Hoi,
Ik heb in april 2007 in mijn eentje met een gewone Citroën C4 heel IJsland rond gereden in 12 dagen. Voorafgaand aan die 12 reisdagen was ik ook ongeveer 5 dagen in Reykjavik, en op het eind ook weer een dag of 2-3.
Mijn route vind je op mijn website onder de kop Travel > Iceland 2007. Hij lijkt erg op de jouwe, alleen ben ik niet helemaal het Snaefelsness peninsula rond gereden, want bij Anarstapi kon ik niet verder vanwege hoge sneeuw en hevige mist. En ik kon destijds nog niet naar Husavik, die weg was nog dicht. Jouw route heeft ook wel wat zijwegen behalve die Nr. 1 weg hoor, namelijk precies die twee punten die ik noem. In mei moet het weer al wel veel beter zijn dan in april.
Ik had de route zelf gepland en liet dingen nog afhangen van hoe het zou lopen, wat het weer zou zijn, en of ik het ergens wel of niet leuk vond. Omdat het april was, had ik vaak een hele slaapzaal voor mij alleen, en was het nooit ergens vol. Wel belde ik telkens diezelfde dag of een dag eerder om zeker te weten of ze open waren of dat er plek was. In mei schijnt het al flink drukker te zijn dus weet ik niet of je zo op de bonnefooi kunt reizen zonder vooruit boeken.
Op mijn website lees je ook waar ik heb geslapen (inderdaad met eigen slaapzak) en wat ik daarvan vond, en ook in het kort wat ik van de omgeving vond. Op de foto’s die erbij staan, kun je klikken om zo al mijn IJsland foto’s te bekijken.
Je leest er ook allerlei tips, bv. hoe je het betaalbaar houdt en dingen over het rijden in IJsland.
Als je er tijd voor hebt, is Osar ook echt een mooie stop, daar kun je op twee momenten per dag zeehonden van heel dichtbij bekijken. En het valt mij ook op dat Seydisfjordur (in het oosten) niet in de route zit. Dat vond ik juist een erg leuk hostel en een leuk plaatsje. Een van de weinig plaatsjes waar überhaupt een café was.
Want verder zijn die amper te vinden buiten Reykjavik of Akureyri… alleen tankstations.
In jouw route zie ik ook niet Hraunfossar terug, bizarre watervallen zo uit de rotsen, zonder een rivier erboven.
In het Myvatn gebied echt niet een duik in de ‘nature baths’ missen! Niet het gewone zwembad, maar die hot spring met stoombad, een mini blue lagoon op een heuvel met uitzicht over de weidse omgeving. Is 's avonds ook nog open.
Ik vond het alleen reizen heel goed passen bij IJsland, het is zo sereen en mooi… af en toe vond ik het een beetje eng in de besneeuwde en bergachtige gebieden, ook omdat ik dat in Nederland niet gewend ben met de auto. De weg was dan wel sneeuwvrij gemaakt maar links en rechts alleen sneeuw… en maar heel af en toe ander verkeer… en geen mobiel bereik.
Maar uiteindelijk komt er toch wel veel verkeer langs hoor, elke dag (op die vegagardin website staan ook webcams en tellers). Zorg dat je reserve eten en drinken bij je hebt en als je pech krijgt, wacht je gewoon op de eerste auto of vrachtwagen die langskomt. IJsland heeft ontzettend lage criminaliteit, het ergste wat kan gebeuren is dat je biertje wordt gepikt in een bar.
En de mensen zijn van oudsher gewend elkaar te helpen in nood en bij slecht weer.
Mocht je een stuk buiten de ringweg gaan rijden, laat dan aan je volgende hostel weten dat je daar rijdt en als je er die avond niet bent, er iets is mis gegaan. Dat geldt ook voor als je een wandeling in je eentje gaat maken: laat altijd even iemand weten dat je op pad gaat en wanneer je verwacht terug te zijn. Het weer kan snel omslaan en vooral met wandelen kan dat best link zijn.
Mooie reis!
Cécile