hallo dames…lang geleden, maar lees sinds kort weer even mee en reageer nu even op dat orfi-gebeuren
sprak laatst een marokkaan en die zei dat het in Marokko verboden is (niet zonder reden), dus of het goed is wil ik zo niet zeggen…het is in het leven geroepen in bepaalde landen zodat er sex voor het officiéle huwelijk kan zijn, dus ja…maakt het ook makkelijker om met de toeristen het bed in te duiken en ze zien ons toch als makkelijk daarin, want moslima’s mogen echt geen sex hebben voor ze officieel zijn getrouwd! maar ja… heb zelf ook zo’n ding getekend dus ja…zeg er verder ook maar niets over (maar dacht toch ff reageren). succes met al jullie liefdes(perikelen)!!!
Ik vraag mij eigenlijk af of die regels ivm huwelijk enz… verschillen van land tot land in de Arabische wereld of gewoon geheel overeenkomen.
Is het fundament van deze wetten ook niet een deel gebaseerd op de Islam?
Misschien vandaar dat het zo verschilt van bij ons…
komen behoorlijk overeen hoor, maar het ene land accepteert het orfi meer dan het andere. wordt bij veel toch nog als een schande gezien om op die manier samen te kunnen zijn. ik ben christelijk opgevoed (en van de oude stempel; oude ouders) en het was ook een schande toen mijn broer ging samenwonen voor dat hij ging trouwen toen hij ging studeren in een andere stad…was not done, maar mijn ouders waren voortvarend en lieten die dingen die gezegd werden langs zich heenglijden…ja wereld veranderd en je kan je blijven verzetten of meegaan en ja vandaar ook dat de een wel iemand kan laten overnachten bij zijn ouders (doel op Egypte) en een ander de schande van zijn dorp zou zijn; niet meer geaccepteerd etc. Dus iemand uit de stad is altijd wat ‘moderner’ dan diegene van de kleindere dorpjes, maar verschil is onder de jongens in Egypte al enorm dus ja. Zelf moet je uiteindelijk beslissen wat je doet en daar vrede mee hebben, dus vantevoren over nadenken en niet achteraf shit had ik het maar niet gedaan. Ik heb nergens spijt van wat dat betreft en hou wel van een beetje spanning en avontuur
Er zijn vergelijkbare zaken zoals een orfi die gebruikt worden in de prostitutie. Aan de andere kant schijnen er legio studenten te zijn die zonder medeweten van de ouders een orfi hebben om samen te zijn met hun vriend(in). Ik hoorde van meisjes van 16 die op een internationale school zitten, met een tijdelijke orfi voor tijdens de vakantie. Tja, er waren geschokte ouders…
Ik vind dat je als Nederlandse de Egyptische opvatting over een orfi wel in je achterhoofd moet houden, maar het is nog altijd de zaak van twéé personen. Als die orfi dan als zo slecht en zondig wordt gezien, dan is het nog altijd de medeverantwoording van de man in kwestie. Je zou toch mogen stellen dat iemand met goede intenties zijn vriendin beschermt tegen kwade zaken waar zij geen weet van heeft. Dan kun je 2 kanten op:
Het interesseert hem niet en maakt gewoon gebruik van zo’n vrouw
Hij heeft een andere opvatting en neemt zijn verantwoording als dat nodig mocht zijn
En dat kun je vantevoren toch niet vasstellen…
dat klopt…dat je zaken van tevoren niet kunt vaststellen. vandaar dat ik ook schreef dat je zelf achter je keuze moet staan om het wel of niet te doen…achteraf kom je er toch wel achter of het een goede of niet zo goede beslissing was
Pff Suusieme ongelofelijk! Zo een pech en toch zo een geluk. Mooi dat je beschermengel met je mee naar egypte is gegaan en niet daar op het strand is blijven liggen
Ik weet trouwens niet of een taxi daar zo veel veiliger is… sommige van die taxichauffeurs zou ik nog niet bij achterin willen zitten al kreeg ik ervoor betaald!
Veel beterschap meid, hopelijk verpest dit niet het rijden voor je.
hey meiden, bedankt voor jullie reacties.
ik heb nu alleen nog veel last van mijn nek, voor de rest is het oke met me. vandaag even in de taxi gezeten naar abu ashra, en ja was toch wel erg gespannen en wilde niet door de voorruit kijken.
Vannacht niet lekker gedroomd, maar dat was n gewone nachtmerrie, niet over het ongeluk zelf. maarja ik wil gewoon even rustig aan doen, ik weet nog niet zeker of ik morgen alweer aan t werk zal gaan. Verder verwent mn mannetje me onwijs, gister kwam hij thuis met een rode roos hihi!
verder bevaltme het leventje hier in Egypte goed hoor, ja alleen tot nu toe erg druk met van alles en nogwat. dus van mijn vrije dagen die ik tot nu toe heb gehad neit veel gebruik kunnen maken. de ene keer mn visum regelen de andere keer een sollicitatie, nouja nu alleen maar wezen rusten vanwege t ongeluk. maarja zodra allees eenmaal goed loopt, kan iker wel van genieten. dat ik bij t duikcentrum werkte ben ik n dagje mee geweest op de boot en weze duiken. dus er is wel tijd om te genieten. en het allerbeste van lles is natuurlijk dat ik bij mijn mannetje ben. lekker samen uit eten, stappen of lekker op de stoelen tv kijken en samen koken. dus t bevalt me hier goed, ben hier meer op mijn gemak en mezelf dan dat ik in Nederland ben zonder hem!
maud ik moet me hierbij aansluiten(voor zover ik weet) is Egypte het enige moslim
land dat bekend staat met Orfi, wie of welke wet dat uitvind GOD mag het weten, want het is HARAM, mijn marokkaanse collega had er trouwes nog nooit over gehoord, ze zei ,wat is dat voor iets orfi- ik weet niet of het in andre landen bestaat,maar in egypte is het (zo normaal? voor hun), en zijn wij daarin inderdaad te makklijk(want het is niet verplicht), n,egyptisch vriendinnetje vn mij haar vriend drong er ook op aan ,en ze zei ht is zo HARAM als moslim, tsja inderdaad perikelen zijn het wel…- maar inderdaad niks weet je op voorhand.
oohh joh suusiemie nou jij heb echt een engeltje op je schouder.
Me mannetje is dinsdag naar egypte gegaan voor 2 weken ik mis hem echt enorm maar ben wel heel erg blij voor hem dat hij weer iedereen kan zien. Wel heel lief dat ze me allemaal missen dus volgende keer ga ik weer mee dan plakken we een aantal dagen strand erbij.
Eerst maar de jackpot winnen.
volgens mij kan je ook nog in India of zo een orfi sluiten heb dat destijds ooit gegoogled…net weer geprobeerd te vinden, maar zit op het werk en heb niet erg veel tijd. wel een opsomming gevonden waarom je het niet zou moeten doen:
**
** HET ORFI-HUWELIJKSCONTRACT IN EGYPTE
** De redenen waarom een Beznesser een Orfi-huwelijkscontract **
** afsluit zijn:
**
** * Omdat hij al gehuwd is.
* Om op een legale manier het bed met een vrouw(en) te delen. **
** Omdat het volgens de Egyptische wet en de regels van de Islam
**
** verboden is om met een vrouw te slapen voor het huwelijk.
**
** Zo ontlopen zij dit verbod!
**
** * Voor de man is het Orfi-huwelijkscontract makkelijk te ontbinden:**
** Namelijk door het contract te verscheuren.
**
** De vrouw heeft dit recht niet.**
** Mocht zij ooit nog naar Egypte willen reizen kan dit contract
**
** misbruikt worden.
**
** * Het geldbedrag in dit contract vermeld kan door de man worden
**
** teruggevorderd in geval van scheiding.
**
** * Het contract wordt vaak vervalst…met alle consequenties van **
** dien.**
** * Deze contracten worden zelden geregistreerd.**
** SLUIT GEEN ORFI-HUWELIJKSCONTRACT AF!**
** Een Orfi-contract heeft niets met “liefde” te maken.**
** Een Beznesser sluit een Orfi-contract af…
**
** Dus wees gewaarschuwd!**
** Volgens de cultuur en religie in Egypte:
**
** Is een vrouw die Orfi getrouwd is “een goedkope vrouw”.
**
** Een westerse niet-Moslim vrouw is in de ogen van een Beznesser **
** een “zondaar”.
**
** Ook al zegt hij dat hij van je houd…een oprechte Egyptenaar sluit**
** geen Orfi-contract af maar trouwt officieel.
**
** Een officieel huwelijk met een Beznesser kan ook gevaarlijk zijn, **
** want het is een manier om aan een Europees paspoort en financieel **
** gewin te geraken.**
**
Het probleem waar de mannen bij ons mee te maken krijgen is dat wij vrijgevochten westerse vrouwen juist weer niet zomaar officieel willen trouwen, zonder elkaar eerst beter te kennen. Zij willen er dan blijkbaar wel eens vanuit gaan dat je dan wel sex wilt, maar verder niets. Snappen niet dat je dat niet gaat trouwen en voelen zich in hun eer aangetast? Oh ze wil me wel beter leren kennen, sex met me hebben (als dat aan de orde komt/is), maar ik ben geen huwelijksmateriaal. Ze hebben daar erg veel moeite mee (merendeel). Dus ja wat moet je dan als hij officieel moet trouwen, maar jij (nog) niet officieel wilt trouwen?
‘Mijn Ahmed’ stond erop toch te trouwen in Cairo en ik stond er op nog niet te willen trouwen, maar hem eerst weer te ontmoeten etc. Hij zei dat als ik hem beter wilde leren kennen toch dan dat orfi moest tekenen als voorloper op het officiële huwelijk anders kon ik niet met hem gezien worden. Was voor hem not done zomaar met iemand over straat te lopen. Dus wat doe je dan? Je komt elkaar tegemoet door het orfi te tekenen, iets wat hij eigenlijk niet wil en ik ook niet, maar je kan gezien worden samen. Hij verkondigde dan ook dat ik zijn verloofde was (zo stelde hij me voor). Om die reden ben ik er in ieder geval in meegegaan.
De voorlichting/waarschuwing die wij krijgen om niet in zee te gaan met dat orfi-huwelijk zouden nu de egyptische mannen over ons moeten krijgen?! Dat wij niet zomaar officieel trouwen, maar dat dat niet wil zeggen dat wij hen uit willen proberen voor de sex en zomaar met mannen naar bed gaan. Dat wij deze keuze nu eenmaal hebben en daarin vrij zijn om iemand beter te leren kennen (of je dat ook gelijk tussen de lakens wilt uitproberen is ook een vrije keus, maar niet bepaald aan te raden vanwege dus het beeld dat je dan van jezelf en alle westerse vrouwen schept daar). Waarom niet gelijk officieel trouwen, maar wel elkaar beter leren kennen? Om te voorkomen dat je aan allerlei scheidingsproblematiek vast zit als je eenmaal getrouwd bent en blijkt dat je eigenlijk helemaal niet blij bent met die persoon. Dat mensen hier ook jaren ongetrouwd samenwonen, kinderen krijgen en bij elkaar blijven. Dat is daar gewoon een onbekend fenomeen en snappen ze volgens mij niet.
conclusie is gewoon: weeg voor jezelf goed af of je dat orfi wel of niet wilt (tekenen). vraag goed na bij die ander waarom hij dat wil of nodig acht, maar laat je niet met een vaag verhaal bedonderen of met een kluitje het riet insturen. als hij niet duidelijk kan zijn in het hoe of waarom dan gewoon niet toch?!
Ten eerste… even van mij persoonlijk uit… mijn vriend is geen beznesser! En ik denk dat meerdere meiden op dit forum dat zullen denken… Aangezien hierboven bezness en orfi even goed wordt samen gevoegd.
Sorry hoor, maar dit weet ik…
Verder is het voor ons de enige manier om 2 weken samen vakantie te vieren… SAMEN…
Hij wil liever ook helemaal niet zo’n papier met mij, omdat hij mij idd zelf heeft uitgelegd dat het niet ok is. Dat het slecht is… Maar ja, ik heb ook geen zin om in een aftanse afwerkplek te zitten waar jan en alleman makkelijk aan zn trekken kan komen… Aangezien je alleen met orfi in een heerlijk appartement kan zitten.
Verder zijn Youssif en ik er over eens dat we als vrienden verder willen (proberen in ieder geval) Dus echt trouwen is zeker geen optie… en sowieso niet als je elkaar nog niet zolang kent.
Ik snap zelf ook echt wel dat het niet helemaal ok is… stond er eerst ook helemaal niet achter.
Maar wil een vakantie samen als afsluiter en we willen nog wat gaan rondtrekken, tja hoe kan dat anders… ORFI is dus even een oplossing.
En volgens mij staan hier helemaal geen geldbedragen in, wat na scheiding naar hem zou gaan.
Daarbij komt dat ik hem ook heb verteld dat ik alleen Engels teken en het zelf bij mij houdt. Dus ik heb zelf de controle en als ik wegga kan ik het verscheuren…
Wat een gedoe… stomme ouderwetse gedoe daar… Je kan niet eens normaal met elkaar daten of elkaar beter leren kennen… in principe moet je direct trouwen en kom je er dan achter wat voor vlees je in de kuip hebt… Nou ik dacht het lekker niet…
Dan maar zo, en reken maar dat ik het goed heb uitgezocht nog en er daar ook echt wel goed op zal letten…
Zo… he… ha ha ha…
Toch heb ik zin in mijn vakantie…
Ik weet niet, maar ik heb ook een Orfi cotnract gehad vorodat ik echt met mijn man trouwde. En om mij heen hebben alle vrouwen dat gehad vorodat ze echt gingen trouwen. Ik bedoel de nederlandse vrouwen dan.
Het is de enige mogelijkheid om te kunnen samenwonen in Egypte. Zonder Orfi kan dat ook wel, maar dat is een stuk lastiger vaak. Inons geval konden wij geen betrouwbare huisbazen vinden die er wel mee akkoord gingen om zonder Orfi samen te wonen. Dat waren allemaal een beetje rare mannetjes…
Ik weet niet hoe het met jullie zit, maar ik ben nog steeds een voorstander van eerst je relatie op alle mogelijke manieren testen. Samenwonen vind ik daar een onderdeel van. En als dat betekent dat je dan een Orfi nodig hebt, dan is dat zo. Ik zou nooit in plaats van dat Orfi meteen met hem getrouwd willen zijn! Ik ben echt blij dat wij eerst hebben kunnen samenwonen en op die manier onze relatie onder loep hebben kunnen nemen. Om dan vervolgens te besluiten echt te gaan trouwen.
Het is helemaal niet altijd zo dat alleen maar Bezznezzers een Orfi afsluiten, of dat je als een slechte vrouw wordt gezien als je met een Orfi trouwt. Er is mij meerdere keren gezegd door verschillende vrouwen: Ach meid, ik ben ooit ook met een Orfi begonnen. Dat doen we allemaal.
Het is nogal uit de tijd voor een Nederlandse om van huis uit te gaan trouwen en direct dan samen te gaan wonen en dan te zien waar het schip strandt. Kijk maar om je heen, de meesten gaan eerst samenwonen en dan na een tijd misschien trouwen.
Als een Orfi het samenwoon-gedeelte dan mogelijk maakt en het is zo makkelijk om het te verbreken, waarom dan niet!? Eerlijk toegegeven: ons Orfi was een kopie, met officiele stempels erop, het kostte 10 pond via een vriend van een vriend. We hebben het nooit laten registreren, maar het heeft voor ons zeker wel een aantal deuren geopend die anders gesloten zouden blijven.
We hebben een feest gegeven, wat voor de buitenwereld zoveel betekende als ‘zij zijn echt getrouwd’. Over het Orfi-deel heb ik nooit iemand gehoord. Zelfs zijn ouders niet!
Ons Orfi had ik in mijn bezit, daar was mijn man van op de hoogte en daar heeft ie nooit een probleem mee gehad.
Als we het uit hadden willen maken, dan hadden we dat stuk papier (meer is het niet!) gewoon doormidden gescheurd.
Wat ik hiermee wil zeggen is dat je niet al teveel waarde aan dat Orfi moet hechten. Eerlijk gezegd denk ik dat het zelfs beter is om een illegale kopie te hebben, dan een hele officiële. Van die illegale ben je zo af en daar kunnen geen rechten aan ontleend worden door beide partijen, omdat het nergens staat geregistreerd.
Zorg er alleen wel voor, voor jezelf, dat het Orfi tweetalig is. Dan weet je ook wat er in staat.
Koop volgende week allemaal de Viva ik en me man staan er in onder het rubriek wereldkerels.
Het gaat over onze ontmoeting en de (cultuur) verschillen.
ik vond het citaat ook wel heftig hoor, maar daarom ook mijn mening daarover…ook ik had dus geen moeite met dat orfi, maar toch een handige samenvatting om van daaruit zelf je keuze te maken waarom je het dus wel zou doen. en als voorloper op het officiële huwelijk is het lang zo vreemd niet als dat citaat wil doen geloven…en even voor de duidelijkheid dat citaat komt niet van mij he (Sjess)! Ik ben helemaal voor leven en laten leven en wat een ieder doet met uitspraken van anderen, tips of adviezen is mij om het even. We hebben hier allemaal onze eigen beweegredenen (gehad) om ergens voor te kiezen.
o ja- ik ga ook wel efe om de viva
alhoewel, egyptische meiden weigeren ook vaak hoor (als een jongen hun om orfi vraagt)
verder is ieder vrij in doe en late wat ze willen, maar het hoort niet echt in hun cultuur(dit bedoel ik ermee) .- perikelen zijn het in ieder geval… x