Ja dat heb ik ook nog steeds: 100 euro voor een hotelnacht vind ik per definitie zonde, ook al is het nog zo luxe. Als het goed is slaap ik er alleen maar! Met mijn ogen dicht! 
In IJsland reizen eigenlijk bijna alleen relaxte, rustige natuurliefhebbers. Dus stel dat je toch een keer een kamer moet delen in een hostel, is dat ook weer niet zo erg. De kans dat je met luidruchtige tieners moet delen is vrijwel nihil. Sommige hostels hebben volgens mij ook wel privékamers. Zie die site die ik al een paar keer had genoemd.
Oh ja, en in hotels heb je niet altijd een keuken tot je beschikking om zelf te kunnen koken!
Ik reageer alleen even op de dingen waar ik iets over weet… de rest zou je in Lonely Planet forum kunnen vragen. *
Aan de andere kant hebben we maar 10 dagen. Het reisplan dat er nu ligt is al vrij inspannend. 200km lijkt prima te doen (Google geeft grappig genoeg maar een paar uur reistijd aan); maar kan in de praktijk volgens mij vies tegenvallen. *
De wegen zijn prima, maar 1 baan elke kant op (tweebaansweg = tweerichting). In april had ik meestal heel stille wegen, soms kwam wel een vrachtwagen me tegemoet. Ik denk dat ik gemiddeld 80-90km per uur reed om ook te kunnen genieten van uitzicht, of misschien nog wel minder omdat ik erg vaak stopte om foto’s te maken.
En ik was in mijn eentje, dus als jullie allebei een rijbewijs hebben, kan dat ook al tijd (rustpauzes) schelen.
Ik denk niet dat het in mei nou zoveel drukker is of dat je een eventuele vrachtwagen niet kunt inhalen.
In het oosten is een heel stuk weg niet geasfalteerd maar gravel, dus kan je iets langzamer rijden maar het is geen heel slecht wegdek.
Wat misschien wel jullie schema in de war kan gooien is heel slecht weer.
Moeten we bij het Jökulsárlón ijsmeer een tour boeken, of kun je ook al voldoende genieten door er gewoon naartoe te rijden voor een stop van een paar uur? Ik zie dat je bij icelagoon.com kunt reserveren. Is dit noodzakelijk in mei, of kan het ook prima ter plekke (is het uberhaupt ‘open’ in mei).
Weet ik niet precies. Toen ik er was, gingen er nog geen bootjes op het meer.
Ik heb me wel uren vermaakt met kijken naar en fotograferen van al die ijsblokken, het luisteren naar dat gekraak van het ijs, de zeehondjes (ik zag er daar 2 of 3), de vogels en eenden, en ook het zwarte strand met aangespoelde ijsblokken (andere kant van de brug).
Met een bootje varen op dat meer lijkt me ook wel tof.
*Wat vinden jullie van dit plan? We zijn ons redelijk bewust van de drukte van het plan, maar als we bepaalde dingen niet redden, dan komt dat de volgende keer wel. De plekken die we onderweg dus willen bezoeken zijn dus meer een schatting. *
Jullie hebben wel veel uren daglicht dus als je niet belachelijk lang uitslaapt, kun je enorm veel zien op een dag. Stel dat je 4-5 uur bezig bent met het rijden van die ±250km per dag en het stoppen bij allerlei dingen onderweg, dan heb je nog steeds een hoop uren over om ook na aankomst nog dingen te gaan bekijken.
Dus ja, een vol schema maar wel te doen denk ik. Zoals ik al eerder zei, hebben vrienden van me in 6 dagen het hele rondje gereden.
Ik denk dat jullie met “Fljótsdalur Herao” bedoelen “Fljotsdalsherað”, wat daar eerder Egilsstaðir wordt genoemd. Daar kwam ik wel doorheen maar was een wat kil en lelijk stadje. Misschien kun je even kijken met Google Streetview.
De rit naar Seyðisfjörður is een beetje pittig, een half uurtje over haarspeldbochten berg op en weer af, maar vond ik echt de moeite waard. Op een gegeven moment kom je langs een waterval die misschien je auto nat sproeit, en vlak daarna heb je toch een waanzinnig uitzicht over Seyðisfjörður en de baai waar het in ligt! En dat dorp vond ik ook wel schattig en prettig. Er is zelfs een café alias expositieruimte.
Missen we nog stops onderweg? Welke highlights moeten we zeker nog inlassen als we er toch ‘langsrijden’?
Ik zou ook zeker even stoppen bij Glaumbaer in het noorden. Een museum-boerderijtje met gras op het dak en waarin je kunt zien hoe die kamers (met muren van turf) dan met kleine gangetjes aan elkaar verbonden zijn. Ik heb het alleen van de buitenkant gezien en vond dat al leuk.
Zelf was ik daarna per ongeluk verkeerd gereden en kwam ik bij het fjord (de zee in het noorden) in plaats van de ring road. Maar dat vond ik juist een mooi stuk. En je kunt makkelijk via de andere weg weer terug naar de ring road.
- Is er trouwens nog een bepaalde reden om met de klok mee te rijden (bv vanwege het weer oid?).*
Ja het weer, zoals ik al eerder zei. Het westen heeft vaker slecht weer (regen, storm, sneeuw); het oosten en zuiden heeft vaker zon. Niet dat het weer altíjd zo is (en in heel IJsland is het wisselvallig en kan het snel en heftig omslaan!*), maar wel gemiddeld gezien. In mijn geval klopte het ook precies.
- Dus voordat je gaat wandelen, altijd het weerbericht checken, én aan iemand laten weten waar je heen gaat en hoe laat je verwacht terug te zijn. En je even melden als je terug bent. Het kan echt binnen een uurtje opeens omslaan van zonnig en zachte wind, naar hagel en storm.
Ook het bewaren van ‘the best for last’ kan een reden zijn. Myvatn vind ik het best, maar op 2e plaats wel Jokulsarlon wat mij betreft (en ook Skaftafell erg gaaf).
Het stuk tussen Husafell en Akureyri is een beetje pittig met veel bergen en meer kans op sneeuw en slecht weer, vrij lange stukken zonder iets tegen te komen. Dus zelf vond ik het prettig om dat in het begin te hebben gedaan. Goed dat jullie het ook met een tussenstop doen. In Hvammstangi heb ik gezocht naar accommodatie maar ik vond het allemaal lelijk en eentje was zelfs gewoon een zijkamertje van iemands woonkamer met matrassen op de grond ?!?!
Het hostel in Ósar vond ik heel mooi, groot houten gebouw, heel aardige eigenaar, en op loopafstand zie je veel zeehonden.
Akureyri vond ik niet heel boeiend, het heeft wel een aardig museumpje en je kunt er bijvoorbeeld lunchen. Maar met weinig dagen, zou ik er inderdaad niet overnachten.
En Blue Lagoon: hoe toeristisch en duur het ook is, ik vond het toch wel echt heel leuk. Het is vrij uitgebreid met allerlei watervalletjes, hete bronnen in het bad, witte modder om op je gezicht te smeren, sauna’s enzo…
Maar ga ook zeker in Myvatn naar dat kleine hete bad (leuk voor de avond).
Veel plezier. Ik zou ook wel weer eens willen gaan!