Dit is een route idee voor in de zomer, ik ben benieuwd wat jullie ervan vinden. Ga ik zo te snel of te langzaam, sla ik dingen over die jullie juist fantastisch vonden etc. Wij willen een gewone personenauto huren, is dat te doen op deze route? En nog een vraagje: wat voor kleding neem je mee in juli?
Dag 1:
Aankomst 23.40
Dag 2:
Reykjavik + walvis/Puffin tour
Dag 3:
Thingvellir (snorkelen/duiken Silfra*), Geysir & Gullfoss
Dag 4:
Hjalparfoss, Stong/Gjain, Seljalandsfoss
Dag 5:
Skogafoss, Dyrhoaey (zuidpunt IJsland)
Dag 6:
Halsanefshellir (strand), Nupsstadur (kerkje), Skaftafell/Svartifoss
Dag 7:
Jokulsarlon (boottocht) & terug naar westen
Dag 8:
Krysuvik, Blue Lagoon
Vertrek 16.30
De snorkel en duiktrips worden volgens mij alleen maar gedaan vanuit Reykjavik. Ik zou dit graag doen, maar zonder busreis zodat ik na het snorkelen zelf verder kan rijden. Iemand tips over hoe ik dit kan aanpakken?
Dit wordt wel een heel vermoeiende reis, met veel autorijden, maar als je daarop voorbereid bent en van plan bent om lange dagen te doen, is het wel haalbaar. Want er is nog zoveel moois onderweg. Bv. boottocht Jokursarlon is mooi, maar het is ook heel mooi om daar langs het strand te wandelen (zwart strand met aangespoelde ijsblokken) of Skaftafell park is zoveel meer dan svartifoss enz.
Als jullie dit toch willen doen, zou ik aanraden om dag 2 op het einde te doen. Dus na aankomst, overnachten ergens in de buurt van de luchthaven. Dan de volgende dag rechtstreeks naar Thingvellir en omgeving. Dat maakt het einde van de reis wat rustiger en geeft ook iets meer flexibiliteit.
Persoonlijk vind ik Reykjavik trouwens niet de moeite waard als je zo weinig tijd hebt. Dus dat zou ik zeker laten vallen.
Het is inderdaad een reis waarbij je wel verschillende plaatsen ziet, maar van elke plaats zie je wel (erg) weinig.
Een alternatief is om je te richten op Reykjavik en omgeving (d.w.z. Geysir, Thengvellir, Gullfoss, Blue Lagoon e.d.).
Als je Skaftafell erbij neemt, dan moet je wel 350 km heen en terug. Als je dat wil, dan zou ik voor dit park zelf meer tijd besteden (en dus een paar dingen die je opnoemt skippen). Tegenover deze 2 reisdagen, staat dan een paar rustige dagen in dit prachtige park.
Jouw route is te doen met de personenauto. Ook Geysir/Gullfoss is met de personenauto goed te bereiken.
Voor wat betreft de kleding: Bereid je voor op alle soorten weertypen. Het kan snel omslaan. Zorg dat je verschillende lagen over elkaar kunt dragen. Het kan warm zijn in juli, maar ook fris en regenachtig. Een poncho of andere regenkleding is een must.
Een druk schema maar wel te doen denk ik. Je hebt veel daglicht dus je kunt vroeg beginnen en lang doorgaan.
Ik ken ook mensen die in april (dus minder daglicht) in 6 dagen het hele eiland rond zijn gereden (zuid-oost-noord-west), zelf heb ik dat in 12 dagen gedaan maar dan andersom. Zowel voor die andere groep als voor mij gold wel dat we Reykjavik en Blue Lagoon al gezien tijdens dagen daarvoor.
Ik vond zelf het Myvatn gebied ook geweldig, zoveel mooie landschappen met lavaformaties en vulkanische activiteit, en een leuk knalblauw thermaal bad (een soort mini blue lagoon) in de open lucht. En ik vond Osar ook leuk, met veel zeehonden op een zandbank voor de kust, en een mooi houten hostel. Maar Geysir is ook al heel gaaf hoor.
Inderdaad is het strand bij Jokulsarlon ook erg mooi.
Voor zover ik heb gehoord moet je in juli wel opletten hoe het zit met accommodatie… hostels zitten vaak vol geboekt, dus op tijd boeken. Wel schijnen campussen van scholen ook open te gaan voor toeristen (want de studenten zijn er dan niet). Of gaan jullie kamperen?
Veel plezier! Het is een prachtig land. Tips op mijn website onder Travel > Iceland (o.a. tips voor het autorijden; en hoe je het betaalbaar houdt).
Zelf hebben we vorige maand in 2 weken het hele eiland rond gereden, check ons reisverslag.
Persoonlijk denk ik dat je door enkel de zuidkust te pakken wel een hele mooie regio zoals Myvatn mist, en onderweg is uiteraard nog veel meer moois te zien.
Desalnietemin, als je een goede week hebt is de route die je doet wel goed te doen. Als je op dag 4 al naar de Seljalandsfoss rijdt, is de Skogafoss ook niet zo ver meer en zou je wellicht ook direct naar Dyrholaey door kunnen rijden. Dan heb je wellicht iets meer tijd rondom Skaftaffell en Jokulsarlon, want dat vonden wij beide supermooie plekken. Jokulsarlon was wat ons betreft het hoogtepunt van IJsland, dus neem daar ook de tijd voor.
PS. Hou bij Jokulsarlon rekening met eventueel kruiend ijs waardoor boottochten niet altijd op ieder moment mogelijk zijn. Wij hebben hierdoor een geplande tour tot 2x toe moeten verplaatsen (anderhalve dag later…).
Wij zijn het eiland rond gereden in maart van dit jaar. Veel kilometers maar waren wel met vier volwassenen. Het is veel, maar je ziet ook veel. Wij hebben genoeg tijd gehad om alle bezienswaardigheden onderweg te doen. Maar goed was in maart dus er lag ook nog veel sneeuw. Bepaal je eigen prioriteiten en ga daar van uit ! IJsland is prachtig, wij vonden Reykjavik niet de moeite waard en baalden er van dat we daar een nacht hadden geboekt. Het was in onze ogen geen wereldstad, maar ja wij zijn dan ook natuurliefhebbers en geen stadsbezoekers ! Succes !
Volgens mij is die route goed te doen. We hebben ongeveer dezelfde route gedaan in 10 dagen, maar dan zijn we ook nog naar Snæfellsnes geweest. Ik vond de route niet te druk of te veel rijden. We hadden 2000 km gereden dus natuurlijk hebben we veel gereden. Maar omdat we onderweg veel stopten was dat niet erg.
Je zult zien dat je bij de bezienswaardigheden langs de weg een bord ziet staan met een soort klaverblad erop. Als je zo’n bord ziet dan weet je dat er een bezienswaardigheid te zien is, ook al wist je daar niks vanaf. Zo hebben we mooie uitzichten of watervallen gezien, waarvan ik het bestaan niet wist.
Ik weet niet precies wanneer je weggaat, maar in Juni was het goed te doen om een of meerdere dagen van te voren te bellen naar je volgende accomodatie. Ook was er op veel plekken internet zodat je via internet je booking kon maken.