'Relatie met een Egyptenaar' centrale topic

Volgesn een Egyptische vriend schijnt hij beter te zijn, maar nog niet de optimaalste keuze als het erop zou aankomen.
Als je het mij vraagt kan je een land dat van kop tot teen corrupt is niet zomaar incorrupt laten worden door de vervanging van een president. Dat duurt toch jaren?

natuurlijk duurt dat jaren. Kijk eens hoe lang het in Europa geduurd heeft eer wij een echte democratie hadden?
maar het zou wel zo handig zijn als er iemand zit die dat ook daadwerkelijk als doel heeft ipv dictatortje te spelen :S

heey meiden,
wat een gedoe zeg, t nieuws zit er vol van! wel echt heel raar, ik vraag me af of de mensen in hurghada en sharm er ook last van hebben, want je hoort alleen alex, cairo en suezz. volgensmij hagt er overa in egypte een beetje een gespannen sfeer!!
Ik vind het wel goed dat ze voor zichzelf opkomen, maarja hopen dat t ook goed gaat aflopen.
op cnn laten ze niet echt uit dat ze mubarak of die ander steunen. er word alleen gezegd dat die Mohamed el Baradei mee gaat doen met protesten morgen en dat de meeste demonstranten hem graag zien als ‘leider’’ ipv mubarak.

dames met een egyptische man, wat vinden jullie vriendjes hiervan? zijn ze het eens of oneens of gewoonweg niet geinterreseerd?
ben heel benieuwd, vooral doordat t tot nu toe nog niets heeft gedaan in de toeristensteden

Hallo Suus,

In Hurghada is alles rustig.
Ik heb vanmiddag mijn lief via skype gesproken. Hij kwam net terug van 14 dagen duiksafari (vanuit Marsa Alam) en is van de buitenwereld afgesloten geweest.Wist nog van niets…

Tijdens het skypen stond de t.v. op Al Jezeera en hij keek vol ongeloof naar de beelden.

Groetjes
Pit:dag:

Hoi Pit,
waar is je vriend geweest? Mijn vriend is duikinstructeur in Marsa Alam :slight_smile: Zijn onwijs mooie duikstekken daar in de buurt.

Heb mn schatje nog niet gesproken over alles wat gaande, ik ben erg benieuwd hoeveel hij er van meekrijgt…
Naja ik wacht wel af wanneer ik wat van hem hoor… grumbl… sufferd snapt blijkbaar niet dat ie mij even gerust moet stellen :smiley:

Ben benieuwd welke positie China gaat innemen.
Op de site van Mondiaal nieuws staat een artikel over chinese investeringen in Egypte. Een kleine greep:

19 januari 2010
*Bijna duizend Chinese bedrijven vestigden zich de voorbije tien jaar aan de oevers van de Nijl. In tijden van wereldwijde economische crisis schakelt China nog een versnelling hoger om definitief voet aan de grond te krijgen in de Egyptische economie. *

Volgens het weekblad Jeune Afrique zijn er momenteel 953 Chinese bedrijven in Port-Saïd, Egypte’s belangrijkste haven aan het Suezkanaal. Een akkoord tussen China en Egypte, dat eind november werd gesloten tijdens het China-Africa Forum in Sharm-el-Sheikh, moet dat aantal de volgende jaren nog doen stijgen. China investeerde al meer dan 335 miljoen euro in Egypte.
Verwacht wordt dat China weldra Egypte’s belangrijkste handelspartner wordt en de VS daarmee van hun leiderspositie op het continent berooft.

De 953 Chinese bedrijven bevinden zich in een speciale economische zone, waar bedrijven geen heffingen betalen om producten uit te voeren of grondstoffen te importeren.
Tijdens het China-Afrika Forum raakten China en Egypte het eens over de bouw van een tweede speciale economische zone. Die zou tegen 2018 worden gebouwd in Ayn Sukhna, in de Golf van Suez.
*In de nieuwe handelszone moet plaats zijn voor 130 Chinese bedrijven, die meer dan 40.000 arbeiders te werk zouden stellen. *

Ook de loonkosten maken Egypte bijzonder aantrekkelijk. Egyptische arbeiders zijn immers een stuk goedkoper dan werknemers in China. Het gemiddelde salaris van een arbeider in China bedraagt ongeveer 153 euro per maand. Een Egyptische arbeider verricht hetzelfde werk voor nog geen 100 euro per maand

*Maar ook voor Egypte is bilaterale samenwerking een must. China steunt Egypte in het ontwikkelen van nucleaire energie. Een onderwerp dat -nu studies uitwijzen dat Egypte’s voorraad grondstoffen nog maar vijftien tot *dertig jaar zal meegaan- steeds hoger op de agenda staat.

Wat gebeurt er toch veel en wat weten we weinig…

Groetjes

Bedankt voor je stukje Pit, héél interessant! wist ik ook niks van eerlijk gezegd!
Jaja de chinezen en de russen, van dat volkje heb ik pas schrik!! haha

Bedankt voor je berichtje,
Maar we gaan niet naar Hurghada, iedereen kent ons daar en zijn vrouw woont daar, dus niet slim :wink:
We zouden naar Cairo gaan maar zo te zien gaat het niet door… Of we gaan naar Aswan, alleen heb ik daar niet zo’n zin in. Ik verheugde me zo op Cairo :frowning:

Je moet de website van die tarek heggy maar eens lezen…

Julie, de russen hoor je tenminste aankomen, de chinezen zijn er gewoon…haha

‘De president president Hu Jintao is door het Amerikaanse zakenblad Forbes uitgeroepen tot meest machtige man op aarde. China werd afgelopen jaar de grootste handelspartner van Afrika. Niet belemmerd door enige burden zet China zijn eigen producten af en haalt het grondstoffen weg. China betaalt graag met (door Chinezen aangelegde) bruggen en wegen. De Chinese aanwezigheid in Afrika is dan ook zichtbaar; de Chinezen zitten overal. NRC nov 2010’

In de eerste aflevering van ‘De weg naar het avondland’ afgelopen zondagavond konden we hiervan een voorbeeld zien: chinezen die in Soedan wegen en bruggen aan het aanleggen zijn.
En zagen we hoe soedanese studenten de chinese taal aan het leren zijn…

Eén van de redenen dat machthebbers in Afrika de chinezen graag zien komen is dat ze zich niet bemoeien met politiek…

Groetjes,

thx ga er me er eens in verdiepen weet alleen niet wanneer want ben nu druk aan het studeren voor mijn opleiding van jetair, hopelijk kom ik er dit weekend toe!

:ninja::wink:

hahaha das een goeie :smiley:

juuuiiisssssttt!!! kijk ook naar de weg naar! dat kwam er idd in voor!

ben al benieuwd naar mijn 1e bestemming! straks zit ik in tunesie of egypte of zo :ninja: :wink:

Ter info:

Smsjes komen niet meer aan
Vanmiddag al niet meer
Bellen kan (nu) nog wel maar ik zie soms mijn verbindingen wegvallen
Water en Electriciteit afgesloten misschien later ook, zegt men, maar zo erg toch niet zeker?
Ik heb gelukkig volop water in huis.
Ik ben best bang. Mijn zoon wil/moet morgen gewoon trainen voor zwemmen, maar is gelukkig voor einde gebed weer terug.
Ben bang voor deze lieve mensen.
Ik hoop zo dat het beter worden van hun land niet te veel kost.

Ze zijn wakker geworden door t succes van Tunesie, maar zijn ze er wel klaar voor, wat krijgen ze terug?
Als die pres. Van Tunesie niet met al t goud was gevlucht, waren de buurlanden dan nu ook zo “enthousiast”?
Nou ja het is nu zo…
Ik verlang naar zaterdag
Dan is de vrijdag gelukkig voorbij …

Tunesie kan men natuurlijk niet volledig vergelijken met egypte, ik denk als egypte in échte opstand gaat komen het mss wel meer ballen aan het rollen kan krijgen dan tunesie… :s

we denken allen aan jullie ginds!!
veel moed voor morgen! dat alles veilig mag verlopen!!
:kus:

Julie, heb je je favoriete bestemming dan mogen opgeven bij Jetair? En houden ze daar dan effectief rekening mee?

1e keer mag je je bestemming niet kiezen, dus verwacht me aan niets al te denderends, denk zo het hoopje dat overschiet gaat naar de groentjes, dat wat niemand wil he haha :wink:
vanaf 2e keer moet je top 3 doorgeven en doen ze hun best je daar te plaatsen, heb ik van hen zelf en van (ex)medewerkers gehoord… 95% kans dat je dan in je top 3 zit, dus suggesties zijn welkom!!
dacht al aan marrakech en agadir, al 2 bestemmingen in marokko, maar weet nog niet welke 3e bestemming…

OFF-TOPIC sorry :smile:

Fun fun!
Wel stom dat je niet vanaf de eerste keer mag kiezen!
Wat ga je met je kindjes doen? Want je gaat toch minstens een half jaar op bestemming werken niet?

Ja klopt, smsjes komen niet aan. Hij belde me waarom ik niet terug smste…

Vind het erg voor jullie, sterkte!!!