Ben van plan komende winter ongeveer een week naar IJsland te gaan. Waarschijnlijk in februari.
Ik kan eigenlijk niet echt de informatie vinden op internet die ik zoek, dus hopelijk kunnen jullie me een beetje helpen.
-Zijn de meest doorgaande wegen in de winter te rijden? Is het dus mogelijk een huurauto (een 4WD) te huren en zelf excursies/uitstapjes te maken?
-Is het handig om vanuit 1 punt in de winter IJsland te bekijken? Of is het handiger om van plaats naar plaats te gaan?
Alvast bedankt als jullie tips & informatie hebben
Ik ben zelf met een groepsreis in de winter naar IJsland geweest. Ik heb daar geen spijt van!
De hoofdwegen zijn prima te berijden. De kleinere wegen zullen voor ervaren rijders vast ook te doen zijn, maar om bij sommige watervallen en gletsjers te komen moesten we een stukje off road. Volgens mij ben je dan niet verzekerd, dat moet je even navragen.
Verder viel het me op dat hoe verder je wegging van Reykjavik, hoe minder dingen er open waren. Dit gold niet alleen voor cafés en restaurants, maar ook voor de accommodatie! Zonder de groep had ik de reis die ik nu gemaakt heb nooit kunnen maken. Want voor 15 man gooien ze de tent wel open, voor 2 man niet. (Als je dagtrips vanuit Reykjavik wilt maken dan speelt dit niet.)
Ik vond IJsland in ieder geval prachtig. Al had ik wel een beetje ‘pech’ net het weer: doordat het relatief warm was het jaar dat ik er was, was er veel sneeuw al gesmolten. Door de vele regen kan dat echt snel gaan.
We hopen voornamelijk op 't Noorderlicht, maar dat is echt afwachten natuurlijk. Verder willen we vooral genieten van de natuur. Nog geen definitieve dingen die we willen zien.
Logisch inderdaad dat ze geen acco opengooien voor 2 mensen.
Goed om te horen dat iig de hoofdwegen goed te rijden zijn.
Balen dat het toen je er was, 't relatief warm was :(. Maar welk weer je ook hebt, denk ik dat 't zeker prachtig is daar :D!
Bedankt voor de link naar je reisverslag! Ben al begonnen met lezen, maar ga zo even verder lezen :).
Noorderlicht, 't is altijd afwachten of 't zichtbaar is.
Vorig jaar in Finland 1 avond geluk gehad en afgelopen oktober in Alaska geen geluk helaas (sneeuwval en dus bewolkt).
Zou weer gaaf zijn, maar IJsland heeft genoeg anders te bieden als ik zo rondkijk op internet :D.
Ik was er in april 2007, heb wel het geluk gehad noorderlicht te zien.
Helaas voor jullie was juist afgelopen winter extreem actief qua noorderlicht in alle landen waar dat voorkomt. Eens in de 11 jaar schijnt het extra sterk te zijn, dus in de winter van 2022/2023 weer een kans op zoveel noorderlicht…
Maar geef het niet op, ook in 2007 heb ik het dus gezien.
Met 1 week zou je denk ik het beste vanuit Reykjavik wat tripjes kunnen maken. Maar je zou eventueel kunnen proberen het hele eiland rond te rijden, dat is wel flink haasten, vooral in februari als er flink minder daglicht is. Ik vond wel het Myvatn gebied echt de moeite waard en dat is eigenlijk alleen te doen als je een heel rondje rijdt; of eventueel heen en weer vliegt naar Akureyri en daar een auto huurt.
De tijden van zonsopgang en zonsondergang in februari 2013 kun je alvast googlen.
Ook kun je alvast opzoeken welke hostels open zijn in februari. Voordeel van buiten het hoogseizoen reizen is dat het goedkoper is, en je vaak de hele (dorm/gedeelde) kamer voor jezelf alleen hebt in een hostel.
April is volgens de IJslanders ook nog ‘winter’ en de wegen hadden soms nog grote bergen sneeuw ernaast, of erop (de niet-hoofdwegen). Die begaanbare wegen kun je ook berijden met een 2WD (normale auto); ik had een Citroen C4 gehuurd en dat ging prima, ook op het gedeelte van Route no. 1 in het oosten dat uit grint bestaat.
De hoofdwegen worden goed sneeuwvrij gemaakt. Daar is een speciale website voor waar je de condities kunt bekijken, en ook het weer, en webcams. het weer kan snel omslaan, het is in verhouding maar een klein eiland in een grote oceaan waar makkelijk nieuw ‘weer’ komt aanwaaien. Dus altijd goed de berichten in de gaten houden, en eventueel aan mensen laten weten waar je heen gaat (bij wandelingen bijvoorbeeld) en hoe laat je terug verwacht te zijn.
Je zou ook kunnen kiezen om tourtjes te boeken vanuit Reykjavik, dan zorgt die organisatie voor vervoer. Maar zelf vond ik het autorijden wel prachtig en je kunt dan makkelijk stoppen voor foto’s.
Meer IJsland-tips lees je op mijn website > Travel > Iceland.
Ik heb van juli tot januari 2007 in de ‘hoofdstad’ van Ijsland gewoond, Egilsstadir. Persoonlijk raad ik een roadtrip in de winter in Ijsland af.
Het weer kan heel snel omslaan, zelf heb ik samen met mijn toenmalige vriend (een Ijslander) meerdere sneeuwstormen meegemaakt. Het weer daar is in de verste verte niet te vergelijken met Nederland.
De windsnelheid haalt regelmatig waarden van 18 m/s en op stormachtige dagen zelfs 50 m/s. Zo hard, dat het je je adem beneemt.
Daarentegen vond ik dat gegeven alleen al mateloos interresant. Maar zonder zijn expertise had ik me niet buiten Egilsstadir durven begeven.
Ijslanders zelf hebben altijd genoeg eten en dekens etc bij zich in de auto wanneer ze in de winter buiten de dorpen reizen.
Benzinepompen liggen ook op grote afstand van elkaar.
Bedankt voor alle reacties!
Ondertussen heb ik besloten om eind april te gaan! Ook nog wel koud en kans mss kans op sneeuw. Maar ik ga er beetje van uit dat de wegen beter begaanbaar zijn.
Nu nog inlezen en bekijken wat ik allemaal wil zien. Geboekte reis of alles zelf organiseren. Maar heb er zin in :D!
Gaaf! Als je er nog twee weken van kan maken zou ik dat zeker doen. Er is zoveel te zien! En met 1 week kan je net niet helemaal het eiland rond (terwijl een van de mooiste gebieden, Myvatn, juist precies aan de andere kant ligt dan Reykjavik). In theorie kun je wel helemaal rond in 6-7 dagen maar alleen als je je suf haast (en dan heb je dus geen tijd in Reykjavik zelf).
Eind april is er al iets meer daglicht dan in Nederland op dat moment. Dus genoeg tijd in de dag om veel te zien. Maar ook nog donker 's nachts met kans op noorderlicht. Hoe verder buiten de steden en hoe verder naar het noorden, hoe meer kans.
Je zou daar losse tripjes kunnen boeken inclusief vervoer (voor een hele week georganiseerd zal wel duur zijn vermoed ik), of een auto kunnen huren. Met de bus (openbaar vervoer) rondreizen is niet te doen want er gaat er maar 1 of 2 per dag naar die highlights.
Alleen binnen Reykjavik en van/naar vliegveld en Blue Lagoon (niet ver van vliegveld) heb je misschien wat aan de bussen. Maar als je een auto huurt kun je dat uiteraard ook vanaf het vliegveld doen.
Op mijn website vind je handige links en tips onder Travel > Iceland 2007.
Auto huren gaat het zeker worden Dan kun je zoveel zien als je wilt of net iets niet doen als je even geen zin hebt oid.
Heb gave reis bij Askja gezien. Dat is geloof ik in 8 dagen 't eiland rond.
Moet nog even kijken hoe lang we gaan… Maar mogelijkheid op Noorderlicht is wel erg leuk… Hopelijk hebben we geluk, hihi.
P.S. Wat ik had: tijdens de dagen in Reykjavik nog geen huurauto. Ik had wat dagen een toernooi daar en wat tijd om de stad te bekijken, daar had ik geen auto voor nodig, het is maar klein en er rijden stadsbussen. En naar de Blue Lagoon kan ook met de bus.
De huurauto heb ik later naar mijn adres in Reykjavik laten brengen. En die mocht ik achterlaten op het vliegveld. Was via Sixt, ik was heel tevreden over de service en de auto. Maar er zijn natuurlijk nog vele andere bedrijfjes, kijk even hier voor een opsomming van veel verhuurders.
Wat bedoel je met Askja, de plaats of een reisbureau? Je kunt ook gewoon een vliegticket kopen, een auto huren en met je Lonely Planet het eiland rond en verblijven in jeugdherbergen e.d.
Met een geboekte reis (met vaste accommodatie) leg je je al vast, en als het weer tegenzit kun je dus niet op tijd daar zijn. Of als het weer gunstiger is om het rondje eigenlijk andersom te doen.
Je kunt juist in die tijd prima op de bonnefooi reizen en een dagje van tevoren bij hostels checken of ze plek hebben en open zijn. Ik had meestal een hele slaapzaal voor mij alleen.
Bedankt weer voor je reactie.
Ik ga met m’n ouders (is heel lang geleden dat ik met hen op vakantie ben geweest, haha). Heb eindelijk m’n vader zo ver om naar IJsland te gaan. Hij is liever van zelf met auto ergens heen, maar m’n moeder wil al jaren en nu dat eindelijk m’n vader ook wil, ga ik maar gewoon met ze mee, haha.
Dus jeugdherbergen gaan het niet worden.
Askja in de zin van reisorganisatie
Die had een mooie reis. Met zo’n reis leg je je idd vast, maar stel dat alles vol zit, is dat ook weer lastig. Hoewel ik vermoed dat dat niet 't geval zal zijn eind april.
De “jeugdherbergen” in Ijsland zijn echt niet alleen voor “jeugd”, hoor. Integendeel. Echt alle leeftijden zie je er. Toen wij er waren (september) heb ik nauwelijks jeugd gezien. Ouderen, gezinnen met kleine kinderen, enz…
Niet te vergelijken met jeugdherbergen in sommige andere landen!
Ijslandreizigers zijn sowieso leuke rustige mensen, natuurliefhebbers. Ook de jonge toeristen. Dus geen party people. De hostels zijn du rustig, gezellig, schoon. En zoals ik al zei had ik meestal een hele slaapzaal alleen. Slechts 1x van de 11 nachten die ik onderweg was heb ik een kamer gedeeld, met heel rustige vriendelijke mensen.
Maar als je met 3 bent kun je misschien ook 1 hotelkamer van 100 euro delen i.p.v. 3 losse bedden van 20 euro p/p in een hostel. Maar je zou dan eens moeten checken hoeveel zo’n Askja reis kost.
. Ik vond vooral de boerderij bij Hraunfossar erg mooi, en het hostel bij Fljotsdalur, dat is een heel schattig boerderijtje met grasdak, en prachtig uitzicht op een gletsjer. Ik kon er met een normale auto komen (geen 4WD nodig). Beide boerderitjes had ik helemaal voor mij alleen in april 2007. Ook het hostel bij Osar was super, mooi houten gebouw, en vlakbij ligt een zeehondenkolonie.
Zie de foto’s (ook van die accommodaties) hier www.pbase.com/cile Verre van ‘jeugdherbergen’ zoals je ze verwacht toch?
Ik heb een vraag voor de ‘winter kenners’ hier… Ik ga samen met mijn vriendin 28 maart voor 1,5 week en wil graag o.a. de Ófærufoss waterval bezoeken. We gaan waarschijnlijk een Jimny suzuki huren (4x4) wat ik alleen op een site tegen kwam is dat de F wegen tot ongv. mei dicht zijn?! Betekent dit dat in de winter dan helemaal niet naar deze plaats gereden kan worden? Aangezien deze aan de F208 ligt…?