Reis naar Ijsland F&L

Hallo allemaal,
Wij zijn van plan om waarschijnlijk volgend jaar naar Ijsland te gaan. In ieder geval 1 week en misschien wel iets langer (10 of 11 dagen). Nu zijn we wel al bezig geweest met het verzamelen van informatie (zie onze website: http://fenl.jouwweb.nl/reizen/ijsland), maar het is altijd lastig om een beginnetje te maken met de daadwerkelijke planning. Een aantal vragen:

[ul]We landen natuurlijk op dag 1 in Reykjavik. Is dit een leuke stad, is het de moeite waard om daar 1 of 2 dagen door te brengen? Dat is natuurlijk afhankelijk van persoonlijke voorkeuren, maar wat is er zoals te doen in Reykjavik?[/ul]
[ul]We hebben een aantal dingen die wel wel heel graag willen bezoeken. Dat zijn Kverkfjöll (ijsgrotten), geisers, de grote gletsjer als dat mogelijk is, Thingvellir en een of meerdere watervallen (Dettifoss in ieder geval, goede keuze?). We dachten er over om een 4x4 te huren om zo de wat ruigere wegen te rijden. Dat hebben we ook gedaan in ZW Amerika en dat is goed bevallen ;).[/ul]
[ul]Hoe snel rij je in Ijsland in de zomer. Kun je nog ijs/sneeuw op de wegen verwachten of kun je dezelfde snelheden als in Nederland op de wegen verwachten[/ul]
Heeft iemand verder nog aanvullingen op de lijst op onze website?

Alvast bedankt!

Ik ben ondertussen zelf wat aan het lezen op dit forum (wauw, mooie verhalen en foto’s) en puzzelen geweest. Is deze planning mogelijk of dit te veel en haastig?
Dag van naar
1 wo Amsterdam-Reykjavik
2 do Reykjavik-Reykjavik - Gouden rondje+ (of de korte): Hveragerdi, Kerid, Geysir, Gullfoss, Strokkur, Thingvellir, Nesjavellir
3 vr Reykjavik-Thingvellir
4 za Thingvellir- ?
5 zo ?-Husavik
6 ma Husavik-Dimuborgir - Diamanten rondje: Asbyrgi, Dettifoss, Selfoss, Hafragilsfoss, Myvatn (en omgeving)
7 di Dimuborgir-?
8 wo ?-Jökulsárlón
9 do Jökulsárlon-Jökulsárlón
10 vr Jökulsárlon-Reykjavik
11 za Reykjavik-Amsterdam
Wat zouden we het beste op de ? kunnen zetten?

Ik heb nu niet veel tijd, zal later nog eens rustig kijken naar jullie plannen, maar wel meteen een vraagje:
Waarom rijden jullie op dag twee terug naar Reykjavik? Waarom niet gewoon meteen een beetje verder overnachten. Scheelt rijtijd op dag 2 en op dag 3. Dag 2 wordt sowieso al heel druk.

1 like

persoonlijk vind ik je reis voor 11 dagen (zonder de vlucht 9 dagen) erg veel. Je zult veel rijden.

alternatief is om vanuit Reykjavik inderdaad het gouden rondje te maken, maar waarbij je de bezoeken aan de verschillende bezienswaardigheden uitsmeert over meerdere dagen. Van daaruit naar Skaftafell in combinatie met Jokulsarlon (inderdaad niet te missen!!) en weer terug naar Reykjavik.

ander alternatief Reykjavik - Akureyri of Husavik, daarna het diamanten rondje en weer terug naar Reykjavik (dit alternatief ligt wel minder voor de hand omdat Jokulsarlon erg uit te richting ligt).

maar de boodschap is dat mijns inziens het opnemen van de bezienswaardigheden in het zuidwesten en die van het noordoosten voor 9 dagen erg veel is.

Overigens heb je voor de bestemmingen die je noemt geen 4x4 nodig. Als je een gewone auto huurt ben je goedkoper uit (de reis zal toch wel duur genoeg worden).

Als je toch wil vasthouden aan jouw route (jouw goed recht uiteraard), dan kan ik voor die ? op dag 4 en 5 aanraden:

• Hofn, op zich geen bijzondere plaats maar wel met een interessant museum over de vulkanische activiteiten in Ijsland
  • wellicht kun je dan Jokulsarlon inplannen en heb je op het eind van jouw reis iets meer tijd over voor het diamanten rondje

succes met de verdere planning. Het is een schitterend land.

1 like

Bedankt!
Ik was er eerlijk gezegd ook wel al wat over aan het twijfelen hjo. Deze route is te gehaast zonder echt te kunnen genieten. Ik wil eigenlijk ook wel een hele dag van bijvoorbeeld Thingvellir, Jökulsárlon en nog een paar andere dingen kunnen genieten. Het gouden rondje (de uitgebreide versie) in twee dagen doen lijkt mij beter en Skaftafell is dan inderdaad een goede tussenstop. Ik ga nog eens even eea verder uitzoeken.

Nog even een andere vraag. Zijn er belangrijke bezienswaardigheden die in mei nog niet toegankelijk zijn. We twijfelen of we in mei of juni gaan. In juni is het denk ik alweer een heel stuk drukker met toeristen. Maar wat is druk in IJsland?

Het was een heel gepuzzel, maar dit is de route die ik nu bedacht heb.
1 Amsterdam-Reykjavik
2 Reykjavik-Stykkishólmur -168 km-2:12 uur
3 Stykkishólmur-Stykkishólmur via Snaefellsjoekull -194 km-2:24 uur
4 Stykkishólmur-Mosfellsbaer via Hraunfossar en Glymur - 288 km - 3:55 uur
5 Mosfellsbaer-Rangárthing eystra via Thingvellir, Geysir, Gullfoss en Kerid - 221 km - 2:52 uur
6 Rangárthing eystra-Vik via Gljufrafoss, Seljalandsfoss, Thorsmork, Skogafoss - 148 km - 3:24 uur
7 Vik-Skaftafell via Kirkjugólf en Jökulsárlón - 250 km -2:50 uur
8 Skaftafell-Reykjanesbaer - 225 km - 3:52 uur
9 Reykjanesbaer-Reykjavik via blue lagoon - 69,5 km - 1:03
10 Reykjavik Amsterdam

Totaal		1564 km	22:32 uur

Het liefst had ik Landmannalaugar, Hrafntinnuhraun, Veidivötn, Eldgjáloof en Lakigigar er ook nog in opgenomen, maar daar is te weinig tijd voor.
Wat vinden jullie van deze planning? Zijn er dingen die we beter kunnen laten vallen of die we zeker nog toe moeten voegen. Dingen die simpelweg te veel tijd nemen om ‘even’ op deze manier in de planning te worden opgenomen?
Andere suggesties voor slaapplaatsen?
Ik denk dat een 4x4 niet nodig is voor deze route toch? Het zijn een hoop km, dus we zijn wel vanplan een iets grotere, comfortabelere auto te huren.

Nog even ter informatie: https://www.google.nl/maps/ms?msid=212339931891085942931.0004e9a358def7c7f96ae&msa=0
Een link naar een google maps kaart van deze route

Persoonlijk zou ik de reis beperken tot de gouden cirkel en skaftafell en jokulsarlon. Je hebt in jouw route erg weinig tijd voor Skaftafell.

je hebt er voor gekozen om een deel van west-IJsland in je reis te betrekken. Informeer wel goed naar de begaanbaarheid van deze wegen, want ik meen me te herinneren dat daar minder begaanbare wegen zijn. de overige bestemmingen zijn zeker te berijden met een gewone auto.

Het opnemen van blue lagoon op het eind van de reis is een goede zet, dan kun je wat rust inplannen.

ik zie trouwens dat je de reis met een dag hebt ingekort (Eerst 11 dagen, dan 10 dagen)?

Ja, is snap het… Wel jammer, maar we willen wel lekker de tijd voor de bezienswaardigheden kunnen nemen. En zeker voor skaftafell en Thorsmork willen we wat meer thuis men. Is die laatste trouwens wel goed met een gewone auto bereikbaar of deels? En blue lagoon lijkt mij ook heerlijk! We twijfelen nog tussen 10 of 11 dagen. Ik ga eerst maar van 10 uit, kan het altijd nog anders.

ik heb het even opgezocht. Thorsmork is te bereiken via F249. Een f-weg dus. Deze kan niet bereden worden met een gewone auto.

1 like

Ik heb nog weer een nieuwe route samengesteld. Alleen het zuid/zuidwesten en reistijden die prima zijn denk ik. We moeten denk ik inderdaad een 4x4 huren of kijken wat er eventueel wel gewoon te doen is in de buurt van Thingvellir…

[ul]
[li]1 Amsterdam, Reykjavik
[/li][li]2 Reykjavik, Thingvellir, Laugarvatn, Geysir, Gullfoss, Kerid Arborg
[/li][li]3 Arborg, Árnes, Thjórsárdalur, Búrfell, Haifoss, Hekla, Rangárþing eystra
[/li][li]4 Rangárþing eystra, Via noordzijde Thórsmörk, Skaftárhreppur
[/li][li]5 Skaftárhreppur, Jökulsárlón, Skaftefell
[/li][li]6 Skaftafell
[/li][li]7 Skaftafell, Skógafoss, Seljalandsfoss, Thórsmörk
[/li][li]8 Thórsmörk, Thórsmörk, Thórsmörk
[/li][li]9 Thórsmörk, Blue Lagoon, Reykjavik
[/li][li]10 Reykjavik, Amsterdam
[/li][/ul]
Dit is een link naar een google maps kaart van deze route: https://www.google.nl/maps/ms?msid=212339931891085942931.0004e9f86fc445b257c5b&msa=0&ll=64.354176,-18.511963&spn=3.077425,10.821533

ik denk dat deze route veel beter te doen is dan de eerdere planningen.
blijft jammer dat je maar 10 dagen hebt, maar dat zul je straks zelf ook wel zo ervaren.
Ik was er 3 weken, en dat was ook te kort :biggrin:.

veel plezier straks.

1 like

Hallo allemaal,

Terug van weg geweest, we zijn weer bezig met de planning voor onze ijsland reis aankomende zomer. We wilden toch wel heel graag het hele eiland rond en hebben de duur van onze reis dan ook verlengd naar 14 dagen, zaterdag tot en met vrijdag. We hebben de vliegtickets en een compacte auto geboekt bij Sixt. Heeft iemand misschien ervaring met Sixt op Ijsland?

Dit is vooralsnog onze planning:
1 za - Amsterdam - Reykjavik (vertrek en aankomst middag)
2 zo - Reykjavik - Borgarnes via Thingvellir, Geysir, Gullfoss
3 ma - Borgarnes - Borgarnes via Grábrók, Deildartunguhver, Hraunfossar
4 di - Borgarnes - Budardalur via Arnarstapi, Lóndrangar, Snaefellsjökull NP
5 wo - Budardalur - Akureyri via Glaumbaer
6 do - Akureyri - Reykjahlid via Godafoss, Húsavik, Asbyrgi, Hjodhaklettar, Dettifoss, Námafjall, Bjarnarflag
7 vr - Reykjahlid - Reykjahlid via Skútustadhir, Dimmuborgir, Hverfjall, Grjótagjá
8 za - Reykjahlid - Egilsstadir via Hrossaborg, Mödrudalur
9 zo - Egilsstadir - Höfn via Fjordenroute
10 ma - Höfn - Skaftafell via Jökulsárlón, NP Skaftafell
11 di - Skaftafell - Thórsmörk via Skógafoss, Seljalandsfoss, Gljufurafoss
12 wo - Thórsmörk - Reykjavik via Thórsmörk
13 do - Reykjavik - Reykjavik via Blue Lagoon
14 vr - Reykjavik - Amsterdam (vertrek middag, aankomst avond)

Ik denk dat Thorsmork erg moeilijk wordt omdat we geen 4x4 huren. Iemand tips? Of hebben we voor een bepaald deel toch echt meer tijd nodig? Mis je nog dingen in onze route of zijn bepaalde dingen juist niet zo slim? Met name over het laatste deel vanaf Höfn twijfel ik nog.
Alvast bedankt!