lieve mensen, ik ben een grote fan van ijsland en ben altijd op zoek naar nieuwe info. deze zomer zou ik graag naar ijsland willen reizen en ben op zoek naar mensen die er onlangs zijn geweest en mij meer kunnen vertellen over de hun belevenissen. ik verheug me op jullie berichten. groeten, minoes70 :zon02:
Op mijn website, onder Travel > Iceland, vind je veel tips over IJsland. Wel was ik er in april (2007), dus dan is het weer heel anders en zijn veel minder wegen begaanbaar.
Verder helpt het wel als je zegt wat je precies zoekt. Je zegt dat je fan ben van IJsland: ben je er al eens geweest en wil je nu nieuwe gebieden zien? Ga je met openbaar vervoer of een huurauto rondreizen? Heb je al een reisgids? (Waarin je ook enorm veel tips kunt lezen?)
ha cecilia74, dank je voor de link naar je website. ook al is het al een tijdje geleden dat je er was, vind ik het toch heel spannend om over je indrukken te lezen. ik weet niet eens waarom ik ijsland zo aantrekkelijk vind want ik ben er nooit geweest. ik lees heel graag over het land, de mensen, de taal. het afgelopen jaar was het thema van de boekenbeurs in frankfurt bijvoorbeeld ijsland en in dit kader ben ik ook weer heel veel te weten gekomen, maar dat waren eigenlijk niet echt praktische dingen.
waar ik meer over wil weten zijn de practische en ook logistieke dingen van zo een reis. is het beter van tevoren hotels te boeken, waar kan je terecht? is het maakelijk om gewoon zo maar met een backpack te gaan wandelen en vind je op weg makkelijk accomodatie als je onderweg bent. is het handig een laptop mee te nemen, of heb je makkelijk internet toegang… nou dat zijn een paar van de dingen die nu door mijn hoofd gaan. hierover hoor ik graag meer. kan je een goede reisgids aanbevelen? alvast dank en groetjes, minoes70 :chin:
**waar ik meer over wil weten zijn de practische en ook logistieke dingen van zo een reis. is het beter van tevoren hotels te boeken, waar kan je terecht? **
In de zomer wel, voor zover ik heb gelezen.
Behalve in hotels kun je dan ook op schoolcampussen slapen.
Hotels zijn erg duur (minstens 100 euro per nacht), je kunt beter in hostels slapen (met gedeelde kamers). En die zijn iets goedkoper als je een eigen slaapzak gebruikt in plaats van hun beddegoed.
En kamperen kan ook.
Ook is het handig om te weten dat de meeste bussen tussen de steden maar 1 of 2x per dag gaan… zoek het even op in een reisgids. Een auto huren kan dus erg praktisch zijn (en vond ik heerlijk, want onderweg is het vaak ook prachtig en wilde ik telkens even stoppen), of je zou tours kunnen boeken. Of je moet veel tijd hebben, en het niet erg vinden van die bussen die zo weinig gaan.
**is het maakelijk om gewoon zo maar met een backpack te gaan wandelen **
Laat dan wel altijd aan iemand weten dat je gaat wandelen en waar ongeveer, en hoe laat je verwacht terug te zijn. Bijvoorbeeld de receptionist van je hostel ofzo. Het weer kan snel omslaan. Of misschien ga je wel door je enkel en kun je niet terug.
Je hebt ook wandelroutes die je met een gids kunt lopen.
**en vind je op weg makkelijk accomodatie als je onderweg bent. **
In de zomer schijnt veel volgeboekt te zijn.
**is het handig een laptop mee te nemen, of heb je makkelijk internet toegang… **
Ik vond dat er onderweg weinig internet te vinden was. De meeste mensen hebben denk ik thuis een computer en internet, dus internetcafé’s hebben ze niet nodig. Bovendien zijn de plaatsjes buiten de paar steden zo ontieglijk klein dat ze überhaupt geen café hebben. ![]()
kan je een goede reisgids aanbevelen?
Ik heb me prima gered met mijn Lonely Planet maar er schijnt wel een betere gids te zijn, ik weet alleen de naam niet. Zoek ook eens op het Lonely Planet forum, daar wordt hij misschien genoemd. Daar zitten diverse mensen die in IJsland wonen en/of er vaak komen.
Behalve algemene reisgidsen kan het ook handig zijn om een speciaal wandelgidsje te kopen met wandelingen, en eventueel een GPS en/of wandelplattegronden mee.
hoi cecilia74, wat zijn enorm waardevolle tips! het maakt zo een reis meteen veel echter voor mij. ik zou er rekening mee houden! ik ben echter een beetje bezorgd over de internet situatie. het is toch belangrijk voor mij om in contact te blijven met familie en contacten. bovendien was ik van plan om een online dagboek te schrijven, maar ik denk zeker dat ik een oplossing kan vinden. zonder je hulp was ik er zeker van uitgegaan dat je gewoon overal ergens een wifi kan vinden. trouwens, je website is echt te gek! groetjes,
Wifi waarschijnlijk ook WEL hoor! Ik verwacht dat elk hostel wel wifi heeft (zoek het even op op die website van de hostels), en misschien elk tankstation ook wel. Sorry als ik daar onduidelijk over was.
Maar geen computers met internet / internetcafé’s, zoals je bijvoorbeeld in Azië en Zuid-Amerika volop vindt… omdat de mensen daar thuis ook minder computers hebben.
Het kan geen kwaad om even op andere fora of via Google te zoeken op ‘wifi Iceland’. 2007 is natuurlijk toch alweer een hele poos geleden in internetland… toen had nog niemand een iPhone.
De reisgids van Bradt is echt heel goed, in mijn ogen veel beter dan de Lonely Planet. Als je met de auto gaat en je wil het klassieke rondje rond het eiland, is het Wereldwijzer boek ook aan te raden.
heel goede info allemaal! dank jullie. naar wifi iceland zoeken! ga ik meteen doen. het wordt steeds concreter! als er veel wifi punten zijn, kan ik gewoon m’n laptop meenemen en bijvoorbeeld skype gebruiken om in contact met vrienden en familie te blijven. omdat ik geen credit kaart heb moet ik nu alleen nog kijken hoe ik op een makkelijke manier mijn beltegoed kan opladen. hebben jullie ooit van paysafecard gehoord? lijkt zo makkelijk te zijn als die kaartjes met beltegoed voor je handy die je in de winkels kan kopen. het werkt met codes die je moet ingeven.
bedankt ook voor de boeken die jullie noemen. ik ga even kijken. wat is de wereldwijzer gids? is die in de winkel te kopen?
Hoe lang ga je dan wel niet? Als wifi & skype niet genoeg zijn? Ik zou het bellen achterwege laten.
hoe lang? dat weet ik nog niet zeker, maar ik vind het belangrijk dat ik een dagboek kan bijhouden en meer of min dagelijks iets kan posten.
Dag Minoes! Ik snap wat je bedoelt! Als je alleen onderweg bent is het een mooi taak om gewoon iedere dag iets over je reis te posten. Ik zou het ook doen. Maar je hoeft zeker niet bang te zijn dat het niet lukt met je plannetje. Volgens mij zijn je logistieke vragen beantwoord. Ik ken de paysafe kaart trouwens. heb er soms boeken mee betaald. Je kan gewoon tegoed kopen voordat je vertrekt en met behulp van codes kan je onderweg je accounts opladen. Ik wens je alvast een goede reis :vak01: wanneer ga je eigenlijk?
Als je een eigen laptop bij je hebt, kun je makkelijk elke dag wat schrijven. En of dat online posten nou precies op die dag gebeurt of niet, lijkt mij minder belangrijk (wie heeft dat nou door??)… als het betekent dat je moet kiezen tussen nog een nacht blijven in dat prachtige natuurgebied, of doorreizen naar een (lelijker) plaatsje waar ze hopelijk wifi hebben… dan zou ik het wel weten! Naar IJsland ga je toch vooral (of zelfs alleen maar?) om de natuur, qua stedelijkheid houdt het na Reykjavik en Akureyri wel zo’n beetje op.
Ik zou me er in ieder geval niet te druk om maken dat het precies op die dag moet.
Ik ben vorig jaar in IJsland geweest, en ik kon beslist niet overal (gratis) online! In sommige hotels was Wifi, maar lang niet overal. Mijn familie is er echter aan gewend dat ik niet iedere dag wat van me laat horen, dus persoonlijk vond ik dat geen probleem. Sterker nog, ik vind het soms wel lekker om alles achter me te laten en geen contact te hebben…
jullie hebben natuurlijk gelijk… het is voordelig om een keer helemaal te stoppen met die internet-gekte. maar ja. ik neem aan dat ik ook zo ga denken als ik op het eiland ben en daadwerkelijk zie wat ik zo lang al in het echt wil zien en beleven… MAAR, ik wil niettemin even over alle mogelijkheden nadenken :wub:
@ jenny, ik was net op je foto site. PRACHTIG kan ik alleen maar zeggen.
@ duinloper: heb nooit gehoord van de paysafe kaart. hoe werkt het precies? waar koop je zo iets? kan ik het thuis kopen en meenemen op reis? is het veilig?
@cecilia, je hebt gelijk. wanneer ik het post is volstrekt onbelangrijk, als ik mijn dagboek maar bijhoud…
groetjes van minoes :dag:
“Hoe lang ga je dan wel niet? Als wifi & skype niet genoeg zijn? Ik zou het bellen achterwege laten.”
Ik ken het gevoel dat je wel graag de zekerheid wilt hebben dat je op reis je vriendjes kan bereiken. In mijn geval is het zo, dat mijn vriendje geen skype heeft, omdat hij gewoon niet zo’n internet freak is dan ik. En dan is het wel handig, als je genoeg tegoed hebt om hem gewoon op zijn vaste lijn te bereiken. Ik heb ook al ergens iets gelezen van de paysafe kaartjes, maar ik wist niet, dat je daar ook voor beltegoed mee kan kopen? Misschien kun je deze zelfs in het buitenland kopen?
Je kan ook skypen naar een vaste lijn. Kost 2 cent per minuut.
@Jenny, skype is gewoon geweldig! Het is goedkoop als je iemand op de vaste lijn belt! Ik maak er al jaren gebruik van. Bovendien kan je video calls doen. Is ook leuk als je iemand even wil zien of iets wil laten zien. Mijn nichtjes reizen erg veel en vaak bellen ze me om me een indruk van de omgeving te geven.
@reislustige12: je moet maar even kijken op paysafecard.com/nl/nl-paysafecard/ want daar kan je meteen ook zien voor welke sites je tegoed kan kopen en waar. Voor mij zijn er niet enorm veel sites van belang want ik doe niet aan online spelletjes, maar skype staat er ook op en dat vind ik leuk. In heel veel landen kan je het tegoed in winkels kopen, IJsland staat er niet tussen, maar jij wil zeker niet naar IJsland… je koopt gewoon codes die ingevoerd worden op de site waar je iets wil kopen. die codes kan je natuurlijk ook kopen voordat je vertrekt. lijkt me heel veilig. maar dat had ik geloof ik al eerder gezegd :wub:
hebben jullie trouwens plannen voor een nieuwe reis?
Hoi Minoes, volgens mij heb je inmiddels antwoorden op al je vragen over de paysafecard kunnen vinden. De PSC is enorm makkelijk te handhaven en ik heb er tot nu toe nooit een probleem mee gehad. De website van hen is ook heel overzichtelijk. als je nog vragen hebt, beantwoord ik ze graag lol2 . een ding wilde ik je nog laten weten. je koopt tegoed van max. 50 euro, maar je kan de codes combineren. wanneer je dus iets wil kopen dat duurder is geef je meerdere codes in en het resterende bedrag blijft onder de desbetreffende code beschikbaar. Om je laatste vraag te beantwoorden: ik plan een mooie strandvakantie. Wil graag een keer een aantal weken gewoon chillen en langs mooie stranden trekken en heel eenvoudige dingen doen. is nog in de planning :zon02: groeten, duinloper
Ik heb momenteel niet veel vakantieplannen. Deze zomer naar Indonesie en de Fillipijnen.
Ik zou graag nog een keer naar IJsland willen om te duiken, maar ik heb nog geen flauw idee wanneer ik dat zou gaan doen. Heeft geen haast.
in juni 2010 ben ik met man naar ijsland geweest.
We hadden in het vliegtuig een sim kaart voor een mobieltje gekocht. Deze was naar ik meen ongeveer 12 euro, met wat beltegoed. Hier hadden we ruim voldoende aan.
In de accomodatie waar we verbleven gingen we op internet (meestal was er wifi, we kregen dan codes van hotel/guesthouse.) We hadden dus een eigen laptop bij. We bedachten dus in dat hotel waar we naartoe wilde als volgende bestemming, zochten op internet een accomodatie en reserveerde via de telefoon of via internet. Meestal dus 2 dagen van te voren.
Wanneer je budget het toelaat zou ik zeker proberen om een auto te huren. Je kunt dan op vele mooie plekjes komen (bijvoorbeeld kleine warme badjes zo in de natuur)
Een goede reisgids vond ik die van dominicus van willem van blijderveen. Hele leuke tips voor bijvoorbeeld kleine badjes!
In ieder geval een hele mooie reis! het is daar prachtig!