Helaas ben ik weer terug, het waren drie fantastische weken. Zelfstandig rondreizen door Japan is een makkie gebleken, al heeft de goede voorbereiding (en als gevolg daarvan een flink pak papier met plattegrondjes e.d.) flink geholpen. Slechts een hele enkele keer is iets niet gelukt, zo konden we in Nagoya met geen mogelijkheid het robotmuseum vinden, en liep een poging bij een automaat in een Lawson kaartjes voor het Studio Ghibli-museum te bestellen vast op onbegrijpelijke foutmeldingen (waarschijnlijk gewoon dat er voor de gewenste dagen geen kaarten meer beschikbaar waren, maar de tutorial bevatte nu eenmaal geen foutmeldingen). Het reizen per trein is echter uitermate simpel gebleken, terug op Schiphol had ik meer moeite de juiste trein te vinden.
Een snel overzichtje per plaats:
[ul]
[li]Osaka is gewoon een prettige, relaxte stad zonder echte bezienswaardigheden, Tennoji als uitvalsbasis bleek een prima keuze.[/li][/ul]
[ul]
[li]Matsumoto was een verrassend leuk stadje, met een fabelachtig kasteel, naar mij mening mooier nog dan Himeji. Ook de dagtrip naar de Kiso-vallie (tocht van Magome naar Tsumago) was zeer geslaagd, zeker met alle prachtige herfstkleuren. En basashi (rauw paardenvlees) smaakt helemaal niet verkeerd. Het Iidaya hotel is overigens een echte aanrader, weliswaar het duurste hotel van onze reis maar perfect gelegen tegenover het station en (dus) op loopafstand van het kasteel, met een riante kamer, een heerlijk Japans ontbijt inbegrepen en met uitstekend Engels sprekend personeel.[/li][/ul]
[ul]
[li]Kawaguchiko (Fuji Five Lakes) is een mooie gelegenheid om Mt. Fuji van redelijk nabij te bezichtigen, wel erg toeristisch, maar het uitzicht weet dat ruimschoots te compenseren.[/li][/ul]
[ul]
[li]Tokyo verliep wat rommelig, veel dingen op herhaling (maar nieuw voor mijn reisgenoot), de helikoptervlucht was geweldig, door regen werd de zondag in Harajuku en Yoyogi-koen helaas verpest (al hebben we op Odaiba er toch nog wel een geslaagde dag van weten te maken). Het Oak Hotel viel deze keer echter iets tegen, we hadden sowieso een lachwekkend kleine badkamer en de hele oostvleugel kan wel een opknapbeurt gebruiken. Lokatie en prijs blijven echter prima, dus het blijft een aanrader.[/li][/ul]
[ul]
[li]Kamakura ging enigszins ten onder aan een slechte voorbereiding, ter plekke pas bepalen wat te gaan bekijken werkt niet bij een plaats met zoveel bezienswaardigheden. De Daibatsu was daardoor echter niet minder indrukwekkend.[/li][/ul]
[ul]
[li] Van Nagoya zelf hebben we niet veel meegekregen, de (helaas wat ingekorte) rondleiding door een Toyota-fabriek was echter erg indrukwekkend, het Toyota Automobile Museum is een must voor elke autofanaat. Hier zaten voor de eerste keer in een Toyoko Inn (Fukuoka en Nagasaki zouden nog volgen), dat is ons ook prima bevallen: prima lokaties, nette prijzen, prima kamers en gratis ontbijt (wat we om verschillende redenen echter steeds hebben moeten laten schieten).[/li][/ul]
[ul]
[li]Miyajima was ook bij herhaling geweldig, en voor we de trein naar Fukuoka namen moesten we in Hiroshima toch nog echt even langs Okonomi-mura voor misschien wel de beste maaltijd (hiroshima-yaki, duh) van de hele vakantie.[/li][/ul]
[ul]
[li]Fukuoka stond vooral in het teken van het grote sumobasho, geweldig om een keer mee te maken. Daarnaast hebben we in het IMS een uitstekend Indiaas restaurant ontdekt, volgens mij reisgenoot zeer authentiek. En Canal City is in aanloop naar de kerst een geweldig hoogtepunt van commerciële kitsch, en dat is positief bedoeld.[/li][/ul]
[ul]
[li] in Nagasaki helaas weer een dag regen, daardoor in de stad zelf niet verder gekomen dan het Peace Memorial Park en het Atomic Bomb Museum en bijbehorend memorial. De dagtrip naar Huis ten Bosch was dan wel weer bijna surreëel, al realiseerde ik me daar pas hoe weinig ik eigenlijk van ons eigen kikkerlandje ik heb gezien.[/li][/ul]
[ul]
[li]Himeji was een een mooie tussenstop, net genoeg tijd om het kasteel nog een keer te bekijken.[/li][/ul]
[ul]
[li]Kyoto blijft simpelweg fenomenaal met zijn overdaad aan tempels. En het busnetwerk kent inmiddels ook geen geheimen meer voor me :D[/li][/ul]
Goedkoop is het uiteindelijk allemaal niet geweest, ik moet het optelsommetje nog gaan maken maar mede door de flink gestegen koers van de yen zullen de totale kosten dichter bij de 3 dan de enigszins beoogde 2 mille liggen. Al komt dat deels ook door de forse hoeveelheid al dan niet nuttige of smakelijke souvenirs, en zijn dingen als die helikoptervlucht, het sumotoernooi en Huis ten Bosch ook best prijzige geintjes.
Maar het is absoluut elke cent waard geweest, wat overheerst is toch het gevoel alles uit de vakantie gehaald te hebben wat er in zat. En ondanks het ogenschijnlijk overvolle programma viel de vermoeidheid erg mee, in tegenstelling tot de vorige reis kon ik er de laatste dagen nog volop tegenaan. Ook het zelfstandig reizen (weliswaar met een vriend, maar ik had toch heel duidelijk de rol van “reisleider”) is me enorm meegevallen, dat was (afgezien van minder exotische bestemmingen zonder zo’n taalbarrière en een weekje alleen in Tokyo) voor mij de eerste keer. Nu is zoals gezegd Japan wel een ideaal land hiervoor, alles super gestructureerd, en met veel informatie op internet (soms zelfs leesbaar!). Naar bijvoorbeeld China zou ik me nog wel twee keer bedenken om zoiets te doen, en dan waarschijnlijk eerder nog een georganiseerde individuele reis kiezen.
Nu nog even het verslag van m’n eerste reis afmaken, dan kan ik ook aan het verslag van deze trip beginnen. En eens gaan denken over een volgende bestemming, eens een keer iets anders dan Azië zou leuk zijn, al spreekt deze reis me toch ook wel heel erg aan…