hallo,
Wij, man, vrouw en 2 jongens van 17 en 20 jaar gaan van 29 juni t/m 6 juli a.s. voor het eerst naar IJsland.
We huren een huis in Reykjavik.
Tevens hebben we een auto gehuurd.
In deze week willen we uiteraard veel gaan zien.
We willen graag in ieder geval:
-Thingvellir
-Gulfoss
-Geysir en Strokkur
-Walvistocht, dagje Reykjavik
-Blue Lagoon
-Pingvellir National Park
-Jökulsarlon (dit is te ver om in een dag te doen vrees ik)
-Skógafoss en/of Seljalandsfoss
Wat vinden jullie kenners hiervan?
Is dit goed te doen of kunnen zaken gecombineerd worden?
Ben deze week begonnen om te verdiepen in bezienswaardigheden etc.
Alvast hartelijk dank voor reacties
met vriendelijke groet,
Jelle en Carin
Hoi,
Dat is een mooi voornemen!
Je kunt enkele dingen combineren. Bijvoorbeeld Thingvellir, Gulfoss, Geysir en Strokkur. Dit is makkelijk in een dag te doen vanuit Reykjavic.
Blue lagoon is fijn voor enkele uurtjes, je zou dit bijvoorbeeld op dag van aankomst of vertrek kunnen doen.
Jökulsarlon is inderdaad te ver voor een dag, je zou dit kunnen kombineren met Skógafoss en Seljalandsfoss want beide watervallen liggen op de route. Ook zou je dan nog een korte hike kunnen maken in Skaftafell NP naar Svartifoss. Een gletsjertocht is ook zeker aan te raden!
Als je een stukje doorrijd naar Hofnes kun je papegaaiduikers zien.
Ik zou daar dus in de buurt voor 1 of 2 nachten een hotel boeken, zodat je deze omgeving ook goed kunt verkennen.
Neem een kijkje op mijn website voor verhalen en foto’s http://www.elizabeth-ontheroad.nl/Europa/Ijsland+2010
Veel plezier!
Hoi,
Ik heb wel eens gehoord van iemand die Jokulsarlon in 1 dag deed, maar dan moet je erg vroeg vertrekken en het is natuurlijk lang rijden (is wel op internet of google maps te vinden hoe lang). Jullie hebben wel enorm veel daglicht dus dat maakt het makkelijker.
Maar Skaftafell national park is ook zeer de moeite waard, ik zou het daarmee combineren en dan een nacht verblijven in dat gebied.
Ik denk dat er bij jullie wat verwarring is over het Þingvellir national park. Die letter bestaat niet in het Engels of Nederlands, daarom schrijven veel mensen het als Dingvellir of Pingvellir. Maar omdat die Þ wordt uitgesproken als het Engelse ‘th’, wordt het ook vaak geschreven als Thingvellir. Kortom, dat is allemaal hetzelfde national park. Scheelt ook weer qua planning! 
Op mijn website http://cile.home.xs4all.nl vind je onder Travel > Iceland mijn tips over IJsland.
Inderdaad zijn Gulfoss en Geysir/Strokkur goed te combineren, en Þingvellir kan eventueel op diezelfde dag. Ik geloof dat je dan ook makkelijk langs het kratermeer Kerid kunt (laatste letter is eigenlijk ook zo’n IJslands teken).
Vóór een walvisvaart wel pilletjes tegen zeeziekte innemen. 
Blue Lagoon is vlakbij vliegveld dus zou ik inderdaad, zoals hierboven ook aangeraden, op de dag van vertrek of aankomst doen. Auto huren vanaf vliegveld is dan het handigst denk ik.
Veel plezier en bekijk de tips op mijn site.
hallo,
Bedankt voor jullie snelle reacties.
Voorlopige conclusie:
Thingvellir, Gulfoss, Geysir en Strokkur in een dag,
dagje Reykjavic met Walvistocht in een dag. –> is zo’n tocht vanuit Reykjavic prima of zijn er andere/betere opstapplaatsen in de omgeving? En heb gelezen dat die pilletjes ook op de boot verstrekt worden, klopt dit?
Blue Lagoon + omgeving bekijken in een dag,
Jokulsarlon in een dag wordt hem niet jammer genoeg, Helaas is daar in de buurt overnachten niet echt een optie omdat een van de kinderen licht-autistisch is. Daarom ook de keuze om een huis te huren en daar elke avond terug te komen.
Is een rit naar het Noorden ook een optie, richting Akranes? Zijn daar ook bijzondere dingen te zien?
Of nog andere tips?
Overigens is de autohuur (Skodasuperb) al geregeld, die staat klaar op het vliegveld waar om pas 23.30 ong. aankomen. Enig idee hoe donker/licht het dan is?
Kent iemand ook adressen van restaurants etc. waar je voor een “redelijk” bedrag kunt eten.
Nogmaals dank voor alle input.
Dan wordt Jökulsarlon wat te ver inderdaad.
Volgens mij is dan midzomernacht (22juni) net voorbij, dus is het bijna dag en nacht licht (maar ik kan me hierin vergissen!) Je kunt dus volop gebruik maken van het daglicht.
Ik weet niet goed of er wat te zien is in Akranes, we zijn er niet geweest.
Ik heb begrepen dat er bij Reykjavik en bij Dyrholaey papegaaienduikers te zien zijn. Volgens mij zou het broedseizoen dan ongeveer voorbij moeten zijn en zou je daar een tocht naartoe kunnen maken.
We konden ze destijds in Dyrholaey niet zien, omdat het daar nog afgesloten was i.v.m. het broedseizoen en ik meen me te herinneren dat er een bordje hing dat eind juni weer toegankelijk was.
Daar vlakbij is ook een mooi uitzichtpunt, 2 vliegen in 1 klap.
Is misschien een sneeuwscootertocht iets voor jullie? Dit kan in elk geval in Snæfellsjökull, maar misschien is het ook te ver rijden. Dit kan misschien ook wel op andere plaatsen. (het is overigens wel prijzig!)
Ik heb veel zelf gekookt, omdat we het eten in restaurants vrij prijzig vonden. We zijn 1 keer uit eten geweest in Reykjavik vlak bij een park waar ze een visbuffet hadden. Deze was erg lekker, maar ik kan me geen naam herinneren…
Ik hoop dat je wat met deze informatie kunt!
Restaurants zijn over het algemeen erg duur. Ik heb gehoord van mensen die bij de IKEA gingen ‘dineren’… 
Ik heb alleen zelf gekookt, nadat ik één keer bijna moest huilen van een restaurantrekening. Maar wie weet is het sinds 2007 wel veranderd.
Ik vond ten noorden van Reykjavik ook Hraunfossar wel bijzonder, een soort watervallen direct uit rotsen zonder rivier erboven. Onderweg daar naartoe kom je langs Deildartunguhver (probeer dat maar eens uit te spreken), een erg grote hot spring die gebruikt wordt om energie op te wekken.
Bij Hraunfossar en Husafell in de buurt heb je ook lavagrotten. Daar kon ik in april niet heen vanwege teveel sneeuw.
Ik vond ook Ósar gaaf vanwege de zeehonden voor de kust maar dat lukt denk ik niet zonder overnachting daar. Is iets te ver noordelijk denk ik.
In Reykjavik zelf is eventueel ‘The Volcano Show’ wel leuk als je een keer een dag rotweer hebt; allemaal filmpjes over vulkaanuitbarstingen in IJsland, en ook over hoe dat heeft gezorgd voor het ontstaan van nieuwe eilanden voor de kust.
Succes en goede reis!
Die zou ik zeker meenemen op die dag. Erg mooi en je hoeft niet hoog de berg op om het kratermeer te zien. Parkeerplaats is zowat aan de rand van de krater.
Daarnaast zou ik naast Blue Lagoon naar Gunnuhver gaan. Zou wel even goed uitzoeken hoe je er moet komen… Wij hebben er best naar moeten zoeken (uit het niets een klein bordje wat het aangeeft).
Skógafoss en/of Seljalandsfoss zijn vanuit reykjavik makkelijk te bezoeken.
Restaurants in Reykjavik… Tja wij hebben met zijn tweeën een rekening van 130,- moeten betalen en zo speciaal was het eten allemaal niet. In de winkelstraat in Reykjavik (waar het toeristen winkeltje is) zit een pizzeria. Haalde daar 2 grote (echt grote) pizza’s voor nog geen 15 euro…