In juli en augustus 2015 wil ik samen met mijn gezin een rondreis door Costa Rica gaan maken. Wij willen de reis zelf samenstellen . Wij willen hiervoor 4 weken de tijd nemen. Ons plan is om een vlucht te maken en zelf accommodaties te boeken. Ik denk dat we vanuit 4 verschillende accommodaties dingen willen gaan ondernemen. Graag willen wij over de volgende vragen wat meer informatie en tips ontvangen:
In welke regio,plaatsen kunnen wij dit het beste realiseren?
Moeten accommodaties van te voren geboekt worden of kan je ter plaatse nog boeken?
*Wie heeft ervaring met goede accommodaties?
Is het veilig om zelf de Nationale Parken te bezoeken of moet je dit met een gids doen?
*Hoe zijn de wegen in de Nationale Parken?
*Is het bijvoorbeeld mogelijk om vanuit je accommodatie in 1 dag een bezoek aan een NP te brengen en voor het donker weer terug in je accommodatie te zijn?
*Wij wilen ook graag surfen, kitesurfen en snorkelen. Waar is dit goed mogelijk.
Ik heb gehoord over modderstromen en onbegaanbare wegen. Wie kan daar meer over zeggen?
Wie kan mij informeren over een goed en betrouwbaar autoverhuurbedrijf?
En wie heeft ervaring met het weer in deze periode?
Hoe zit het met muggen?
Nou, ik kan nog wel even doorgaan! Kortom: alle informatie is welkom! Al vast bedankt!
Heb tot nu toe alleen door Noord Amerika en Canada gereisd.
De nationale parken in Costa Rica zijn anders dan de parken in Noord Amerika, waar je vaak met de auto doorheen kunt rijden.
Hier heb je vlakbij de nationale parken accommodarties. Je bezoekt de nationale parken te voet. In sommige pakren kan dat zonder gids,
in sommige parken is het beter met een gids anders zie je niets en in andere parken is een gids verplicht.
Ik zou niet op maar 4 plekken gaan zitten in 4 weken, maar iets meer lokaties nemen opm te overnachten.
Bijvoorbeeld in juli/augustus legt de groene zeeschildpad eieren op het strand van Tortuguero. 2 nacjten is hier voldoende.
Ook zijn er walvissen in deze tijd bij het park Marino Ballena. Surfen kun je goed aan de kust o.a. bij Playa Teresa en bij Dominical.
Kitesurfen in het noorden van het schiereiland Nicoya. Snorkelen is prachtig bij het eiland Caño.
in juli / augustus is het regenseizoen en kan je normaal gesproken een goede bui verwachten in de namiddag. Tijdens deze buien kunnen er modderlawines ontstaan en kunnen sommige wegen voor enkele uren afgesloten zijn zodat ze de weg schoon kunnen maken. Maar zoals in de hele wereld merken wij ook hier de klimaat verandering. Bijv. afgelopen Juni aan deze kant extreem veel regen gehad terwijl aan de andere kant extreem veel droogte was. In die periode dat jullie reizen zijn de schoolvakanties begonnen in heel Europa en reizen er veel gezinnen rond. Zeker in de wat kleinere accommodaties kan het dan al vol zitten in de grotere hotels zal er nog wel plaats zijn. Zeker in het begin raad ik jullie aan om als je een wandeling gaat maken in een park een gids te nemen, deze zien meer en kunnen je veel uitleg geven. Daarna is het leuk als je zelf rondwandelt en dieren kunt spotten. Sommige parken zijn op maandag gesloten. Buiten de nationale parken zijn er ook nog veel parken die onder beheer zijn van de eigenaar. Muggen zul je het hele jaar tegen komen maar met name in de regentijd en in de schemering zijn de muggen actief. Gebruik een paar maal per dag een bescherming, hier in Costa Rica zijn OFF anti muggen producten te kopen. Er zijn een paar mooie gebieden vanwaar je diverse parken kunt bezoeken. Er zijn diverse standaard routes die door de meeste toeristen gemaakt worden maar daar buiten zijn er zoveel mooie plekken die niet zo toeristisch zijn.
Er zijn diverse autoverhuur bedrijven o.a. Thrifty. Kijk ook eens op de Costa Rica prikbord pagina waar veel vragen en antwoorden zijn te vinden.
Beste Henk en Carolien,
Bedankt voor jullie nuttige informatie.Jullie spreken over een paar mooie gebieden vanwaar je diverse parken kunt bezoeken. Welke zijn dat? En hebben jullie tips voor kleischalige accommodaties in deze gebieden?
Beste Johan, bedankt voor je informatie! Zo komen we steeds een stapje verder. Welke lokaties/plaatsen zijn geschikt om een accommodatie te zoeken, zodat je van hier uit het e.e.a. kunt ondernemen? En je hebt het over snorkelen bij het eiland Caño. Zijn hier georganiseerde snorkeltours of kan je gewoon zelf lekker gaan snorkelen?
De persoonlijke plekken die wij mooi vinden zijn. o.a. Tortugeuro ( wordt wel zeer steeds toeristisch en zeker in de leg periode van de schilpadden ) Aan de caribische kant heb je Cahuita, Puerto viejo de Talamanca en Manzanillio als je daar bijv. centraal zou verblijven in puerto viejo kun je het zuiden verkennen. Wij wonen zelf in Sarapiqui een mooi gebied met 3 nationale parken op nog geen 20 km rijden, raften en een paradijs voor vogel liefhebbers. Cano Negro mooi waterrijk gebied, veel gasten gaan naar vulkaan Arenal ( niet meer actief) mooi vinden wij het bij Rio celeste, rincon de la vieja, corcovado. Jullie hebben 4 weken. Costa Rica is een mooi land en je kunt veel zien in die weken. Verblijf ergens 3 of 4 nachten en reis dan weer verder.
Zelf hebben we 5 cabinas. Veel plezier.
De snorkeltours naar Caño Island zijn georganiseerde tours. Deze gaan vanuit Drake Bay of vanaf
Dominical, Uvita, Ojochal of Sierpe.
Accommodatie vind je in het hele land.
Mooie plekken om te zitten zijn: Puerto Viejo de Talamaca aan de Cariben voor een bezoek aan Cahuita en manzanillo, Sarapiqui voor een bezoek aan La Selva, Tirimbina en Braullio Carrillo.
La Fortuna voor een bezoek aan de Arenal, Santa Elena voor een bezoek aan Monteverde.
Aan de voet van de Rincon vulkaan voor een bezoek aan het park Rincon en Santa Rosa.
Uvita of Ojochal voor een bezoek aan Corcovado en Ballena.
Tortuguero voor een bezoek aan Tortuguero. enz.
Beste Johan, Ik ga het allemaal opzoeken op de kaart en een reis plannen. Als ik zo ver ben, leg ik het schema nog eens voor. Trouwens kan je uberhaupt ergens zelf goed snorkelen? Mijn kinderen willen altijd als ze water zien er met hun snorkels in. Of is dat niet toegestaan of niet veilig?
Wij hebben 2 jaar geleden een rondreis van 4 weken gemaakt, deels OV, deels zelf gereden. Heb wel een reisverslag gemaakt staat op Waarbeniknu. Ik zou zeker Corcovado n.p. Aan doen, met een gids door de jungle, wij zagen zelfs een tapir! Van daaruit zijn we ook naar Cano island geweest om te duiken. We hebben toen diverse keren bultruggen gezien!. Verder zijn we een paar dagen bij Playa del Coco geweest, ook mooi om te duiken/ snorkelen en vandaaruit de noordelijke parken te bekijen. Natuurlijk Tortugeuro, zeker doen en verder hebben bij een klein weekje Panama gedaan, pamana city ( heel leuk) en Bastimentos, caribisch droomeilandje. Acco’s allemaal via Airbnb geboekt. Zou de adressen moeten opzoeken. CR is echt super mooi en t aanraden waard.
Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk
Mag ik je vragen naar jullie ervaring met de combinatie OV en zelf een auto huren? Voor welke trajecten hebben jullie voor het OV gekozen en hoe is dit bevallen?
Hoi, wij zijn van San Jose met de bus naar Sierpe gegaan en toen met de boot naar Drakebay waar we logeerden bij Vista Drake Lodge. Vandaar uit trips naar Corcovado en isla de Cano gemaakt. Daarna een huurauto laten bezorgen in Sierpe en via de westzijde in 2 dagen noordelijk gereden naar uiteindelijk Playa de Coco ( Casa Lora, een aanrader) en toen weer in 2 dagen terug naar San jose. Daarna met de bus naar Tortuguera (( weet de acconaam niet meer) pen naar Panama Bocas de Toro. De bussen zijn echt prima te doen. Autorijden overigens ook, ook al waren er soms wel om de 5 km snelheidscontroles.
Mogen wij vragen hoe oud je kinderen zijn? Een gezin met jonge kinderen zouden wij niet adviseren met het OV te reizen, o.a. gelet op het sjouwen van koffers. Een auto huren is uiteraard duurder maar wel een comfortabele en prettige manier om als gezin te reizen. Voor snorkelen op eigen initiatief is het belangrijk dat je weet dat de oceanen sterke stromingen hebben en hoge golven produceren. Bijvoorbeeld bij rotsen kan snorkelen erg gevaarlijk zijn. Het bezoek van bepaalde parken is ook afhankelijk van de leeftijden van jullie kinderen. Sommige mooie parken zijn door jonge kinderen minder makkelijk te bewandelen. Parken die wij geschikt voor kinderen vinden zijn Tortuguero, Poas vulkaan, Arenal, Manuel Antonio en Corcovado (middels een dagtour maar niet met hele jonge kinderen). Een mooie en veilige plek om te zwemmen is Manuel Antonio. In deze baai zijn geen gevaarlijke stromingen. Een van de mooiste avonturen voor kinderen in deze periode is het spotten van walvissen en dolfijnen, al is de kans om bultruggen te zien groter in augustus dan in juli. Dit kan middels een boottour vanaf het Marino Ballena park. Regelmatig horen wij van gezinnen dat ze een ‘farm’ of een dergelijke plek hebben bezocht voor het zien van vlinders of kikkers. In Costa Rica hoef je dit eigenlijk niet te doen. Er zijn veel mooie plekken in het land waar je dieren in de vrije natuur kunt spotten. Wat wel de moeite waard met kinderen is, is een bezoek aan een rescue-center voor wildfile. Hier kunnen jullie van dichtbij bijvoorbeeld luiaards en katachtigen zien. Maar luiaards zijn ook makkelijk te spotten in de vrije natuur. Wat leuk voor de kinderen is, zijn de geplastificeerde dierenplaten. Deze zijn te verkrijgbaar in souvenirwinkels in Costa Rica; ook op het vliegveld. Hierop kunnen kinderen afvinken welke dieren ze al gespot hebben. Veel dieren zijn zelfs te spotten vanuit de auto. Een spannend moment is het zien van meterslange krokodillen (sommige zelfs 5 meter) vanaf de brug over de Tárcoles-rivier.
Beste Mario en Manon,
Mijn kinderen zijn 12 en 16 jaar oud. Een auto lijkt mij inderdaad veel comfortabeler. Er schieten mij gelijk weer een paar vraagjes te binnen. Zijn jullie op de hoogte van prijzen in Costa Rica? Is het bv duur om uit eten te gaan? Wij willen vnl. zelf koken om zo de kosten een beetje te drukken. Hoe liggen de prijzen voor levensonderhoud? En hebben jullie een idee wat een georganiseerde snorkeltour ongeveer kost? Trouwens, bedankt voor jullie informatie. Ik ga er zeker wat mee doen!
Als je een casado neemt, een Costaricaanse schotel. Vlees,kip of vis met rijst, bonen, sla en een bakbanaan dan kost dat ongeveer
3000 colones, afhankelijk waar je bent (4,5 euro) Wil je een biefstuk dan kan dit oplopen van 5000 tot 9000 colones.
In de toeristencentra nog meer. De supermarkt prijzen liggen ietsjes lager dan in Nederland. Maar het scheelt niet veel. Fruit is goedkoop.
Alhoewel je wel een verschil tussen supermarkten hebt. Pali is de goedkoopste, AM/PM en freshmarkt zijn de duurste.
Als je in een soda (Costaricaans restaurant) gaat eten is het vaak goedkoper dan zelf te koken.
Voor de trips zou ik goed kijken op tripadvisor voor reviews en prijsverschillen. Het uit eten gaan kan prijzig zijn, zelf koken is best wel interessant. Eten bij een soda kost weinig, maar de keuze is vaak beperkt. Probeer zeker eens gallo pinto, lekker!