Hoi,
Ik ben er in april 2007 geweest en heb in 12 dagen het hele rondje gereden en had daarnaast ook nog wat dagen in Reykjavik. Je kunt mijn route zien op mijn website (via handtekening onderaan), klik dan op Travel > Iceland 2007. Op het kaartje zie je de route, en in woorden heb ik geschreven waar ik ben geweest. De plaatsnamen in vet lettertype zijn plaatsen waar ik heb overnacht, er staat dan ook bij welke accommodatie (vaak het hostel, dat is dan gewoon die van http://www.hostel.is/displayer.asp?cat_id=13.
Ik heb er ook telkens kort bij geschreven hoe die accommodatie is bevallen. Je kunt ook foto’s bekijken om een indruk te krijgen van of je ook naar die plekken wilt. Ik vond Myvatn inderdaad geweldig, vooral de diverse wandelingen die je in de omgeving kunt maken. O.a. bij Elda guesthouse in Reykjalid hebben ze daar een foldertje voor. Hverir is een mooi gebied met allerlei borrelende moddergeisers en stomende dingen.
Je kunt ook over halve kraters wandelen en door bizarre lavavelden enzo (bij Reykjalid en om Myvatn meer heen).
Niet ver van Reykjalid is ook een soort ‘mini Blue Lagoon van het noorden’, (Nature Baths) die is echt super. Veel goedkoper, maar wel lekker heet helblauw water onder de open hemel met uitzicht over het meer en de heuvels. In Lonely Planet vind je de info hoe je daar komt.
Ik raad je wel aan een auto te huren anders is het veel moeilijker om op dat soort plekken te komen. Ik heb gelezen dat bussen vaak maar 1x per dag gaan. En om dan bv. vanuit dat guesthouse aan het Myvatn meer dingen te bezoeken, ben je dan zonder auto afhankelijk van lifts van anderen ofzo (of toch daar een tour). Voor mijn route (voornamelijk Ring Road #1) was een gewone auto genoeg, geen 4WD nodig. (Sowieso moet je ervaring hebben met 4WD als je op ruig terrein gaat rijden, anders heb je er nog niks aan.)
Wat ik ook superleuk vond was Osar en de zeehonden daar voor de kust, mooi hostel ook. En ik vond ook Fljotsdalur heel erg mooi (leuk charmant hostel) maar dat is vrij dicht bij die actieve vulkaan dus ik weet niet of je daar nog gewoon heen kunt.
Ik denk dat je in augustus wel alles vooruit moet boeken vanwege hoogseizoen. Ik hoorde van iemand dat ze dan ook schoolcampussen open gooien voor toeristen, dus ook daar kun je bedden huren in gedeelde kamers. Zie reisgidsen zoals Lonely Planet.
Of je kunt gaan kamperen.
Op mijn website vind je ook tips over IJsland: hoe hou je het betaalbaar enzo. En ook tips over het rijden daar, wat diverse borden betekenen.
Neem zelf een slaapzak mee, dan is een hostelbed goedkoper. Reken op het delen van kamers, anders wordt het wel heel erg duur.
Uit eten gaan is superduur, dus kook zelf in je hostel. Bovendien zijn op veel plekken helemaal geen cafe’s of restaurants, IJsland heeft maar 400.000 inwoners dus wat op de kaart dorpjes lijken, zijn vaak slechts boerderijen, natuurlijk zonder cafe erbij. Dus heb in de auto ook voldoende lunch en drinken bij je, want ‘even ergens onderweg stoppen voor wat drinken en eten’ is lastig… kan eigenlijk alleen bij tankstations.
Benzine is ongeveer zo duur als in Nederland. Een auto huren ook. Ik had een goeie deal via Sixt, met goeie service. Ze brengen de auto waar je wilt in Reykjavik of je kan hem ophalen op het vliegveld. Dat geldt bij terugbrengen ook, en dat hoeft niet dezelfde plek te zijn als in het begin (dus bv. je kan het zo regelen dat zij hem brengen in Reykjavik, en jij terugbrengt bij het vliegveld).
Ja het is qua geld allemaal even puzzelen en dus niet een luxe eigen kamer, maar de mensen die door IJsland reizen zijn wel bepaalde types met wie ik het heel goed kon vinden, 't zijn natuurlijk geen Lloret-de-Mar-gangers, dus helemaal niet erg om een kamer mee te delen (al had ik in april het geluk dat ik vaak de enige was in een kamer of zelfs in een heel guesthouse / hostel).
Veel succes en als je nog vragen hebt, laat maar weten,
Cécile