Route IJsland 10 dagen

Beste reizigers,

Na nog geen week terug te zijn van mijn reis naar Thailand, ben ik alweer bezig met een volgende reis voor eind mei/begin juni :biggrin:

Omdat ik naar alle waarschijnlijkheid alleen ga, ben ik IJsland als serieuze optie aan het overwegen. Het is relatief kort vliegen, veilig zoals ik veel lees en makkelijk bereisbaar indien je kiest om met de auto de ringweg rond te rijden. Ik zat zelf te denken om zo’n 7 tot 10 dagen te gaan en eventueel op zoek te gaan naar wat reisgenootjes om de auto mee te delen. Is dat genoeg om het land te ontdekken of is langer nodig?

Voordat het zover is ben ik eerst benieuwd naar welke route haalbaar is binnen 7 tot 10 dagen zonder dat ik constant aan het rijden ben. Raykjavik mag daarin behalve voor de aankomst overgeslagen worden. Musea en shoppen heb ik niet zo veel mee, ik wil graag het natuurschoon zien. Het spotten van Walvissen in het noorden is bijvoorbeeld een grote wens. Welke route is dan haalbaar en welke highlights van IJsland die passen binnen de route mag ik verder absoluut niet missen?

Alvast bedankt!

Had je deze al gezien? http://www.wereldwijzer.nl/showthread.php?t=153874

En deze: http://www.wereldwijzer.nl/showthread.php?t=102755

Bedankt voor de tips!

Ik heb nu de volgende route in gedachte:

Dag 1:

• Aankomst vliegveld + auto huren
  • Blue Lagoon
  • Overnachten in Reykjavik

Dag 2:

• Thingfellir national park
  • Geysir
  • Gullfoss

Dag 3:

• Seljalandsfoss
  • Skogafoss
  • Dyrholaey

Dag 4:

• Skaftafell national park
  • Jokulsarlon
  • Overnachten in Hofn

Dag 5:

• Eventueel Seydisfjordur
  • Detifoss

Dag 6:

• Husavik (walvissen spotten)
  • Overnachten in de buurt of in Akureyri

Vanaf hier loop ik een beetje vast. De afstanden worden hier groter en de retourvlucht gaat weer vanaf Keflavik. Vanaf Husavik is dat nog een behoorlijke afstand. Isafjordur ziet er mooi uit, maar ligt te ver uit de route denk ik. Dag 7 wil ik of door naar volgende stops of eventueel nog een dag open laten om walvissen te spotten als dag 6 niet lukt. Is dit alleen mogelijk met een boottocht of zijn er bijvoorbeeld ook toffe uitkijkpunten waar je ze kan spotten?

Verder ben ik benieuwd of een 4x4 voor deze route nodig is en vooral nog voor 1 à 2 dagen echte aanraders die op goede rijafstanden van elkaar vandaan liggen richting het vliegveld. Wie heeft goede tips?

Thnx! :teeth:

Hoi! Zelf ben ik ook een route aan het maken, ik zie 100% overlap voor het zuiden :slight_smile:

In het noorden kan je nog meepakken Ásbyrgi, krafla, hverfjall, de lavavelden rond myvatn. Kom je praktisch langs en het lijkt mij best de moeite. Op de weg richting Reykjavik zou ik nog even langs Grundarfjörður gaan. Isafjordur is echt een eind uit je route, is te krap denk ik. Volgens mij pak je op je route geen enkele F weg mee, dus een 4x4 is niet nodig.

Beste Smira,

eerlijk gezegd vind ik 7 dagen voor de hele ringweg te kort. De afstanden vallen op zich mee maar je komt niet snel vooruit. Als je echt maar een week kan gaan zou ik het beperken tot de zuidkust en bvb. Snaefellsnes schiereiland. Je kan ook een stukje binnenland meepakken aan Hraunfossar. Zo zou ik het voor mezelf plannen:

Dag 1: aankomen, auto oppikken, Midlina, Blue Lagoon. Overnachten Reykjavik.
Dag 2: Reykjavik bezoeken. Namiddag whalewatch. Overnachten Reykjavik.
Dag 3: Via Hvalfjordur naar Hraunfossar en verder via Grabrok naar Borgarnes. Overnachten in Borgarnes.
Dag 4: Snaefellsnes Peninsula. Overnachten in Borgarnes.
Dag 5: Thingvellir, Geysir,… Overnachten in Vik.
Dag 6: Vatnajokull, Jokulsarlon,… Overnachten in Vik.
Dag 7: Dyrholaey, Skogafoss,… Terug richting luchthaven, auto inleveren.

Hoi frederik7028, ik zit gelukkig niet vast aan 7 dagen, vandaar dat ik in mijn beginpost dacht aan 7 tot 10 dagen. Ik heb zeker nog een paar dagen speling :slight_smile: Daarbij wil ik Reykjavik liever overslaan. Steden trekken mij minder inclusief het shoppen + musea. Ik kom echt voor de natuur naar IJsland, dus ik heb een dagje extra te besteden op de ringweg omdat ik deze niet zal besteden in de stad.

De route heb ik uitgestippeld via Google Maps waarbij ik rekening heb gehouden met het aantal uur rijden en wat er te bezichtigen is (zo reken ik voor het walvissen spotten de hele dag, maar voor het bezoeken van een waterval misschien maar een uur om daarna weer verder te rijden. Misschien dat ik mij hierin toch heb vergist? Of valt dat wel mee?

Hoi witbol, Grundafjörour staat op mijn lijstje! Alleen is dit nog steeds een redelijke afstand rijden vanaf Husavik en omgeving. Weet je toevallig nog 1 of 2 mooie plekken die steeds op twee of drie uurtjes rijden van elkaar vandaan liggen inclusief eentje waar ik in de buurt kan overnachten? :slight_smile:

Vind het moeilijk om voor dat stuk leuke dingen te vinden. Vond het een en ander op deze website, sommige dingen zien er wel leuk uit maar ik betwijfel of het de moeite is om er voor om te gaan rijden.

http://www.visiticeland.com/DiscoverIceland/regions/north-iceland

Witbol, bedankt voor de website, zal er even een kijkje nemen. Wellicht dat het wat is en anders toch maar even doorrijden. Wegens omstandigheden weet ik niet of het nog doorgaat dit voorjaar, maar anders laat ik het bericht gewoon staan. Waarschijnlijk genoeg route inspiratie voor andere IJsland bezoekers :slight_smile:

Ik weet niet wanneer jij gaat, maar alvast veel plezier! :teeth: