1 oktober 2010 naar Reykjavik!

Hey mensen,

1 oktober ga ik all alone naar Reykjavik! Vanuit mijn hotel daar wil ik mooie ervaringen in die omgeving gaan op doen. Ik zal 9 dagen in IJsland blijven en heb inmiddels al enkele tours op het oog. Wat zijn jullie echte aanraders?

Verder nog tips voor IJsland in die periode?

Grtz Bart :wink:

Heb je een rijbewijs? Je zou eventueel zelf een auto kunnen huren en dingen gaan bekijken.
Tours boeken kan natuurlijk ook. Daar heb ik geen ervaring mee. Maar in Reykjavik bij het toeristenbureautje kun je alles boeken.

Kijk even op mijn website > Travel > Iceland, voor mijn IJsland-tips. Ik heb ook beschreven waar ik ben geweest en hoe dat is bevallen.

Ik zag al foto’s op internet van noorderlicht van 15 aug. 2010 in IJsland! Dus wie weet heb jij ook het geluk om dat te zien. Het schijnt deze winter extra actief te zijn vanwege de werking van de zon op die deeltjes. Echt een fantastische ervaring als je dat ziet.

Een spectaculaire bezienswaardigheid niet ver van Reykjavik is Geysir, een plek met allerlei vulkanische activiteit, onder andere de Strokkur geiser die ongeveer elke 10 minuten metershoog de lucht in spuit (na een fascinerend schouwspel van bollend, inzakkend, bubbelend water, zie mijn foto’s). En ach er zijn zoveel meer mooie dingen te zien… een Lonely Planet of andere reisgids kan je er alles over vertellen.

Thanks voor je post! :smiley:

Hoi Iceman,

Ik ben net terug van een kort verblijf in IJsland en kan je inderdaad zoals je al wel had verwacht de Golden Circle warm aanbevelen. Je ziet dan Pingvellir, Gulfoss en Strokkur (nog wel meer ook hoor) en dat zijn volgens mij toch echt de mooiste bezienswaardigheden in de directe omgeving. Daarnaast loont het zeker ook de moeite een dag richting de zuidkust te rijden tot in Vik of wanneer je kan tot in Skaftafell en wanneer je het echt helemaal af wil maken kan je nog een excursie plannen naar het schiereiland Snaefellsnes. Ik zou er ook de Blue Lagoon bij vermelden, maar dat is sowieso verplichte kost voor iedereen die op IJsland is.

Probeer ook één dagje vrij te houden voor het bezoeken van de stad zelf. Je hebt er een prachtige kerk (lift nemen naar omhoog voor een prachtig uitzicht over de stad) en Perlan waar je lekker een hapje kan gaan eten terwijl je een rondje draait.

Er is zoveel te doen dat ik je wel aanraadt om de reis zo goed mogelijk te plannen. Probeer er daarnaast rekening mee te houden dat het weer op IJsland heel onvoorspelbaar is en je dus beter steeds een alternatief voor een bepaalde route klaar hebt. Veel voorpret in ieder geval!

Heeeey Geofrey!

Dank voor je bericht! Ik heb me de afgelopen tijd veel geörienteerd op IJsland en de te ondernemen plannen. Ik heb een lijst gemaakt met te bezoeken plekken, heb er echt al zo’n zin in! :smiley: Zuidkust en Snaefellsnes staan ook op het programma!

Heb je nog ervaringen opgedaan bij bepaalde restauranten? Ik verblijf in het centrum van Reykjavik :slight_smile:

Thanks~!

Ben inmiddels net terug gekomen! Fantastische reis gehad! Voor mensen die binnenkort richting IJsland gaan:

Buiten de bovengenoemde plekken ben ik ook nog in de Glacier Lagoon geweest (in Jökulsárlón). Met een busje reed je dan langs de zuidkust en stopte langs een paar plekken om vervolgens in de genoemde plaats te eindigen op een bootje bij een meer/baai met ijsschotsen en zeehonden. Erg mooi!

Indien je het noorderlicht wilt zien, houdt er rekening mee dat je mogelijk enkele malen moet proberen (ik zag het de derde keer). Er is veel verschil in bedrijven die deze tour aanbieden (in prijs en beleid bij het niet zien van het noorderlicht).

Bijv. bij het niet zien van het noorderlicht: Reykjavik Excursions biedt een 2e keer voor half geld, Iceland Excursions biedt 2e keer gratis (maar laatst genoemde begint als dusdanig vroeg met de excursie dat je minder lang in de gunstigste tijd buiten bent). Dan kun je de excursie ook nog doen met ‘non-massatoerisme-bedrijven’, vaak voor iets meer geld, maar deze blijven vaak wel langer buiten… Hoe dan ook, als je de kans hebt, probeer dit verschijnsel mee te pikken: echt heel erg geweldig!
Ook heb ik een gletsjerhike gedaan die erg goed is bevallen. Whale watching was erg succesvol! En bij goed weer is ook paardrijden een leuke ervaring.

Ik moet er wel bij zeggen dat ik een volgende keer gewoon zelf een auto zou huren zoals Cecilia benoemde. Is erg goed te doen daar!

Last but not least, erg belangrijk: vanaf 15 september zijn veel excursies niet meer / beperkt boekbaar. Met de Glacier Lagoon had ik behoorlijke mazzel, maar met andere tours bevond ik me al in de verkeerde periode… De grotere bedrijven hebben websites met tourdata :slight_smile:

Grtz Ice

Gaaf! Ik ga jullie berichten even doorspelen aan vrienden van mij, die volgend jaar die kant op willen gaan. (mijn eigen lijstje wordt ook steeds langer, gevaarlijk forum dit…)

Hehe ja dat klinkt bekend :slight_smile: Op die manier is dit forum best duur :wereld:

Iceman, bedankt voor het posten van je ervaringen. Zelf wil ik in februari naar IJsland.

klinkt allemaal erg aantrekkelijk, nu ik wat fanatieker met fotograferen bezig ben is dit land ook op mijn lijstje gekomen, wordt er niet makkelijker op om een keuze te maken. Eerst maar wat lezen en oriënteren over dit land.

Frank

IJsland is paradijs voor fotografen! Het licht is er zo bijzonder, en het stikt er van de prachtige onderwerpen. Veel plezier!

Heb je in oktober nog walvissen gezien?
Ik lees op veel sites dat het whale watching maar tot september loopt, maar ik ga begin oktober en wil wel heeeel graag walvissen zien :slight_smile:

Hey Mandy,

Ja, zeker weten. Ze hebben daar 2 soorten walvissen die ze veel zien: de Minke en de Bultrug (humpback). De Bultrug ga je echter hoogstwaarschijnlijk niet zien.

Vorig jaar, toen ik er was, had men de laatste Bultrug op 16 juli gezien. Ik ben 4 maal meegeweest (mocht 2 maal gratis van de vriendelijke eigenaar lol2) en heb elke keer een Minke gezien. De laatste keer zagen we zelfs 1 bultrug! Twee van de vier excursies waren erg goed, met regelmatig walvissen, bij de andere twee waren ze erg schaars… Mocht je 2x willen gaan, geef dat van tevoren aan, dan krijg je korting. Elding (elding.is) heeft sowieso de regeling dat als je geen walvis ziet dat je een nieuw gratis kaartje krijgt.

Het nadeel dat ik ondervond was dat een aantal andere excursies niet meer mogelijk waren na 31 september… Als je goed rondkijkt vindt je soms bureau’s die bepaalde excursies nog wel doen. Ik wilde zelf heel graag naar de Glacier Lagoon, maar bijna geen enkel bedrijf deed die tour nog… Uiteindelijk toch nog eentje gevonden :wink:

Ik weet niet hoelang je gaat, maar ik zou ook proberen om het noorderlicht te zien :wink: Heel erg mooi! Mocht je dat doet, ga met een organisatie die bij het niet zien een gratis kaartje aanbiedt (dus niet een nieuw kaartje voor de halve prijs)… Pas in mijn 3e nacht zag ik het noorderlicht :wink:

Als je nog vragen hebt, plaats maar een post of stuur een pm :smiley:

2 likes