IJsland eind maart

Hoi iedereen,

Zoals zovelen hier waarschijnlijk ben ik volledig verkocht geraakt aan IJsland. Ik heb er nu 2 (zomer)reizen opzitten en plan eind maart terug te gaan. Ik heb hiervoor reeds een soort van 5daagse fotografie-tour geboekt die mij langs de zuidkust brengt (alle grote “attracties” tot aan Jokullsarlon) met oog op het bekijken van het noorderlicht.

Ik zou graag nog enkele dagen langer blijven daarna maar vroeg mij vooral af wat er nog aan te raden is en vooral doenbaar is vanuit Reykjavik (vooral ook rekeninghoudend met mijn passie voor fotografie). Een (goedkope) 4x4 huren zit zeker bij de mogelijkheden. Orka’s spotten wil ik ook zeker doen.

Heeft iemand hier reeds ervaringen met IJsland rond die periode? Hoe zit dat met de staat van de wegen in de winter (want ik ga er van uit dat er dan nog wel veel winterse toestanden zijn)? Zijn er suggesties van zaken die ik gemakkelijk kan bereiken (minder bekende zaken wil ik zeker en vast ook gezien hebben).

Alvast bedankt!

Zie hier mijn ervaringen en tips van april 2007: Iceland (ook over zelf rijden en de wegcondities)
Ik was er ongeveer de tweede en derde week van april, dus het verschil met eind maart kan best groot zijn. De laatste dag van mijn reis had ik bijvoorbeeld al twee uren langer daglicht per dag, vergeleken met twee weken eerder.

Hoi Bleu

Ik heb afgelopen mei / juni drie weken doorheen Ijsland gelift (de klassieke rondweg 1 + westfjorden) en ga in september nog eens een week.
Ik lees dat jij plannen maakt om in maart 2013 daarheen te reizen. Hier is reeds een vliegtuigticket geboekt van 15 maart tot 1 april naar Keflavik. Concrete plannen zijn er nog niet, maar de bedoeling is wel om zoveel mogelijk te kamperen en rond Akureyri es een dag te skien en het dichtgevroren Myvatnmeer te zien.

Voor walvissen en andere beestjes lijkt het mij nog wat vroeg in het seizoen. (maar daarover informeer je je best nog even). Wil je rendieren in het wild zien, dan kan je via de ringweg wel naar de Oostfjorden waar je ze zeker zal tegenkomen langs de weg.

Qua weersomstandigheden … blijft het uiteraard Ijsland. Het kan evengoed 8 graden boven nul zijn als sneeuwstormen. Houd er rekening mee dat Keflavik en omgeving Reykjavik het meest zachte weer hebben. Eenmaal daar voorbij mag je je aan (voor ons benelux’ers) winterse wegen verwachten met dikke korsten ijs op het wegdek.

Veel succes alvast met het plannen van je reis.
Ruben

ik denk dat hij/zij in 2014 gaat :wink:

Bedankt voor de tips!

Voor orka’s is het trouwens zeker en vast niet te vroeg. Blijkbaar worden ze rond die periode net veel vaker gezien dan in de zomer.

Uiteraard. Die bedoel ik :smiley: