Bukittinggi en omgeving.
Langs de voet van de Merapi.
Net even ten zuiden van Bukittinggi op de weg naar Padang begint aan de linkerkant van een kruispunt een weg die langzamerhand steeds smaller wordt. Aan de rechterkant verheft zich dreigend de nog werkende vulkaan Merapi. Het golvende landschap dat zich ontvouwt aan je ogen is van een schoonheid die je de adem beneemt. Zelden komen hier toeristen. De weg klimt en daalt, sawa en bouwland wisselen elkaar af en soms passeer je een kleine kampung. Kleine kinderen zwaaien en roepen “hello mister”. Steeds hoger gaat de weg en nu zie je akkers die vol staan met prei, witte kool, knoflook, uien, rode en groene pepers. Soms zie je een bamboebos en dan weer een veld vol aardnoten.
Uren heb ik daar rond gereden en het werd al donker toen ik Bukittinggi weer binnen reed. Een goed bestede dag.:zon02:
Hier staan wat foto’s.
Hoe heb je deze reis gedaan, met openbaar vervoer of had je een auto met chauffeur. Als je met auto en chauffeur bent gegaan, wat waren dan ongeveer de kosten per dag.
m.vr.gr Kees
Hallo Sumbar,
Ben net vanavond lid geworden en heb je hele verslag over Sumatra gelezen. Zeer bruikbare informatie en lekkere schrijfstijl. Mooie foto’s. Ik ga met mijn partner in juni voor een maand naar Sumatra. Wij gaan nog iets verder door tot Way Kambas, daarna via Palembang met de boot naar Pulau Bangka. Ik kijk er nu nog meer naar uit. Dank je wel.
Vriendelijke groeten,
Annelies.
Dankjewel voor de complimenten en een fijne reis door het mooie Sumatra toegewenst. :wereld:
Tegenstellingen.
Wanneer ik Sumatra bezoek verblijf ik altijd een paar dagen in Medan, deels om te acclimatiseren en deels om mijn lichaam te wennen aan het eten en het verschil in tijd. Meestal logeer ik in een goed hotel zoals Danau Toba hotel. De prijzen zijn vanaf Rp450.000. Niet ver van dit hotel is de mall Sun Plaza gelegen. Je kijkt hier je ogen uit. Zelfs in ons land heb ik nog nooit zo’n groot winkelcentrum gezien en er zijn er meerdere te vinden. Vooral de supermarket is groots, alles, nou ja, bijna alles is er te vinden.
Na die twee of drie dagen vertrek ik naar andere bestemmingen en dan is het contrast tussen DE STAD en het *platteland *bijna dramatisch te noemen. Hieronder wat foto’s van een mall en een pasar.
Hoi Sumbar,
Heel erg bedankt voor je berichten. Er staat heel veel bruikbare informatie in, en ook heel erg mooi geschreven. Ik wil tijdens mijn wereldreis een paar weken naar Indonesië, maar wist nog niet welk eiland. Door jouw mooie verhalen gaat het waarschijnlijk Sumatra worden.
Ik heb nog een paar vragen.
Wij hebben weinig geld, dus een auto of taxi huren is waarschijnlijk te duur voor ons. Ik zag dat je tot het Toba meer met het openbaar vervoer kunt reizen. Maar hoe kun je daarna goedkoop verder? We zijn met z’n 2en en hebben ongeveer €10 per dag aan vervoer te besteden.
Hoe lang heb je over deze reis gedaan?
Ik probeerde met google maps een beetje te volgen welke route je hebt afgelegd, maar veel plaatsen heten daar anders dan jij ze noemt. Kun je me misschien helpen aan een kaartje met je route?
Groeten,
Bart
Kijk hier voor een kaart van Sumatra. Veel plezier met de voorbereidingen.
:wereld:
Heel erg bedankt voor de reactie en de kaart. Met deze kaart is je route heel goed te volgen ![]()
Ik bedoelde idd €10 per persoon per dag aan vervoer.
Ik heb je berichten nogmaals gelezen, blijft leuk
Jammer dat je foto’s bij de berichten noodgedwongen weggehaald zijn.
De kogel is door de kerk, ik ga volgend jaar naar Sumatra. Voor het eerst (als we de Riau eilanden even buiten beschouwing laten). Ik vlieg naar Bandah Aceh, en wil beginnen met een weekje duiken op Pulau Weh. Wat het daarna wordt weet ik nog niet, wellicht Ketambe, of Bukit Lawang of misschien wel beide.
Danau Toba staat zeker ook op het programma.
Wat daarna komt hangt van de reistijd af, wellicht verlaat ik het eiland vanaf Medan, of reis ik eerst naar Bukittingi. Ik heb zo’n 3 weken de tijd.
Aanvullingen en reisverslagen zijn uiteraard welkom ![]()
Ik zal er bij elk verhaaltje een paar terugzetten. Lijkt mij ook leuker.
Leuk ![]()
Ben je trouwens ook in het westen van Sumatra geweest? (En daarmee bedoel ik niet de provincie W-Sumatra, maar Bandah Aceh en alles ten westen van Medan.)
Sorry voor deze late reactie, kon geen quote of reageer meer doen en nu nog steeds heel moeilijk…:mad:
Nee, ik ben daar nog nooit geweest en heb ook niet het plan daarheen te gaan.
Bandah Aceh ligt in Sumatera Utara, het is maar net hoe de landkaart voor je ligt.
Zeker nu helemaal nooit meer nu ik gelezen heb dat de sharia daar heel strikt gehandhaafd wordt. Het met stokslagen “belonen” van een stel dat een kusje in het openbaar uitwisselde… Ik gruw van dat soort fanatieke moslims.:mad::disgust:
:zon02:
wat foto’s…
De prijzen zijn van 2004, nu zou het Rp30.000 en Rp 250.000 zijn
Mooie foto’s weer! Bukittinggi stijgt steeds verder op m’n lijstje van plekken die ik wil bezoeken. Dankzij jou twijfel ik steeds meer tussen wegvliegen vanuit Medan en dan naar oost Java deze zomer, of door naar Bukittinggi en Padang en door naar Bali.
Raad je aan om per travel van Toba naar Bukittinggi te reizen, of kan ik beter een auto charteren? Is de rit enigszins te doen aan een (heel lang) stuk, of kan ik beter een overnachting inbouwen? Wat zou een richtprijs zijn voor privé vervoer?
Pulau Weh, Ketambe, (misschien Bukit Lawang), Medan en Danau Toba staan sowieso op het programma.
hier wat foto’s…
Hallo Jenny, ik heb nog nooit per travel gereisd omdat ik meestal met z’n tweetjes of viertjes heb gereisd namen we steeds een huurauto met chauffeur. De richtprijs is nu rond de Rp350.000 per dag inclusief brandstof. We gavem per deag aan de chauffeur een tip van Rp50.000. De rit van Toba (Parapat) naar Bukittinggi onderbrak ik in Padang Sidempuan voor 1 overnachting, je bent een hele dag onderweg en er zijn een aantal stops die de moeite waard zijn. Een overweging kan zijn per vliegtuig van Medan naar Padang en dan naar Bukittinggi maar ja dan sla je een heleboel natuur over maar dan ben je i.p.v. 2 dagen een halve dag onderweg voor dezelfde prijs…
West Sumatra met als middelpunt Bukittinggi als uitvalsbasis is goed voor een weekje. Padang zelf vind ik niet zoveel aan, het strand, Bungus Bay, net even voorbij Padang is ook wel een nachtje waard. De foto’s hieronder zijn gemaakt aan Bungus Bay bij Carlos beach.