Als je houdt van fotograferen (of gewoon van kijken naar luchten, wolken, landschappen), kun je je hart ophalen met het bijzondere licht van IJsland. Heel anders dan het licht van Nederland, vond ik.
Oh ja en misschien is het in mei allemaal veel groener dan op mijn (geel gras & veel sneeuw) foto’s.
Einde van totaal nutteloze post, gewoon even terug aan het dromen… -
Ik hoop dat het enerzijds groen is, maar dat er ook nog wel wat sneeuw her en der ligt :).
Die blauwe lucht op foto’s zijn voor mij erg belangrijk. Ik gebruik ze op mijn site en ik vind het geheel toch altijd net wat minder leuk ogen bij bv bewolking of ronduit slecht weer. We zien het wel. In de tropen geef ik nooit zo om slecht weer (vind ik altijd wel wat hebben), maar in IJsland zou ik lekker fris wandelweer wel wat meer op prijs stellen.
Een vraag aan jullie (allemaal): is het makkelijk om op Keflavik Airport of in Reykjavik (bij bv supermarkt waar we toch de eerste dag naartoe gaan) een 3G microsim voor mijn iphone te kopen?
Wij zijn overigens pas rond 18.00 in Reykjavik (op een dinsdag); is de supermarkt dan nog wel gewoon open?
P.s. wat is het hier trouwens rustig. Lezen IJsland reizigers zich misschien ergens anders in?
Weet jij of er veel betaalbare plekjes in de omgeving van Hraunfossar waren? Ik kan niet zo heel veel leuks vinden in dat gebied.
Overigens hebben we het plan wat aangepast. We rijden op de 22e mei vanaf het gebied waar Hraunfossar ligt direct naar Reykjavik om daar de middag en begin avond (in ieder geval met avondeten) daar meemaken. Daarna rijden we door richting Laugarvatn waar we 2 nachten willen verblijven. We kunnen dan in elk geval de hele 23e mei nemen om de Golden Circle te verkennen. De 24e - onze laatste dag - rijden we in de loop van de ochtend naar de Blue Lagoon als we daar nog trek in hebben, alvorens we op Keflavik de auto droppen. Alternatief is nog een ochtend Reykjavik als we toch niet zo’n trek hebben in nog een geothermisch bad (we gaan het in het noordoosten ook al wel meemaken).
Bij Hraunfossar in de buurt sliep ik in die boerderij in Húsafell, voor ongeveer 25 euro ofzo (bed met eigen slaapzak). Er waren geen andere gasten dus ik had die hele boerderij voor mezelf. Ik weet niet of die nog bestaat. Het was onderdeel van die camping en cabins die in Lonely Planet staan vermeld bij Húsafell: FerðaÞjonustan Húsafelli. Wel even bellen van tevoren want ik moest de sleutel uiterlijk 17u ophalen toen. Tussen mijn foto’s zie je hoe die boerderij eruit zag.
Zo’n dagtour begint om 8.00 en rond 15.00 wordt je weer bij je hotel/guesthouse afgezet. Een deel van de tour gaat langs/door Thingvellir National Park, dus dan hebben we dat ook meteen uitgebreid gedaan.
Na 15.00 hebben we nog genoeg uren over om het rondje Geysir, Gullfoss en Kerið te doen (het is in mei als het goed is pas rond 22.00 of zelfs later donker. We zoeken nu een farmhouse in die omgeving, zodat het lekker makkelijk en kort rijden is.
Wel zal het dan een lange dag worden. We hebben namelijk alleen maar 1 volle dag (23 mei) om dit alles te doen. Toch lijkt het me wel redelijk haalbaar. We komen de 22e in de namiddag aan bij ons hostel/farmhouse, en hebben ook eventueel nog de 24e tot 13.00 om eventueel nog wat highlights in dat gebied te zien (met het nadeel dat we Blue Lagoon dan mogelijk skippen, maar dat komt nog wel een keer goed, bv stopover op weg naar NYC ofzo)…
Goed, alle overnachtingen zijn gereserveerd. In de eerste instantie wilden we het maar gewoon ter plekke aankijken, met met die 10 dagen hebben we toch niet zo heel veel ruimte. Het is niet zo dat we ergens kunnen besluiten een paar dagen langer te blijven, omdat we weten wat we dan sowieso gaan missen.
Ik ben ook al achter wat tours aangegaan. Zo gaan we bij Skaftafell de standaard glacier tour doen in de ochtend. Ook ben ik aan het mailen met de duikoperator bij Silfra. Verder zou ik die puffins nog wel willen zien, maar ik hoopte er op dat dit ook wel zonder tour kon. Walvissen doen we wrs niet. Die volle dag bij Mývatn (want daar slapen we 2 nachten) is volgens mij te kort om ook nog eens naar Husavik te rijden voor zo’n walvistour. Als we daar voldoende tijd voor hebben, ga ik het nog wel overwegen. Volgens mij is het gebied rond Mývatn echter mooi genoeg.
Die boerderij bij Hraunfossar had ik een bericht gestuurd en ook reactie op gekregen, maar later ontdekte ik dat het vanaf Borgarnes maar een half uurtje rijden is naar die watervallen daar; en ik vond dat guesthouse er toch net wat leuker uitzien.
Ik lees overal dat Reykjavik 's ochtends gesloten is. We wilden er op woensdagochtend 22 mei doorheen/langs rijden voor een paar uurtjes. Wat is een beetje een tijd dat dingen daar open gaan (zoals die lift in de kerk)?
Ik heb nog een vraagje: hebben ze bij Bonus vergelijkbare producten als in Nederland, of is alles er anders?
Ik heb op de website http://www.bonus.is/ een folder bekeken en daar vielen de prijzen reuze mee. De vraag is alleen of ze ook de bekende producten zoals in NL hebben (olijfolie, boter, frisdrank etc).
Dan de vervolgvraag; als je een accommodatie hebt met keuken; is er dan helemaal niks dat je er kunt gebruiken behalve de pannen etc, of zijn zaken als peper en zout en misschien zelfs olie gewoon in de keuken te vinden en te gebruiken?
Ik weet niet of ik bij Bonus boodschappen had gedaan. Alles wat ik nodig had en gewend was te kunnen kopen, hadden ze (behalve misschien drop maar daar heb ik niet op gelet).
Peper en zout had ik in kleine hoeveelheid uit NL meegenomen, olie ook in klein plastic reisflesje. Scheelt weer gesjouw met een glazen fles die ook kapot kan.
Duidelijk geïmporteerde producten zoals groenten en fruit waren ietsje duurder dan in NL, maar ik was er voor de IJslandse bankencrisis dus misschien is het nu even duur als NL. Uit eten gaan was wel echt véél duurder.
In hostels ligt het er denk ik aan wat andere mensen hebben achtergelaten of hoe het management is. Ik weet dat niet meer omdat ik eigen kruiden bij me had.
Er zijn volop pannen, borden, bestek, kaasschaaf, magnetron, tosti-ijzer etc.
Ik vond het wel handig om zelf plastic zakjes en alumiumfolie te hebben voor lunchpakketjes en om dingen vers te houden.
Bonús kan je een beetje vergelijken met een c1000 ofzo… Veel producten die we hier ook hebben. Bij hotels en het hostel waar ik heb geslapen waar we altijd een eigen/gedeelde keuken hadden was er altijd wel zout of olie. Echter zou ik hier niet van uit gaan en het gewoon zelf kopen
@Cecilia goed om te weten wat ik daar kan verwachten. Ik kan feitelijk zo uitgebreid koken als ik maar wil
@Mitchell die tip van de Bonus dichtbij de airport is erg handig gebleken (in je andere reactie). We gaan inderdaad nu direct na oppikken auto naar de Bonus om daar boodschappen te doen. Ik denk - na de beide websites van Bonus en Hagkaup te hebben gezien - dat we niet zo heel veel vanuit NL hoeven mee te brengen. Komt goed uit :).
Alleen verse vis en vlees is lastiger omdat jullie elke dag rijden maar misschien niet elke dag langs een supermarkt komen (zoveel heb ik er niet gezien). Maar met groenten kun je ook veel!
Ik heb gezien dat we op best veel plekken boodschappen kunnen doen. In ieder geval rond Reykjavik/Selfoss, dan bij Egilsstadir, en ook bij Akureyri…we hoeven niet elke dag vlees of vis :).
Ik las dat er verhoogde activiteit bij Hekla is waargenomen. Ben benieuwd
Klopt, was een dag voordat ik wegging in het nieuws… Ik zou er niet zoveel aandacht aan geven… De IJslanders zelf zijn er vrij nuchter onder… Hij is nu zo’n drie jaar ‘over tijd’. Maar dat zegt nog helemaal niets. Er zijn de laatste tijd wat extra aardbevingen in de vulkaan wat erop zou kunnen duiden dat hij gaat uitparsten. Echter is dit in 2010 ook het geval geweest en nu drie jaar later is er nog steeds niets gebeurd
Ik ken het idd van Indonesie :). Zelfs als er honderden meters hoog zwarte as uit spuit gaat het leven door alsof er niks loos is. Bij een uitbarsting gaan ze eerst bellen waar het naartoe vliegt :)…
Beste Ilya,
leuk om te lezen dat jij ook naar IJsland gaat, wanneer gaan jullie? Ik ga pas 27-06 voor 15 dagen, en ik zag jouw plaatsen staan die jij aandoet, ziet er goed uit. Mijn rondje is:
2 overnachtingen Laugarvatn, daar eindig jij
2 overnachtingen camping Thakhil bij Vik
2 overnachtingen Vatnajokull Camping Lamphus
3 overnachtingen Ytra Lon hostel bij Saudanes
2 nachten Myvatn Berg Hostel
2 nachten Hostel Brodanes
2 nachten Grundarfjordir
Ook een leuk rondje dacht ik zo. Wil jij laten weten hoe het was, want misschien heb je nog goede tips en trics voor mij, voordat ik weg ga.
Ik heb er super veel zin, en las van die supermarkten in IJsland waarvan ik nogniet wist. Altijd handig om zo af en toe die Ijsland site hier in de gaten houden.
Ook een leuke reis, met net wat meer dagen. En toch goedkoper wrs omdat je op campings terecht kunt. Ik ga zeker nog wel even een update plaatsen. Ik ben nu ongeveer wel klaar met het uitzoeken van dingen. We hebben veel zin in de reis!!