Beste Thailandgangers,
Wij willen graag in juli 2015 een reis maken door Thailand. Wij, dat zijn vader en moeder en 2 dochters van dan 17 en 15 jaar. Dochter van 17 houdt niet van kamperen, afzien e.d. en moet enigszins overgehaald worden om deze reis te maken. Dochter van 15 vindt alles leuk. Mijn man wil graag veel zien en ik wil in ieder geval iets met olifanten. Beide dochters willen wel heel graag naar een tropisch bounty eiland met witte stranden en azuurblauwe zee. Waar ze dan vervolgens niet in willen zwemmen, want ze zijn bang voor vissen
Een trekking is volgens mij uitgesloten, want dat zie ik mijn oudste dochter echt niet doen. Ik heb aan de hand van de website van Greenwoodtravel een aantal alternatieven bedacht, waar ik jullie advies over wil vragen. In totaal willen we zo’n 18 dagen uit en thuis.
Globale planning:
Dag 1: vertrek uit NL
Dag 2: aankomst Bangkok
Dag 3 en 4: Bangkok, met een dagtocht naar de River Kwai
Dag 5: met de nachttrein naar Chiang Mai
Dag 6,7,8: in Chiang Mai met een dagtocht Super Jumbo (olifanten)
Dag 9: met de nachttrein naar Bangkok
Dag 10: in Bangkok
Dag 11: de eilandmarathon: eerst naar Koh Tao
Dag 12: Koh Tao
Dag 13: naar Koh Pha-Ngan
Dag 14: Koh Pha-Ngan
Dag 15: Naar Koh Samui
Dag 16: Koh Samui
Dag 17: vertrek naar Bangkok
Dag 18: in Bangkok
Dag 19: vertrek naar NL
Dag 20: aankomst NL
Nadelen hierbij vind ik dat je 2 keer met de nachttrein gaat, waardoor je weinig van het landschap ziet tussen Bangkok en Chiang Mai. Verder ga je elke keer naar Bangkok terug, lijkt me wat omslachtig. En ik twijfel of het zo leuk is om elke keer maar anderhalve dag op een eiland te zijn en of het niet leuker is om bijvoorbeeld 5 dagen op Koh Samui te blijven. En dan Koh Samui omdat ik begreep dat dit in juli de beste plek is voor een zonvakantie en omdat daar nog aardig wat te doen is voor de meiden.
Dus heb ik de volgend alternatieven bedacht:
I.p.v. de dagtocht vanuit Bangkok naar de River Kwai, een auto met prive chauffeur huren. Dan vanuit Bangkok naar River Kwai, die watervallen en op de trein naar Chiang Mai stappen in Atthaya. Of zelfs met de auto naar Chiang Mai te rijden in een paar dagen (Hoeveel dagen zou je daar voor nodig hebben?). Dan terug met de nachttrein en dan vanuit Bangkok de eilandmarathon gaan maken.
Of vanuit Chiang Mai vliegen naar Koh Samui en daar 5 dagen (ofzoiets) blijven. Wel duurder, en jammer dat je minder ziet, maar natuurlijk wel relaxed.
Nog een ander dingetje. Ik roep mijn hele leven al dat ik ooit eens op een olifant wil zitten. Maar dat schijnt niet zo leuk te zijn voor die dieren, dus had ik me er al bij neergelegd dat dat toch niet gaat lukken. Nu zag ik bij Greenwoodtravel dat zij naar Baan Chang olifantenpark gaan en dat dat wel een “goed” park is voor de olifanten. En daar kan je blijkbaar wel met de olifanten bezig en erop rijden. Maar is dat echt wel verantwoord? Ik wil niet voor mijn eigen plezier die mooie dieren iets aandoen.
Ik hoop dat jullie ons advies kunnen geven, zodat we een mooie vakantie hebben waar we wat zien en beleven. Maar ook een beetje uitgerust vandaan komen. Vast bedankt.
Groetjes, Jeannette