Rondreis IJsland: met gewone auto of 4x4

Bedankt voor de reactie.
Mijn overweging is:

• of een gewone auto huren om over de ringweg te rijden en ‘binnenlandse’ gebieden als Landmannalaugar bezoeken met de bus
  • of met een betaalbare jeep alles zelf rijden.

Ik bezoek alleen de bekende parken/bezienswaardigheden in Zuid- en Noordoost-IJsland, waarbij je f-wegen tegen komt.
Ik heb alleen geen idee hoe ‘avontuurlijk’ die f-wegen zijn. Helemaal dwars door IJsland zal ik niet rijden.

Op zich stelt 4x4 rijden echt niet zo veel voor. Je zal verbaast zijn hoe ver je komt met 2x4, zolang de auto maar genoeg bodemclearance heeft. Een maat van me was afgelopen zomer in ijsland en ook in het binnenland, de rivieren die hij moest oversteken waren max 40cm diep en hadden altijd een gravel ondergrond. Dat kan iedereen, ook zonder ooit in een 4x4 te hebben gereden.

De f-wegen zijn wel degelijk serieus af te raden met een gewone auto (en op sommige plaatsen volgens mij simpelweg onmogelijk). Wij hebben 1 stukje weg gedaan dat nog net niet aangeduid was als f en ik was toch meteen blij dat we geen echte f-wegen moesten doen. Het zijn zand- of kiezelwegen met soms behoorlijk diepe kuilen (al dan niet gevuld met water), of in het binnenland soms zelfs een landschap met lavarotsen waar gewoon hier en daar paaltjes langs staan om aan te duiden waar de ‘weg’ loopt. Verder moet je ook regelmatig door een rivier. Als je daar met een gewone auto in zou rijden, zou het water wel eens te hoog kunnen komen (zoals ook gezegd in de post hierboven). Bovendien staat ook bij elke verhuurmaatschappij expliciet in het contract dat je onder geen beding op de f-wegen mag rijden.
Wij hadden een gewone auto gehuurd en hebben een dagexcursie naar Askja gedaan met een bus vanuit Myvatn en zijn ook met de bus naar Landmannalaugar gereden vanuit Reykjavik en van Thorsmörk naar Reykjavik. Zo’n dagexcursie met de bus is natuurlijk niet helemaal ideaal, maar persoonlijk vind ik dat je beter een gewone auto huurt en dan voor het binnenland met een bus meerijdt. Tenzij je toch echt het volledige binnenland zou willen doorkruisen.
Overigens kan je ook een gewone auto huren met AWD (all wheel drive), wat soms nuttig kan zijn op de slechtere kiezelweg bij regenweer…

Alvast een goede reis!

Dank je voor het antwoord.
Inmiddels heb ik een gewone auto gehuurd. Landmannalaugar en andere gebieden landinwaarts ga ik met de bus doen.
Ik heb gezien dat veel van de plaatsen die ik wil bezoeken langs goed berijdbare wegen (volgens de kaart dan) liggen.
Dus ik heb jouw advies al opgevolgd.:smile: