Hallo,
In juni of juli 2011 wil ik samen met vrienden een rondreis maken door Ijsland. Heb al veel tips op deze site gelezen, maar ben benieuwd als iemand nog tips heeft wat we echt niet mogen missen.
Alet
Hallo,
In juni of juli 2011 wil ik samen met vrienden een rondreis maken door Ijsland. Heb al veel tips op deze site gelezen, maar ben benieuwd als iemand nog tips heeft wat we echt niet mogen missen.
Alet
Vertel misschien eens iets meer, dan kunnen we je beter helpen.
7 dagen is natuurlijk niet zo veel. Zijn dit volledige dagen ter plaatse of vliegen jullie op dag 1 en 7?
Huren jullie een gewone wagen of 4x4 of reizen jullie met het openbaar vervoer?
Hebben jullie zelf al een idee wat jullie willen zien?
Als je met een eigen auto bent en bij het Myvatn meer verblijft, ga dan zeker badderen in het ‘nature bath’ daar (niet te verwarren met het gewone zwembad). Dat is een soort mini versie van de Blue Lagoon (heetwater mineraalbad, stoombad), veel goedkoper, lekker in de open lucht met uitzicht over de bergen, en tot laat open.
Andere hoogtepunten voor mij waren:
Verder wordt het vooral een kwestie van scherp keuzes maken. 7 dagen is niet veel, al heb je lang daglicht en kun je dus relatief veel zien per dag. Ik ken mensen die in 6 dagen het hele rondje hebben gereden (Ring Road 1), zelf heb ik daar 12 dagen voor genomen. Dat was in april met winters weer. Je vindt tips op mijn website > Travel > Iceland 2007. En wellicht zie je tussen mijn foto’s en de route ook dingen waarvan je denkt: oooh dat wil ik ook graag zelf zien!
Maar bedenk wel dat alles er compleet anders uitziet in juni/juli: veel groener en minder sneeuw.
Als het effe kan is 2 weken toch wel een relaxtere tijd om meer te kunnen zien en ook echt te kunnen overnachten bij vele mooie plekken, en her en der nog eens een wandeling te kunnen maken.
In de tijd dat jullie gaan is het hoogseizoen en zul je accommodatie van tevoren moeten boeken, of moeten kamperen. Wel kun je dan misschien ook ‘puffins’ zien, papegaaiduikers. En ook het binnenland is dan veel meer toegankelijk maar let dan wel op of je er tijd voor hebt, en of het met een gewone auto te bereiken is of alleen met een 4x4. En dan moet je wel ervaring hebben met het besturen van een 4x4 anders heb je er nog niet veel aan… sommige wegen in het binnenland gaan echt door riviertjes heen enzo.
Alles is duurder tijdens het hoogseizoen: autohuur, accommodatie, tours. Maar dus ook langere dagen en meer tijd om dingen bij daglicht te zien. Mensen die ik ken die er in juli zijn geweest, zeiden dat ze ook echt veel meer energie kregen door dat daglicht, en veel minder slaap nodig hadden (uurtje of 4-6 per nacht was genoeg). Gek he? Dat zou dus echt veel meer tijd geven om dingen te doen.
Veel plezier! IJsland is prachtig en uniek!
Cécile
Ben zelf dit jaar 7 dagen in IJsland geweest (in juni). We hebben een auto gehuurd (bij sadcars) en daarna de golden circle gezien en richting het zuiden geweest. Zijn tot bij Jökulsárlón geweest en een mooie gletsjer tocht gemaakt op de Svínafellsjökull bij Skaftafell. Voor ons was het goed te doen met een gewone huurauto. Op wat stuiteren na op enkele afgelegen weggetjes… Wij hebben gekampeerd, wat 's nachts behoorlijk koud kan zijn. Maar het is wel de goedkoopste manier.