Hoi,
Mooie reis! Welke week van maart gaan jullie? Dat maakt nogal verschil voor hoeveel daglicht je zult hebben en hoeveel je dus kunt zien op een dag.
Ik ken niet alles wat jullie noemen. Op mijn website onder Travel > Iceland kun je mijn IJsland-tips lezen, o.a. hoe je het betaalbaar houdt (zelf koken! pasta en groenten en een sausje zijn handig… en boterhammen en kaas, die je in tosti-ijzers kunt doen, die hebben ze vrijwel overal… en neem eigen slaapzakken mee want dan zijn hostels goedkoper), en tips over autorijden in IJsland (4WD niet perse nodig als je niet de binnenlanden ingaat, wat toch niet kan in maart… ik had een Citroën C4 en dat ging prima).
Ik had in april 2007 vaak een hele ‘gedeelde’ hostelkamer voor mezelf alleen.
Dag 1
Kevlavik – Seltun – Blue Lagoon – Reykjavik
Ik weet niet wat Seltun is. Blue Lagoon is denk ik erg leuk om te doen op eerste dag. Of juist op de laatste. Vergeet niet je zilveren sierraden af/uit te doen want die worden zwart.
Dag 2
Reykjavik – Seljalandsfoss – Dyrholaey – Vik
Ik weet niet of je echt naar het eiland toe kunt binnen een dag, maar dat zullen jullie wel uitgezocht hebben?
Die waterval ken ik niet.
Vik vond ik een beetje tegenvallen.
Ik kan je van harte het hostel aanraden in Fljotsdalur, maar check wel of het dan open is. Tussen mijn foto’s zie je foto’s van hoe (gelig) het er in april 2007 uitzag. Een leuk primitief boerderijtje met mooi uitzicht op een gletsjer, en met mooie canyon op loopafstand. In het keukentje kun je zelf koken.
Dag 3
Vik – Svartifoss – Jokulsarlon – Hofn
Svartifoss vond ik bijzonder en mooi. Bekijk ook het boerderij-mini-museumpje Sel in Skaftafell national park.
Jokullsarlon vond ik gaaf. Vergeet niet het zwarte strand ook te bekijken. Je ziet beide vanzelf liggen vanaf de Ring Road Nr. 1.
Höfn vond ik tegenvallen. Er was niks open in april.
Ik kan je van harte het Bölti guesthouse aanraden in Skaftafell national park. Check wel (telefonisch) of ze open zijn. Mooi uitzicht en aardige eigenaar, zie mijn foto’s. Er is een keukentje waar je zelf kunt koken. En dan ben je meteen op de goeie plek voor je volgende dag.
Dag 4
Hofn – Vatnajokull (sneeuwscootertocht) – Jokulsarlon – Vik
Check of die scootertochten wel gehouden worden in maart. Veel dingen gaan pas in mei open.
Vik kun je eventueel overslaan / anders invullen, bijvoorbeeld opnieuw het hostel in Fljotsdalur of iets in Selfoss.
Dag 5
Vik – Skogafoss – Kerio – Arnarker cave – Reykjavik
Deze ken ik niet. Zijn die bereikbaar in maart? Check de website voor de wegcondities en weersomstandigheden die ik op mijn website noem.
*Dag 6
Reykjavik – Pingvellir – Golden Circle – Reykjavik
*
Spelling is Thingvellir of Þingvellir. Je spreekt het uit zoals de Engelse ‘th’.
Gulfoss vond ik indrukwekkend, Geysir en alle vulkanische activiteit daar ook. Þingvellir vond ik ook wel aardig maar is denk ik het leukst als je er veel bij leest / verteld krijgt.
Dag 7
Reykjavik – Glymur – Deildartunguhver – Reykjavik
Glymur ken ik niet. Deildartunguhver vond ik gaaf! Echt heftig. Mis het minuscule bordje in een bocht van de weg niet:

(dit betekent: toeristische bezienswaardigheid… dus altijd als je zo’n bordje ziet, is het wel de moeite om even te stoppen).
Als jullie toch al daar zijn, zou ik ook Hraunfossar en Barnafoss gaan bekijken. Hraunfossar zijn bizarre watervallen uit lavarotsen zonder een rivier erboven. Barnafoss is een wilde rivier / serie watervalletjes waar ooit een paar kinderen gestorven zijn geloof ik.
Het guesthouse daar in Husafell (niet Husavik!) vond ik helemaal super. Ik had die hele boerderij voor mezelf alleen. In Lonely Planet staat het telefoonnummer; check eerst of ze wel open zijn en hoe laat je er moet zijn. Ik moest er voor 18u zijn omdat die vrouw dan weg ging bij het tankstation er tegenover, en zij moest me de sleutel geven. Zie foto’s op mijn fotosite.
Dag 8
Reykjavik – Kevlavik
Niks over te zeggen. Reykjavik is klein. Mocht je wat uren te doden hebben, dan kun je wat rondwandelen, of naar The Vulcano Show gaan, met een warrige maar prachtige serie filmpjes van vulkanische uitbarstingen en het ontstaan van nieuwe vulkanische eilanden in en om IJsland.
Ik zie dat je veel probeert te verblijven in steden / stadjes. Dat zou ik juist niet doen. Zorg dat je op de eerste dag genoeg boodschappen inslaat om de hele week zelf te kunnen koken en ontbijten en lunchen, en slaap lekker in afgelegen hostels in de natuur. Dat brengt je nu juist de magie van IJsland, je gaat immers naar IJsland voor de overweldigende natuur??, en je hebt er meer kans om noorderlicht te zien (zonder lichtvervuiling van stad(je)).
Meer tips lees je op mijn website > Travel > Iceland. Ik heb er ook bij gezet waar ik overnachtte, en hoe ik dat vond.
Ik weet niet of je er verstandiger aan doet om twee keer dezelfde route (zuid) te rijden, of het hele rondje proberen te maken. Ik heb in 12 dagen helemaal rond gereden en vond Osar (zeehonden, mooi hostel) en Myvatn (mooi meer, veel vulkanische activiteit, klein goedkoop Blue-Lagoon-achtig badje) erg gaaf, en ook Seyðisfjörður (juist omdat het winter en stil was; in de zomer schijnt het overspoeld te zijn door toeristen). Ik ken mensen die in 6 dagen helemaal rond zijn gereden en zich niet gehaast voelden. Maar ik vond 12 dagen al best jachtig. Dus het ligt eraan waar je van houdt en of je allebei kunt autorijden…
Dit lijkt erg op de route die ik heb gevolgd, alleen kon ik niet naar Husavik in het noorden.
http://www.hostel.is/SampleItineraries/IcelandontheRingRoadessentials/
Veel plezier! Het is een prachtig land. Juist ook in de winter, met bevroren watervallen e.d.
Hou je schema wel enigszins flexibel voor als het erg slecht weer is en je niet kunt rijden (ook niet met een 4WD). Hou altijd die speciale website in de gaten of bel het speciale telefoonnummer voor de wegcondities.