Wij gaan van 1 t/m 8 oktober naar Ijsland.
We hebben een aanbieding geboekt waarbij we alle nachten in Reykjavik doorbrengen.
ik vroeg me af hoe we het beste de bezienswaardigheden in de buurt van Reykjavik kunnen bezichtigen. Is het beter om bij touroperators excursies te boeken of is er ook een goed busnet waarmee we zelf deze dingen kunnen bezoeken?
Reykjavik Excursions biedt wel buspassen aan, maar een buspas voor 5 dagen kost al 175 euro en dat lijkt me een beetje veel.
Als je geen auto wilt huren dan wordt 't dagtrips met bus. Er zijn twee grote bedrijven, RE is er een van. De normale bussen rijden vaak maar 2-3 x per dag en tussen de steden, niet naar must-sees zoals de Geysir en de Gulfoss waterval…
In aanvulling op autohuur: lees dan ook eens mijn IJsland-tips op mijn website > Travel > Iceland. Ook over autorijden daar, en hoe je het betaalbaar houdt.
ik ben altijd een beetje bang dat autohuur uiteindelijk duurder uitvalt met verzekeringen en benzinekosten etc.
Ik heb nog niet echt een route opgesteld, maar ik neem aan dat als we niet al te ver het binnenland ingaan dat een ’ normale’ auto voldoet en een 4WD niet nodig is?
Ik wilde met reykjavik excursions de south shore adventure doen (seljalandsfoss/skogafoss) en de golden circle tour (gullfos, geysir en thingvellir np), de northern lights tour, en de blue lagoon.
ik kom met al die excursies al op 400 euro voor twee personen, dus ik denk dat een auto toch een goedkopere optie is…
In oktober kun je waarschijnlijk toch al niet meer het binnenland in.
Met een auto ben je veel flexibeler en kun je bijvoorbeeld langer blijven bij Geysir als je dat leuk vindt.
Ik had gehuurd via Sixt en vond dat die prima service boden. Je kan hem bijvoorbeeld huren vanaf het vliegveld of laten brengen naar een plek in Reykjavik. Het terugbrengen hoeft niet op dezelfde plek als waar je hem ontvangen hebt, dus kan ook bij vliegveld of in Reykjavik.
Als je enkel de ringweg en de meest toeristische plekjes wil bezoeken, heb je geen 4WD nodig.
Wij boeken altijd op voorhand een auto met “all in verzekering”. Dit om inderdaad extra kosten te vermijden, dan weet je op voorhand perfect hoeveel het kost. En benzineprijzen kan je opzoeken en ongeveer uitrekenen.
Oh ja dat vergat ik te zeggen: inderdaad geen 4wd nodig, in die periode kun je waarschijnlijk toch het binnenland niet meer in vanwege sneeuw / ijs. En er is meer dan genoeg te zien langs de #1 ring road, dat haal je al niet eens in 8 dagen. Op die weg kun je met een normale auto rijden en ook naar Gulfoss en Geysir (maar check het weer en de weg-omstandigheden).
En nogmaals: lees eens de tips voor het rijden in IJsland op mijn website.
Zelf net terug van ijsland en wij huurden een 4*4 bij cheapjeep.
Lijkt me de ideale oplossing om voor enkele dagen een wagen te huren. De auto’s hebben soms een klein probleempje, maar de prijs is er dan ook naar.
Vanuit Reykjavik kan je best veel zien buiten de traditionele attracties. Je kan bijvoorbeeld aan de start van de kjolur-route een zijwegje nemen en dan kan je zo tot aan de voet van 1 van de gletsjers rijden.
Ik ben nu onze ijsland reisgids aan het afwerken om hem online te plaatsen op dailybits.be over enkele dagen.
Ik heb de link naar je reisverhaal gecopieerd naar “Reisverhalen/reisverslagen Ijsland”. Hier zullen meer reizigers het terugvinden. Als je niet akkoord bent, geef dan maar een seintje, dan verwijder ik het berichtje.