Reisroute Japan september 2011

Hallo,

Ik ben nieuw op dit forum. Omdat ik via Google al verschillende malen op topics beland ben met excellente feedback, heb ik mij ook geregistreerd. :slight_smile:

Ik ben van plan om dit jaar samen met mijn vriendin in september naar Japan te gaan (Oktober is beter, ik weet het, maar dat lukt helaas niet).
Ik worstel nu nog een beetje met de reisroute.
We gaan sowieso een Japan Rail Pass nemen, dus alles moet liefst met het openbaar vervoer bereikbaar zijn.

Ik heb mij vooral gebaseerd op routes in brochures en topics op dit forum.
Dit is hoe het er voorlopig uitziet:

[ul]
[li]Dag 1: Tokyo (aankomst)
[/li][li]Dag 2: Tokyo
[/li][li]Dag 3: Tokyo
[/li][li]Dag 4: Tokyo
[/li][li]Dag 5: Tokyo
[/li][li]Dag 6: Matsumoto (is dit vlot bereikbaar met openbaar vervoer? Of huren we beter een wagen vanuit Tokyo?)
[/li][li]Dag 7: Kyoto
[/li][li]Dag 8: Kyoto
[/li][li]Dag 9: Kyoto > Uitstap naar Nara
[/li][li]Dag 10: Kyoto of Osaka (waar zouden jullie een extra dag aanraden?)
[/li][li]Dag 11: Osaka
[/li][li]Dag 12: Osaka
[/li][li]Dag 13: Osaka
[/li][li]Dag 14: Hier had ik oorspronkelijk Himeiji gepland, maar omdat dit kasteel compleet in de steigers staat, is dit waarschijnlijk niet aan te raden? Alternatieven zijn altijd welkom
[/li][li]Dag 15: Hiroshima
[/li][li]Dag 16: Hiroshima > Uitstap naar Miyajima
[/li][li]Dag 17: Nagasaki/Fukuoka (Hier had ik ook graag jullie mening. Ik heb al goede dingen over Nagasaki gehoord, Fukuoka is me niet zo duidelijk. Wat raden jullie aan?)
[/li][li]Dag 18: Nagasaki/Fukuoka
[/li][li]Dag 19: Fukuoka (terugvlucht)
[/li][/ul]

Alle feedback is welkom!

hallo XA4,
welkom op dit forum.

als je wilt weten hoe lang de reistijden met de trein in Japan zijn, moet je eens kijken op HyperDia | Route Search in Japan. . Dan kun je zien dat je de afstand Tokyo - Matsumoto binnen 3 uur kunt afleggen. Let wel, je moet in de velden ‘from’ en ‘to’ niet de namen van de steden, maar de namen van de stations invullen. Het station ‘Fukuoka’ ligt bijvoorbeeld niet in de stad ‘Fukuoka’. Het station van Fukuoka heet ‘Hakata’.

Verder ga je een aantal dagen naar Osaka. Ik kan het niet uit eigen ervaring zeggen, maar op dit forum is een aantal keren verteld dat Osaka niet zo heel bijzonder is. Kyoto daarentegen wel. Dat laatste kan ik overigens wel uit eigen ervaring zeggen. Die extra dag zou ik dan in Kyoto doorbrengen. Osaka ligt vlakbij Kyoto (met de trein een half uur). Osaka kun je ook doen als een dagtocht vanuit Kyoto. Waar je ook over kan nadenken is dat je een paar dagen Osaka laat schieten en in de plaats daarvan meer plaatsen op Kyushu aandoet (Beppu, Aso). Een dag extra in Hiroshima voor het vredespark en -museum is wat mij betreft ook aan te bevelen.

Er zijn veel kastelen in Japan. In Kumamoto (Kyushu) ligt ook een groot kasteel (als alternatief voor Himeji). Het is alleen de vraag of je alleen voor dit kasteel naar dit gebied moet komen. Als je echter besluit om ook naar Aso te gaan, dan is dit goed te combineren.

Fukuoka of Nagasaki? Ik heb deze steden nooit bezocht, maar Nagasaki lijkt mij, vanwege het atoombomverleden interessanter dan Fukuoka. Verder zie je in Nagasaki sporen van de betrekkingen die Nederland in vroegere tijden met Japan heeft gehad.

Op het eerste gezicht lijkt jouw reis nogal gericht te zijn op stedenbezoek. Als je van natuur houdt, dan kun je eens overwegen om naar een natuurgebied te gaan (vanuit de stad). Vanuit Tokyo kun je bijvoorbeeld naar Hakone of Mount Fuji gaan. Of was je dat al van plan?
Maar het is maar waar je van houdt.

1 like

Bedankt voor de link naar Hyperdia, die komt zeker en vast van pas.
Osaka als dagtrip vanuit Kyoto is inderdaad misschien nog niet zo’n gek idee. Voorlopig stond eigenlijk alleen het aquarium op mijn verlanglijstje.

Natuurgebieden zijn ook zeker welkom. Mijn bekommernis was alleen dat dit niet zo makkelijk bereikbaar zou zijn met de trein, maar misschien is dat onterecht? Tokyo ben ik al 5 dagen, dus Mt. Fuji lijkt mij vast en zeker mogelijk.
Ik ga alleszins jouw advies over Kyushu opvolgen en me daar even wat in verdiepen.

Bedankt!

Op het eerste zicht liggen de meeste steden/bezienswaardigheden in Kyushu verspreid (Nagasaki - Aso - Beppu - Kumamoto - Fukuoka).
Waarschijnlijk is het het makkelijkst om telkens een lokaal hotel te zoeken?
Of zitten er toch daguitstapjes in?

Een eenvoudige dagtrip vanuit Tokyo is naar Hakone, als je een beetje geluk hebt dan heb je vandaar een mooi zicht op Mt. Fuji. En als je pech hebt (zoals ik) dan is de omgeving altijd nog prachtig.

Voor een nog beter zicht op Mt. Fuji zou je onderweg van Tokyo naar Matsumoto een tussenstop kunnen inlassen in Kawaguchiko, al dan niet met overnachting. En vanuit Matsumoto kan je ook een dagtrip naar de Kiso-vallei maken. Sowieso is Matsumoto een mooi alternatief nu voor Himeji, het kasteel is misschien iets minder imposant, maar zeker zo mooi en authentiek.

Osaka is op zich een leuke stad met toch wel een eigen sfeer, maar zo enorm veel bijzonders is er niet te zien, plak die dag dus gerust bij Kyoto. Een dagtrip zou ook kunnen, maar Osaka komt juist 's avonds echt tot leven, dan is dat wellicht minder handig.

Fukuoka heeft zelf niet zoveel te bieden, het hoogtepunt van de stad is misschien nog wel de prachtige Canal City Mall, dat zegt eigenlijk al genoeg. De enige reden voor mij om de stad in m’n tweede reis toch weer op te nemen was het sumo-toernooi wat er toevallig net aan de gang was. Van 11 t/m 25 september is er trouwens eentje in Tokyo (Ryogoku Kokukigan), zeker een aanrader.

In Nagasaki zelf heb ik helaas niet zoveel gezien, het weer werkte nogal tegen. Uiteraard heb ik daar wel het atoombom-park en het bijbehorende museum bezocht, maar vergeleken met Hiroshima viel dat me nogal tegen. Om de aanhoudende stortbuien te ontvluchten ben ik toen wel naar Huis ten Bosch geweest, een themapark op anderhalf uur van Nagasaki, waar ze allemaal Nederlandse gebouwen hebben nagebouwd. Op ware grote welteverstaan, en geen half werk, de Domtoren staat er bijvoorbeeld ook. Best wel bizar


1 like

ik had destijds een hotel in Aso geboekt. Van daaruit kun je Beppu als daguitstapje doen. Let wel, de laatste trein van Beppu terug naar Aso vertrok al om 17.45 uur als ik me goed herinner.
Kumamoto is qua afstand ook als uitstapje te doen vanuit Aso.

Maar let dus wel even op de vertrektijden van de treinen aldaar.

ter aanvulling: voor treinreizen op Kyushu kun je kijken op http://www.jrkyushu.co.jp/english/time_table/time_table.html

Zit ik hierboven sumo nog te promoten, zou ik toch bijna over het hoofd zien dat tijdens mijn komende verblijf in Tokyo er dan ook een toernooi is. Eens kijken of ik dat nog in m’n planning krijg gepropt


Superhandige links alweer, thanks!

Fukuoka laat ik dan aan mij voorbij gaan, behalve dan op de laatste dag om mijn vlucht naar huis te nemen. :slight_smile:
Een sumo-match zou ik ook graag zien, en ik zie dat er op 11 september in Tokyo een toernooi is. Dat zou wel eens heel goed kunnen uitkomen!

Als je het in je schema in kan passen, zeker doen! Als je op een doordeweekse dag gaat kan je gewoon aan de kassa een kaartje krijgen, in het weekend schijnt het wel lastiger te zijn. Met de goedkopere kaarten zit je wel ver van de ring, betere plaatsen zijn flink duurder. Het mooiste zijn uiteraard box seats, maar daar hangt een prijskaartje aan en die zijn sowieso grotendeels al op voorhand uitverkocht.

Je krijgt voor je geld een dagvullend programma, van half negen 's ochtends tot een uur of vijf, al kan je uiteraard (zoals de meesten doen) ook pas later binnenlopen. Eerst komen de lagere klassen aan bod, pas in de loop van de middag zijn de grote jongens aan de beurt. En uiteraard zijn er volop standjes met souvenirs en snacks. Een goede reden om toch niet te laat aanwezig te zijn: aan het begin van de middag komen de toppers gewoon door de publieksingang binnen (in Fukuoka tenminste, maar dat schijnt overal zo te zijn), dan moeten de beveiligers even alle zeilen bijzetten om de menigte op voldoende afstand te houden. Niet dat iemand het in z’n hoofd zou halen echt iets geks te doen, het blijven Japanners, maar toch


Ik moet zelf nog even kijken wat ik over een goede week zal doen, op zich had ik al niet zoveel vrije dagen in Tokyo meer over, maar mocht het weer tegenzitten of mocht ik er niet meer in slagen aan een kaartje voor het Studio Ghibli Museum te komen dan is een middagje sumo zeker een optie.

Aha, Studio Ghibli museum ging ik ook zeker doen.
Ik had al gelezen dat je ter plekke geen kaartjes kan kopen en dat je dus ook op voorhand je tickets moet bestellen.

Laat maar weten hoe het geweest als je er geraakt bent. :slight_smile:

Het verstandigst is wellicht nog om vooraf kaartjes voor het Ghibli Museum te bestellen, wel relatief prijzig en het bezorgen kost belachelijk veel tijd. Mijn komende reis was daarvoor net even te last minute, tussen boeken en vertrek zit net drie weken.

Bij m’n vorige reis “ontdekte” ik het museum te laat, toen heb ik ter plekke (een week voor het geplande bezoek) nog wel geprobeerd kaarten te kopen via een automaat bij een Lawson supermarktje. Ik had een mooi schema met de hele (uitsluitend Japanse) schermenloop. Alleen vervelend dat ik steeds een of andere foutmelding kreeg die niet in die instructie stond, ik vermoed dat er gewoon geen kaarten meer waren, maar zeker zal ik het nooit weten. En uiteraard was er ook niemand in de buurt die een woord Engels sprak en werkte gebarentaal ook niet echt


Hoe zit het eigenlijk met de kennis van het Engels in de gebieden die ik zou bezoeken?
Ik kan mij wel inbeelden dat de echt toeristische plekken in de grootsteden wel voorzien zijn op buitenlanders die geen Japans spreken, maar hoe zit het bijvoorbeeld als je 's avonds een hapje gaat eten?
Hoe reageren de mensen op toeristen die geen Japans spreken? Ik had al begrepen dat het soms niet alleen een gebrek aan kennis van het Engels is, maar dikwijls ook schroom om het te spreken. Doet men over het algemeen moeite om toch te communiceren?
Ik ben alleszins van plan om dit boekje mee te nemen. :slight_smile:

Het Engels van de Japanners is over het algemeen niet al te best. Engels is dan ook een geheel andere taal dan het Japans en voor Japanners moeilijk te leren.
Ik heb zelf een woordenboekje gekocht die per situatie laat zien welke zinnen je kunt gebruiken (in de winkel, op het station etc). De vertaling naar het Japans staat er ook in Japanse tekens, zodat je alleen hoeft te wijzen.
Op de toeristencentra zit meestal wel iemand die redelijk goed Engels spreekt. Maar dat hangt weer af van waar je komt. In gebieden waar meer buitenlandse toeristen komen is dat het geval.
Verder heb ik met een kaart in de hand en met handen en voeten gecommuniceerd. Japanners zijn over het algemeen erg hulpvaardig en zullen je zeker helpen, ondanks dat ze niet goed Engels spreken.

Overigens, in de meeste restaurants hebben ze menukaarten in het engels en/of kaarten met foto’s van gerechten. Soms zie je etalages met ‘plastic menu’s’, waardoor je het gerecht naar keuze alleen hoeft aan te wijzen.

Inderdaad, Engels sprekende Japanners zijn een zeldzaamheid, maar met een beetje creativiteit is dat (even afgezien van bovenstaand gevalletje Ghibli Museum) meestal geen probleem. Het grote voordeel van het land is dat alles zo strak georganiseerd is, met een beetje voorbereiding is uitgebreide communicatie zelden noodzakelijk.

Zie het zo: (bijna) alles wat belangrijk is staat ook wel in het Engels aangegeven, wat alleen in het Japans staat hoef je niet te weten


alles hangt ervan af. Ik heb (toevallig) kennis gemaakt met een japanse die redelijk goed engels kon. Anderzijds hebben wij in 70% van de toyoko inn hotels receptionisten gehad die geen woord engels spraken (ja, ook in Tokyo!). Maar ze doen echt wel hun best om alles verstaanbaar te maken. Ze heeft ons zelfs in het japans overtuigd dat het in ons voordeel was om een clubkaart aan te schaffen.
Daarnaast hebben we ook een zeer leuk gesprek gehad met een japanner: hij in het japans, ik in het nederlands, maar uiteindelijk wisten we wel dat er een wegenwerken waren (10km “te vroeg” duidden ze dit al aan) en hoe we dan moestten rijden.

De taal mag zeker geen afschrik effect hebben. Het is echt leuk om eens iets uitgelegd te krijgen met handen en voeten. Een fantastische ervaring !

Ivm het boekje 
 wij hadden een lonely planet boekje voor het japans. Uiteindelijk ben je er niet zoveel mee. Je vraagt niet gewoon “een kip” in een japans restaurant. Voor het eten was het waardeloos (ons boekje). Maar met ons boekje konden we wel achteraf zeggen: “het was verrukkelijk” en dan kregen we soms een buiging tot op de grond als reactie :slight_smile: Maar als je “dank u”, “goedendag” kent, dan kom je al superver.

Nagasaki is makkelijk te doen als dagtrip vanuit Fukuoka als je vroeg in de ochtend vertrekt. Het is een leuke stad om te zien, het ligt in een baai met steile heuvels en veel woonhuizen zijn alleen via trappen te bereiken en alles is heel dicht op elkaar gebouwd. Er is genoeg te doen: Een bezoek aan het atoombommuseum met naastgelegen peacepark. Dejima/Deshima, het eiland waar vroeger de Nederlanders van de VOC woonden, is gedeeltelijk herbouwd. Er is een kleine Chinatown en je kunt met de kabelbaan naar de top van Inasayama, waar je een schitterend uitzicht over de baai hebt, zowel overdag als 's avonds. Glover Garden zou ik overslaan, voor toeristen uit Europa niet echt interessant. Er rijden trams door de hele stad en elke rit kost 120yen.

Kumamoto is ook als dagtrip vanuit Fukuoka te doen. Daar mag een bezoek aan Suizenji Koen, een van de mooiste Japanse tuinen niet ontbreken. Het Kasteel van Kumamoto is ook heel mooi.
Aso Vulcano is weer te ver om als dagtrip vanuit Fukuoka te doen, maar zeker de moeite waard om te bezoeken, zeker gezien je vooral steden bezoekt. Vanuit Kumamoto is Aso als dagtrip te doen.

In Fukuoka zelf vind ik de leukste bezienswaardigheid de Yatai, eetstalletjes langs de Nakagawa rivier, altijd gezellig en lekker eten! en Dazaifu is een leuke historisch stadje vlakbij Fukuoka

Het maakt volgens mij ook deel van het avontuur uit, proberen communiceren met de Japanners. De basis zoals begroetingen en eenvoudige zinnen ga ik sowieso wel leren. Als ze zien dat je moeite doet zijn ze hopelijk wat geduldiger. :slight_smile:

Dankzij jullie feedback, heb ik mijn voorlopige planning ondertussen wat aangepast:
[ul]
[li]Dag 1: Tokyo (aankomst)
[/li][li]Dag 2: Tokyo
[/li][li]Dag 3: Tokyo > Dagtrip naar Mt. Fuji/Hakone/Nikko
[/li][li]Dag 4: Tokyo
[/li][li]Dag 5: Tokyo
[/li][li]Dag 6: Matsumoto
[/li][li]Dag 7: Kyoto
[/li][li]Dag 8: Kyoto > Dagtrip naar Nara
[/li][li]Dag 9: Kyoto
[/li][li]Dag 10: Kyoto > Dagtrip naar Osaka
[/li][li]Dag 11: Kyoto
[/li][li]Dag 12: Hiroshima
[/li][li]Dag 13: Hiroshima > Dagtrip naar Miyajima
[/li][li]Dag 14: Hiroshima
[/li][li]Dag 15: Kumamoto
[/li][li]Dag 16: Kumamoto > Dagtrip naar Aso
[/li][li]Dag 17: Beppu (nog niet zeker of doorreizen de moeite is. Zou hier sowieso moeten overnachten)
[/li][li]Dag 18: Fukuoka
[/li][li]Dag 19: Fukuoka > Dagtrip naar Nagasaki
[/li][/ul]

In Tokyo kan ik op het moment zelf nog beslissen hoeveel en welke uitstappen ik wil doen, jullie hebben alvast heel goede suggesties gegeven.

Heikel punt voor mij is Beppu. Dat ligt eigenlijk niet echt op “de baan” en de warmwaterbronnen interesseren mij persoonlijk minder (ik vermoed ook dat het wel wat kost als je zo’n privĂ©-bad wil). Tenzij mijn vriendin aandringt, zou ik dat misschien overslaan en een alternatief zoeken, dichter in de buurt van mijn logeerplaatsen in Kyushu.

Jouw reisschema ziet er goed uit!

Om je nog verder te helpen bij jouw heikele punt:
Beppu is niet alleen een kuuroord. Je hebt daar ook de heetwaterbronnen, waar je beter maar niet in kan liggen. Deze heetwaterbronnen hebben door mineralen diverse kleuren.
Zo heb je de Umi Jigoku, deze heeft de kleur van een tropische zee
verder heb je de Chi-no-ike Jigoku (ofwel de ‘bloedvijver’), met een rode kleur dus.
In Beppu heb je zo een aantal van zulke heetwaterbronnen op loopafstand van elkaar.
Wel moet gezegd dat in Beppu, naast de kuuroorden en de heetwaterbronnen, verder niet veel te doen is.

Als je er voor kiest om niet naar Beppu te gaan, dan is Nagasaki wellicht een goede dagbesteding. Alleen dan kun je er beter wel overnachten.

Persoonlijk vind ik Yufuin een heel charmant stadje: Yufuin Travel Guide - What to do in Yufuin Onsen
Ook heel toeristisch en ook een onsen(warmwaterbron)-stad, maar op een hele gezellige, rustige en relaxte manier. Overal heb je kleine boetiekjes en gezellige/schattige winkeltjes en kleine tot middelgrote interessante musea. Leuke restaurantjes en lekkere street snacks. En de Japanse traditionele hotels zijn ook naar mijn idee gezelliger en charmanter dan in Beppu. Eigenlijk geen enkele reden om niet te bezoeken, behalve dat het geen grote bekende toeristische attractie heeft. In Beppu heb je het idee dat de stad zijn beste tijd heeft gehad en je in een verouderd themapark rondloopt dat dringend opgeknapt moet worden. Hoewel dat voor sommigen ook zijn charmes heeft.