Reisverslag IJsland -juli 2010- openbaar vervoer en tent

Hieronder volgt een reisverslag van een 21-daagse rondreis door Ijsland, met de tent en het openbaar vervoer.

Als er praktische vragen zijn over de reis of Ijsland, neem gerust contact op.

We zijn sinds 30 juli terug van Ijsland en hebben ons al, noodzakelijk, terug aangepast aan het Belgische klimaat (weer, werk en ritme).

Het was een prachtige reis! Ik heb het altijd moeilijk om afscheid te nemen van een land en van het reisritme, mijn vriend kijkt na 2 à 3 weken meestal uit naar de terugreis. Deze keer kon hij heel moeilijk afscheid nemen van de reis, vooral van Ijsland.

Uiteindelijk had ik 3 “reisplannen” gemaakt (met het openbaar vervoer) en we hebben ons eerste reisplan gevolgd. Er waren ook nog verrassingen hoor. Een plan geeft me rust op reis, dan is mijn hoofd leeg om enkel ervaringen toe te laten.

Het weer was buitengewoon goed, helemaal niet wisselvallig zoals het er meestal zou zijn. We hadden vooral zon, enkele hagel - of regenbuien, maar toen zaten we op de bus of net in de tent…heel zonnig verder (en een frisse wind). We hebben 21 dagen kunnen kamperen en zijn geen enkele keer uit onze tent geregend.

De eerste twee dagen hebben we een stuk Reykjanes, een goede opwarmer voor de rest van het land, en de Golden circle bezocht met een huurauto (260 euro met Cheap jeep). We kampeerden vlak naast Geysir, zeer aangenaam zo laat op de avond zonder een mensenmassa.

http://www.wereldwijzer.nl/166389-albums3278-picture21812.jpg

http://www.wereldwijzer.nl/166389-albums3278-picture21813.jpg

http://www.wereldwijzer.nl/166389-albums3278-picture21814.jpg

Daarna zijn we onze rondreis gestart met de bus. (bij busbedrijven bekend als de “East-circle”, via de oost-fjorden naar het noorden en dan via Kjölur terug naar Reykjavik)
Het westen hebben we niet bezocht. We reden met Sterna en betaalden 34000 ISK voor het abonnement.

We reden eerst naar Kirkjubaejarklaustur, een gezellig dorpje met een prachtig meer op het plateau. We werden stil van het uitzicht naar de zee. Onderweg maakten we een tussenstop in Vik, met haar zwarte stranden. Vanuit Kirkjubaejarklaustur hebben we een daguitstap gedaan naar Lakagígar (60 euro met Reykjavík Excursions). Onderweg was er voldoende tijd om wandelingen te maken bij de hoogtepunten (van 30 min tot 1u30). Indrukwekkend landschap. Het was regenachtig die dag en dat pastte in het plaatje. We namen ook foto’s van de lieflijke maar taaie bloemetjes in dat ruwe landschap. Gek dat ze er overleven.

Op de camping was het vechten voor de wasmachine.

De volgende dag namen we de bus naar Landmannalaugar. Waw!
We waagden ons aan de klim op de Bláhnúkur (945m), het was een heldere en zonnige dag. Welke kant we ook uitkeken, het uitzicht bleef prachtig en verrassend.
Na een moment van bezinning op de de top en een controle van de voeten (jawel, joekels van blaren), daalden we terug af om te genieten van de warme bron. Verstijfd van de kou, voelde ik mijn spieren ontspannen toen we de bron in stapten: heerlijk!

De volgende ochtend maakten we ons klaar voor de vierdaagse naar Thörsmörk.
Een medewerkster op de camping van Reykjavik maakte ons warm voor de Laugavegur-tocht. Ze hielp mee om de assen op te ruimen in Thörsmörk en zei ons dat het best meeviel om er te stappen. Uiteindelijk is er altijd stof en zand onderweg, de assen waren al voor een groot stuk weggeregend. Ze had gelijk…

De tocht was héél mooi, een bijzondere ervaring.
Ik moet erbij vertellen dat we 4 dagen stralend weer hadden, af en toe een wolk en wat wind, wat het stappen aangenaam maakte. We ontmoetten later 2 Canadezen die enkel regenweer hadden op die tocht. Zij waren niet enthousiast.

Na 1,5 dagen stappen zagen we de vulkaan roken/stomen, hij is steeds in ons vizier gebleven, totdat we aan de voet kwamen, toen zagen we hem niet meer.
Bij het boeken van de reis, hadden we niet op dit extraatje gerekend. Het bezorgde me een gevoel van bewondering, het besef dat het land één grote vulkaan is, werd levendig. Blij dat we dit mogen beleven.
Fysiek viel de tocht me zwaarder dan verwacht, vooral de eerste dag (stijgen en nog eens stijgen). Wat in de reisgidsen wordt beschreven als een “easy hike”, had behoorlijk steile hellingen. (met blaren en zere knieëen als gevolg, bij mij althans). Misschien trainen volgende keer…

In Thörsmörk hebben we heerlijk gegeten (Húsadalur). In joggingbroek op restaurant gaan, dat kan alleen in Ijsland. We zouden naar de “verse” lavavelden stappen, maar halfweg (vroeger zelfs), zijn we teruggekeerd. We hebben genoten van de mooie uitzichten, wederom. En er waren bruggen die voor onze neus werden weggesleept omdat de rivier van bedding was veranderd! Uiteindelijk kregen we een lift van de wegsleep-tractor.

We vatten de rondreis terug aan bij de Seljalandfoss (foss = waterval), naar Skaftafell Nationaal Park, hier bleven we één dag, we maakten een wandeling van 9 km door het park.
De jonge vakantiewerker van de buschauffeur is zo lief om ons het traject, stiekem, geen tweede keer aan te rekenen, de schat.

Onderweg naar Höfn stopten we bij Jökulsárlon, een gletsjermeer met gigantische ijsblokken, een bevreemdend maar mooi landschap. Vanuit Höfn reisden we de volgende dag door naar Mývatn, het muggenmeer. Ik heb geprobeerd om het Oosten op te nemen in de planning, maar er waren gewoonweg te weinig dagen, 3 weken is toch een minimum.

Bij Mývatn kampeerden we 3 dagen, dat was zeker nodig om de omgeving te bezoeken. Zeer aangename camping trouwens, aan het meer, weeral een stralend weertje. We stapten naar Dimmuborgir, grillige lavaformaties gevormd door water en vuur.
De volgende dag huurden we mountain bikes om de pruttelende modderputten Hverir, de krater Viti en de lavavelden Leirhnjúkur te bezoeken. Telkens weer voel ik een mengeling van verbazing, verwondering en misschien ook een beetje ontzag en agst voor deze natuurkrachten. De kleuren zijn prachtig, de geuren bij momenten zelfs zuur.
Een duik in Mývatn Nature baths geeft ons weer een dosis energie.

Na Mývatn zijn we met de bus naar Dettifoss gereden, daar startte een tweedaagse tocht naar Asbýrgi (kloof), door het Nationaal park Jökulsárgljúfur.
Op die tocht hebben we de Canadezen leren kennen die niet enthousiast waren over de Laugavegur tocht. Met het openbaar vervoer, trouwens, ontmoet je regelmatig dezelfde toeristen onderweg.

Dettifoss was zeer indrukwekkend, net iets meer als Selfoss.

De eerste dag wandelen was heel knap, langs de kloof. De mooiste plekjes waren te bezoeken vanuit de camping Vesturdalur. Rode rotsen, bizarre en hoge lavaformaties, bruuske basaltzuilen in zeshoeken, enz. … Dag twee startte mooi, maar de laatste kilometers waren niet zo boeiend, hoewel ik zeer van arctische berkjes, struiken en mossen hou. Ik heb me dan ook meer gefocust op mijn knie, die ten einde was, dan op het landschap.

We verlaten Asbýrgi en rijden naar Húsavik, waar we, zoals alle toeristen in Húsavik, gaan walvisspotten. We zagen dwergwalvissen en bruin-wit gevlekte dolfijnen van dichtbij. Ik ben niet zeker of ik een blauwe vinvis, twee keer zo groot als onze boot, wel zou willen zien.

Dan begint de terugreis naar Reykjavik. We overnachten in Akureyri, maar kunnen het niet echt bezoeken. Wat jammer is, want het zag er veel gezelliger uit als Reykjavik. We nemen de bus landinwaarts, via Kjölur. We zien het ruwe, woeste binnenland van Ijsland, lekker warm vanop de bus, beschermd van alle ijzige wind, zand enz. … We maken enkele tussenstoppen, maar veel tijd om iets te bezoeken is er niet.

We betalen één laatste overnachting op de camping van Reykjavik. Een vlaming probeert ons nog 2 bussen campinggaz te verkopen. We hoorden zelfs aan zijn Engels accent dat het een West-vlaming was. Hij blijkt de dag nadien dezelfde vlucht te nemen als ons. Er is dus voldoende campinggaz in Ijsland! Maar zeker niet overal, geïnformeerd zijn is de boodschap.

In het vliegtuig nemen we een luchtfoto van de Blue Lagoon.
We vinden het niet erg dat we er niet in gezwommen hebben, want de gratis duik in de warme bronnen van Landmannalaugar en het goedkopere Mývatn nature baths, deden ons meer deugd als beloning voor de inspanningen.

Hedwig en Pieter

1 like

Zeer mooi reisverslag, maar om het nog iets mooier (en leesbaarder) te maken zou ik aanraden om er wat beeldmateriaal tussen te plaatsen :slight_smile: Een paar mooie foto’s zijn altijd leuk!

Dag Geoffrey,

Dat is een goed plan. De tekst is inderdaad lang… alleen vind ik niet terug hoe ik er foto’s bij kan zetten. Eenmaal geplaatst, lijkt een post niet meer aan te passen…? Of zou ik het verslag een tweede keer plaatsen mét foto’s?

Groetjes Hedwig

Rooman,

Interessante reisverslag!
Als je wil kan je enkele foto’s gewoon als antwoord op dit topic zetten en dan zal ik, als forumbeheerder van het Ijslandforum, proberen of ik ze kan samenvoegen.

Als je veel leuke foto’s hebt, zou het natuurlijk ook leuk zijn als je er enkele plaatst bij zuiden, golden circle, diamond circle en/of Reykjavik en omgeving

Zeer interessant reisverslag! Met veel interesse het reisverslag gelezen omdat we (mijn dochter en ik) in juli afreizen naar IJsland voor een tocht te voet in combinatie met bus met 70 liter en 50 liter bepakking.
Momenteel ben ik op zoek naar een geschikte tent en vind dit erg moeilijk. Is er een type tent die je mij kunt adviseren ivm de wind op IJsland of is het allemaal niet zo heftig. Omdat ik wat ruimte wil met mijn dochter om te slapen en koken dacht ik aan een tunneltent maar misschien zit ik op een totaal verkeerd spoor. Ik heb ook nog gedacht aan een koepeltent met twee winschermen om te kunnen koken. Koepeltenten zijn net even steviger. Zou je mij een beetje op weg kunnen helpen.
Ik had ook nog een vraag over de 34000 ISK aan abonnementskosten. Is dat een soort dagkaart of een weekkaart waar je dan gebruik van kunt maken?
Alvast bedankt voor je reactie.

Ik weet trouwens niet hoe ik je persoonlijk een berichtje kan sturen vandaar dat ik het op deze manier probeer

Dag Nordichiker,

De wind waait dag en nacht op Ijsland, maar op plekken met een micro-klimaat (zoals nabij het Mývatn) kan het ook windstil zijn en 21° worden.

De campings zijn meestal beschut. Ze liggen tegen een bergwand of in een dal, er is hier en daar bebosssing aangeplant,… waardoor we weinig last hebben ondervonden van de wind.

We hebben maar 1 keer gevreesd voor onze tent en dat was de eerste overnachting op de Laugavegur-tocht (van Landmannalaugar naar Thorsmork), een camping in de bergen omgeven door een veld obsidiaan.
Sommige hikers laten deze camping liggen en trekken verder (wij waren om +/- 10u vertrokken en zijn er om +/- 15u toegekomen).

We hadden een tunneltent bij voor 3 personen (3 seizoenstent, lichtgewicht: 2,7 of 3 kg denk ik, met voortentje).
Mijn vriend heeft deze 2dehands gekocht van een vriend, we hebben er al enkele trektochten mee gedaan en we zijn er tevreden over. Onze rugzakken gaan altijd mee in de tent. (vandaar voor 3 pers.). Om te koken is een windscherm voor een vuurtje voeldoende denk ik (we hadden zo’n alluminium scherm, maar er zijn ook van die Duitse en Zweedse compacte vuurtjes die beschermd zijn tegen de wind: je ziet wat van materiaal op zo’n tocht! vooral bij Duitsers).
Ik had een rugzak van 70 liter, mijn vriend één van 90 liter.

Ik had een winter-trek-broek gekocht van Jack Wolfskin, maar ik heb er spijt van dat ik ze heel de tocht heb meegenomen (het was er te warm voor) . Wolllen/synthetische legging en gewone trekbroek zijn voldoende.

Het abonnement voor de bus was een formule van Sterna: We mochten voor die prijs heel Ijsland rondreizen met de bus (enkel de ringweg op enkele uitzonderingen na) op ons eigen tempo (1 of 2 maanden? -> www.sterna.is), in één richting rond het eiland. Het zijn vooral de andere busuitstapjes die het duur maken (60 euro naar Laki, 50 euro naar Landmannalaugar, …): maar ze waren zeker de moeite!.
We hebben 1500 euro uitgegeven per persoon voor 3 weken, waarvan 900 euro voor vervoer (inclusief vliegtickets van 300 euro).

Blij dat ik erover kan schrijven, dat brengt me even terug bij de reiservaring :-).
Pieter en ik gaan in augustus trekken in Zweeds lapland, we stapten het eerste deel van Kungsleden in 2009 (van N naar Z), nu gaan we deel 2 stappen (en een stuk Padjelanta).

Als je nog aanraders hebt in het hoge Noorden: geef gerust tips, we zijn er weg van :-).

Fijne reis!

Groeten Hedwig

Ik ben nu al enige weken aan het rondzwerven op diverse fora om informatie in te winnen en ik heb in 1 berichtje nog niet eerder zoveel bruikbare informatie ontvangen. Heel erg bedankt daarvoor.
Hoe goed het ook bedoeld is van andere reageerders op andere hiking- of reisverslagfora, in vele gevallen krijg ik antwoorden die niets meer met het onderwerp te maken hebben. Ik ben daarom ook erg blij met je concrete informatie. Super!
Ook je kennis over de plaatsen, gebieden waar jullie langs zijn gegaan is perfect. Met mijn dochter wil ik binnenkort een route gaan uitstippelen en met jouw informatie kom ik al een heel eind.
Het kan zijn dat ik nog met vragen blijf zitten of dat er spontaan een paar boven komen. Is het goed als ik je er nog een paar mag stellen?

Graag gedaan :-),
Stel gerust nog vragen als je bij de voorbereiding tips nodig hebt.

De meeste informatie heb ik uit de dominicus reisgids “Ijsland” gehaald. Die is heel gedetailleerd en goed!

We hebben hem niet meegenomen op tocht (te zwaar), maar wel n rough guide (lonely planet is even goed),

Groetjes Hedwig

Helemaal top! Ik ga meteen met de verkregen informatie aan de slag. Ik heb eigenlijk al twee vragen. Omdat ik momenteel een tent voor ons aan het uitzoeken ben (inmiddels ben ik zo’n 1 maand aan het zoeken naar de juiste) zou ik graag willen weten welke tent jullie zouden adviseren. Mag ik misschien weten met welke tent jullie zijn geweest? Verder ben ik nog op zoek naar een juiste slaapzak en weet niet zo goed welke ik het beste mee kan nemen aangezien ik geen idee heb wat de temperaturen 's nachts zijn.
Alvast bedankt voor je antwoord!

Groetjes Erwin

Dag Erwin,

Wij hadden een tent mee van Coleman (Exponent), (ze woog uiteindelijk 3kg) maar als je een nieuwe tent koopt, zou ik toch voor een “windvriendelijker” model gaan, dat komt altijd van pas.

Onze slaapzak kan - 5°C verdragen. Dit is voor mij toch een minimum voor Noordelijke oorden. We gaan in augustus terug naar Lapland, het zal dan zeker rond het vriespunt draaien in de nacht, zelfs tot onder het vriespunt, dus eentje die 5 of 10 graden onder nul kan verdragen is geen luxe.

De mijne is van het merk Mountain Hardware, aangekocht in AS Adventure (kan ook in speciaalzaken), hij is synthetisch en licht van gewicht. Ben er zeer tevreden van. Hij kostte wel bijna 200 euro als ik het me goed herinner.

In Ijsland is het s’ nachts niet onder nul gegaan denk ik. Bij een gletsjer en in de bergen wordt het alleens kouder, om en bij de 0°C denk ik.

Groetjes Hedwig

1 like

Hoi Hedwig, wederom bedankt voor je reactie. Ik was heel toevallig van plan om dit weekend bij een campingzaak te gaan kijken naar een Coleman Phad x2. Deze heeft een beetje weg van een combinatie van een tunnel/koepel tent. Als ik jouw advies beluister is het verstandiger om uit te zien naar een windvriendelijkere tent. Zou je misschien alleen je mening over deze tent willen geven omdat deze campingzaak nogal ver rijden is voor ons.
Het kamperen in Zweden is geweldig inderdaad. In Lapland zijn wij nog niet geweest maar willen dat wel erg graag. 4 jaar geleden zijn we in Varmland (ik krijg de puntjes niet op de a) en in Darlarna. Geweldig mooie provincies. Ik weet niet of jullie dit al eerder hebben meegemaakt maar het kan er af en toe ook wel spoken. Op het moment dat er hagelstenen als eieren naar beneden kwamen, zaten we gelukkig niet in een tent. Zweden blijft een land dat mijn hart gestolen heeft.
Alvast wederom bedankt voor je reactie. Als je alleen nog je advies zou willen geven over deze Coleman, erg graag, dan zal ik je verder niet meer ‘lastig’ vallen :-). Ik heb nu al zoveel gevraagd.

Gr. Erwin

Dag Erwin,

Ik heb de tent eens bekeken op internet, maar om eerlijk te zijn heb ik er zelf geen idee van of deze geschikt is om in de scandinavische bergen te kamperen?

Ziet er goed uit, maar om zeker te zijn zou ik toch gespecialiseerd advies zoeken (ev van de verdeler?), ik zou dit zelf ook moeten doen als we ons een nieuwe tent willlen aanschaffen want ben zeker geen tentspecialist :-),

Succes met je zoektocht,
(en vraag gerust als je nog iets bedenkt…)

Groetjes Hedwig

Hallo Rooman,

Ik heb met veel belangstelling je reisverslag gelezen. Dit komt mede omdat ik ook deze reis voor ogen heb. Ik ga 4 weken rondtrekken via ongeveer de zelfde route als jullie alleen in tegengestelde richting. Ik pak er ook een 3 daagse tour naar Askja bij. Ik ga deze reis in augustes maken.

Omdat ik net als velen met het vliegtuig ga heb ik ook het “probleem” met een gastankje. Nu is mijn probleem iets specifieker. Als ik op IJsland aan kom ben ik 1 nacht in Reykjavik (in een hostel in het centrum). De bus van het vliegveld naar Reykjavik vertrekt om 18:30. Als ik in Reykjavik aan kom (na 19:00) zullen alle winkels gesloten zijn vermoed ik.

Ik heb wel tijd op het vliegveld om het ea te kopen. Zo weet ik dat er een supermarkt is. Maar weet jij of je hier ook gastankjes kan kopen of elders op of dichtbij het vliegveld? Een tweede optie is om de volgede ochtend bij het BSI busstation het te kopen. Mijn bus vertrekt om 8:00 ik ga dan het binnen land in Kjolur route en blijf daar 2 nachten in Kerlingarfjoll. Voor zover ik heb kunnen lezen verkopen ze bij het bustation ook gastankjes, klopt dit? en zoja, weet jij of de winkel al voor 8:00 open is?

Na het lezen van mijn “probleem” heb je mischien nog wel een andere tip hoe ik aan een gastankje kan komen, die ik nu niet zie. Het maakt niet veel uit of het campingaz of Primus is mijn brander past op beide.

Als vast bedankt voor je reactie terug en ik ga een mooie reis tegemoed als ik jou en andere verhalen lees.

Groet,
Michiel

Dag Michiel,

Voordat we vertrokken had ik op het lonely planet forum gelezen dat er inderdaad gastankjes (allerhande) worden verkocht in benzinestations.

Wij hebben alles aangekocht in het winkeltje van de camping in Reykjavik. (aan de eet-en wasplaats voor kampeerders) We troffen daar een erg behulpzame medewerker.

Ik weet niet tot hoe laat dit winkeltje open is, maar zeker later dan de supermarkten. Je kan de camping per e-mail contacteren of misschien staat er wel info op hun website.

Prettige reis!

Groeten Hedwig

Hallo Hedwig,

Dank je voor je snelle reactie.

Ik ga idd even contact op nemen met de camping om te kijken tot hoelaat de shop open is. Ga ik dan ook meteen doen voor het BSI busstation waar als het goed is ook een shop is.

Van mij mag het wel augustes zijn hetb er erg veel zin in. Ben een paar jaar geleden naar oa Bolivia geweest dit hoogland landschap was ook zeer prachtig. Men zegt dat alleen IJsland hier aan kan tippen dus vandaar deze keuze.

Groet,
Michiel

Beste Hedwig en Pieter,

Woensdag a.s. zitten we in het vliegtuig naar Keflavik. Inmiddels heb ik al een goede tent, slaapzakken, etc. Klaar voor de start zegmaar. Als leidraad gaan we waarschijnlijk jullie tocht toch een beetje aanhouden omdat jullie verslag veel informatie bevat waar we zeker wat aan hebben. Het plan is om eerst de golden circle te doen met een buspaspoort (welke weten we nog niet zeker). Daarna tuffen we met de bus naar de Laugavegurtocht om deze 4-5 dagen te gaan lopen. Op diverse fora wordt genoemd dat deze route redelijk goed aangegeven staat met stokken. Klopt dat? Het enige dat mij ook een beetje zorgen geeft is watervoorziening onderweg. We hebben beiden twee bidons mee maar dat is niet voldoende. Hoe hebben jullie dit opgelost?
Omdat jullie 21 dagen zijn geweest en wij ‘maar’ 14 dagen gaan, welke pas adviseer je ons? De full cirkel of de oostcirkel? De Full cirkel was iets van 1400 km lang dus ik vermoed dat we uitkomen op, net als jullie een oost cirkel.
De allerlaatste vraag (sorry, maar ik heb echt veel aan je adviezen gehad=uitzoeken tent). Mijn dochter is 15, moet zij ook een aparte buskaart kopen of kan zij op een manier op 1 kaart. Scheelt weer geld:-)

Alvast bedankt en een goede reis naar het hoge noorden in augustus!!

Gr. Erwin

Dag Nordichiker,

Laugavegur moet je zeker stappen als je tijd hebt. Het pad is zeer goed aangegeven, we hebben de kaart zelden nodig gehad. (maar wel steeds meenemen want het is er zéér uitgestrekt :-), ik zou er niet willen verdwalen)
Wij hadden telkens 3 plastic flesjes van 0,5 liter water mee per persoon voor 1 dag. Bij de hutten kan je telkens drinkbaar water verkrijgen, onderweg hebben wij onze flesjes niet gevuld (wegens de geur van rotte eieren), maar we zagen het anderen wél doen.

De Oost-cirkel zal reeds krap worden met 14 dagen, denk ik. Ik vond het onderweg al jammer dat we niet meer tijd (en geld) hadden voor Askja en het duivelsgeberte op de Kjölur route (ook Aujkureijri is een fijne stad om te bezoeken), maar ik heb na iedere reis het gevoel dat meer tijd welkom is. Ik zou geen full-circle doen op 14 dagen, eerder een korte route intens bezoeken dan.

Ikvrees dat de bustickets zeer persoonlijk zijn. Misschein is er korting voor jongeren? Kan je ev checken op sterna.is en bij andere maatschappijen.

Nog even aftellen en we zitten ook alweer in het verre Noorden! het kriebelt al :-),

We wensen jullie een prettige reis!
Laat gerust weten hoe het geweest is,

Groetjes Hedwig

Hallo Erwin,

Ik ga zelf in aug voor 4 weken naar IJsland (was het maar zover).
Wat betreft de bus, ik heb dit lopen uitpluizen. Ik weet niet of je al een route hebt uit gestippeld. Maar begreep dat je 14 gaat.

Je spreekt er over om te starten met de golden circel tour en je wil de van Landmanalougar naar Thorksmork wil lopen. Je zou er voor kunnen kiezen om met de bus (strena) naar Akureyri te gaan. Met deze bus kom je langs de 3 hoogte punten van de golden circel tour. Vervolgens van Akureyri naar Reykjahlid bij Myvatn (prachtig wandel gebied). Van hier uit kun je weer met de bus naar het zuiden. Dit doe je met BSI bus nr 14. Deze heeft als eindbestemming Landmanalugar waar je met je wandeling kunt starten naar Thorksmork. Als je niet ergens een nachtje blijft hangen ben je in 8 dagen in Thorkmork

BSI heeft een highlightpass en is voor dit rondje geschikt

in deze pas kom je niet in Thinvellir. Ik ga echter wel met BSI (niet met Sterna) omdat ik als ik weer in Reykjavik ben een excursie heb geboekt om met sledehonden en glacier te trotseren.

Hiermee krijg je ook de thingvellir te zien.

Omdat ik 4 weken weg ben stop ik halverwegen de route richting het noorden in Kerlingarfjoll (hier stoppen de bussen) en er is hier een camping. Dus evenueel een stop voor twee nachten kan je een dag wandelen (zit je al op 10 dagen). Schijnt een prachtig gebied te zijn met mooie uitzichten en de aarde heeft hier een scala van kleuren in zich. Verder verblijf ik nog eens een ruime week in het noorden.

Als je de dagen in Thorksmork en Reykjavik opmaakt dat heb je ook aardig wat moois van IJsland gezien. Mocht je het Jokulsarln meer nog willen zien weet ik niet of je dat nog vanuit thorksmork kun doen met de highlightpass maar denk dat je daar ook net teweinig tijd voor hebt. Zoals ik al zei, ik heb 4 weken, en ga dat wel doen en nog het e.a. in Skaftafell.

Zoals ik me al afvroeg of je al een route had uit gestippeld. Mocht dit wel zo zijn, ik verwacht het wel een beetje gezien je vertrek as woensdag, dan hoop ik dat dit ook weer nuttig kan zijn voor andere IJsland reizigers en vond ik het leuk om globaal mijn reis plan uit teschrijven. En zo niet hoop ik dat je er wat aan hebt.

Ik wens je ieder geval een super tijd toe op IJsland.

Groet,
Michiel