Reis maart 2013 feedback

Ik ben op dit moment vol op bezig met plannen voor mijn trip in IJsland samen met mijn vriendin… Ik heb een overzichtje gemaakt met wat we per dag graag willen zien. Hieronder een overzichtje…

Dag 1
Kevlavik – Seltun – Blue Lagoon – Reykjavik

Dag 2
Reykjavik – Seljalandsfoss – Dyrholaey – Vik

Dag 3
Vik – Svartifoss – Jokulsarlon – Hofn

Dag 4
Hofn – Vatnajokull (sneeuwscootertocht) – Jokulsarlon – Vik

Dag 5
Vik – Skogafoss – Kerio – Arnarker cave – Reykjavik

Dag 6
Reykjavik – Pingvellir – Golden Circle – Reykjavik

Dag 7
Reykjavik – Glymur – Deildartunguhver – Reykjavik

Dag 8
Reykjavik – Kevlavik

Ben benieuwd wat jullie hier van vinden… Is dit wel per dag haalbaar? We huren een kleine 4x4.
Reden dat we niet langer gaan is omdat ik IJsland ook nog een keer in de zomer wil zien… Vandaar dat we nu alleen ‘de onderkant’ van IJsland willen bezichtigen en over een aantal jaar in de zomer het noorden willen gaan verkennen.

Groetjes.

Hoi,

Mooie reis! Welke week van maart gaan jullie? Dat maakt nogal verschil voor hoeveel daglicht je zult hebben en hoeveel je dus kunt zien op een dag.

Ik ken niet alles wat jullie noemen. Op mijn website onder Travel > Iceland kun je mijn IJsland-tips lezen, o.a. hoe je het betaalbaar houdt (zelf koken! pasta en groenten en een sausje zijn handig… en boterhammen en kaas, die je in tosti-ijzers kunt doen, die hebben ze vrijwel overal… en neem eigen slaapzakken mee want dan zijn hostels goedkoper), en tips over autorijden in IJsland (4WD niet perse nodig als je niet de binnenlanden ingaat, wat toch niet kan in maart… ik had een Citroën C4 en dat ging prima).

Ik had in april 2007 vaak een hele ‘gedeelde’ hostelkamer voor mezelf alleen.

Dag 1
Kevlavik – Seltun – Blue Lagoon – Reykjavik

Ik weet niet wat Seltun is. Blue Lagoon is denk ik erg leuk om te doen op eerste dag. Of juist op de laatste. Vergeet niet je zilveren sierraden af/uit te doen want die worden zwart.

Dag 2
Reykjavik – Seljalandsfoss – Dyrholaey – Vik

Ik weet niet of je echt naar het eiland toe kunt binnen een dag, maar dat zullen jullie wel uitgezocht hebben?
Die waterval ken ik niet.
Vik vond ik een beetje tegenvallen.
Ik kan je van harte het hostel aanraden in Fljotsdalur, maar check wel of het dan open is. Tussen mijn foto’s zie je foto’s van hoe (gelig) het er in april 2007 uitzag. Een leuk primitief boerderijtje met mooi uitzicht op een gletsjer, en met mooie canyon op loopafstand. In het keukentje kun je zelf koken.

Dag 3
Vik – Svartifoss – Jokulsarlon – Hofn

Svartifoss vond ik bijzonder en mooi. Bekijk ook het boerderij-mini-museumpje Sel in Skaftafell national park.
Jokullsarlon vond ik gaaf. Vergeet niet het zwarte strand ook te bekijken. Je ziet beide vanzelf liggen vanaf de Ring Road Nr. 1.
Höfn vond ik tegenvallen. Er was niks open in april.
Ik kan je van harte het Bölti guesthouse aanraden in Skaftafell national park. Check wel (telefonisch) of ze open zijn. Mooi uitzicht en aardige eigenaar, zie mijn foto’s. Er is een keukentje waar je zelf kunt koken. En dan ben je meteen op de goeie plek voor je volgende dag.

Dag 4
Hofn – Vatnajokull (sneeuwscootertocht) – Jokulsarlon – Vik

Check of die scootertochten wel gehouden worden in maart. Veel dingen gaan pas in mei open.
Vik kun je eventueel overslaan / anders invullen, bijvoorbeeld opnieuw het hostel in Fljotsdalur of iets in Selfoss.

Dag 5
Vik – Skogafoss – Kerio – Arnarker cave – Reykjavik

Deze ken ik niet. Zijn die bereikbaar in maart? Check de website voor de wegcondities en weersomstandigheden die ik op mijn website noem.

*Dag 6
Reykjavik – Pingvellir – Golden Circle – Reykjavik
*
Spelling is Thingvellir of Þingvellir. Je spreekt het uit zoals de Engelse ‘th’.
Gulfoss vond ik indrukwekkend, Geysir en alle vulkanische activiteit daar ook. Þingvellir vond ik ook wel aardig maar is denk ik het leukst als je er veel bij leest / verteld krijgt.

Dag 7
Reykjavik – Glymur – Deildartunguhver – Reykjavik

Glymur ken ik niet. Deildartunguhver vond ik gaaf! Echt heftig. Mis het minuscule bordje in een bocht van de weg niet:


(dit betekent: toeristische bezienswaardigheid… dus altijd als je zo’n bordje ziet, is het wel de moeite om even te stoppen).

Als jullie toch al daar zijn, zou ik ook Hraunfossar en Barnafoss gaan bekijken. Hraunfossar zijn bizarre watervallen uit lavarotsen zonder een rivier erboven. Barnafoss is een wilde rivier / serie watervalletjes waar ooit een paar kinderen gestorven zijn geloof ik.

Het guesthouse daar in Husafell (niet Husavik!) vond ik helemaal super. Ik had die hele boerderij voor mezelf alleen. In Lonely Planet staat het telefoonnummer; check eerst of ze wel open zijn en hoe laat je er moet zijn. Ik moest er voor 18u zijn omdat die vrouw dan weg ging bij het tankstation er tegenover, en zij moest me de sleutel geven. Zie foto’s op mijn fotosite.

Dag 8
Reykjavik – Kevlavik

Niks over te zeggen. Reykjavik is klein. Mocht je wat uren te doden hebben, dan kun je wat rondwandelen, of naar The Vulcano Show gaan, met een warrige maar prachtige serie filmpjes van vulkanische uitbarstingen en het ontstaan van nieuwe vulkanische eilanden in en om IJsland.

Ik zie dat je veel probeert te verblijven in steden / stadjes. Dat zou ik juist niet doen. Zorg dat je op de eerste dag genoeg boodschappen inslaat om de hele week zelf te kunnen koken en ontbijten en lunchen, en slaap lekker in afgelegen hostels in de natuur. Dat brengt je nu juist de magie van IJsland, je gaat immers naar IJsland voor de overweldigende natuur??, en je hebt er meer kans om noorderlicht te zien (zonder lichtvervuiling van stad(je)).

Meer tips lees je op mijn website > Travel > Iceland. Ik heb er ook bij gezet waar ik overnachtte, en hoe ik dat vond.

Ik weet niet of je er verstandiger aan doet om twee keer dezelfde route (zuid) te rijden, of het hele rondje proberen te maken. Ik heb in 12 dagen helemaal rond gereden en vond Osar (zeehonden, mooi hostel) en Myvatn (mooi meer, veel vulkanische activiteit, klein goedkoop Blue-Lagoon-achtig badje) erg gaaf, en ook Seyðisfjörður (juist omdat het winter en stil was; in de zomer schijnt het overspoeld te zijn door toeristen). Ik ken mensen die in 6 dagen helemaal rond zijn gereden en zich niet gehaast voelden. Maar ik vond 12 dagen al best jachtig. Dus het ligt eraan waar je van houdt en of je allebei kunt autorijden…
Dit lijkt erg op de route die ik heb gevolgd, alleen kon ik niet naar Husavik in het noorden.
http://www.hostel.is/SampleItineraries/IcelandontheRingRoadessentials/

Veel plezier! Het is een prachtig land. Juist ook in de winter, met bevroren watervallen e.d.
Hou je schema wel enigszins flexibel voor als het erg slecht weer is en je niet kunt rijden (ook niet met een 4WD). Hou altijd die speciale website in de gaten of bel het speciale telefoonnummer voor de wegcondities.

Bedankt voor de lange reactie!

We willen de laatste week van maart vertrekken, waarschijnlijk wordt dat 28 maart. Hier mijn reactie weer op jou reactie per dag haha:

dag 1
Seltun: http://www.tripadvisor.nl/Attraction_Review-g189952-d1987069-Reviews-Krysuvik_Seltun-Iceland.html

dag 2
Met Dyrholaey bedoel ik het zuidelijkste punt van IJsland… en er is mij verteld dat het eiland Dyrholaey niet meer bestaat? Nog even nagezocht en lees het volgende: “Tegenwoordig is Dyrhólaey geen eiland meer, maar ten tijde van de kolonisatie van IJsland was Dyrhólaey dat wel”.

Seljalandsfoss is de waterval waar je achterlangs kan lopen.

Dag 3/4
We verblijven iets voor Hofn dichtbij de locatie waar de volgende ochtend de sneeuwscooters vertrekken. Deze zijn gelukkig heel het jaar door maar starten vanaf een andere locatie dan in de zomer.

Dag 5
Kerio: http://www.travbuddy.com/The-Kerio-Crater-v469485

Arnarcar cave: https://www.google.com/search?q=arnarcar+cave&ie=utf-8&oe=utf-8&aq=t De exacte locatie is mij nog een raadsel ik weet dat het aan het westen van de Blue Lagoon is maar waar precies moet ik dus nog uitzoeken…

Dag 6
Ik ben erg benieuwd naar de scheiding tussen de Amerikaanse en de Europese continentale plaat. Vandaar dat ik dit graag wil bezoeken.

Dag 7
Glymur is de hoogste waterval van IJsland.
Dank voor de info over het bordje in de bocht en beide watervallen.

Dag 8
vliegtuig vertrekt half 6 sochtends haha :wink:

Over het verblijf in stadjes heb ik erg over zitten nadenken… Mijn vriendin wilt graag een eigen kamer en eigen badkamer wat het aanbod dus al gelijk wat beperkter maakt, daarnaast moet ik zeggen dat ik dat zelf ook wel erg fijn vind.

Vik is daarin een mooie centrale plek in mijn ogen om te overnachten… Ik zal eens nagaan of er Hostels/B&B’s of guesthouses zijn die net van het stadje afliggen aangezien ik de mening met je deel dat je voor de natuur gaat.

Daarnaast ben ik dus heel erg aan het twijfelen of ik de hotels van te voren boek of dat we gewoon gaan rijden en dan bij aankomst wat zoeken aangezien, zoals je zelf ook aangeeft, het weer heel veranderend kan zijn… Aan de andere kant hou ik ook wel een beetje van een duidelijke structuur en lijkt het mij ‘lekker’ om na zo’n dag sightseeing gelijk een slaapplek te hebben in plaats van eerst te zoeken…

Jij raadt dus aan om geen 4x4 te nemen? Alle F-routes gaan inderdaad pas in mei open en verder zullen we eigenlijk alleen de route 1 te volgen en hier en daar een hoofdweg te nemen. Hiermee bedoel ik dus de wegen naar een Blue Lagoon of de Golden Circle.

Reden dat we de laatste dagen vanuit Reykjavik doen is omdat we beiden nog redelijk jong zijn (Ik word deze trip 24) en dus ook mochten de internetsites aangeven dat er geen tot weinig kans is op het noorderlicht we het nachtleven willen meemaken wat Reykjavik te bieden heeft. Is er kans op noordelicht dan gaan we om een uur of 11 de auto in om de stad uit te rijden…

Je kunt ter plaatse telkens bellen om voor die avond je slaapplaats te boeken. Dit was in april geen probleem dus ik denk in maart nog makkelijker. Als je maar wel zeker weet dat het hostel of hotel open is.
Veel keus is er overigens niet dus dat zoeken valt ook wel mee.

Een bed voor 17 euro of een eigen kamer voor 100 euro (prijzen van april 2007 met eigen slaapzak), voor mij was de keus snel gemaakt. Ik heb maar 1 van die 11 nachten een kamer moeten delen (in Bölti guesthouse, maar het kan ook daar rustig zijn). In ijsland reizen vrijwel alleen leuke rustige natuurliefhebbers dus prima kamergenoten. En verder had ik dus altijd de hele hostelkamer (dorm room van meestal 4 of 6 bedden) voor mezelf alleen, of zelfs het hele hostel (Fljotsdalur) of hele guesthouse (Husafell bij Hraunfossar). Toch veel goedkoper dan die peperdure hotels. Thuis kan je weer van je eigen kamer en badkamer genieten en zoals gezegd heb ik dus maar 1x daadwerkelijk hoeven delen.

In landen die goedkoper zijn neem ik tegenwoordig (ben nu 38) ook liever een eigen kamer maar als het me 80 euro scheelt dan kan ik best even ‘afzien’. En eigenlijk verbaast het me dat jullie op die leeftijd al zo veeleisend zijn… Nou ja ieder moet het natuurlijk zelf weten maar je betaalt er ook een flinke prijs voor.

Een 4WD is nuttig voor offroad maar die wegen zijn allemaal dicht in de winter. Ik heb prima kunnen rijden met die Citroën C4 (zitten volgens mij standaard winterbanden op), zie route op mijn site. Ik kwam zelfs mensen tegen in een Fiat Punto ofzo, die hadden ook op het gravel gereden naar Fljotsdalur en aan de oostkust. Geen probleem.
Als het weer zo slecht is dat je niet kunt rijden, dan helpt een 4WD ook niet, vooral als je er geen ervaring mee hebt.

Wat betreft dat nachtleven: ook een heel goed gevulde bankpas meenemen… 8 of 10 euro voor een biertje moet je niet van schrikken.

Het is echt een prachtig land maar wees je wel bewust waar je voor gaat. Bier drinken kan thuis altijd nog… :wink:

Dank voor weer een reactie. Als je een beetje goed zoekt vallen die prijzen wel mee… In Reykjavik een studio mét keuken voor 40,- p.n. in Vik heb ik wat gezien die is wel redelijk aan de prijs 80,- p.n. Als de kosten dan nog eens door de helft gaan aangezien we beiden betalen valt het allemaal wel mee…

Tja veeleisend… Denk dat je als koppel ook gewoon privacy met zijn tweeen wilt vandaar die eigen kamer…

Dank voor de reacties ieder geval heeft me weer genoeg tot nadenken gezet!

P.S. Uit eten gaan is ook om te janken zo duur. Zelfs een vette hamburger bij een tankstation is al 7 euro ofzo. Bij de simpele Chinees in Reykjavik at ik de restjes van een groep volleybalgenoten en we deelden de rekening; toen was ik toch nog 40 euro kwijt voor een colaatje en die restjes. Echt niet leuk meer.

Ik kwam wat reizigers tegen die bij de IKEA ‘uit eten’ gingen omdat het anders onbetaalbaar is.
Bovendien is het buiten Reykjavik en Akureyri vrij lastig om überhaupt een restaurant te vinden. In afgelegen gebieden is een tankstation (dus dure vette hap) je enige optie.

In de supermarkt is veel van het voedsel niet zo heel veel duurder dan in NL (ongeveer 20% duurder destijds), dus je bent dan veel en veel goedkoper uit met zelf koken. De hostels hebben allemaal prima keukens met alles wat je nodig hebt.

Ik weet niet of hotels wel een keuken hebben waarin je kunt koken. Dus dan is het dubbel duur.
Hostel: 17-25 euro per bed en eten voor ongeveer 10-20 euro; of een hotel van minstens 100 euro en dan nog eten voor 30-60 euro p/p/p/d?

Ik weet het… In Reykjavik zitten we dus in een studio met eigen keuken, In vik waarschijnlijk zonder keuken en voor Hofn heb ik een hotel gezien met eigen kamer/douche en gedeelde keuken :slight_smile: Dus dat komt wel goed!

Hoe laat kom je aan in Ijsland? Als je tijd hebt, zou ik na de Blue Lagoon verder rijden dan tot Reykjavik. Bv. tot Selfoss en daar overnachten, dan is dag 2 een beetje rustiger.

We landen pas om 16:30… vandaar…

Let er op dat jullie er zijn tijdens Pasen (31 maart - 1 april). Misschien zijn dingen op die maandag dus dicht (weet niet of dat net jullie sneeuwscooterdag is? Maar wie weet werken ze wel gewoon op Paasmaandag).
Ik was er ook tijdens Pasen maar kan me niet meer zo herinneren wat de gevolgen waren… had mijn boodschappen al gedaan op een andere dag.
Op Tweede Paasdag trad Björk op in Reykjavik. :slight_smile:

Hierbij het reisverslag van deze trip. Mocht iemand interesse hebben het te lezen haha.

Gaaf! Mooie foto’s. Een volgende keer naar het noorden?

Jep. Dat is wel de bedoeling :slight_smile: