
Dit verandert de laatste jaren meer en meer naar westerse waarden, dat moet gezegd.
Maar: Kom je aan met je shirt met spaghettibandjes, is dat naar de Thaise normen ongepast, maar in de toeristengebieden geaccepteerd.
Je komt er zeker geen tempel mee in, houd dat in de gaten.

Een Thai doucht zich 2x per dag, en gemiddelde waar wij in NL niet aan komen…

Ik denk dat bij de jeugd het huidige politieke klimaat in NL (Buitenlanders zijn eng ) een reden kan zijn.
Is dat het geval, dan kun je praten tot je schor bent, maar dan is het hopeloos.
Hans.

Er worden bij Viengtravel slechts een aantal hotels/resort getoond op de website. Toen ik nog bij Viengtravel werkte heb ik er een aantal toegevoegd, maar het is slechts een kleine selectie. Ze kunnen vrijwel elk hotel in Thailand aanbieden. Heb je een leuk hotel/resort gezien dat niet op de website staat, kan je het altijd even via de mail vragen en dan komt Seb of collega wel met een prijs terug…

Als jullie dochter van shoppen houdt, dan moet ze juist mee naar Bangkok. Er zijn hier tientallen gigantische shoppingmalls en er komen nog steeds nieuwe bij.
Het Thaise eten ? Heeeeeeerlijk, een van de beste keukens ter wereld. Ga voordat jullie naar Thailand gaan, alvast eens bij een Thais restaurant in Nederland eten, dan kan ze zelf eens proeven hoe lekker de Thaise keuken is (en in Thailand is het nog beter). Daarnaast zijn er in elke grote of toeristische plaats eetgelegenheden waar je Westers eten kunt krijgen.

Bangkok, een geweldige stad die 24 uur per dag, 7 dagen per week leeft, en waar je je nooit hoeft te vervelen.

Sloppenwijken in Thailand zijn absoluut niet gevaarlijk en de mensen zijn zo gastvrij en vriendelijk. Ik noem het bijna altijd ‘lokale gemeenschappen’, omdat sloppenwijk zo negatief klinkt. Met onze fietstochten komen wij dagelijks door de sloppenwijken, en ondanks dat de mensen bijna niks hebben, zijn ze zo aardig en vinden ze het geweldig om buitenlanders te zien. Na bezoek aan een sloppenwijk besef je hoe goed de meeste mensen in NL het hebben (en toch nog zoveel klagen om pietluttige dingen).
Op m’n vrije dag loop ik zelf ook wel eens door een van de sloppenwijken en vaak vragen de bewoners of ik met ze mee eet of iets met ze wil drinken!

Trek in Chiang Mai wellicht nog een halve dag uit voor ziplining door de jungle, super voor jongeren.