Hulp gezocht bij reisschema

Beste Costa Rica liefhebbers,

In min of meer een opwelling hebben mijn vriend (27) en ik (30) vorige week twee goedkope retourtjes naar Costa Rica geboekt voor januari.
Totaal 22 dagen hele dagen (dag van aankomst en vertrek niet meegerekend).
In mijn geval is de voorpret bijna net zo groot als de vakantiepret ter plekke, dus het grote inlezen is begonnen… :slight_smile: Hopelijk kunnen jullie me wat richting geven in het maken van een globale planning.

Wat willen we?

• Vooral… Niet als een gek door het land heen racen! En dat betekent… keuzes maken. Ik denk aan misschien 4 of 5 bestemmingen in 3 weken.
  • Ik denk, gevoelsmatig, dat we ons op de Pacific kant van CR willen focussen en de Caribische kant laten voor wat het is.
  • Eigenlijk zou ik ook wel wat cultuur/stadjes in de reis willen aandoen… We overwegen daarom om ook Leon en Granada aan te doen.
  • Niet teveel van te voren vastleggen.

Eerste schets:

• Dag 1 t/m 9 Aankomst in San Jose rond het middaguur (dag 0). Hotelletje opzoeken en ivm jetlag en lange reis vroeg naar bed ;). Volgende dag auto huren en in grofweg een week: Rincon de la Vieja, Monteverde en de Arenal bezoeken. Kort cultuur snuiven in Nicaragua (wellicht 1 stad, niet 2).
  • Eenmaal terug in CR denk ik aan een weekje omgeving Marino Ballena. Lekker op een vaste plek wat wandelen en genieten van strand. Wellicht wagen we ons aan een ‘walvis trip’, dat moet wel heel bijzonder zijn om te zien.
  • Tot slot nog wat dagen verder naar het zuiden om naar Corcovado NP te gaan.

Vragen aan jullie:

• Is rondreizen met OV goed te doen? Of is met al die National Parks een auto aan te bevelen? Pré van het OV: contact met locals. Pré van auto: de vrijheid om overal even te stoppen en te kijken. Met name de bereikbaarheid van accomodaties lijkt me met de auto een stuk makkelijker. Overweging: Met de bus naar Nicaragua en bij terugkomst in Costa Rica een auto huren.

• Wat is een goede uitvalsbasis om Rincan de la Vieja, Monteverde en de Arenal te bezoeken? Zouden graag een dag of 5 op 1 plek zitten en wat dagtrips maken naar deze drie.

• Is Marino Ballena of omgeving hier een goede keus? Of beter ‘ergens’ in omgeving Nicoya voor een dag of 4 en dan nog 3 dagen Marino Ballena, puur voor de walvissen. Ik zou een beetje rust hier wel op prijs stellen. Hoef dus niet de állermooiste stranden of parken te zien in deze week (met de bijbehorende drukte), met wat minder neem ik ook graag genoegen :slight_smile:

• In Corcovado heb ik me nog amper verdiept, en volgens mij zou ik alleen al in dit park tijd tekort komen met m’n drie weken vakantie… Wat is schappelijk om hiervoor uit te trekken qua tijd? Minimaal 1 overnachting lijkt me een must.

• Zouden jullie iets schrappen uit bovenstaande?

• En omgekeerd… Hebben we ergens een must see/do over het hoofd gezien?

• En ik weet het… een onmogelijke vraag… Maar ik wil een beetje een begroting maken. We hoeven niet bijster veel comfort (wel liefst 2pers kamer met warm water, hoeft niet erg luxe), maar willen wel het een en ander doen aan excursies (canopy, walvis). Overnachting en maaltijden voor 2 personen kost volgens mij per dag al gauw $150… of is dat alleen in Corcovado zo duur? Dan nog excursies en vervoer/autohuur erbij.

Ik geloof dat dit het even was… voor nu… om even een eerste globaal idee te krijgen :slight_smile:
Hartelijk dank voor jullie meedenken en aanbevelingen so far!

Je krijgt vast een heleboel gouden tips van mensen die er of wonen of vaak geweest zijn. Wij zijn er vorig jaar geweest en gaan in januari weer. Vorig jaar onder meer verbleven vlakbij Rincon de la Vieja in Curubandé in El sol verde van Nederlandse mensen, Gerard en Ingrid van Vuuren. Daar ben je geen 150 dollar per nacht kwijt voor een prima kamer of een tenthuisje, met zeker drie leuke restaurantjes op loopafstand. Afijn, kijk maar eens op www.elsolverde.com en mocht je ze mailen, de dan de groeten van Willem en Ageeth.
Curubandé is vanuit Liberia eventueel goed met openbaar vervoer te bereiken, Gerard zet je desgewenst af bij Rincön de la Vieja. (En haalt je er ook weer op). Google maar eens ‘reviews elsolverde’ van Zoover, Tripadvisor en Travbuddy. Zelden betere gezien.
Verder waren we in Tamarindo, gezellige badplaats, uitvalsbasis voor schildpaddenexcursies en Palo Verde. Dit jaar gaan we wat noordelijker, playa Hermosa en een ‘we zien nog wel bestemming’.

1 like

Je kunt de grens met Nicaragua niet passeren met een huurauto.
Je kunt een sneldienst nemen bv. Ticabus vanaf Liberia naar Granada.
Moet je wel van te voren reserveren.
Verder is in Costa Rica het openbaar vervoer prima geregeld, maar met
een huurauto heb je meer vrijheid en tijd om bepaalde plaatsen te bezoeken.

Johan
www.costaricaopmaat.nl

1 like

Zie je, Cetje, dat zijn de mensen die het weten, zulke ‘kleinigheden’ als geen huurauto over de grens met Nicaragua nemen. Daar had ik niet bij stilgestaan. En de opmerking van Johan over het openbaar vervoer onderschrijf ik helemaal. We hebben er vorig jaar een paar keer gebruik van gemaakt en dat verliep heel soepel, zowel van Curubandé naar Liberia vv als van Liberia naar Tamarindo. Hier een site waarop je alle verbindingen heel simpel vindt: Bus schedule Costa Rica

1 like

Gevoelsmatig de caribische kust laten voor wat het is? Dat zou eeuwig zonde zijn, voor velen juist de leukste kant van Costa Rica met Puerto Viejo als levendige badplaats, een bezoek aan Talamanca, zelf chocolade maken en met het bootje door de jungle naar Tortuguero en genieten van de Caribische keuken, die een stuk interessanter is de costaricaanse. Ook niet onbelangrijk de weg is niet zo onvriendelijk als sommige wegen (zandpaden) in Guanacaste en het schiereiland van Puntarenas.

Doe jezelf een plezier, huur een auto bij het vliegveld en overnacht in Alajuela. Dan bespaar je de reis en ellende van San Jose waar voor een nacht niet veel te te doen is. En als je de volgende dag toch richting Rincon de la vieja zou gaan dan is San Jose de verkeerde kant op. Voor wat cultuur kun je inderdaad met de bus de grens over zoals Johan beschrijft. Veel autoverhuur bedrijven hebben locaties op beide internationale vliegvelden dus kun je in Liberia vaak de auto inleveren.

Ik zou me niet te blind staren op de walvissen, het huidige seizoen loopt wel zo’n beetje ten einde.

Als je op een budget wil rekenen, tel dan ongeveer $40 per nacht voor een hotel, het kan duurder het kan goedkpoper. Een weekendje weg kost ons meestal ergens tussen de $30-40 per nacht. Dan zoeken we een eenvoudig maar parima hotelletje met badkamer en warm water. Januari is wel hoogeseizoen, dus je zult er veelal $10 bij op moeten tellen. Je kunt je overigens registreren op yuplon.com voor leuke aanbiedingen, het werkt een beetje als Groupon in Nederland. Aankopen zijn 3 maanden geldig, en vooral nu erg interessant om dat de tarieven gebaseerd zijn op laagseizoen en je ze nog het hoogseizoen kunt gebruiken. Tours zijn verschrikkelijk/absurd/belachelijk duur in Costa Rica, vaak betaal je omdat de arme tourist de weg niet weet. Kijk goed wat je wil en lees de sites van de parken, entree is vaak niet meer dan $10. Wat betreft eten en drinken zul je op redelijk europese prijzen moeten rekenen, maar je kunt regelmatig voor $15 p.p prima eten. Een trip naar de supermarkt zal je niet altijd meevallen, die zijn een flink stuk duurder dan Nederland. Vaak krijg je van een autoverhuur bedrijf een koelbox mee, dan kun je ieder geval wat koude drankjes meenemen. Ijs is vrijwel alle (mini)supermarkten te krijgen.

1 like

Hoi allen,

Allereerst: Dank voor het meedenken! Zo fijn om op deze manier een beetje op weg geholpen te worden!
Caribische kust achterwege laten lijkt toch zonde… Heb inmiddels ook wat meer gelezen, en de plannen wijzigen per dag :slight_smile: Zit nu weer te denken om ons vooral op de noordelijke helft van Costa Rica te richten, maar dan wel over de hele breedte, dus toch Carabische kust erbij. Dan ligt Puerto Viejo misschien te zuidelijk…
Denk dat we het gedeelte Nicaragua per bus doen en het misschien combineren met een auto in Costa Rica. Dank voor de tip dat de auto niet mee mag de grens over. Voor m’n gevoel is ‘grote steden aandoen’ met OV makkelijker te doen dan de natuurgebieden. Delen meer ervaren reizigers dit idee? Wat Rumba schrijft over veel te dure excursies… Dat is ook vooral m’n argument om toch maar een auto te huren en zelf te rijden. Heerlijk om koelboxje te vullen en lekker zelf op stap te gaan.
Goed idee ook trouwens om in Alajuela te overnachten, oogt een stuk aantrekkelijker dan San Jose!

Nogmaals dank voor de hulp, ik ga dit weekend weer lekker verder op onderzoek :slight_smile:

Overigens toch nog wat concrete vragen om mee af te sluiten…

• Tortuguero: Ook in januari (= geen schildpadden seizoen dacht ik?) de moeite waard, zonder schildpadden?
  • Tortuguero: Qua flora en fauna en ‘beleving’ een beetje ‘inwisselbaar’ voor Corcovado? Waarschijnlijk niet… maar denk niet dat we beide in ons schema op kunnen nemen. Ben dol op varen/kanoen/bootjes… Dan zitten we in Tortuguero sowieso wel goed?
  • Zijn de meeste NP’s goed bereikbaar met locaal openbaar vervoer (ipv vooraf geboekte excursie)? Ik zit zo te twijfelen over wel/geen auto :slight_smile:

Je hebt nog wel kans op schildpadden in januari, maar zelfs zonder schildpadden is het zeer de moeite waard. Je waant je er in het amazone gebied, sommige films zijn er zelfs opgenomen waar de kijker moet geloven dat het zowaar de amazone is :slight_smile:
Je kunt er alleen met een klein bootje naartoe, de rit is ongeveer een uur en gaat over een meanderend riviertje door de jungle met apen, en krokodillen. Tortuguero is een eilandje, aan de ene kant een brede rivier, aan de andere kant de zee. Als je aan de rivier kant zit kun je heerlijk aan het dek zitten en genieten van een glaasje en een hapje. De tocht door het natuurpark gaat 's morgens vroeg waar je veel vogels kunt spotten, een kunt zijn met de natuur en lekker rond kunt dobberen. 's middags kun je nog door het park wandelen (laarzen verplicht). Het dorpje is gezellig en je kunt er een prima caribische maaltijd nuttigen.

Corcovado is heel anders, meer jungle, en veeeel wandelen.

De parken zijn over het algemeen goed te bereiken met het openbaar vervoer, al komt het meer dan eens voor dat er alleen 's morgens een bus gaat en in de middag weer terug. Je bent dan wel praktisch een hele dag kwijt voor een bezoek aan een park. De meeste parken gaan om vier uur dicht, rond kwart over vijf half zes is het dan ook wel donker.

Hmmm… Tortuguero skippen lijkt me zonde als ik het zo lees. Laarzen zijn ter plekke wel te koop/huur denk ik?
Corcovado lijkt me ook prachtig. Lekker dagen lang wandelen door de natuur, heerlijk…

Ja, als je caribische cultuur wil snuiven is Puerto Viejo of Tortuguero eigenlijk wel een must. Puerto Viejo is een absolute bestemming opzich een alternatief is Cahuita maar daar win je de tijd niet echt mee, en zoals je zelf zegt nog een behoorlijk stuk naar het zuiden. San Jose - Puerto Viejo is ongeveer een uur of 4 rijden. Van San Jose rijd je ook in een uurtje naar Guapiles, waar je de bus naar Pavona kunt pakken of in het geval van een huurauto verder kunt rijden. Het is nog een aardig stuk rijden, door plantages maar een avontuur opzich. De boottocht kun je eigenlijk al als bestemming beschouwen, voor velen al een hele indrukwekkende belevenis.

Vanuit Guapiles kun je vrij eenvoudig verder naar het noorden, zonder dat je weer door de bergen naar San Jose hoeft. De aansluiting naar Arenal en Monteverde is ideaal. Laarzen zijn inderdaad te huur, sommige hotels hebben ze inbegrepen. Een prima hotel dat hier vaker is genoemd is casa marbella, de tours worden daar aangeboden met een stille boot (electro motor) het hotel is dichtbij de afzetplaats van het veerbootje en je hebt een mooi uitzicht op de rivier. Ze lenen de laarzen uit aan gasten.

" lekker dagen lang wandelen"
in een tropisch regenwoud is de warmte en de luchtvochtigheid erg hoog. Daar moet je regelmatig pauzes inlassen en veel water drinken. Ook kun je er niet zomaar ergens even kamperen. Wel wat anders als de Veluwe, maar getrainde mensen kunnen het prima aan. Wandel altijd in groepjes, als iemand wat overkomt en die moet gedragen worden, dan kunnen anderen ook nog de bagage meenemen.
Veel plezier

Otto

www.elmonofeliz.com