Graag wil ik jullie mening, ervaring over een reis die ik wil gaan maken van zuid naar noord Vietnam. Tot nu toe heb ik al mijn verre reizen georganiseerd gedaan via Shoestring (groepsreis). Echter wil ik al heel lang een keer backpacken dus vliegtickets geboekt van Amst. naar Ho Chi Minh city en terug van Hanoi naar Amst. Ik ga van 21 april t/m 13 mei. Dit wordt dus de eerste keer dat ik helemaal in mijn uppie ga gewapend met mijn Lonely Planet.
Het volgende reisschema had ik in gedachten:
Dag 1 / 21 april Amsterdam – Ho Chi Minhstad vliegtuig
Dag 2 / 22 april Aankomst Ho Chi Minhstad 06:25 uur
Dag 3 / 23 april Ho Chi Minhstad * Cu Chi tunnels
Dag 4 / 24 april Ho Chi Minhstad * Mekong Delta cruise dag 1
Dag 5 / 25 april Mekong Delta cruise dag 2 Terug in Sagion 17:00 uur nachttrein Nha Trang
Dag 6 / 26 april Aankomst Nha Trang
Dag 7 / 27 april Nha Trang nachttrein Hoi An
Dag 8 / 28 april Aankomst Hoi An
Dag 9 / 29 april Hoi An
Dag 10 / 30 april Hoi An Hue
Dag 11 / 1 mei Hue Dong hoi Son Trach
Dag 12 / 2 mei Son Trach Dong Hoi nachttrein Hanoi
Ik wil naar de Phong Nha grotten, ik weet alleen niet of ik dit in Hue moet regelen of in Dong Hoi? Of moet ik in Son Trach zien te komen en het vanaf daar regelen? Vandaar dat ik hier zoveel plaatsnamen heb staan.
Dag 13 / 3 mei Aankomst Hanoi Lao Cai nachttrein
Dag 14 / 4 mei Aankomst Lao Cai Sapa met bus
Dag 15 / 5 mei Sapa trektocht dag 1
Dag 16 / 6 mei Sapa trektocht dag 2
Dag 17 / 7mei Lao Cai nachttrein Hanoi
Dag 18 / 8 mei Aankomst Hanoi vroeg in de ochtend
Of kan ik direct vanaf de nachttrein, die vroeg in de ochtend aankomt, meteen mee met een excursie naar Halong Bay?
Dag 19 / 9 mei 08:00 uur ophalen Halong bay dag 1
Dag 20 / 10 mei Halong bay cruise dag 2 Hanoi
Dag 21 / 11 mei Hanoi
Dag 22 / 12 mei Hanoi Amsterdam
Dag 23 / 13 mei Aankomst Amsterdam
Ik wil de excursies gewoon ter plaatse regelen, ik denk dat dit goed te doen moet zijn gezien ik toch niet in het hoogseizoen reis. De nachttreinen wil ik zoveel mogelijk al in Ho chi minh city vastleggen. Is dit reisschema een beetje te doen of neem ik teveel hooi op mijn vork? Blijft erg lastig he kiezen:mad:, heb alleen niet meer reistijd…
Het zal vast te doen zijn, maar zo heb je nergens echt de tijd om even bij te komen. En als er iets anders loopt, moet je al snel in je schema schrappen. Probeer voor jezelf een aantal onderdelen te markeren die je per se wilt zien, alles wat je meer kunt doen is dan meegenomen.
Bedenk trouwens wel dat als je onderweg nog veel moet regelen daar ook behoorlijk wat tijd in kan gaan zitten. Bij een groepsreis is alles al geregeld (vervoer, hotel), waardoor deze schema’s wat makkelijker uit te voeren zijn.
Succes nog met plannen en de voorpret en alvast een hele fijne reis!
Bedankt voor je reactie. Ja ik dacht zelf ook wel dat het een redelijk druk schema is, alleen ik kan zo moeilijk kiezen. Wat ik sowieso wil zien is Sapa, Halong Bay, Phong Nha cave, Mekong Delta. Verder wil ik zoveel mogelijk meepakken maar het moeten natuurlijk geen Japanse praktijken worden. En ja, wat zou ik dan moeten skippen… suggesties???
Persoonlijk zou ik Nha Trang schrappen, maar ik weet niet of je wilt duiken en het juist wel leuk vindt om een Salou-achtig sfeertje te proeven. Zo niet, dan zou ik in Hoi An je strand pakken.
Lastig hoor, want de meeste mooie dingen heb je toch wel in je lijstje. Ik zou toch je lijstje aanhouden (misschien Nha Trang schrappen) en ter plekke een beetje aankijken of het lukt. Verder is het zeker geen probleem om alle tours en open busticket ter plekke te boeken. Ga je toch met een binnenlandse vlucht, misschien hier al een beetje kijken of er goedkope tussen zitten?
Het lijkt mij het handigs als je alles dat je rondom Hué in Hué zelf boekt: daar zijn wat meer tourbureautjes dan in de andere plaatsen (misschien zijn er daar wel helemaal geen, dat weet ik niet). Maar als je aangeeft wat je wilt, dan moet dat in Hué wel te regelen zijn.
Ik heb je schema eens goed bekeken en zie er toch wel veel haken en ogen aan.
Natuurlijk is het bijna te doen, maar op sommige trajecten zul je problemen krijgen om ter plekke vervoer te regelen volgens mij. Maar dit komt verder aan de orde.
Het is in ieder geval zeer verstandig dat je je tickets zo geboekt hebt; scheelt je al een binnenlandse vlucht.
Nu je schema.
dag 1 en 2 geen probleem
dag 3
Zou ik omdraaien; dus eerst tunnels en dan Saigon
dag 4 geen probleem
dag 5
wordt dan bijna zeker de nachttrein van 23:00 uur.
De trein van 19 uur kan, maar er hoeft maar iets tegen te zitten en je mist hem.
Daarom de tip om op dag 5 te overnachten in Saigon en de dag erop vliegen naar Danang en naar Hoi An. En dus Nha Trang te laten vallen.
Vliegen of treinen scheelt niet zo veel en zo is het zelfs nog goedkoper en verdien je 2 dagen.
dag 6
Aankomst Hoi An ; vlucht van Saigon naar Danang, transfer Hoi An.
dag 7
Hoi An
dag 8
Hoi An naar Hue
dag 9
nationale park + de DMZ
dag 10
Nationale park + DMZ
dag 11
vliegen vanaf Hue naar Hanoi
dag 12
nachttrein naar Sapa
dag 13-14-15
Sapa
dag 16
aankomst Hanoi en meteen naar Halong Bay
Dit wel echt van te voren regelen
dag 17
Halong Bay
dag 18
aankomst Hanoi
Zo heb je nog dagen over om ze ergens anders in te zetten.
De problemen.
Zoals al geschreven kan je wat problemen verwachten met het vervoer van zowel trein en vliegtuig.
In je periode zit namelijk het weekend van 30 april en 1 mei.
Deze vallen ook nog eens op een maandag en dinsdag.
Dit zijn nationale feestdagen in Viet Nam.
Aansluitend op het weekend betekend dit dus dat er vele mensen vrij zijn en gaan reizen.
Dit kan dus problemen geven, nadruk op kan.
Trein en vliegtickets is altijd raadzaam om van te voren te regelen ivm voorkeur voor een bed.
Tickets naar Sapa is altijd al een beetje moeilijk wanneer je echt aan een schema vast zit en je wilt een bepaalde klasse.
hoop dat dit je een beetje vooruit helpt.
Ik heb de grotten en de DMZ zelf vanuit Hue gedaan.
Zie mijn foto’s van stukje DMZ op deze site.
Ontzettend bedankt voor je uitgebreide feedback. Ik had al meerdere positieve posts gelezen van je op dit forum. Ik zat er zelf ook al aan te denken Nha Trang te laten vallen, ook omdat meerdere mensen hier niet zoveel mee hadden.
Dus je raadt het vliegtuig aan vanaf Hue ipv de nachttrein? Ik zat er zelf aan te denken om de nachttreinen zoveel mogelijk in Ho Chi Minh city vast te leggen, voor de nachttrein naar Lao Cai meteen regelen in Hanoi of anders van te voren via internet (Train travel in Vietnam | Train times, fares, buy tickets online), staan paar reisbureau’s.
Als ik in Hanoi kom leg ik meteen Halong Bay vast. De overige dagen plak ik wel ergens erbij zodat de reisdruk wat minder wordt. En mocht het land mij goed bevallen dan moet ik maar een keer terug komen om de rest te bekijken ;).
@ anne-jitske. Ja ik ben al zo’n ster in keuzes maken als het gaat om vakanties en wat ik wil zien. Maar zoals ik hierboven al zeg ga ik Nha Trang overslaan en dan kan ik die dagen ergens anders inzetten om wat langer te blijven en te ontspannen. Natuurlijk ook jij bedankt voor je feedback.
Zoals geschreven vliegen of treinen, verschil is niet groot of gelijk.
Even een waarschuwing.
Niet alle ticketsbureaus die via seat 61 genoemd worden hebben een "https “” wel even op letten als ik jouw was.
Ik let daar wel altijd op.
Okey, wederom bedankt voor de tip. Ik heb mijn reis nu alsvolgt uitgestippelt. Ik heb ipv vliegen gekozen voor nachttreinen, maar misschien dat dit nog anders wordt.
Dag 1 / 21 april Amsterdam – Ho Chi Minhstad vliegtuig
Dag 2 / 22 april Aankomst Ho Chi Minhstad 06 :30 uur
Dag 3 / 23 april Ho Chi Minhstad Cu Chi tunnels halve dagtrip
Dag 4 / 24 april Ho Chi Minhstad Mekong Delta
Dag 5 / 25 april Mekong Delta Terug in Sagion 17 :00 uur
Dag 6 / 26 april Ho Chi Minhstad nachttrein Danang
Dag 7 / 27 april Aankomst Danang bus Hoi An
Dag 8 / 28 april Hoi An
Dag 9 / 29 april Hoi An
Dag 10 / 30 april Hoi An Hue
Dag 11 / 1 mei Hue - DMZ
Dag 12 / 2 mei Hue - NP
Dag 13 / 3 mei Hue nachttrein Hanoi
Dag 14 / 4 mei Aankomst Hanoi Lao Cai nachttrein
Dag 15 / 5 mei Aankomst Lao Cai Sapa met bus
Dag 16 / 6 mei Sapa trektocht dag 1
Dag 17 / 7mei Sapa trektocht dag 2
Dag 18 / 8 mei Sapa Lao Cai nachttrein Hanoi
Dag 19 / 9 mei Aankomst Hanoi 08:00 uur ophalen Halong bay dag 1
Dag 20 / 10 mei Halong bay cruise dag 2 Hanoi
Dag 21 / 11 mei Hanoi
Dag 22 / 12 mei Hanoi Amsterdam
Dag 23 / 13 mei Aankomst Amsterdam
De Sapa trektocht wil ik de eerste dag regelen als ik aankom in Sapa, in deLonely Planet staan (als het goed is) goede touristenbureau’s. Halong Bay regel ik zodra ik aankom in vanuit Hue.
Zo heb ik iets meer rust in mijn schema ingebouwd. Heb er ontzettend veel zin in iig. Nog minder dan een maand:D:D
Ziet er inderdaad goed uit.
Ook heb je slim het weekend en de aansluitende nationale feestdagen ingedeeld om geen lange afstanden te reizen en drukte te omzeilen.
Ja, ik heb er ook echt ontzettend veel zin in! Ben erg benieuwd hoe het bevalt in mijn uppie. Nog minder dan een maandje…>>>.
Hoop dat het weer idd goed is, heb afgelopen weekend al wat zon kunnen pakken iig:), was goed terras weer. Wie weet Britt komen we elkaar tegen, dan trakteer ik op een Loempia:P haha.
Nou dat zal ik vertellen dan :).
Vandaag is de 3e dag dat ik thuis ben, afgelopen zondag 10:20 uur stond ik op mijn backpack te wachten op Schiphol. Ik heb vooral zondag en maandag en nog steeds een beetje een enorme cultuur schok. Ik ben al naar meerdere landen geweest (zuidelijk-Afrika, Indonesie), maar dit was de eerste keer dat ik in mijn uppie ging en ongeorganiseerd.
Het land heeft een enorme indruk op mij achtergelaten. Ik vond het echt fantastisch, van de zuidelijke Mekong Delta tot aan het noordelijke Sapa en omliggende dorpjes was het in 1 woord geweldig.
Mijn eerste dag in Saigon heb ik rustig aan gedaan en moest ik even wennen aan de intense hitte en het verkeer;) (echt mafkezen in het verkeer). De tweede dag naar de Co Chi tunnels geweest en de 2 dagen daarna een 2 daagse Mekong Delta trip met homestay wat ik zeer kan aanraden, alleen ik sliep slecht met het gemis van een airco, maar de ervaring is geweldig.
Terug naar Saigon om met het vliegtuig naar Danang te vliegen, daar moet je ook snel weer weg zijn want je ziet overal villa’s, resorts etc. niet echt representatief voor Vietnam. Met een pick-up bij het hotel geregeld naar Hoi An gereden, echt geweldig. Fiets gehuurd en de omgeving verkend, oude centrum verkend en het eten daar is de beste van Vietnam. 1 Dag naar My Son geweest, was ook geweldig. Ik ben 3 nachten gebleven.
De bus gepakt naar Hue. Ook daar 3 nachten gebleven. Ik heb de DMZ tour gedaan welke een beetje teleurstellend was, veel in de bus. Op onze koninginnedag flink gefeest met een stel locals, Denen en Canadezen haha. De dag daarna met een kater naar de Phong Nha caves, prachtig
Met de nachtbus naar Hanoi, niet erg comfortabel maargoed. 1 Nachtje in Hanoi en het prisonmuseum gezien. De dag daarna naar Lao Cai met de nachttrein die ik vie de site had geregeld die Ton gegeven had, erg goed bedankt nog! Toen 4 dagen Sapa wat zeker niet teveel is, ook hier is het prachtig. Ik heb een 2 daagse trektocht gedaan door de dorpjes met een homestay. De laatste dag heb ik de watervallen en nog een andere dorpje bekeken op eigen houtje met een brommer.
Terug naar Hanoi en meteen door naar Halong Bay, 2 dagen was meer dan voldoende. Maar het is daar wel prachtig en de moeite waard. Ik had een cruise van ong. 80 dollar.
De laatste 2 dagen in Hanoi naar het Mosuleum geweest en massage genomen, en veel op de Bia Hoi krukjes gezeten met bier voor 5000 D + lokaal gegeten (pas wel op met wat je neemt). De laatste nacht het nachtlevenvan Hanoi verkend en naar een club geweest waar veel locals waren.
Het land is echt super makkelijk te bereizen en de mensen zijn heel erg vriendelijk tot soms het onderdanige af. En dat terwijl de meeste heel veel moeten werken (2 dagen vrij in de maand) en ook nog eens waardeloos verdienen. Mocht iemand een goede organisatie weten om te steunen dan hoor ik het graag. Het liefst iets met scholing, want ik denk dat daar de sleutel ligt tot werken in de rijstvelden of een betere baan. De rest is ook vooral aan de regering.
Ja het was echt geweldig, ik ga zeker terug. Ik denk alleen niet dat ik de 14 ga halen, want ik heb nog veel meer landen op mijn lijstje staan.
Weet jij trouwens een organisatie die sponsergeld nodig heeft die iets betekend in het onderwijs daar?
Lees net je korte verslag van je 3 weekse reis door Vietnam, klinkt echt helemaal geweldig! Hoe beviel het je de eerste keer helemaal alleen?
Zelf ga ik over 5 weken ook naar Vietnam, zal voor mij ook de eerste keer zijn dat ik niet georganiseerd ga, vind het zeker heel spannend! Ik ga niet helemaal alleen, heb me broertje zover gekregen dat ie mee wil ;)! Wij gaan vanuit het noorden naar het zuiden reizen!
Ik las dat jij een tour naar halong bay geboekt had! Je leest veel over dat bureau’s die deze tours organiseren niet bepaald te vertrouwen zijn nu vroeg ik me af hoe jou deze tour bevallen was en bij wie je deze geboekt hebt?
Allereerst is Vietnam echt bijzonder makkelijk te bereizen, ik regelede meestal mijn verblijf 1/2 dagen van te voren door iets uit te zoeken in de Lonely Planet en dan het guesthouse/hotel te mailen. Of ik keek op Agoda.nl die ook goede prijzen hanteren.
Mijn Guesthouse in Hanoi was Hanoi Guesthouse, ik kan hen zeer aanraden. De prijs is gemiddeld (nog niet veel voor ons) en de service is geweldig. Zij bieden ook allemaal tours aan naar Sapa, Halong Bay etc. Sapa heb ik allemaal zelf geregeld maar Halong Bay heb ik via hen gedaan. Ze bieden diverse trips aan varierend van goedkoop(weet de prijs niet) tot echt duur (160 dollar), ik heb dus de middenklasse (80 dollar) genomen die mij zeer goed bevallen is. Het eten aan boord was erg goed en de kamers zeer netjes.
Dit is de link naar dat guesthouse. Ik deed meestal de eerste nacht boeken en daarna bijboeken als dat nodig was en het mij beviel. Er zijn meerdere hotels/guesthouses met dezelfde naam dus pas wel op met boeken want er zitten ook scams tussen. Dit Guesthouse ligt aan Ma May street 85.
Voorbeeld van de service, ze regelde een taxi voor mij naar het treinstation, opzich niets bijzonders. Maar ze stuurde iemand van het hotel achter de taxi aan, hij heeft mijn backpack gedragen, die is mijn vouche gaan inwisselen voor een treinkaartje en hij heeft mij tot in mijn coupe gebracht. Deze service kost niets extra’s maar uiteraard heb ik hem wel getipt.
Hoop je voldoende geinformeerd te hebben en mocht je nog vragen hebben dan hoor ik het wel.
Dankjewel, ik ben al naar meerdere landen geweest (Indonesie, Zuid-Afrika, Botswana, Zambia, Namibie en veel in Europa) en alle landen waren geweldig, de 1 iets meer dan de ander maar Vietnam heeft echt grote indruk gemaakt. :nod: