Rondreis IJsland: met gewone auto of 4x4

Opmerking forumbeheerder: Oorspronkelijk maakte de volgende berichten deel uit van een ander onderwerp (Dettifoss in april). Naar mijn mening verdient dit deel “gewone auto of 4x4” een apart onderwerp.

Dag Cecilia,

Blij dat je Ijsland bent rondgereden met een gewone wagen, misschien moeten mijn vriend en ik dan geen 4x4 huren, want dat komt vrij duur uit!

Pieter en ik (Hedwig) trekken in Ijsland rond van 9 tem 30 juli, met de tent en het openbaar vervoer.

Omdat er in de buurt van Reykjavik veel te bezien is, zoude we toch voor 2 dagen een auto willen huren. (met een tour van een autobus ben je toch zeer tijd en plaatsgebonden uiteindelijk).

We zouden volgend “lusje” maken vantuit Reykjavik:
(met de hulp van google earth gok ik op 240 km in 2 dagen)
Thingvellir NP (via Nesjavellir),
Thingellirvatn naar Laugarvatn via weg 37,
naar Geysir en Gulfoss (onderweg stoppen voor Brúarfoss),
om dan via weg 35 terug te keren (misschien een omweg naar Brúarhlöd en terug) langs de Kerid krater en het warme bronnen gebied Hveragerodi.
Van daaruit naar de lavagrotten Raufarhólshellir een een stukje van het schiereilend Rekjanes (Krýsuvíksurberg en Krísuvik).

Waarschijnlijk ken je niet de hele wegbeschrijvng: maar denk je dat dit (of een deel) te doen is met een gewone personenwagen zonder 4wielaandrijving?
Hopelijk kan dit de prijs drukken.

Alvast bedankt voor de info,

Je hebt een boeiende website,

Groetjes Hedwig
(België, Sint-niklaas)

Hallo Rooman,

Dat laatste stukje van die lavagrotten ken ik niet.

Verder weet ik uit mijn hoofd niet of het rondje wat jij beschrijft, zich dicht bij de huidige actieve vulkaan bevindt en hoe het gesteld is met de begaanbaarheid van het gebied daar omheen. Die gassen zijn flink giftig dus ik zou even goed uitzoeken wat de recente info is.

Een 4WD heb je alleen nodig als je de binnenlanden ingaat en bijvoorbeeld rivieren moet oversteken, maar dan heb je ook wel ervaring nodig met 4WD rijden, anders heb je er nog niks aan en is het juist alleen maar moeilijker. Op het Lonely Planet forum zitten wel een paar IJslanders die je meer kunnen vertellen.

Veel plezier,
Cécile

Dag Cécile,

Ondertussen heb ik wat rondgesnuffeld op de website van Lonely Planet,

Alvast bedankt voor de tip!

Groetjes Hedwig

Alles wat je beschrijft is heel goed te doen met een gewone auto, zelfs een kleintje.
Raufarhólshellir: het is niet aangegeven met een bordje, dus als je niet bekend bent, even heel rustig rijden, dan zie je de gaten langs de weg wel waar je naar binnen kunt lopen. Niet vergeten goede lantaarns (=reserve-exemplaar) mee te nemen. Het is klauterwerk en zonder zaklantaarn per persoon niet te doen.
Bij Hveragerdi kun je ook mooi een stuk lopen, met een wandelkaart het dal in en dan richting NO.
Als je preciese informatie wil dan moet je maar even reageren.
En autootje huren bij Budget is 50% goedkoper dan bijvoorbeeld bij Herz.

Hé!

Bedankt Bert!
We waren door de vele zonuren niet van plan een zaklamp mee te brengen, maar dat zullen we dan toch maar doen. (op een voettocht een beetje later telt iedere gram…).

Heb ondertussen een 4x2 (Micra, Polo of Yaris) geboekt bij Cheap jeep voor 2 dagen (154 euro, verzekering enz. inbegrepen), enkele ijslanders op het lonely planet forum hadden dit aanbevolen.

Maar ik zal zeker nog vragen hebben bij de verdere planning van de reis,

Alvast bedankt,

Groetjes Hedwig

Hallo Hedwig,
Dat is een nette prijs voor juli.
Laat maar weten welke vragen er overblijven voor jullie.
Ik ben natuurlijk bevoordeeld, omdat ik vele jaren op IJsland gewoond heb, maar het is het mooiste land waar je naar toe kunt gaan :slight_smile:
Groet,
Bert

1 like

Dag Bert,

Goed om weten! De route is min of meer uitgestippeld, ben me nu aan het verdiepen in de praktische zaken. (zoals welk soort vuurtje meenemen op tocht, vervoer, campings opzoeken enz. …).

Ik kreeg net bericht van het Cheap Jeep dat we mijn uitgestippelde route niet met dat autootje mogen doen! Misschien had ik moeten wachten op antwoord vooraleer te boeken :-(, nu ja, ik zoek zo op wat het kost voor een grotere wagen. (of we korten de route in).

We gaan een groot stuk met het openbaar vervoer reizen, ik zou een ticket kopen om in één richting de ringweg rond te reizen (het Oostelijk deel dat via het duivelsgebergte teruggaat door het binnenland).
Stoppen deze bussen onderweg bij de meeste hoogtepunten?

Allicht vraag ik binnenkort meer info,

We kijken enorm uit naar deze reis, we zijn beiden wild van het Noorden, en Ijsland is daarin uniek. Heb je in Ijsland gewerkt in de toeristische sector? Boeiend dat je er kunnen wonen hebt!

Groetjes Hedwig

Hedwig,
Met de kleine auto moet je uit de voeten kunnen, je kunt alleen geen F-wegen in je route opnemen, soms zijn die best te rijden, maar de verzekering doet dan moeilijk als er iets kapot gaat. Maar in wat jullie gaan rijden, zit geen F-weg, toch?
Ik weet niet wat “duivelsgebergte” is. Heb je IJslandse naam?
De busticket is gewoon een lijndienst. Buschauffeur stopt op vaste plaatsen, maar als je ergens uit wil, stap je gewoon uit. Moet geen probleem zijn.
Groet,
Bert

Dag Bert,

Ik vind de Ijslandse naam niet meer terug in mijn reisgids, ofwel heb ik er in mijn gedachten een duivelsgebergte van gemaakt. :frowning:

We zijn niet van plan om F wegen te rijden met de auto, ik heb de maatschappij al teruggemaild met de vraag welke wegen een probleem zijn voor de verzekering, ben benieuwd.

Ik ben van plan om bij sterna.is een East circle passport te bestellen of bij re.is een Highland Circle passport (beide voor 34000 ISK).
Proleem is dat de bus meestal maar 1 keer per dag rijdt op bepaalde routes, soms 2 keer (dus als we iets willen bezichtigen, kunnen we pas een dag later wer de bus op :slight_smile: ).
De bussen houden halt in o.a. Skógar, Vik, Jöulsárlon,…enz. en ik wou vooral weten of ze hiervoor voldoende tijd geven én of ze eventueel nog bij andere hoogtepunten stoppen.

Heb jij een idee hoe het openbaar vervoer rond de ringweg georganisseerd is? Kopen we best zo’n paspoort of betalen we beter rit per rit voor meer bewegingsvrijheid?

Alvast bedankt!

Groetjes Hedwig

Hallo Hedwig,
Als je vaker gaat, hoe je niet zo nodig een rondje te maken, vandaar dat ik niet zo veel weet van die full-circle bussen. Maar ik heb even gegoogeld en kwam op de website van www.trex.is en daar stonden de routes keurig op met de prijzen erbij.
Nu denk ik ook dat de route door het binnenland die je bedoeld er ook bij staat: via Hveravellir? Afijn: het binnenland is weinig spannend, stel je daar niet te veel van voor.
In Skógar is er niet zo veel, waterval en leuk plattelandsmuseum. Maar Vik 'Myrdal is/was natuurlijk prachtig plaatsje met hoop mooi natuur aan het strand, geen probleem om er een dag door te brengen. Alhoewel: het ligt nu wel onder het stof van de vulkaan. Maar dat kan best interessant zijn ook.
Ik neem aan dat je in Skaftarfell je tent opzet; nationaal park, prachtig. Moet je ook even over de gletsjer lopen, niet vergeten.
Als je een rondje rond IJsland gaat mis je wel Landmannalaugur en Thorsmörk, maar je kan toch niet alles in 1 keer zien. Myvatn en omgeving is ook mooi.
Het kaartje voor de bus kost 34000 kronen= 200 euro. Daar kun je wel 1400 kilometer mee met de bus. Ander stukken kun je dan los daarvan doen, toch?
Of je moet ergens in het noorden nog een keertje een dag een auto huren, kost toch ook niet zo veel?
Groet,
Bert

Dag Bert,

Pieter en ik gaan zeker en vast Landmannalaugar - Thörsmörk stappen. Van daaruit nemen we dan de bus (sterna.is) naar Vik en Skaftafell. Ik twijfelde tussen Skógar en Vik om halt te houden, maar door je advies zal dat Vik worden!
Er is dan ook veel te veel te zien in Ijsland :-).

Ik kan me niet veel voorstellen bij de vulkanische activiteit, maar van waaruit zou die het best te “bezichtigen” zijn? Vanuit Thörsmörk of Skógar?

Voor Jókusárlon hebben we maar één uurtje, maar daardoor hebben we een extra dag om van Detifoss naar Asbýrgi te stappen.

Zijn Eldgjá en Laki best te bezoeken vanuit Kirkjurbklaustir met een georganisseerd bustochtje? Of beter vanuit Skaftafell?
In Kirkjurbklaustir zou er ook een winkeltje zijn met proviand, daarom leek het me goed om er inkopen te doen. (Zijn er in Höfn en Egilsstadír ook supermarkten om “proviand” in te slaan?)

Van de verhuurmaatschappij moeten we een 4WD huren vanwege de “grindwegen” (ongeveer 230 euro ipv 154 euo), een 2WD auto is hiervoor niet verzekerd. Ach ja, ik had gerekend op extra onvoorziene kosten, zeker in het toch wel duurdere Noorden, de ervaring is niet om te zetten in geld.

Alvast bedankt,

Groetjes Hedwig

Hallo Hedwig,
Gezien de ligging van de vulkaan lijkt mij een excursie daar naar toe vanuit Thorsmörk gemakkelijker. De tocht vanuit Skógar via Fimmvörduháls was altijd al een behoorlijke wandeling. Maar als je in Reykjavik bent, is er vast voldoende info over tochten/excursies.
Je moet maar kijken bij Jökulárslón hoe het loopt: een boottochtje rond de ijsschotsen is altijd heel leuk!
De excursies naar Eldgjá etc. kun je beter even ter plekke bekijken.
Over het eten hoef je nergens in te zitten. In de plaatsen die je noemt zijn overal winkels en soms zelfs grote. Maar je hebt in de zomer ook winkel op camping Skaftafell en veel benzinepompen hebben ook noodzakelijke zaken.
Het lijkt dat de autoverhuurder je gewoon een duurdere auto aansmeert: veel nationale wegen zijn ook grindwegen en daar is niets mis mee…
Maar je hebt gelijk: je gaat niet naar IJsland om supergoedkoop op vakantie te gaan, alhoewel de laatste jaren waren we niet erg veel geld kwijt, maar wij gaan off-season :).
Je kunt met de bus het land rond en af en toe ook een autootje huren voor 1 dag, bijvoorbeeld. rond Myvatn, Dettifoss en Asbyrgi is dat wel handig.

Nog een laatste opmerking: je lijkt je vakantie van dag tot dag te plannen, misschien past dat bij jou, maar het past niet bij een vakantie naar IJsland.
Advies: je kijkt op de 1e dag waar de zon schijnt en nog even blijft schijnen en waar het regent. En waar de zon schijnt: daar ga je heen! En als het dus eerst naar het noorden is, doe het. Wat heb je er aan om in de regen of mist te rijden, omdat je dat nu eenmaal zo gepland hebt.
Nog een tip: vorig jaar zijn we nog met klein vliegtuigje naar Vestmannaeijar gevlogen vanuit vliegveldje recht tegenover de eilanden. Heel leuk en kost bijna niets. Als het goed is kun je deze zomer daar ook met een pontje over. Leuk voor 1 dag.
Groet en veel plezier!
Bert

Dag Bert,

Dat heb je goed opgemerkt :-), onze reis is nauwkeurig uitgestippeld. Dat komt vooral door het busschema waaraan we ons moeten houden en het feit dat we in één richting moeten reizen. (éénmaal we een richting gekozen hebben).

Maar ik zal rekening houden met je tip en het plan vatbaar maken voor wijzigingen. :-), een vierdaagse bij slecht weer zou inderdaad geen fijne ervaring zijn.

Bedankt voor de tips!

Groetjes Hedwig

Ik begrijp dat het alleen voor de binnenlanden nodig is om een 4x4 te huren, maar nu mijn vraag: Is het ook echt de moeite waard om het binnenland in te gaan? Zijn er heel speciale dingen die je daar kan zien of mis je er niet veel aan?

Dat ligt er aan of je iets speciaals in het binnenland wil zien én of je daar dan de hele tijd bent.
Als het de eerste keer is kun je met een gewone auto het hele land rond, vaak volstaat dat echt wel voor een goede IJsland-ervaring.
Als dat uitkomt in je planning kun je eventueel met 4x4 bus tripje maken of eventueel 4x4 paar dagen huren.

Gezien het enorme prijsverschil, zou ik voor een eerste kennismaking met Ijsland een gewone auto huren en het binnenland overslaan. Er zijn al zoveel mooie dingen te zien langs de ringweg!

Wij hebben in 2010 een rond reis gemaakt via de ringweg met onze eigen auto een VW golf dit is echt goed te doen. we hebben deze reis gemaakt als voorbereiding voor de reis die we organiseren, en die we dit jaar gaan maken met ongeveer 30 Volkswagens, kevertjes en busjes Oldtimers dus. www.lvwcn-ijslandtour.nl
We hebben hier ook een weblog van bij gehouden http://lvwcn-ijslandtour.nl/weblog/

groetjes Mart

Helemaal mee eens. In mijn geval werd ook gewaarschuwd dat lakschade niet verzekerd is als je met die gewone auto toch op de grindwegen gaat rijden. In het oosten heb je alleen grindwegen. Maar ik heb geen schade opgelopen en het rijden op die wegen ging ook prima.

Op mijn website vind je nog wat tips om geld te besparen in IJsland, bv. zelf koken en niet uit eten gaan, en benzine tanken in de ‘grotere’ plaatsen (voor zover je van groot kunt spreken in IJsland!) waar het goedkoper is dan in de afgelegen dorpjes / boerderijen.
Wat weer scheelt, is dat ze nergens entree vragen voor de prachtigste watervallen, vulkanische activiteit etc.

ik ben nu een vakantie in IJsland aan het voorbereiden. Gezien het prijsverschil zou ik in eerste instantie er niet over piekeren om een 4wd te huren (het wordt voor mij ook de eerste keer IJsland).
Totdat ik op http://www.cheapjeep.is/ uit kwam. Zij zeggen dat zij goedkoop zijn, omdat zij auto’s van 5-15 jaar verhuren. Hun prijzen vallen mij zeker niet tegen voor een 4wd.
Dus ik vroeg mij af, heeft iemand van jullie ervaring met cheapjeep?

Geen ervaring mee. Maar heb je wel ervaring met het bedienen van een 4x4 dan? En dan bedoel ik echt de 4x4 functies als je bijvoorbeeld door een rivier heen moet ofzo? Anders kun je toch net zo goed een gewone auto huren. Want zonder ervaring met 4x4 zul je toch ook alleen maar rijden zoals met een normale auto.