Rondje IJsland in 11 dagen

Wij (2 personen) willen ergens in mei/juni voor zo’n 11 dagen naar IJsland. We willen een compleet rondje met een huurauto doen, en zoveel mogelijk van de goed bereikbare hoogtepunten zien. Op zich is een walvistrip niet noodzakelijk.

Het mag/kan ook 10 dagen, of 12 dagen zijn.

We hebben al wat auto’s gezien, bv een Kia Rio voor €450 en een 4x4 ssangyong voor €580. Daarbij gaat het dan om 7+2 dagen autohuur, 9 in totaal voor het rondje + nog een overnachting in de hoofdstad.

Ik vind het moeilijk vooraf al bepalen wanneer ik waar zal zijn. Ik kom ook niet echt goed uit de accommodatie mogelijkheden. Eigenlijk willen we niet meer dan gemiddeld zo’n €50 per kamer per nacht uitgeven. Het is hierbij prima om een paar keer goedkoop te overnachten en een paar keer wat duurder. Het is niet de bedoeling dat we slaapzakken, tenten, keukengerei etc mee gaan zeulen. Ik begrijp uit de berichten dat het misschien totaal onhaalbaar is om voor gemiddeld €50 per nacht te overnachten. Denken jullie dat het ter plekke wel goed komt (qua beschikbaarheid etc) of moet ik mijn budget qua overnachtingen absoluut bijstellen?

*Denken jullie dat het ter plekke wel goed komt (qua beschikbaarheid etc)?
*
Nee. Juni is hoogseizoen, dat betekent dat je ver van tevoren je accommodatie moet boeken, en mei wordt ook telkens populairder en drukker.

  • of moet ik mijn budget qua overnachtingen absoluut bijstellen?*

Ja, of je luxewensen bijstellen. In een hostel kun je wel voor ongeveer 17-25 euro per persoon per nacht een bed krijgen in een gedeelde slaapzaal/-kamer, als je je eigen slaapzak bij je hebt. Anders is het wat duurder. Eigen kamers waren in 2007 al €100 of meer, al zag ik laatst wel in dit forum dat iemand na lang zoeken wat had gevonden voor €80.
Normaal houd ik niet van slaapzalen (daar vind ik mezelf al wat te oud voor) maar in IJsland komen leuke reizigers, rustige natuurliefhebbers, aardige mensen vond ik… dus niet erg om een kamer mee te delen. Al was dat bij mij maar op 1 nacht daadwerkelijk het geval, maar dat was in april… toen had ik vaak een slaapzaal voor mezelf alleen.

Hier vind je de prijzen van de hostels: http://www.hostel.is/
en ook tips voor routes enzo.
De hostels zijn vaak mooie boerderijtjes met gras op het dak ofzo.

Ik zou vooral zeggen: koop een reisgids. Daarin vind je ook hoeveel geld je nodig hebt.
Kijk ook eens hier: http://wikitravel.org/en/Iceland > Costs

Op mijn website kun je info en mijn specifieke tips vinden over IJsland: mijn website > Travel > Iceland. Ook waar ik sliep en hoe dat beviel. In mijn foto’s staan ook meestal foto’s van die accommodaties.

Of je een 4x4 nodig hebt, ligt aan je route. Ik heb alles met een normale auto (Citroën C4) gedaan. Mijn route vind je in detail op mijn website.

Veel plezier! Het is een prachtig land.

Voor de overnachting in Reykjavik zou ik voor Welcome Apartments gaan… Daar heb je een studio voor 40,-
In Vik Hvoll Cottage… Eigen huisje krijg je dan… Wees daar wel snel bij want het zijn er maar 2. Was iets van 50,-
Verder heb ik in het Zuiden barweinig Hotels/Hostels gevonden waarbij je voor onder de 50,- zit voor een eigen kamer.

Ik weet niet hoe lang je al bezig bent met de voorbereidingen voor je trip? Ik ga eind van de maand Zuid IJsland doen in 8 dagen. Moet zeggen dat ik wel een maand of 3, 4 bezig ben geweest met alles uitstippelen en bepalen wat we willen zien en hoe we dat gaan doen.

Wij hebben ook de Kio Rio bij Blue Car rental gehuurd. 4x4 is alleen noodzakelijk wanneer je daadwerkelijk 4x4 routes gaat rijden.

Mocht je nog vragen hebben over het zuiden dan kan je me die altijd stellen. Ik heb ook nog wel een Reisgids voor je van een ander stel die IJsland rond is gereden… Ik denk dat je daar wel wat aan hebt…

Dank voor de input!

Hoewel het budget best naar boven kan, willen we eigenlijk liever niet zoveel per nacht betalen. Ook twijfelen we of we wel trek hebben om met bv een slaapzak te zeulen. Nu moet ik wel zeggen; we hebben hier nog een setje erg oude (20jr) slaapzakken liggen, die meer ruimte dan mijn complete backpack innemen. Misschien dan dus even investeren in een tweetal nieuwe slaapzakken. Heeft iemand suggesties, of maakt dit verder niet uit (ivm kou oid in IJsland rond mei/juni?)…zijn er merken die er echt met kop en schouders bovenuit steken (dan is het tenminste meteen een lange termijn investering).

Ik ga even uitzoeken waar we nu precies telkens willen overnachten; ik dacht aan zo’n 9 dagen voor het hele rondje met een Kia Rio of een 4x4 (waarbij de 4x4 meer voor het idee is, want we gaan niet het binnenland in/af).

Zijn er duidelijk bepaalde bestemmingen waar je beter wat duurder kunt verblijven omdat dit simpelweg meer waarde heeft (bv uitzicht, unieke locatie, andere voordelen die tegen de hogere prijs opwegen?). We willen met de klok mee het rondje doen. Voor het complete traject hebben we zo’n 12 dagen, maar het leek ons ook wel leuk om een paar dagen in de hoofdstad te verblijven…afhankelijk van of de rondreis in 9 dagen te gehaast wordt…

Ik zou kort in Reykjavik verblijven, naar IJsland ga je voor natuur, niet steden.

Ik ben al jaren blij met mijn 4-seizoenen slaapzak met uitritsbare delen van het betaalbare merk Nomad.

Voor accommodaties en welke mooi zijn verwijs ik nogmaals naar mijn website waar dat al staat.

Dank voor je tips en de handige input. Ik heb je website bekeken; tof!

Wel nog een vraagje. Als we beiden een slaapzak meebrengen; komt het dan (in mei) altijd wel goed met een overnachting? Kunnen we zaken gewoon openhouden en het ter plekke wel bedenken/bepalen? Of nemen we dan het risico dat je in de auto mag slapen? Is er in de accommodatie waar je goedkoop met eigen slaapzak slaapt wel verwarming etc?

Ik durf het niet met zekerheid te zeggen over mei; dat was toen in 2007 ook al een populairdere maand aan het worden.
Wat ik in april deed, was telkens een dag ervoor, of bijvoorbeeld op de ochtend zelf even bellen naar een hostel, of ze plek hadden voor die avond. Zo niet, probeerde ik een hostel in een volgend dorp (gat). Maar meestal hadden ze toen wel plek (vaak juist zoveel plek dat ik een hele slaapzaal met 4 of 6 bedden voor mijzelf alleen had).

Een keertje ging ik ter plaatse pas zoeken maar beviel het me niet hoe de guesthouses eruit zagen (in Hvammstangi), en ben ik doorgereden naar Ósar, wat een geweldig mooi houten hostel met heel vriendelijke eigenaar bleek te hebben.
IJsland is dan ook weer zo klein dat je met hooguit een uurtje rijden zeker wel weer een andere accommodatie hebt. Maar even van tevoren bellen is dus ook handig.

Ze hadden niet overal verwarming (bv. in Fljotsdalur was het hostel wel redelijk fris geloof ik), maar vaak wel (bv. Akureyri zeker, en bijvoorbeeld de boerderij in Húsafell ook (niet Húsavik!)).
Het is voor hen ook heel goedkoop, meestal is de bron gewoon natuurlijke hete lucht / water uit de aarde. Vaak had ik het binnen juist heel warm en alleen een T-shirt aan.

Misschien staat op de website van al die hostels ook wel of ze verwarming hebben. http://www.hostel.is/

Goeie reis!

We gaan het merken :). Ik ga binnenkort maar eens nadenken over de bestemmingen die we gezien willen hebben tijdens het rondje.

Ik heb momenteel nog het vermoeden dat het simpelweg rijden is tot je een bordje ziet met een attractie/bezienswaardigheid. Als je de hoofdweg aanhoudt, lijkt het dan onmogelijk hoogtepunten te missen. Klopt dit? Moet ik vooraf keuzes maken in de 9 dagen die we voor het rondje hebben, of komt het er simpelweg op neer dat we telkens na 1 uur alweer verder moeten (wat volgens mij geen ramp is daar).

Ik zie op de kaart dat het stuk van zuidoost tot noordoost een flinke afstand is die je zonder al teveel stops aflegt. We hebben dus 9 dagen. Ik dacht aan:

Dag 1 golden circle
Dag 2 zuid
Dag 3 zuidoost
Dag 4 noordoost
Dag 5 noordoost
Dag 6 noord
Dag 7 noord
Dag 8 west
Dag 9 inleveren auto Reykjavik

Feitelijk willen we het liefst alle diverse attracties zien/meemaken; dus vulkaan, gletsjer, waterval, geiser, thermale omgeving (niet publiek zwembad), panorama uitzichten, groepen papegaaiduikers, noordelicht (zal er in mei wrs niet meer inzitten), walvis vanaf land(?).

We gaan het binnenland niet in, we blijven op de hoofdweg. We huren een kleine auto.

We hebben overigens gisteren tickets geboekt. €350 per persoon met IcelandAir retour. Reisperiode: 10 dagen in mei.

Lekker goedkope tickets nog!
Zelf heb ik dat rondje andersom gedaan, maar je zou het van het weer kunnen laten afhangen. De meeste mensen doen het met de klok mee, om het zuiden voor het laatst te bewaren omdat Jokulsarlon wel als een hoogtepunt wordt gezien, en omdat het meestal slechter weer is in westelijk IJsland; dus dan is het prettig om te eindigen met beter weer.
En veel mensen bewaren Golden Circle voor het laatst. Maar ook dat kun je laten afhangen van het weer.

Overigens zijn de publieke zwembaden ook leuk, in Reykjavik heb je er wel 7, die in Akureyri vond ik ook wel leuk. Voor weinig geld kun je in warm water buiten zwemmen (vaak ook een Olympisch bad van 29 graden), en in lekkere hot pots zitten, de sauna in, het turks stoombad in… en je zit alleen maar tussen IJslanders. Blue Lagoon is natuurlijk wel erg toeristisch maar wel heel leuk. In het noordoosten bij Reykjalid in de buurt heb je een mini-blue lagoon, daar waren alleen IJslanders, vond ik een heerlijk bad! Ook 's avonds nog open.

Aan de oostkust ben ik inderdaad niet veel gestopt.
Ik vond wel het stuk rijden naar Seydisfjordur heel mooi, dan wijk je dus wel af van de ring road. En ik vond dat ook een leuk (maar beperkt en klein) dorp en leuk hostel. Een groot stuk van de oostkust heeft gravelwegen in plaats van asfalt, dus je doet er iets langer over. Prima te doen met een normale auto hoor.

Van andere highlights weet ik niet meer zeker of je er ‘vanzelf’ tegenaan rijdt, bijvoorbeeld Glaumbaer.

Ik was ook van de ring road af geweken om in het westen te gaan naar Deildartunguhver (grootste hot spring power plant van Europa ofzo), en Hraunfossar (gekke watervallen zonder een rivier erboven) en Barnafoss (wild riviertje, niet heel bijzonder maar wel mooi als je er toch bent). Die boerderij waar ik dan in sliep in Husafell vond ik geweldig.

Skaftafell national park is ook heel mooi met veel watervallen, en daar kun je makkelijk naar de rand van een gletsjer lopen, en misschien ook met een gids erop lopen.

In het Myvatn gebied heb ik 2 nachten of meer gezeten, daar was heel veel te zien: versteende lavavelden met gekke vormen, veel vulkanische activiteit (bij Hverir) zoals stomende dingen en bubbelende modder, een van de weinige stukjes bos (heel klein hoor), veel semi-kraters. En veel vogels maar in april nog niet zoveel.

Puffins zitten volgens mij vooral in het zuiden bij Vik / Deilholaey, maar toen in april nog niet. Erg leuke beestjes, ik heb ze in Schotland wel gezien!

Het kleine hostel in Fljotsdalur vond ik wel heeeeel erg charmant, er was geen douche (je wast je met heet water uit een pan) maar wel heel schattig, met super uitzicht, en een mooie canyon op loopafstand. Zie m’n foto’s. In mei is het misschien al wat groener.

En de zeehonden bij Osar vond ik schattig.

Walvissen kijken ben ik niet gaan doen.

Ik heb dus 12 dagen gedaan over dat rondje en voelde het nog als overhaast omdat ik veel meer had willen zien; maar vrienden van me deden het in 6 en voelden zich niet gehaast. Het ligt er maar net aan hoe je het beleeft, en hoeveel je weet over wat je mist.

Of je nog kans hebt op noorderlicht kun je aan de IJslanders vragen. Er zijn nog wel wat donkere uurtjes in mei toch?

En dus niet vergeten om eigen cd’tjes mee te nemen voor in de auto, op de radio is bijna alleen maar geklets waar je niks van verstaat. :slight_smile:

Ik weet niet wat je bedoelt met telkens weer na een uur weg moeten. Je kunt natuurlijk onderweg van alles bekijken voordat je bij je hostel bent, of je kunt bijvoorbeeld in Myvatn 2 nachten slapen (bv. in Reykjalid) en van daaruit naar allerlei dingen in de buurt rijden met je auto. Je kunt toch gewoon zo lang blijven als je wilt, als je iets mooi vindt? Jullie hebben juist lekker lang daglicht dus je kunt heel veel gaan zien op een dag.

Veel plezier!

Ja, we waren wel happy met die prijzen :).

Begrijp ik het goed dat die golden circle dus prima aan het einde kan. Je komt dan dus de dag ervoor vanuit het noorden aanrijden; en kunt meteen die highlights bezoeken? Kan me nog moeilijk een voorstelling bij de reistijd maken.

Ik ga maar eens goed uitzoeken wat we allemaal willen zien; niet alles is noodzakelijk.

Superbedankt voor alle handige tips! Waardevolle input!

Nog een vraagje;

Is het zinvol/raadzaam om overdag in een skibroek of vergelijkbaar rond te lopen? Of kan ik beter zo’n thermobroek voor onder een normale/outdoor broek dragen?

Nou ja, als je het rondje met de klok mee doet, kom je dus uit het oosten (via de zuidkust). Ik ben vanuit Hveragerdi naar Gulfoss e.d. gereden maar er zijn vast ook andere wegen wel begaanbaar dan (vanuit het noorden)… check even die speciale website over de wegcondities, als je daar bent, of vraag het aan IJslanders.

Ik heb op 1 dag gereden: Hveragerdi - Gulfoss (ongeveer anderhalf uur rondgelopen en foto’s gemaakt) - Geysir (ongeveer 2 uur rondgelopen en foto’s gemaakt) - Reykjavik.
Thingvellir (Þingvellir)heb ik op een andere dag bezocht, is denk ik vooral leuk als je er ook veel over leest.
Ik heb ook nog een beetje uitgeslapen en was in mijn eentje om te rijden, dus wilde ook niet van vroeg tot laat onderweg zijn. Maar als jullie allebei een rijbewijs hebben, en ook meer daglicht hebben, kun je aardig wat zien en doen per dag.

Ik reed ongeveer 4-6 uren per dag in mijn eentje op de dagen dat ik verkaste naar een nieuwe plaats; op dagen dat ik ergens twee nachten sliep, reed ik wat minder uren of deed ik een wandeling.
Op mijn website zie je dat ik ook veel omwegen en uitstapjes van de ring road heb gedaan, dus daar gingen die uren ook in zitten.

Omdat bijvoorbeeld Geysir en Gulfoss best spectaculair zijn, vond ik het zelf wel leuk om dat voor het laatst te bewaren. Zelf heb ik veel tijd doorgebracht bij Geysir, ik vond het zo leuk om te zien hoe die Strokkur geiser dan lag te gorgelen, opbollen, inzakken, borrelen etc… en dan elke 10 minuten af ging.

Misschien heb je nog wat aan deze website, voor de afstanden: http://www.visiticeland.com/TravelGuide/Gettingaround/DrivinginIceland/

Graag gedaan! En ik zou me dus vooral richten op de natuur, die is zo spectaculair. Scandinavische stadjes kun je een andere keer wel doen, en dichter bij huis (bv. Denemarken).

Goh, lastig… een lange thermische onderbroek is wel wat handiger denk ik, kost minder ruimte in je koffer, en kun je ook nog als pyama gebruiken. Ik heb eigenlijk niemand in skibroek gezien (in Zweden in november deden mensen dat inderdaad wel, maar in IJsland niet gezien).
In je auto is de temperatuur normaal, maar buiten kan het 5-10 graden zijn en vooral erg koud waaien. Misschien in mei al ietsje warmer… Ik was wel blij dat ik een lange jas aan had voor wat extra warmte op mijn kont :slight_smile: en dat 'ie redelijk goed winddicht was.
Zodra je een tankstation in stapt of een cafeetje (waarvan je er niet veel zult tegenkomen), is het vaak ook bloedheet.
Dus ik denk dat het eraan ligt of het een dag is dat je veel gaat rijden en af en toe kort gaat uitstappen om foto’s te maken; of een dag waarop je bewust ergens heen rijdt om daar uren buiten te lopen.

Ik had hoge gympen aan (omdat ik ook al veel extra spullen bij me had vanwege een volleybaltoernooi en feest) met gaatjes in de zijkanten, dat is niet zo handig bij wandelingen in IJsland… althans in april was veel van dat hoge gras erg drassig vanwege smeltend ijs en dan liep ik dus met natte sokken. Maar in mei kan het alweer heel anders zijn. Maar als je goeie bergschoenen hebt die tegen wat meer vocht kunnen dan mijn Adidasjes, zou ik die aan doen :slight_smile:

Mocht je veel foto’s willen maken, zorg dan dat je daar handige handschoenen voor hebt. Ik heb bijvoorbeeld handschoenen met flapjes die open kunnen zodat mijn vingers bloot zijn.

Ze zijn weer niet wind- en waterdicht dus ook alleen handig voor relatief milde omstandigheden.

Je hebt ook handschoenen met speciale vingertoppen voor touchscreens.

En natuurlijk een fijne muts die tegen wat wind bestand is, scheelt ook enorm veel in de kou/warmte-beleving.

Maar het zal in mei in IJsland toch hopelijk wel beter weer zijn dan vandaag in Nederland!! :wink: Dus probeer je even voor te stellen wat je aan zou doen als je vandaag naar het strand zou gaan voor een lange wandeling, en dan kom je al een heel eind voor wat handig is in IJsland. :slight_smile:
En wie weet heb je gewoon prachtig weer… ik had een keer speciaal voor Schotland allemaal regenkleding gekocht, had ik 5 dagen zon en 20 graden! :slight_smile:

Lees ook eens wat blogs over IJsland - liefst specifiek in mei - op www.waarbenjij.nu, en stel eventuele vragen ook eens in de Lonely Planet Thorn Tree (forum), daar zitten ook een paar IJslanders op.

Wederom dank voor alle informatie. Inmiddels hebben we voor 10 dagen een kleine auto bij bluecarrental.is gehuurd. Ze staan bij de airport op ons te wachten, en we leveren de auto daar ook weer in. Ik hoop dat we geen mooie bezienswaardigheden direct langs de ring road nu moeten missen omdat we geen 4x4 hebben, maar dat zien we daar dan wel.

Verder hebben we 2 slaapzakken van nomad gekocht via een Groupon koopje. Het zijn geen lichtgewicht slaapzakken, maar het komt vast wel goed :).

Ook hebben we de kleding (laagjes) nu redelijk in orde.

We gaan nu inderdaad proberen direct bij aankomst al een stuk te rijden. Reykjavik en de Gouden Cirkel komt aan het einde wel. Hiervoor rekenen we 2 dagen; 1 dagje Reykjavik en een dag voor de cirkel. Hebben jullie een leuke tip voor een slaapzaal oid tussen Reykjavik en de Gouden Cirkel in (in de cirkel zelf)?

We komen overigens op een dinsdag om 15.10 op Keflavik aan. Daar krijgen we om 16.00 de auto. Ik meen dat het halverwege mei tot zeker 22.00 redelijk licht is. We kunnen dus nog best een stukje rijden.

Als wij rond 16.30 vanaf Kevlavik zullen vertrekken, waar moeten we dan zo’n beetje onze eerste overnachting zoeken? We rijden tegen de klok in, dus langs het zuiden naar het oosten. Is het leuk om meteen bij Kevlavik naar het zuiden te rijden, zodat we direct langs de kuststreek rijden? Tot bijvoorbeeld bij Skogar of Vik? Of verkijk ik mij flink in de afstanden (in dat gebied)? Is Gaulverjaskóli wel haalbaar de dag van aankomst?

Of kunnen we beter meteen via Reykjavik de hoofdweg opzoeken (is bv de 425 en 427 niet geschikt voor onze kleine auto, of kan je hier nog goed op rijden aangezien we niet in het binnenland zijn). Als het gebied de moeite niet waard is, rijden we liever in een keer een flink stuk door…het gebied rond Reykjavik komt aan het einde dus nog wel.

Ik lees op jouw site (en op vele andere sites) dat het gebied rond Myvatn erg mooi is. Wij hebben in totaal 10 dagen. Is het raadzaam in ieder geval 2 overnachtingen bij hetzelfde hotel/guesthouse in/rond Myvatn te boeken? Is er genoeg te doen voor 3 dagen, waarvan 1 volle dag?

Hotel Reykjahlid wordt goed beoordeeld. Is het de €100 per nacht waard? Ik zie er ook goedkopere alternatieven. We hebben dus een eigen slaapzak.

Wellicht een leuke voor jullie eerste nacht: ik vond het hostel in Fljótsdalur echt heel leuk. Beetje primitief, maar zo’n mooi uitzicht. En in zo’n leuk boerderijtje met gras op het dak. Het laatste halfuurtje gaat over gravel maar dat kan prima ook met een normale auto. (Ik had een Citroën C4). Het allerlaatste steile heuveltje kan niet elke auto aan (over grote rotsen), maar die 100 meter kun je ook wel lopen en de auto beneden laten.
Toen ik het hostel in liep, was daar eerst niemand, maar later kwam de buurvrouw = beheerder eraan om dingen uit te leggen en te zeggen hoeveel het kost. Er was niemand anders dus ik had dat hele hostel met 8 bedden voor mij alleen. Maar in mei kan het geen kwaad om te reserveren of in ieder geval checken of ze plek hebben.
Dit hostel staat gewoon op die website http://www.hostel.is/

Vanuit dat hostel kun je mooi wandelen langs een canyon.

Je zou met Google Maps kunnen uitzoeken hoe lang bepaalde stukken ongeveer duren om te rijden, en er voor de zekerheid nog wat bij optellen.

Voor jullie eerste dag is het denk ik ook belangrijk om te bedenken wat je gaat doen qua boodschappen en eten voor de komende dagen. Zoveel supermarkten of winkels kom je niet tegen onderweg op het rondje. En restaurants ook amper (en die zijn ontzettend duur).
Hostels verkopen misschien wat fris of melk maar verder ook niet veel.

Zelf vond ik het handig om een heel brood, een flink stuk kaas, wat bananen bij me te hebben als ontbijt en lunch (veel hostels hebben ook tosti-ijzers). En voor avondeten had ik gevulde pastadingetjes (hoe heten die ook alweer), twee soorten saus, en allerlei verschillende groenten die ik telkens anders combineerde. Je kan natuurlijk ook andere kampeer-achtige maaltijden bedenken zoals chili con carne (eventueel zonder vlees want weet niet of dat goed blijft in de auto) en salades.
Ik had van thuis peper, zout en een klein plastic flesje olijfolie meegenomen. Wat aluminiumfolie en plastic zakjes zijn ook wel handig om van thuis mee te nemen!

Misschien kunnen jullie in Kevlavik of Selfoss nog boodschappen inslaan. Ik had zelf gewoon voor de volledige 12 dagen aan pasta en groenten gekocht omdat het toch gewoon in de auto kon en ik er niet mee hoefde te sjouwen. Paprika’s en courgettes enzo blijven best lang goed. Maar je kan ook eten bijkopen in de dorpen, bv. Höfn, Egilsstadir, of in het stadje Akureyri.

Ik was eerst in de veronderstelling dat je elke zoveel uur wel langs een dorpje met cafeetjes komt om even lekker te zitten en koffie te bestellen. Maar nee, het is zó’n dunbevolkt land dat je wel veel boerderijen tegenkomt (allemaal aangegeven met borden) maar geen café’s. Het enige waar je onderweg verse (dure) koffie kunt halen is bij tankstations.
De ‘stadjes’ die je op de plattegrond ziet, zijn vaak minuscuul.

Benzine is goedkoper in de wat grotere plaatsjes, en duurder bij afgelegen tankstations.

Voor de tweede nacht is misschien Bölti guesthouse in het Skaftafell national park leuk. Die hebben maar weinig bedden, dus op tijd bellen. Horen niet bij die keten van http://www.hostel.is/, maar zijn wel goedkoop en hebben een volledig uitgeruste keuken die je mag gebruiken.

Ja in het Mývatn-gebied kun je je dagenlang vermaken. Ik vond vooral Hverir een heel gaaf gebied, met bubbelende moddergeisers en stomende stukken rots.

Ik verbleef in Elda guesthouse in Reykjalid, dat is een soort hostel, ik geloof dat ik rond de 20 euro betaalde met eigen slaapzak. Zou dat niet meer bestaan dan? Of misschien hebben ze gewoon geen website. Het zit direct achter de enige benzinepomp/winkel van Reykjalid. Het was zo rustig dat ik een hele kamer alleen had.

Ze hadden daar ook handige foldertjes over de natuur en lavavelden in de omgeving, zo was ik dus bij Hverir terecht gekomen. Ook de semi-kraters om het meer heen zijn leuk, en de diverse lavavelden in de buurt. In mei zijn er vast ook veel mooie eenden en vogels. En misschien ook al aardig wat muggen (mý = mug).
's Avonds kun je lekker in die mini-blue lagoon achtige hot spring liggen onder de blote hemel, er is ook een klein turks stoombad bij. Vlakbij Reykjalid, en veel goedkoper dan de echte Blue Lagoon (maar ook veel beperkter en kleiner).
Er is ook nog een vulkaan in de buurt maar de weg daar naartoe had nog teveel sneeuw toen ik er was. Misschien voor jullie wel bereikbaar.

Dat gebied is ook waar ik noorderlicht heb gezien en ik hoor van veel mensen die dat hebben gezien, dat ze het in het noorden van IJsland hebben gezien.

Op mijn site zie je waar ik nog meer overnacht heb en hoe dat beviel. Bijvoorbeeld Ósar vond ik ook erg leuk en daar kun je veel zeehonden zien. Ook een stukje over gravel maar dat gaat prima.

Je kan je vragen ook stellen in het Lonely Planet forum (Thorn Tree), daar zitten ook een paar IJslanders en nog meer ervaren IJsland-reizigers. Ik ben er natuurlijk maar één keer geweest…

Wauw. Ik heb veel aan je tips gehad. Was inmiddels zelf ook al begonnen met het concreet uitstippelen van de route adhv Google Maps. Grappig genoeg kwam ik op precies dezelfde stops als de eerste paar stops die je voorstelde. Ik ga idd Fljótsdalur en Bolti voor de 1e twee nachten opnemen in de planning. Ook bij Mývatn kwam idd Elda al naar voren als goed en betaalbaar. Hoewel het budget er op zich wel is (voor beter) hebben we jarenlang door Azie gereisd (en er tot voor kort gewoond) en dan is €100 voor een niet-5-sterren hotel absurd :). Jouw tips rond slaapzakken en zelf koken zijn dan ook zeer waardevol gebleken. We nemen zaken als noodles, soep, pasta etc mee en kopen de rest bij aankomst in. Hopelijk kunnen we - na aankomst om 15.10 - meteen naar Reykjavik rijden om daar voor de halve week in te slaan (tot aan Akureyri).

Ik zet hier zo even het voorlopige reisplan neer waar jullie op mogen schieten :).

1 like

Hier ons reisplan. Voor ons natuurlijk onduidelijk of het ‘kan’, voor jullie waarschijnlijk het zoveelste vergelijkbare plan :slight_smile:

  • Dag 1 (14/5): Aankomst Keflavik 15.10. Oppikken auto en rijden. (182km, overnachting in omgeving Fljótsdalur?)

  • Dag 2 (15/5): Fljótsdalur naar Skaftafell (219km, stop bij Seljalandsfoss, Skógafoss en in Vik, overnachting omgeving Skaftafell? Bolti is gesloten, dus wellicht Svinafell?)

  • Dag 3 (16/5): Skaftafell naar Höfn/Hornafjörður (133km, overdag/ochtend in Skaftafell NP, stop bij Jökulsárlón ijsmeer)

  • Dag 4 (17/5): Höfn/Hornafjörður naar Seyðisfjörður of Fljótsdalur Herao (267km, overnachting in Seyðisfjörður of Fljótsdalur Herao)

  • Dag 5 (18/5): Seyðisfjörður of Fljótsdalur Herao naar Mývatn (238km, overnachting bij Mývatn)

  • Dag 6 (19/5): Mývatn (bezoek aan attracties in de omgeving, o.a. Dimmuborgir, Hverfjall, Grotagjá, Krafla, Jardbardshólar, Dettifoss, Godafoss?)

  • Dag 7 (20/5): Mývatn naar Hvammstangi/Osar (299km, overnachting bij Osar)

  • Dag 8 (21/5): Hvammstangi naar Húsafell (109km, overnachting ??)

  • Dag 9 (22/5): Húsafell naar Þingvellir (129km, overnachting ??)

  • Dag 10 (23/5): Golden Circle (Geysir/Strokkur, Gullfoss, Kerið kratermeer)

  • Dag 11 (24/5): Ochtend in Reykjavik (of eventueel Blue Lagoon). Door richting Airport. Inleveren auto. Vlucht KEF-AMS.

Eventueel belangrijke spots die we nu overslaan zijn Húsavík, Snæfellsnes en nog diverse plekken waar we op dit moment simpelweg nog niet gehoord hebben. Is Húsavík te doen vanaf Mývatn? Is Snæfellsnes absoluut een highlight, of kan het ook een andere keer (we reizen altijd met het idee dat we er nog wel eens komen).

Aan de andere kant hebben we maar 10 dagen. Het reisplan dat er nu ligt is al vrij inspannend. 200km lijkt prima te doen (Google geeft grappig genoeg maar een paar uur reistijd aan); maar kan in de praktijk volgens mij vies tegenvallen.

Moeten we bij het Jökulsárlón ijsmeer een tour boeken, of kun je ook al voldoende genieten door er gewoon naartoe te rijden voor een stop van een paar uur? Ik zie dat je bij icelagoon.com kunt reserveren. Is dit noodzakelijk in mei, of kan het ook prima ter plekke (is het uberhaupt ‘open’ in mei).

Waar kunnen we de puffins het beste zien (gaat dit lukken halverwege mei of is het dan al off-limit vanwege het broedseizoen?).

Owja, ik las ergens dat Dettifoss twee aanrij manieren heeft. Eentje via weg nr. 862 die tot voor kort alleen met 4x4 jeeps bereikbaar was. Nu meen ik ergens te hebben gelezen dat deze weg nu ook (vanaf de ringweg) met gewone auto’s prima te berijden valt. Weet iemand of dit klopt?

Wat vinden jullie van dit plan? We zijn ons redelijk bewust van de drukte van het plan, maar als we bepaalde dingen niet redden, dan komt dat de volgende keer wel. De plekken die we onderweg dus willen bezoeken zijn dus meer een schatting. Missen we nog stops onderweg? Welke highlights moeten we zeker nog inlassen als we er toch ‘langsrijden’? Is er trouwens nog een bepaalde reden om met de klok mee te rijden (bv vanwege het weer oid?).

Ja dat heb ik ook nog steeds: 100 euro voor een hotelnacht vind ik per definitie zonde, ook al is het nog zo luxe. Als het goed is slaap ik er alleen maar! Met mijn ogen dicht! :slight_smile:

In IJsland reizen eigenlijk bijna alleen relaxte, rustige natuurliefhebbers. Dus stel dat je toch een keer een kamer moet delen in een hostel, is dat ook weer niet zo erg. De kans dat je met luidruchtige tieners moet delen is vrijwel nihil. Sommige hostels hebben volgens mij ook wel privékamers. Zie die site die ik al een paar keer had genoemd.

Oh ja, en in hotels heb je niet altijd een keuken tot je beschikking om zelf te kunnen koken!

Ik reageer alleen even op de dingen waar ik iets over weet… de rest zou je in Lonely Planet forum kunnen vragen. *

Aan de andere kant hebben we maar 10 dagen. Het reisplan dat er nu ligt is al vrij inspannend. 200km lijkt prima te doen (Google geeft grappig genoeg maar een paar uur reistijd aan); maar kan in de praktijk volgens mij vies tegenvallen. *

De wegen zijn prima, maar 1 baan elke kant op (tweebaansweg = tweerichting). In april had ik meestal heel stille wegen, soms kwam wel een vrachtwagen me tegemoet. Ik denk dat ik gemiddeld 80-90km per uur reed om ook te kunnen genieten van uitzicht, of misschien nog wel minder omdat ik erg vaak stopte om foto’s te maken.
En ik was in mijn eentje, dus als jullie allebei een rijbewijs hebben, kan dat ook al tijd (rustpauzes) schelen.

Ik denk niet dat het in mei nou zoveel drukker is of dat je een eventuele vrachtwagen niet kunt inhalen.

In het oosten is een heel stuk weg niet geasfalteerd maar gravel, dus kan je iets langzamer rijden maar het is geen heel slecht wegdek.

Wat misschien wel jullie schema in de war kan gooien is heel slecht weer.

Moeten we bij het Jökulsárlón ijsmeer een tour boeken, of kun je ook al voldoende genieten door er gewoon naartoe te rijden voor een stop van een paar uur? Ik zie dat je bij icelagoon.com kunt reserveren. Is dit noodzakelijk in mei, of kan het ook prima ter plekke (is het uberhaupt ‘open’ in mei).

Weet ik niet precies. Toen ik er was, gingen er nog geen bootjes op het meer.
Ik heb me wel uren vermaakt met kijken naar en fotograferen van al die ijsblokken, het luisteren naar dat gekraak van het ijs, de zeehondjes (ik zag er daar 2 of 3), de vogels en eenden, en ook het zwarte strand met aangespoelde ijsblokken (andere kant van de brug).
Met een bootje varen op dat meer lijkt me ook wel tof.

*Wat vinden jullie van dit plan? We zijn ons redelijk bewust van de drukte van het plan, maar als we bepaalde dingen niet redden, dan komt dat de volgende keer wel. De plekken die we onderweg dus willen bezoeken zijn dus meer een schatting. *

Jullie hebben wel veel uren daglicht dus als je niet belachelijk lang uitslaapt, kun je enorm veel zien op een dag. Stel dat je 4-5 uur bezig bent met het rijden van die ±250km per dag en het stoppen bij allerlei dingen onderweg, dan heb je nog steeds een hoop uren over om ook na aankomst nog dingen te gaan bekijken.
Dus ja, een vol schema maar wel te doen denk ik. Zoals ik al eerder zei, hebben vrienden van me in 6 dagen het hele rondje gereden.

Ik denk dat jullie met “Fljótsdalur Herao” bedoelen “Fljotsdalsherað”, wat daar eerder Egilsstaðir wordt genoemd. Daar kwam ik wel doorheen maar was een wat kil en lelijk stadje. Misschien kun je even kijken met Google Streetview.
De rit naar Seyðisfjörður is een beetje pittig, een half uurtje over haarspeldbochten berg op en weer af, maar vond ik echt de moeite waard. Op een gegeven moment kom je langs een waterval die misschien je auto nat sproeit, en vlak daarna heb je toch een waanzinnig uitzicht over Seyðisfjörður en de baai waar het in ligt! En dat dorp vond ik ook wel schattig en prettig. Er is zelfs een café alias expositieruimte.

Missen we nog stops onderweg? Welke highlights moeten we zeker nog inlassen als we er toch ‘langsrijden’?

Ik zou ook zeker even stoppen bij Glaumbaer in het noorden. Een museum-boerderijtje met gras op het dak en waarin je kunt zien hoe die kamers (met muren van turf) dan met kleine gangetjes aan elkaar verbonden zijn. Ik heb het alleen van de buitenkant gezien en vond dat al leuk.
Zelf was ik daarna per ongeluk verkeerd gereden en kwam ik bij het fjord (de zee in het noorden) in plaats van de ring road. Maar dat vond ik juist een mooi stuk. En je kunt makkelijk via de andere weg weer terug naar de ring road.

  • Is er trouwens nog een bepaalde reden om met de klok mee te rijden (bv vanwege het weer oid?).*

Ja het weer, zoals ik al eerder zei. Het westen heeft vaker slecht weer (regen, storm, sneeuw); het oosten en zuiden heeft vaker zon. Niet dat het weer altíjd zo is (en in heel IJsland is het wisselvallig en kan het snel en heftig omslaan!*), maar wel gemiddeld gezien. In mijn geval klopte het ook precies.

  • Dus voordat je gaat wandelen, altijd het weerbericht checken, én aan iemand laten weten waar je heen gaat en hoe laat je verwacht terug te zijn. En je even melden als je terug bent. Het kan echt binnen een uurtje opeens omslaan van zonnig en zachte wind, naar hagel en storm.

Ook het bewaren van ‘the best for last’ kan een reden zijn. Myvatn vind ik het best, maar op 2e plaats wel Jokulsarlon wat mij betreft (en ook Skaftafell erg gaaf).

Het stuk tussen Husafell en Akureyri is een beetje pittig met veel bergen en meer kans op sneeuw en slecht weer, vrij lange stukken zonder iets tegen te komen. Dus zelf vond ik het prettig om dat in het begin te hebben gedaan. Goed dat jullie het ook met een tussenstop doen. In Hvammstangi heb ik gezocht naar accommodatie maar ik vond het allemaal lelijk en eentje was zelfs gewoon een zijkamertje van iemands woonkamer met matrassen op de grond ?!?!

Het hostel in Ósar vond ik heel mooi, groot houten gebouw, heel aardige eigenaar, en op loopafstand zie je veel zeehonden.

Akureyri vond ik niet heel boeiend, het heeft wel een aardig museumpje en je kunt er bijvoorbeeld lunchen. Maar met weinig dagen, zou ik er inderdaad niet overnachten.

En Blue Lagoon: hoe toeristisch en duur het ook is, ik vond het toch wel echt heel leuk. Het is vrij uitgebreid met allerlei watervalletjes, hete bronnen in het bad, witte modder om op je gezicht te smeren, sauna’s enzo…
Maar ga ook zeker in Myvatn naar dat kleine hete bad (leuk voor de avond).

Veel plezier. Ik zou ook wel weer eens willen gaan!

Ok. Goed om te horen dat het allemaal haalbaar is/lijkt. We gaan dan dit plan maar wat meer uitwerken. Waar mogelijk ga ik wat proberen te reserveren, om eventueel onnodig rijden te vermijden.

De eerste plek - Fljótsdalur - is al zo goed als geregeld. Daar rijden we dus de aankomst dag (middag/avond) naartoe, met tussenstop in Reykjavik om boodschappen te doen.

Je zou Egilsstaðir dus skippen. De tocht naar Myvatn vanaf Hofn wordt dan echter wel veel te lang (en volgens mij bijna niet haalbaar in 1 dag). Zou je dan aanraden iets te zoeken in of in de omgeving van Seyðisfjörður. Waar verbleef jij precies (las op je site dat het in ieder geval goed beviel :)). Gewoon via hostel.is (http://www.hostel.is/Hostels/Seydisfjordur/)? Het ziet er mooi uit (dat is het toch?):


Ik heb ook al wat andere leuke plekken gevonden…die ga ik nu even mailen :).

Ja ik bedoelde, verblijf in Seyðisfjörður, in plaats van het nabijgelegen Egilsstaður. Waarschijnlijk kom je wel door die laatste plaats heen.

In Seyðisfjörður sliep ik inderdaad in het hostel. Vond ik een gezellig hostel.

En je gaat dus toch tegen de klok in? :wink:

:). Beetje eigenwijs, maar onze keuze is op het volgende gebaseerd:

We komen om 15.10 aan en pikken dan de auto op. We willen eigenlijk al een flink stuk op weg zijn en bewaren Reykjavik en de Golden Circle voor de laatste dag/dagen. Richting het noorden is dan naar Húsafell. Dat vind ik nog best een stuk. Fljótsdalur lijkt wat beter bereikbaar die eerste dag (ik zie net na het checken van de kaart dat het om het even is :))

We hebben in het verleden wel eens gemerkt dat als we het beste voor het laatst bewaren, we vaak al zo ‘moe’ zijn van al het moois dat we er toch minder van genieten. Liever meteen in het begin en meteen goed :). Het weer is niet te beinvloeden, helemaal niet met onze strakke reis. We willen liever niet op een bepaalde plek besluiten langer te blijven vanwege het weer; dan komen we nooit bij de eindbestemming (cirkel rond) aan. Het weer is natuurlijk wel bepalend. Ik zou liegen als ik het niet belangrijk vind om op elke foto een strak blauwe achtergrond te hebben, maar ik ben bang dat ik daar in mei erg veel geluk voor moet hebben.

Maargoed; we hebben nog niks vastgelegd, dus we kunnen het nog omgooien. Voorlopig heb ik echter nog geen reden om toch met de klok mee te reizen; we vinden de andersom route juist wel tof omdat we misschien nog wel het meest uitkijken naar die gletsjers en dat ijsmeer :).

Ik ga ook maar eens kijken hoe het zit met dat hostel bij Seyðisfjörður. Ik zie overigens dat je via Hostel International telkens zo’n kr600 per persoon aan korting op je overnachting krijgt als je wel via HI boekt of er verblijft. Jammer alleen dat je dat lidmaatschap (zo’n kr2000) alleen in Reykjavik of Amsterdam (vooraf) kunt regelen. Iets teveel werk en we weten niet of we die kr2000 er makkelijk uit zullen halen :).

Ik heb nu overigens in Hofn het Dyngja guesthouse gevonden (wat er erg leuk uitziet). In/bij het Skaftafell NP is Bolti niet meer in business. Daar twijfel ik nu tussen Hof-1 (wat duurder, maar redelijk goed) en het basic Svinafell (slaapzaal voor €27 per persoon). Het voordeel van Svinafell is dat daar ook de Glacier tocht begint (als ik het goed begrepen heb: Glacier Hiking Tours in Iceland | Adventures.com). Verder heb ik als alternatief voor Dyngja nog het Guesthouse Skálafell (http://www.skalafell.net) gevonden.

We zoeken lekker verder…