Navigatie op IJsland

Beste lezers,

In september vertrek ik naar IJsland voor enkele dagen. Nu vroeg ik me af hoe de navigatie is op IJsland? Ik neem aan dat er geen GPS toestellen zijn die je (zoals we hier gewoon zijn) van A naar B kunnen loodsen en je daar dus aangewezen bent op kaarten en de bewegwijzering? Hoe is jullie ervaring hiermee? We willen op één dag al zeker de golden circle gaan rijden, maar willen hier ook wel van afwijken om bijvoorbeeld nog een bezoek te brengen aan Langjokull.

Een ander “probleempje” wat we voorzien is de aankomsttijd. We hebben een vlucht met Icelandair vanaf Brussel naar Keflavik en komen daar rond twaalf uur 's nachts plaatselijke tijd aan. Alvorens de auto gevonden te hebben en op pad te kunnen vertrekken vermoed ik dus dat het al aardig laat zal zijn geworden. Is de weg van Keflavik (de luchthaven) naar Reykjavik een beetje makkelijk te vinden?

Alle informatie is welkom en de voorpret kan beginnen!

Alvast bedankt!

Geoffrey

ik ben zojuist terug van een reis naar (en op) IJsland, zie verder mijn reisverslag op dit forum.
Ik heb mijn Navigatie-systeem meegenomen incl. de meeste recente europa-kaart alsmede de gratis IJsland topo-kaart. De eerste kan je ook gebruiken om te Navigeren (van-naar), de topokaart is enkel een onderlegger waarop je kan zien waar je bent en wat er in de (directe) omgeving is. De topografische kaart werkt waarschijnlijk enkel op een Garmin en ik weet ook niet of de andere fabrikanten ook recent kaartmateriaal van IJsland hebben.
Ik heb in ieder geval veel plezier gehad van een goede voorbereiding;

• waypoints van de bezienswaardigheden en hotels,
  • routes van goed te rijden wegen (van hotel naar hotel),
  • tracks van binnendoor wegen en andere uitstapjes.

Feitelijk is er maar 'e’en weg tussen het vliegveld en Reykjavik. Bovendien is het ook om 12.00 u. nog volop licht; het kan dus haast niet fout gaan!

Veel plezier in IJsland; het is een zeer bijzonder land om een keer te bezoeken !!!

1 like

Zoals bigRay al schreef, de weg van Keflavik naar Reykjavik kan je niet missen. Wel even een correctie: in september is het om middernacht weldegelijk donker in Ijsland (dat geeft je wel de mogelijkheid om van het Noorderlicht te genieten als het helder is). Ik weet niet of je al iets geboekt hebt in Reykjavik, maar anders zou je eventueel ook in Keflavik kunnen overnachten, daar is ook accomodatie genoeg.

Als je zelf geen GPS toestel hebt, zou ik er geen huren, tenzij je echt constant het binnenland zou willen verkennen en de ringweg wil vermijden. Met een gewone kaart geraak je ook ver, er zijn immers niet zo heel veel wegen op Ijsland.

1 like

Ik heb het hele eiland rond gereden met behulp van de gratis ‘Big Map’ die je op het vliegveld kunt pakken. Er zijn niet zoveel wegen en de borden zijn duidelijk.

Natuurlijk hebben ze ook wel GPS.
Bij mijn auto zat ook een Tomtom maar die heb ik niet nodig gehad.

Ik ken ook mensen die geo-caches hebben gezocht met hun GPS-apparaat (dus te voet op een berg klimmend enzo).

Op mijn website onder Travel > Iceland 2007 vind je mijn tips over Ijsland, algemeen en over rijden daar.

1 like

Bedankt voor alle reacties tot dusver beste mensen! Ik heb me alvast enkele (papieren) kaarten gekocht. Op vlak van GPS systemen, kunnen jullie er eventueel één aanraden waarmee jullie ervaring hebben? Aangezien we er slechts een aantal dagen zijn valt er niet veel tijd te verliezen :slight_smile:

Wat het noorderlicht betreft heb ik me laten vertellen dat daar in september eigenlijk slechts heel uitzonderlijk mogelijkheden toe zijn. Zijn jullie ervaringen anders? De voorpret kan in ieder geval niet meer stuk en ik vind het nu al een bijzonder land (zonder er ooit te zijn geweest)!

Is het bedoeld om in een huurauto mee te navigeren? Check dan even of je er niet gewoon eentje bij kan huren. Bij mij zat het er gratis bij.

Maar op die gratis Big Map van het vliegveld staan gewoon alle wegen die je nodig hebt, en ook een plattegrond van Reykjavik. Het is een klein landje en er wonen maar 400.000 mensen dus het wegennet is ook simpel.

Of wil je gaan geo-cachen ofzo, of wandelen met een heel exact GPS-apparaat?

Oh ja en over noorderlicht… ik weet niet hoe de kansen zijn in september. Volgens mij zijn er al best wat meer uren donker, maar ik weet niet of het er koud en helder genoeg voor zal zijn. Misschien kun je op internet of bv. in het Lonely Planet forum info over vinden. HIER is bijvoorbeeld wat daarover te lezen.

1 like

P.S. Noorderlicht zien is echt een fantastische ervaring, dus als je de kans krijgt… het is net alsof je ogen je voor de gek houden, alsof je waanbeelden ziet… zo mooi! En het kan best een tijdje doorgaan, in mijn geval 20-30 minuten.

1 like

De foto’s die ik genomen heb (zie link) zijn genomen in september! Tijdens ons verblijf in Ijsland was het twee avonden helder en op beide avonden heb ik het noorderlicht kunnen zien.
Ik heb in dat topic ook nog wat extra info gezet (o.a. een heel goede website met veel uitleg en voorspellingen)

1 like

Zoals met bijna alles heb je GPS-systemen en GPS-systemen. Als “beste” worden in het algemeen de dure (!) series van Garmin gezien. Hiermee is van alles mogelijk, incl. routes en tracks maken. Naast technisch inzicht zul je dan ook de nodige tijd moeten investeren in de voorbereiding van de reis. Zelf heb ik het type streetpilot 2820. Een nieuwer alternatief is de zumo 660 of de GPSmap 620. Reken dan wel op prijzen (incl. software en diverse kabels) tot wel 1.000,- euro.
E’en trede lager staan de meeste systemen van TomTom en de goedkopere series van Garmin (zoals bijv. de Nuvi-serie). Met iets eenvoudigere software (enroute van de ANWB) kun je nog altijd het meeste doen. Prijzen rond de ca. 500 euro (all-in).
Uiteraard kun je ook nog altijd gaan voor ‘de aanbieding van de week’. Dit zijn dan de goedkoopste GPS-systemen (150-300 euro). Deze doen in principe allemaal wel zo’n beetje het zelfde, o.a. een route weergeven tussen A en B. Je zult dan, in ieder geval een lijstje met adressen mee moeten nemen (om deze een voor een in te voeren). Het belangrijkste voor IJsland zal dan zijn de kwaliteit en actualiteit van het ge-installeerde kaartmateriaal. Wellicht dat je een dergelijk systeem ook tezamen met de auto kan huren, waarbij dan de kans groot is dat ook het kaartmateriaal op z’n minst redelijk zal zijn voor gebruik op IJsland.

succes !

1 like

Ook hier weer bedankt voor je reactie bigray :wink:

Ik heb ondertussen al eens gekeken, want wil sowieso eens een goed GPS systeem van mezelf hebben. Aangezien ik best veel reis is dat eigenlijk geen overbodige luxe. Nu heb ik inderdaad naar enkele van de Garmin Nuvi’s gekeken, maar valt het me op dat er geen enkel toestel kennelijk IJslands kaartmateriaal heeft… Althans het wordt niet vernoemd in de lijsten. De enige GPSen met Europa kaart die wel standaard IJslands kaartmateriaal aan boord lijken te hebben zijn Navigons, maar daar hoor je dan weer geen te beste beoordelingen over… Is er eventueel apart kaartmateriaal van IJsland die aangekocht kan worden als je een Garmin GPS hebt? Ik zou gaan voor één van deze drie toestellen:

• Garmin Nuvi 1490T Europa
  • Garmin Nuvi 3760T Europa Premium
  • Garmin Nuvi 275T Europe & VS

Andere tips zijn natuurlijk ook van harte welkom!

Ik ken de verschillen tussen deze types niet direct. In Nederland zou ik je aanraden om naar een van de winkels van Waypoint (zie www.gps.nl) te gaan. Op hun website kan je de systemen ook met elkaar vergelijken. D.m.w. een cursus kunnen ze je ook aardig op weg helpen in de wondere wereld van de GPS. Qua kaart materiaal zit je bij Garmin goed. IJsland (en de rondweg) staan sowieso op de zgn. basiskaart in het GPS. De meeste systemen worden geleverd met de meest recente europa-kaart. Ook hier staan de meeste wegen in IJsland op. Ik heb deze een paar weken geleden ook op IJsland gebruikt. Tevens heb je bij Garmin nog de mogelijk om een aanvullende topografische kaart te laden. Voor IJsland is deze gratis, zie verder: http://www.ourfootprints.de/gps/mapsource-island_e.html

1 like

Wat voor beoordelingen zijn dat? Ik heb een Navigon, ik weet niet welk typenummer maar ongeveer een half jaar geleden gekocht en hij is voor autorijden en wandelen, althans in de winkel lieten ze zien hoe je dan in een stad wandelt en dat hij ook veel winkelnamen enzo laat zien. Ik weet niet of hij ook goed is voor bergwandelingen want daar heb ik hem niet voor gekocht. En ik heb de gegevens van heel Europa erin.

Ik vind hem prima, in Nederland, België, Duitsland en Frankrijk (o.a. de Parijse périferique) heeft 'ie me altijd goed de weg gewezen, tenzij ze recente opbrekingen of veranderingen hebben gemaakt (Eindhoven nieuwe stijl zat er blijkbaar nog niet in! zoals bij vele andere ook niet. Misschien als je hem nu koopt wel). Maar dan berekent 'ie natuurlijk meteen een nieuwe route.

Er zit ook gratis filemelding in, al is 'ie daar soms wat laat mee (ik weet niet waar die signalen vandaan komen). Maar je kan 'm ook instellen zodat ie files mijdt en zelf al een andere route kiest.

Ik vind dat 'ie accuraat en snel reageert, als je een bochtje draait zie je dat meteen op je schermpje, en je ziet heel duidelijk waar je rechtsaf of linksaf moet gaan, er staat heel veel info op het schermpje (hoe lang je nog rechtdoor moet, hulp bij welke rijbanen je moet aanhouden etc). Ik ken ook wel navigatiesystemen die altijd net een seconde te laat de aanwijzingen geven als je de afslag al voorbij bent, of waar je in een klein wijkje telkens moet gaan stilstaan omdat je anders de kluts kwijtraakt (als dat ding nog aan het bijwerken is welke bocht jij net gedraaid hebt).

Ook de instelling voor ‘mooie route’ + ‘snelwegen mijden’ (afzonderlijk in te stellen, en nog veel meer opties) is erg leuk voor als je lekker de tijd hebt om wat te toeren door mooi landschap. Maar in IJsland is gewoon die #1 Ring Road al fantastisch, en op de meeste plekken maar 2 baans (twee richting dus een baan per richting).

Standaard zitten er twee Nederlandse kattige vrouwenstemmen in en een vriendelijkere Vlaamse die mij dan ook altijd begeleidt. :slight_smile: Dus niet zoveel stemmen als in een TomTom. Misschien kun je wel meer stemmen bijkopen, weet ik niet.

Adressen zoeken, een naam geven en opslaan is ook supereenvoudig. De gekste kleine dorpjes kende hij gewoon.

Enige nadeel is dat 'ie soms lang erover doet om wakker te worden als je hem voor het eerst aan zet; voordat 'ie dan verbinding heeft kan wel een paar minuten duren. Dus ik zet hem meestal in huis al aan en loop dan naar de auto.

Nou ja misschien zoek jij nog meer specifieke dingen die een Navigon niet kan.

Ik ben wel benieuwd wat voor slechte berichten jij erover hebt gehoord.

1 like

Bedankt allebei voor de tips en reactie(s). Ik heb vandaag de Garmin Nuvi 1490T Europa besteld. Mocht IJsland er toch niet standaard opzitten dan zijn er hier uitbreidingen voor te krijgen en ook die topografische kaart kan 'k dan gebruiken. Als alles goed gaat moet ik hem morgen in huis hebben.

Wat die Navigons betreft zeg ik niet dat ze slecht zijn hoor, maar als je de ervaringen gaat vergelijken met de ervaringen die Garmin toestellen in dezelfde prijsklasse krijgen dan komt de Garmin over het algemeen beter uit de verf. Vergelijk de reviews op gpsshop.be maar eens bijvoorbeeld. Om de één of andere reden denk ik toch dat Garmin iets meer te bieden heeft dan de Navigons. Het is waarschijnlijk gewoon een gevoel.

Met die NUVI ben ik (mits aankoop van een extra kaart) ook meteen voorzien voor de reis naar de oostkust van de VS in oktober, al zal er wel een kaart van NA voor de Navigons ook te krijgen zijn. Het was niet rot bedoelt in ieder geval!