Terug naar Japan, suggesties?

Ik ben nog maar net en goede maand terug uit Japan, ik heb nog duizenden foto’s uit te zoeken en 2 weken verslag te schrijven, ik heb m’n bagage nog niet eens helemaal uitgepakt, maar toch zit ik alweer vooruit te denken. Ik heb namelijk een mooie aanbieding voor goedkope vluchten gezien, 500 euro voor een retourvlucht naar Nagoya of Osaka is toch een offer I can’t refuse…

De bedoeling is dus om zelfstandig drie weken rond te gaan reizen, ik heb een ex-collega al voor de reis weten te interesseren, met de mogelijke data komen we dan op een retourvlucht naar Nagoya uit, vertrek op 10 november en 30 november weer terug. Voor mij is het dus m’n tweede keer Japan, voor m’n reisgenoot de eerste keer. Op herhaling in Tokyo of Kyoto is geen enkel probleem, maar o.a. Fukuoka, Hiroshima en Kurashiki hoeven niet zo nodig nog een keer, dan liever iets nieuws.

Tot zover zat ik aan de volgende route te denken:

• Nagoya
  • Kumamoto
  • Nagasaki
  • Osaka
  • Tokyo
  • Kanazawa
  • Kyoto

Dit alles eventueel met enkele dagtripjes naar bijvoorbeeld Nara, Nikko of Kamakura. Nu zitten er enkele behoorlijk lange ritten bij, met name Nagoya-Kumamoto en Nagasaki-Osaka. Heeft iemand wellicht nog ideeën voor tussenstops? Of überhaupt nog andere bestemmingen, afgezien van begin en einde in/bij Nagoya staat de route nog allerminst vast. Dus wellicht juist een route verder naar het noorden (Hokkaido?) zou best een optie zijn. Als het maar per trein een beetje bereikbaar is…

Ook suggesties voor hotels zijn welkom. In Tokyo mag het Oak Hotel (van de verlenging van m’n eerdere reis, ook via een tip op dit forum) op herhaling, dat is me uitstekend bevallen. Ik was ook al op Toyoko-inn.com terechtgekomen, heeft iemand hier ervaring mee? En zullen we echt alles vooraf moeten reserveren of zouden we ook ter plekke nog van de route kunnen afwijken?

Het zal voor ons beiden de eerste niet-georganiseerde verre reis worden, met dit soort zaken hebben we dus nog nooit te maken gehad…

Zo, lekker veel reacties tot nu toe :smiley:

Tijd om de boel maar eens wat concreter te maken. De vlucht (op Kansai) is reeds geboekt, en de te volgen route hadden we in principe al rond:

• 3 dgn Osaka => wellicht dagje Kobe, Shitenno-ji Wasso festival op 3-11
  • 2 dgn Matsumoto => dagtrip Kamikochi
  • 5 dgn Tokyo => dagtrip Nikko en/of Kamakura
  • 2 dgn Nagoya => dagtrip Kiso-vallei
  • 2 dgn Fukuoka => Sumo-toernooi
  • 2 dgn Nagasaki => Huis ten Bosch
  • 4 dgn Kyoto => dagtrip Nara

Er resteren echter nog de nodige vragen:

• waar te overnachten? Zoals gezegd weet ik in Tokyo een prima hotel (Oak Hotel), voor de rest zijn we eigenlijk nog steeds niet verder gekomen dan Toyoko Inn. Wat ik er zo over gelezen heb erg kleine kamers, maar wel goedkoop, schoon en op prima lokaties vlakbij de stations. Behalve dan in Kyoto eigenlijk, vooral daar zoeken we nog een goed alternatief. En ergens een keer een ryokan zou best leuk zijn…

• in Osaka: Minami als uitvalsbasis? Of toch Kita?

• Sumo-toernooi in Fukuoka: is het noodzakelijk vooraf kaartjes te bestellen of is dit ter plekke ook mogelijk. En hoe ziet een toernooidag er ongeveer uit, van hoe laat tot hoe laat, is het een dagvullend programma of sta je na twee uur weer buiten?

• weet iemand of er op stations over het algemeen kluisjes zijn voor bagage? Dan zouden we namelijk nog een tussenstop in bijvoorbeeld Himeji kunnen maken zonder de hele tijd met alle zooi te moeten sjouwen. Of wellicht de Kiso-vallei opnemen in de route i.p.v. een losse dagtrip.

Uiteraard zijn andere tips of ideeën nog altijd van harte welkom!

• Voor overnachtingen zou ik gewoon een van de vele hostelsites bekijken. Hostelworld.com is bijvoorbeeld een goede. Daar heb je gewoon een overzicht van de hostels die op de dagen beschikbaar zijn in de desbetreffende plaats met een handig prijsoverzicht. Ryokans en dergelijke staan er ook tussen.

• Kita of Minami, tsja kijken welke het best gelegen is en anders een coinflip zou ik zeggen :wink:

• Sumo. Kaarten kan je als het goed is nog op de dag zelf halen, al heb je dan niet de topplekken. Het is op zich ook een dagvullend programma, maar het begin is geloof ik training en de betere sumo’s (hogere rang, zoals de yokozuna) spelen pas aan het eind van de middag.
    Ik vraag me alleen af of je je als westerling daar echt de hele dag kan vermaken. Na een paar uurtjes worstelen kijken zou ik het zelf waarschijnlijk wel gezien hebben.

• En over de kluisjes: die zijn er. Al zit je mogelijk wel met tijden waarop je bij de kluisjes kan komen, zoals wel vaker. Het schijnt dat als er geen kluisjes zijn, je je bagage ook achter kan laten bij personeel, een restaurant oid. Moet volgens mij wel lukken bij die behulpzame japanners.

Wat betreft de route:
Dat zijn wel veel korte stops. Zo zie ik drie keer achter elkaar 2 dagen staan. Het reizen en ook de hostel zelf zien te vinden kan volgens mij altijd wel ff duren.

Daarnaast, wat moet je in hemelsnaam in Huis ten Bosch doen :stuck_out_tongue: ? Leuk dat ze dat daar hebben en als je persé naar Nagasaki wilt misschien leuk om ff te kijken, maar voor de rest lijkt het me niet echt de moeite waard. Tenzij je nog nooit tulpen, delftsblauw of een grachtje hebt gezien.

Wat ik zelf de volgende keer in Japan wil doen is nog net iets zuidelijker gaan.
Dus bijvoorbeeld naar Kagoshima (een stadje met een strand waar je een uitzicht hebt op een actieve vulkaan). Daar vandaan kan je dan weer een trip maken naar Yakushima, een eilandje met een subtropisch klimaat en dat op de wereld erfgoedlijst staat vanwege de prachtige natuur. Andere eilanden lijken me ook leuk.

Ha Wizard,

Ik moet zelf natuurlijk nog gaan, maar waar ik erg graag heen wil is Mount Aso op Kyushu, die ligt echt een beetje in het midden van dat eiland. De mogeving daar ziet er prachtig uit van wat ik zo op de plaatjes zie.

Verder zijn wij ook van plan om via Beppu in Kyushu door het eiland Shikoku terug te reizen naar Tokyo. Shikoku schijnt door weining touristen bezocht te worden, maar dat is volgens mij niet helemaal terecht. Ik stuitte bij toeval op Youtube op dit filmpje, hoewel het een beetje knullig filmpje is raakte ik wel heel enthousiast, de omgeving ziet er echt waanzinning uit…

Maar goed hoe het echt is, kan ik je pas begin november vertellen…

Bedankt voor de reacties! [Paul de Leeuw-modus]Wat spontaan![/Paul de Leeuw-modus] :biggrin:

Ik had inderdaad al wat op dergelijke sites gekeken, maar buiten Tokyo viel het aanbod me erg tegen, en omdat ik tot nu toe voornamelijk groepsreizen heb gedaan is het sowieso voor mij allemaal een nieuwe wereld. Inmiddels hebben we al het nodige geboekt, alleen Osaka, Nagoya en Kyoto nog. Vooral Osaka blijkt lastig, het is begin november blijkbaar nogal druk, geen enkel wat goedkoper hotel op een goede lokatie lijkt nog een twin room beschikbaar te hebben, waarschijnlijk gaan het dan voor die paar dagen toch 2 singles worden.

Waarschijnlijk gaan we inderdaad ter plekke kijken, mocht het niet lukken dan moeten we ons maar op een andere manier zien te vermaken. Desnoods pakken we de trein voor een dagtrip Kumamoto, in Fukuoka zelf is nu eenmaal niet zo gek veel te zien, die ene dag tijdens mijn eerdere reis was voldoende.

Behulpzaam zijn ze inderdaad zeker, dan zal dat ook wel goedkomen. Ik had er de vorige keer totaal niet op gelet, maar je hoort uit alle hoeken van de wereld wel de verhalen dat kluisjes vanwege terrorismedreiging weggehaald worden.

Daar heb je op zich wel een punt. Het probleem is echter dat Osaka/Kyoto als begin- en eindpunt al vast stond (retourticket voor slechts € 500, maar dan wel met wat beperkingen), Tokyo uiteraard een must is en Nagasaki en eventueel sumo-worstelen in Fukuoka genoeg reden zijn om ook naar Kyushu te gaan. Dan was de keuze om ofwel een paar lange reisdagen te maken en zo bijvoorbeeld in één ruk van Tokyo naar Fukuoka te gaan, ofwel een paar extra stops te maken. Het zal duidelijk zijn dat we voor het laatste gekozen hebben…

Extra tijd in Tokyo of Kyoto zou uiteraard nooit erg geweest zijn, maar de meeste andere plaatsen heb je na anderhalve dag volgens mij ook wel gezien. Ik zit er nog wel over te twijfelen Nagoya te vervangen door Hiroshima, daar ben ik weliswaar al wel geweest, maar een middagje was toch echt te kort.

Het lijkt me juist geweldig om te zien hoe die rare Japanners hun kopieerwoede op ons kikkerlandje hebben losgelaten, dat moet toch ietwat surrealistisch zijn. En wat is er nou mooier dan met de lift een kopie van de Domtoren te ‘beklimmen’, die 10 meter hoger is dan het origineel? :biggrin:

Klinkt allemaal inderdaad ook niet verkeerd, en in dat filmpje ziet het er ook allemaal schitterend uit. We hebben overigens er ook even aan zitten denken om Kyushu te laten schieten en juist richting Hokkaido te gaan, dat schijnt ook prachtig te zijn. Maar dat is wellicht toch meer iets voor een volgende reis, wat meer gericht een bepaalde hoek van het land bezoeken. Voor mij is het weliswaar de tweede reis, voor mijn reisgenoot wordt het het eerste bezoek, dus met enkele “verplichte” bestemmingen. En voor ons beiden wordt het de eerste zelfstandige reis naar een dergelijk land, dus proberen we het toch een beetje simpel te houden…

Ik zal de site hier dan ook tijdens m’n trip in de gaten houden, dan kunnen we altijd nog ons reisschema helemaal omgooien :wink:

Heb je al gekeken bij het K’ House hostel in Kyoto ?? Is een superschoon en mooi hostel die ook gewoon 2 persoonskamers heeft ! En niet ver lopen van Kyoto JR station.

Ik heb op het station van Himeji wel kluisjes gezien.

Ben je toen je in Hiroshima was ook in Miyajima geweest ? Zo nee dan zou ik zeker daar naar toe gaan ! Als je naar Hiroshima gaat weet ik nog een super hotel voor je 5 min. lopen van het Peace Park. Het zijn 2 verdiepingen in een futuristisch congrescomplex en voor buitenlanders is het supercheap en je krijgt er gewoon een hotelkamer voor wat doorgaat voor een gewone business hotel kamer ! Echt heel mooi ! Ik heb maar EUR 25 betaald voor een 1-pk.

Mocht je vanuit Tokyo een dagtrip doen naar Kamakura dan raad ik je zeker aan de trein verder te pakken naar Enoshima Island (was volgens mij iets van 15 min). Enoshima Island is verbonden met een loopbrug met het vaste land en is echt heel mooi, je kan het hele eiland beklimmen en rondlopen echt heel mooi, een stadje is er, winkeltjes en tempels en je klimt klimt loopt door mooie paadjes totdat je aan het “eind” komt bij de zee !

Ow en mocht je naar Kamakura gaan, de koekjes in de vorm van een vogel zijn de specialiteit daar !

Ik zal eens kijken bij dat K’s House, ziet er op het eerste gezicht niet verkeerd uit!

De vorige keer ben ik wel in Miyajima geweest, was zeker mooi, maar een herhaling is wat mij betreft niet nodig. Maar goed, ik reis niet alleen, dus wie weet. Overigens dat hotel in Hiroshima, bedoel je wellicht het Rhiga? Op de eigen site is die knap prijzig, maar via-via kwam ik ook heel andere prijzen tegen. En de lokatie is inderdaad prima.

Gezien de toch enigszins beperkte tijd in Tokyo zal het toch weer kiezen worden tussen Nikko en Kamakura, de vorige keer ben ik aan beiden niet meer toegekomen. Mag ik uit jouw verhaal afleiden dat jouw voorkeur uit zou gaan naar Kamakura? Het klinkt in ieder geval erg mooi…

Dit is de website van Aster Plaza International Youth House in Hiroshima.

Laat je echter niet misleiden door de naam. Het ligt op 5 minuten lopen van het Peace Park. De hotelkamers zijn op de 8e en 9e verdieping van een groot futuristisch congrescentrum. Toen ik uit de bus stapte dacht ik van …waaaat is dit het wow wat mooi.
Ik zie dat een 2 pk nu ongeveer EUR 35 pp per nacht kost.

De kamers zijn net business kamers, met badjas, slippers, tv, waterkoker etc.

Het enige nadeel van dit hotel is dat de voordeur van het congrescentrum van 00.00 - 06.00 uur gewoon op slot zit (tevens ingang vh hotel) !! Dus je moet echt voor middernacht binnen zijn en kan er pas na 06.00 uur sochtends weer uit !!

De keuze tussen Nikko en Kamakura vind ik heel moeilijk !! Ik vond beide prachtig en beide totaal verschillend !

De reis naar Nikko duurt veel langer. Nikko ligt in de bergen en je loopt vd ene naar de andere tempel en shrine door de bossen. Nikko ademt hierdoor een wat mysterieuze sfeer uit.

Kamakura is gewoon een stadje aan de zee en daar loop je vh grote Buddhabeeld naar de grote tempel op de berg en je neemt het treintje naar Enoshima Island. Ook prachtig hoor.

Beide prachtig maar totaal verschillend. Als ik er nu zo over nadenk dan zou ik toch voor Nikko kiezen. Het is daar toch veel mooier en mysterieuzer en de tempels en shrines zijn er veel mooier.

Als je de trein naar Nikko neemt let er wel op dat je in het goede treinstel zit. (Als je de gewone trein neemt en niet de JR). Alleen de 1e 2 wagons (vooraan de trein) gaan door naar Nikko en de rest gaat ergens anders naar toe. Terug weer hetzelfde. De treinreis is ongeveer 2 uur en deze trein neem je bij het treinstation in wijk Asakusa in Tokyo. (Bij de Sumida rivier ligt het treinstation). Aan de rechterkant van het station zit een kantoortje van deze treinmaatschappij, daar kan je een World Heritage Pass voor Nikko kopen. Deze is volgens mij wel 2 of 3 dagen geldig maar is alsnog goedkoper ookal maak je er maar 1 dag gebruik van.
Met deze pas krijg je een retourtje Tokyo - Nikko met de trein, alle busvervoer in Nikko en toegang tot 2 tempels en 1 shrine in Nikko.

Hoi Wizard,

Ik begrijp dat je nu aan de Pocky’s zit in Japan :wink: Wij zijn afgelopen donderdag weer thuis gekomen en ik ben nu dus heel jaloers op je dat jij nu nog daar zit. Wat een heerlijk land is Japan namelijk om in rond te reizen.

Wij zijn naar de volgende plaatsen geweest:

Tokyo
Yokohama (hoewel ik dat eigenlijk ook Tokyo vind…)
Kamakura
Hakone
Kyoto
Nara
Hiroshima
Miyajima
Beppu
Aso
Kumamoto
Kochi
Sendai
Matsushima

Wat ik een echte aanrader vond is Hakone. Wij hadden een geweldig hotel ook aan het meer wat best wel betaalbaar was. Dat hotel heet het Laksdie Inn Charlotte. Ik weet niet of ze een website hebben maar ik heb hem gevonden via Hostelworld. Als je naar Hakone gaat moet je daar zeker gaan slapen, het hotel zelf is gewoon goed maar wat het zo bijzonder maakt is de gastheer. Een enorm vriendelijke zeer goed engels sprekende Japanner die je helemaal in de watten legt en het uitzicht vanuit je kamer is (mits je natuurlijk aan de kant van het meer slaapt) werkelijk fenomenaal. Verder vond ik de omgeving van hakone ook echt prachtig. Wij hadden helaas geen geluk met het uitzicht op Fuji, maar dat mocht de pret verder niet drukken.

Ik vond Beppu erg tegenvallen. Hele lelijke stad eigenlijk, maar ze hebben wel de Jigoku Route, dat zijn iets van zeven parken waar een soort van vulkanische baden zijn. Dat is wel heel erg de moeite waard.

Mount Aso viel mij een beetje tegen ook, de bergen zijn wel mooi maar we hebben niets van de krater gezien omdat het heel bewolkt was, verder was er in de omgeving ook niet zoveel te doen.

Wat ik echt een aanrader vind is om naar Shikoku te gaan. Wij waren op Kochi, dat ligt aan de kust helemaal onderin. Erg leuke plaats en het eiland Shikoku vond ik qua natuur het allermooist van Japan. Het is daar nog redelijk ongerept namelijk.

Goed ik kan verder nog uren schrijven en misschuen doe ik dat ook nog wel, maar ik moet nu even aan het werk… Jakkes! Ik wil terug!

Nou ja het kan niet altijd feest zijn helaas… Heel veel plezier Wizard en laat horen waar je allemaal heen gaat!

Ik zit helaas even zonder Pocky’s, even vergeten in te kopen :smiley:

Maar we hebben net een paar dagen Osaka achter de rug, prima stad om even in het juiste ritme te komen, Tennoji als uitvalsbasis is een prima zet gebleken. Morgenvroeg vertrekken we naar Matsumoto, onze uiteindelijke planning is als volgt:

• Matsumoto
  • dagtrip Kiso-vallei
  • onderweg naar Tokyo een sidetrip naar Fuji Five Lakes
  • 4 dagen Tokyo, met a.s. vrijdagavond een helikoptervlucht over de stad
  • met een omweg via Kamakura naar Nagoya
  • daar een uitstapje naar Toyota voor een rondleiding door een fabriek van het gelijknamige automerk
  • naar Fukuoka met een tussenstop in Hiroshima
  • naar Nagasaki, wellicht dagtrip HUis ten Bosch
  • naar Kyoto, wellicht nog een tussenstop in Hiroshima voor Miyajima

In Hakone ben ik de vorige keer al geweest (dagtrip), het is inderdaad prachtig, maar een herhaling hoeft niet zo nodig. Heb je overigens wel Mount Fuji kunnnen zien? Ik destijds namelijk alleen vanuit de trein, later was het te bewolkt :frown:

Hoe was Kumamoto trouwens? Mocht het in Fukuoka namelijk niet lukken kaarten voor het sumo-toernooi te regelen dan was een trip naar Kumamoto een alternatief wat ik wel in gedachten had, Fukuoka zelf is nu eenmaal niet zo interessant.

Shikoku onthoudt ik voor een volgende reis, al zat ik daarvoor ook al aan Hokkaido te denken. Helaas heb ik meer vakantieplannen dan mijn vakantiedagen en bankrekening toelaten :smiley:

Helaas ben ik weer terug, het waren drie fantastische weken. Zelfstandig rondreizen door Japan is een makkie gebleken, al heeft de goede voorbereiding (en als gevolg daarvan een flink pak papier met plattegrondjes e.d.) flink geholpen. Slechts een hele enkele keer is iets niet gelukt, zo konden we in Nagoya met geen mogelijkheid het robotmuseum vinden, en liep een poging bij een automaat in een Lawson kaartjes voor het Studio Ghibli-museum te bestellen vast op onbegrijpelijke foutmeldingen (waarschijnlijk gewoon dat er voor de gewenste dagen geen kaarten meer beschikbaar waren, maar de tutorial bevatte nu eenmaal geen foutmeldingen). Het reizen per trein is echter uitermate simpel gebleken, terug op Schiphol had ik meer moeite de juiste trein te vinden.

Een snel overzichtje per plaats:

[ul]
[li]Osaka is gewoon een prettige, relaxte stad zonder echte bezienswaardigheden, Tennoji als uitvalsbasis bleek een prima keuze.[/li][/ul]

[ul]
[li]Matsumoto was een verrassend leuk stadje, met een fabelachtig kasteel, naar mij mening mooier nog dan Himeji. Ook de dagtrip naar de Kiso-vallie (tocht van Magome naar Tsumago) was zeer geslaagd, zeker met alle prachtige herfstkleuren. En basashi (rauw paardenvlees) smaakt helemaal niet verkeerd. Het Iidaya hotel is overigens een echte aanrader, weliswaar het duurste hotel van onze reis maar perfect gelegen tegenover het station en (dus) op loopafstand van het kasteel, met een riante kamer, een heerlijk Japans ontbijt inbegrepen en met uitstekend Engels sprekend personeel.[/li][/ul]

[ul]
[li]Kawaguchiko (Fuji Five Lakes) is een mooie gelegenheid om Mt. Fuji van redelijk nabij te bezichtigen, wel erg toeristisch, maar het uitzicht weet dat ruimschoots te compenseren.[/li][/ul]

[ul]
[li]Tokyo verliep wat rommelig, veel dingen op herhaling (maar nieuw voor mijn reisgenoot), de helikoptervlucht was geweldig, door regen werd de zondag in Harajuku en Yoyogi-koen helaas verpest (al hebben we op Odaiba er toch nog wel een geslaagde dag van weten te maken). Het Oak Hotel viel deze keer echter iets tegen, we hadden sowieso een lachwekkend kleine badkamer en de hele oostvleugel kan wel een opknapbeurt gebruiken. Lokatie en prijs blijven echter prima, dus het blijft een aanrader.[/li][/ul]

[ul]
[li]Kamakura ging enigszins ten onder aan een slechte voorbereiding, ter plekke pas bepalen wat te gaan bekijken werkt niet bij een plaats met zoveel bezienswaardigheden. De Daibatsu was daardoor echter niet minder indrukwekkend.[/li][/ul]

[ul]
[li] Van Nagoya zelf hebben we niet veel meegekregen, de (helaas wat ingekorte) rondleiding door een Toyota-fabriek was echter erg indrukwekkend, het Toyota Automobile Museum is een must voor elke autofanaat. Hier zaten voor de eerste keer in een Toyoko Inn (Fukuoka en Nagasaki zouden nog volgen), dat is ons ook prima bevallen: prima lokaties, nette prijzen, prima kamers en gratis ontbijt (wat we om verschillende redenen echter steeds hebben moeten laten schieten).[/li][/ul]

[ul]
[li]Miyajima was ook bij herhaling geweldig, en voor we de trein naar Fukuoka namen moesten we in Hiroshima toch nog echt even langs Okonomi-mura voor misschien wel de beste maaltijd (hiroshima-yaki, duh) van de hele vakantie.[/li][/ul]

[ul]
[li]Fukuoka stond vooral in het teken van het grote sumobasho, geweldig om een keer mee te maken. Daarnaast hebben we in het IMS een uitstekend Indiaas restaurant ontdekt, volgens mij reisgenoot zeer authentiek. En Canal City is in aanloop naar de kerst een geweldig hoogtepunt van commerciële kitsch, en dat is positief bedoeld.[/li][/ul]

[ul]
[li] in Nagasaki helaas weer een dag regen, daardoor in de stad zelf niet verder gekomen dan het Peace Memorial Park en het Atomic Bomb Museum en bijbehorend memorial. De dagtrip naar Huis ten Bosch was dan wel weer bijna surreëel, al realiseerde ik me daar pas hoe weinig ik eigenlijk van ons eigen kikkerlandje ik heb gezien.[/li][/ul]

[ul]
[li]Himeji was een een mooie tussenstop, net genoeg tijd om het kasteel nog een keer te bekijken.[/li][/ul]

[ul]
[li]Kyoto blijft simpelweg fenomenaal met zijn overdaad aan tempels. En het busnetwerk kent inmiddels ook geen geheimen meer voor me :D[/li][/ul]

Goedkoop is het uiteindelijk allemaal niet geweest, ik moet het optelsommetje nog gaan maken maar mede door de flink gestegen koers van de yen zullen de totale kosten dichter bij de 3 dan de enigszins beoogde 2 mille liggen. Al komt dat deels ook door de forse hoeveelheid al dan niet nuttige of smakelijke souvenirs, en zijn dingen als die helikoptervlucht, het sumotoernooi en Huis ten Bosch ook best prijzige geintjes.

Maar het is absoluut elke cent waard geweest, wat overheerst is toch het gevoel alles uit de vakantie gehaald te hebben wat er in zat. En ondanks het ogenschijnlijk overvolle programma viel de vermoeidheid erg mee, in tegenstelling tot de vorige reis kon ik er de laatste dagen nog volop tegenaan. Ook het zelfstandig reizen (weliswaar met een vriend, maar ik had toch heel duidelijk de rol van “reisleider”) is me enorm meegevallen, dat was (afgezien van minder exotische bestemmingen zonder zo’n taalbarrière en een weekje alleen in Tokyo) voor mij de eerste keer. Nu is zoals gezegd Japan wel een ideaal land hiervoor, alles super gestructureerd, en met veel informatie op internet (soms zelfs leesbaar!). Naar bijvoorbeeld China zou ik me nog wel twee keer bedenken om zoiets te doen, en dan waarschijnlijk eerder nog een georganiseerde individuele reis kiezen.

Nu nog even het verslag van m’n eerste reis afmaken, dan kan ik ook aan het verslag van deze trip beginnen. En eens gaan denken over een volgende bestemming, eens een keer iets anders dan Azië zou leuk zijn, al spreekt deze reis me toch ook wel heel erg aan…