Wat voor beoordelingen zijn dat? Ik heb een Navigon, ik weet niet welk typenummer maar ongeveer een half jaar geleden gekocht en hij is voor autorijden en wandelen, althans in de winkel lieten ze zien hoe je dan in een stad wandelt en dat hij ook veel winkelnamen enzo laat zien. Ik weet niet of hij ook goed is voor bergwandelingen want daar heb ik hem niet voor gekocht. En ik heb de gegevens van heel Europa erin.
Ik vind hem prima, in Nederland, België, Duitsland en Frankrijk (o.a. de Parijse périferique) heeft 'ie me altijd goed de weg gewezen, tenzij ze recente opbrekingen of veranderingen hebben gemaakt (Eindhoven nieuwe stijl zat er blijkbaar nog niet in! zoals bij vele andere ook niet. Misschien als je hem nu koopt wel). Maar dan berekent 'ie natuurlijk meteen een nieuwe route.
Er zit ook gratis filemelding in, al is 'ie daar soms wat laat mee (ik weet niet waar die signalen vandaan komen). Maar je kan 'm ook instellen zodat ie files mijdt en zelf al een andere route kiest.
Ik vind dat 'ie accuraat en snel reageert, als je een bochtje draait zie je dat meteen op je schermpje, en je ziet heel duidelijk waar je rechtsaf of linksaf moet gaan, er staat heel veel info op het schermpje (hoe lang je nog rechtdoor moet, hulp bij welke rijbanen je moet aanhouden etc). Ik ken ook wel navigatiesystemen die altijd net een seconde te laat de aanwijzingen geven als je de afslag al voorbij bent, of waar je in een klein wijkje telkens moet gaan stilstaan omdat je anders de kluts kwijtraakt (als dat ding nog aan het bijwerken is welke bocht jij net gedraaid hebt).
Ook de instelling voor ‘mooie route’ + ‘snelwegen mijden’ (afzonderlijk in te stellen, en nog veel meer opties) is erg leuk voor als je lekker de tijd hebt om wat te toeren door mooi landschap. Maar in IJsland is gewoon die #1 Ring Road al fantastisch, en op de meeste plekken maar 2 baans (twee richting dus een baan per richting).
Standaard zitten er twee Nederlandse kattige vrouwenstemmen in en een vriendelijkere Vlaamse die mij dan ook altijd begeleidt.
Dus niet zoveel stemmen als in een TomTom. Misschien kun je wel meer stemmen bijkopen, weet ik niet.
Adressen zoeken, een naam geven en opslaan is ook supereenvoudig. De gekste kleine dorpjes kende hij gewoon.
Enige nadeel is dat 'ie soms lang erover doet om wakker te worden als je hem voor het eerst aan zet; voordat 'ie dan verbinding heeft kan wel een paar minuten duren. Dus ik zet hem meestal in huis al aan en loop dan naar de auto.
Nou ja misschien zoek jij nog meer specifieke dingen die een Navigon niet kan.
Ik ben wel benieuwd wat voor slechte berichten jij erover hebt gehoord.