We willen met 3 man een auto huren en heel ijsland rond rijden. Is het een must om voor een 4x4 te gaan? Wat moet ik ongeveer per dag rekenen voor de huur daarvan en welke stukken ijsland mag ik zeker niet missen?
Ligt eraan wanneer en waar je heen wilt. Er zijn wegen die je prima met normale auto kunt doen. Maar als je het binnenland in wilt en rivieren gaat oversteken dan heb je een 4wd nodig.
Ik heb een keer in april (= nog winter daar) 2 weken de hele ring road en wat zijstappen gereden met een normale 2wd (Citroën C4). Tips via mijn website. Iceland
In juli zijn heel andere wegen begaanbaar dan in april.
Verder: lees een reisgids, daar staan al veel antwoorden op je vragen in en meestal ook routesuggesties langs de highlights.
Via Wereldwijzer app
Op IJsland heb je niet per sé een 4x4 aangedreven auto nodig. Is een wijdverbreide misvatting.
Een ‘gewone’ auto biedt voor een eerste kennismaking meer dan voldoende mogelijkheden. Voor het volgen van de ringweg en wat zijstappen trek je overigens best 3 weken uit. Wil je het binnenland in (rit over de hoogvlakten) of in putje winter IJsland verkennen, dan heb je wel een verhoogde 4x4 nodig.
Nuttige tips over autorijden in IJsland vind je o.m. hier.
Hier ook voorbeeldroutes:
Via Wereldwijzer app
Zoals gezegd hangt er veel vanaf wanneer je gaat. Wij gingen net als Cecilia in april (2013 weliswaar) en de ringweg was heel goed te doen met een gewone wagen.
Als side-trips reden we o.a. een stuk het binnenland in door Kaldidalur en tot aan Latrabjarg en Dynjandi. Wij hadden zonnig en droog weer maar zelfs dan had dit met een gewone auto heel moeilijk geweest.
3 weken lijkt mij ruim voldoende. Zeker Sneafellsness en Westfjorden meepakken. Mij leek het uiterste noorden ook wel wat, route 85 boven Husavik (Asbyrgi Canyon e.a.). Voor ons was dit echter onmogelijk, alles dicht van de sneeuw. We zijn wel net tot aan Dettifoss geraakt langs de zuidelijke route van weg 864.
Ja en op al die wegen die dicht zijn in de winter, kun je ook niet met een 4x4 rijden hoor. 3 meter sneeuw doemde er op een gegeven moment voor mij op, midden op de weg, dat was gewoon een kwestie van omkeren en zelfde weg weer terug. Dan had ik ook niks gehad aan een 4x4.