1 x verre reis met de kinderen maken maar hoe?

Hallo reizigers,

1 x maal zouden wij graag met onze kinderen van 13 en 15 jaar een verre reis maken. Waarschijnlijk gaat onze keus vallen op Thailand vanwege de cultuur, natuur, dieren en mooie stranden en zeker ook belangrijk niet te duur. Nu hebben wij een vraag. Toen ik jonger was heb ik zelf reizen gemaakt dus ik durf wel op de bonnefooi te gaan. Maar nu heb je kinderen. Zouden jullie mij adviseren om alleen de vlucht en 1e hotel te boeken en de rest ter plaatsen of adviseren jullie mij een georganiseerde individuele reis aan.
Is er veel prijsverschil tussen zelf een reis samenstellen en ter plekke boeken en een georganiseerde reis vanuit nederland geboekt?

Ik hoop dat jullie mij verder kunnen helpen.

Met een vriendelijke groet,
peggy:dag:

Hee Peggy,

Vraagje: Zou je in jul-aug willen gaan of in dec-jan ?

Een georganiseerde individuele reis, daar bedoel je geen Kras-reis mee, toch ?

Zelf organiseren is goedkoper, en altijd meer op maat, omdat je dan ter plekke beslist wanneer je ergens heen gaat of ergens weggaat.

In juli-augustus is het moessontijd, en kun je overal overnachten zonder te reserveren. Het kan echter wel zijn dat sommige (kleinere) eilanden
“bijna dicht” zijn, dat wil zeggen: Guesthouses sluiten tijdelijk bij gebrek aan klanten, en boten varen er niet of onregelmatig naartoe.

In dec-jan is het een ander verhaal: Vooraf reserveren is dan verstandig, want je wilt het je kinderen niet aandoen om naar een stuk of drie-vier-vijf hotels-guesthouses te moeten, voordat je de juiste vindt.
Koop een Lonely-Planet of andere gids, noteer het telefoonnummer, en bel de dag voordat je aankom.

hallo Hans,

Dankje voor je mail.
Het is inderdaad voor de periode juli-aug.

groetjes Peggy

In geen geval georganiseerd gaan reizen.
Boek de vlucht en de eerste 2 nachten in Bangkok.
Maak thuis een plan met behulp van internet en werk dat uit tijdens de eerste dagen in Bangkok.

Je kinderen zijn oud genoeg om ook input te leveren.

Wij vertrekken zaterdag met 2 tieners van 14 en 16 op de bonnefooi …enkel ticket !

Maak er een super leuke reis van en geniet vooral.
Ik hoor graag van jullie als jullie weer veilig in Nederland zijn hoe het bevallen is.

Groetjes Peggy :zon02:

Hee Peggy,

Misschien overbodig om te zeggen , maar…
betrek je kinderen ook bij je plannen, in Thailand is echt van alles te doen.

Toppers zijn bijv. Flight with the gibbon bij Chiang Mai
en zwemmen met dolfijnen nabij Chanthaburi.
Maar er zijn natuurlijk veel meer toppers, echt voor elk wat wils.

Google deze zaken maar eens , dan weet ik zeker dat je ze enthousiast krijgt.

Hans.

Zal ik zeker doen. Bedankt voor de tip. Mocht je meer tips mail gerust.

gr peggy

Als je het toch van tevoren het een en ander wilt vastleggen, mag je me altijd eens mailen ([EMAIL=“dave@viengtravel.com”]dave@viengtravel.com).
Ook als je bijvoorbeeld alleen de eerste nachten in Bangkok wilt vastleggen.

Peggy schrijft: Mocht je meer tips hebben mail gerust.

Dan moet ik ff weten waarover je tips wilt:
Wil je bijv. tempels bezoeken of natuurparken, hoe wil je reizen, ik vind bijv. zelf de trein altijd erg leuk. En als je ergens wilt slapen, wat mag-moet dat dan kosten ?

Hans.

U kunt Thailand prima met kinderen bezoeken. Uiteraard moet u uw programma wat afstemmen op de leeftijd van de jeugd. Trektochten door de bergen in het noorden zijn voor kleine kinderen niet zo geschikt, strandvakanties kunnen uiteraard voor alle leeftijden. Kinderen worden in Thailand vriendelijk ontvangen. Naast diverse culturele excursies is bijvoorbeeld een bezoek aan de weekendmarkt Chatuchac in Bangkok leuk voor alle leeftijden. Ook de krokodillenfarm in Samut Prakan is boeiend. Een middag in de dierentuin van Chiang Mai is voor jong en oud de moeite waard.

Is er een ongeveer prijs door te geven wat je kwijt bent voor een 3 weekse vakantie op thailand met 2 kinderen (ouder dan 12) en 2 volw.
We denken aan een paar dagen bangkok - paar dagen river kwai en omgeving- paar dagen changmai - paar dagen phi phi - laatste dag extra dag bangkok.
Ik ben aan het twijfelen of ik een georganiseerde reis zal nemen of zelf een zal samenstellen. Zit hier veel prijsverschil in. Ik zou graag wat goede hotels willen nemen - hoef niet super te luxe te zijn maar wel schoon en met zwembad voor de kinderen.
gr peggy

Hoi Peggy, wij doen volgend jaar hetzelfde. Vorig jaar ook geweest en zeer goed bevallen. Kinderen waren toen 10 en 11, volgend jaar dus 12 en 13. Vanaf 12 jaar geen korting meer op tickets, dus volle mep…
Tickets in juli/augustus van ca €600 - €1000,- p.p. Ik ga zeker niet meer dan €750,- p.p. betalen. Keus wordt dan beperkt tot een aantal maatschappijen uit het Midden-oosten; Emirates, Etihad, Qatar, Egypt enz. Dus €2400,- - €3000,- totaal.
Verblijf in Thailand wordt vooraf geregeld. Geen gedoe onderweg waar je 's-avonds gaat slapen of hoe je van a naar b moet komen. Je hebt tenslotte vakantie. En het is nog leuk ook om thuis al de nodige voorpret te hebben bij de voorbereidingen. (Luxe) hotels, excursies, transfers en meerdaagse tours voor 3 weken, reken ik op €2000,- - €3000,-. Afhankelijk hoe luxe je wilt en hoeveel tours. Een week aan het strand is natuurlijk goedkoper dan een week rondreizen. En en neem je een hotel van €100,- per nacht (voor 4 pers.) of voor €30,- Mijn ervaring is dat een hotel van €30,- ook prima is.

De vliegtickets maken het juist duur. En nog een tip; kijk eens bij www.viengtravel.com, www.greenwoodtravel.nl of www.khemtittravel.nl Allemaal reisburo’s in Thailand met NL-management. Veel plezier met de voorbereidingen

Super bedankt voor je mail. Ik ga verder met zoeken.
Als ik je goed begrijp boek je alle hotels wel van te voren maar de dagtrips niet.
Is het voordeliger om de trips ter plaatsen te boeken?
gr peggy

Nee, ik boek alles vooraf. Eerst zelf allerlei sites bezoeken en dan zelf iets samenstellen. Vervolgens een mail aan één van de 3 genoemde organisaties. Dan blijkt vaak dat een aantal dingen helemaal niet kunnen of zij komen juist met andere tips mbt hotels of tours.

Let op; omdat het in Thailand gevestigde buro’s zijn is er geen ANVR of SGR van toepassing. Uiteraard wel de Thaise variant; de TAT en ATTA.

Hee Peggy,

Ja, het is voordeliger de trips ter plekke te boeken.

Emthij kiest voor de mogelijkheid om alles van te voren dicht te timmeren.
De meeste mensen hier op het forum kiezen daar niet voor, maar (het moet gezegd) de meesten hebben dan ook geen kinderen mee.

Ik schets even iets: Ik ben naar het busstation in K’buri gelopen en in een gammele bus in anderhalf uur van Kanchanaburi naar Erawan gereden. Ik was bijna de enige passagier. De heen- en terugreis kostte 110 baht, toegang tot het park kost 200 baht, een maaltijd kostte 80 baht. Ik vroeg hoe laat de bus terug zou rijden, en de man zei: 2 uur 's middags.
Je zou het “gedoe” kunnen noemen, echter ik geniet ervan.

Je kunt dit ook boeken in NL, maar dan denk ik niet dat je onder de 1500 baht (= 32-33 euro) komt. In Thailand kun je het ook boeken, ik denk dan voor 1000 baht of zo, en dan word je gehaald en gebracht in een comfortabele minibus. Dit geldt ook voor boeken in NL.
Jij kent je kinderen het beste, het is maar net wat jullie willen…

In BKK is er Atlanta Hotel, het is goedkoop, basic en schoon, en het heeft een (wel wat versleten, maar prima) zwembad. Eventueel heeft het ook een familiekamer (2 kamers achter een deur) met een gedeelde douche.
www.theatlantahotelbangkok.com
Het heeft tevens een strikt zero-tolerance beleid voor sextouristen, dus
je kinderen zien geen dingen waarvan je niet wilt dat ze ze zien.

Hans.

Als ik alleen zou gaan, of samen met mijn vrouw, zou ik ook alleen tickets boeken en ter plekke de rest regelen. Maar ja,… er zijn ook nog 2 kinderen mee.
Vorig jaar was het zo dat alle transfers per minivan waren. Op zich prima. Zelf bepalen waar je wilt stoppen onderweg of niet. Zelfs bepaalde progamma onderdelen die ons niet zo aanspraken, hebben we overgeslagen. Nadeel; weinig contact met de locals. (hoewel; soms waren we alleen met een chauffeur die ook maar 3 woorden Engels sprak)
Volgend jaar meer met het openbaar vervoer, trein en/of bus. Ook om de kosten een beetje te drukken.
Ik blijf het zonde vinden om als je maar een dag of 18-19 in Thailand verblijft je ook nog tijd moet uittrekken om goede accomodatie te zoeken.

Beste Peggy,

Je mag me altijd een mailtje met jullie wensen sturen en ik maak geheel vrijblijvend een reisvoorstel voor jullie met alle prijzen erbij.
Besluit je vervolgens om alles op eigen gelegenheid te doen, geen probleem uiteraard.

Groeten uit Bangkok,

Dave
[EMAIL=“dave@viengtravel.com”]dave@viengtravel.com

Hee Emthij,

Je schrijft: Ik blijf het zonde vinden om als je maar een dag of 18-19 in Thailand verblijft je ook nog tijd moet uittrekken om goede accomodatie te zoeken.

Dat is waar! Maar er is wat op te vinden ! Je bepaalt vooraf (via een reisgids of dit forum, of andere bronnen) waar je wilt slapen. Vervolgens
zoek je nog een optie 2. Uiteraard kan je optie nr.1 vol zijn, of toch niet zo mooi zijn als je dacht, dan heb je nog een adres om op terug te vallen.
Slechts 1 van de 10 keer maak ik gebruik van optie nr.2, dus zoeken doe ik zeer zelden.

Openbaar vervoer in Thailand is een belevenis: Wanneer maak je het mee om met levende kippen in een bus te zitten ? Mijn favoriet is de derde klasse van de trein: Niet aan te bevelen voor lange ritten, want de bankjes zijn keihard, maar de mensen vinden het prachtig dat je tussen hen in komt zitten, dat verwachten ze niet van toeristen.

Hans.

Wat is dit toch een leuke site. Je krijgt van iedereen leuke ideeen.
Ik blijf gewoon nieuwe tips vragen. Wat zijn de must see in thailand. In bangkok weet ik wel zo’n beetje wat ik leuk vindt. Maar changmai en vooral de eilanden vindt ik er moeilijk. De eilanden als je hier meer over gaat lezen vindt ik het steeds moeilijk om iets te kiezen. Alweer bedankt voor jullie reactie. gr peggy:dag: