Ik ga binnen enkele weken voor twee weken naar Costa Rica. Na intensief leeswerk is me opgevallen dat alles zowat de moeite lijkt, maar gezien de beperkte periode is dit niet haalbaar…
Ik heb lang gedacht om eerst naar het noorden door te reizen om af te sluiten met het Zuid-Westen (Osa), maar ook de Carribean Coast en het schiereiand in het Noord-Westen lijkt me wel wat Luxeprobleem.
Alle tips over wat wel te doen / wat best te laten, zijn héééél welkom. Zelf vind ik mooie omgeving met relaxte sfeer heel tof, mooie regenwouden, enz.
Ik ben er ook nog niet aan uit of ik een auto zou huren. Ik heb gehoord dat je er zonder 4x4 best niet aan begint. Klopt dit?
Het openbaar vervoer is overal zeer goed geregeld. De ‘hoofdwegen’ zijn ook overal wel redelijk tot goed te noemen. Hier en daar is er wel achterstallig onderhoud als grote gaten. Dus een 4x4 is wat dit betreft wel handig. Maar niet elke Costaricaan heeft een 4x4 hoor!
Wij zijn afgelopen zomer geweest en geen auto gehuurd, alles met het openbaar vervoer gedaan. Die is goed geregeld en erg goedkoop.
We vonden de relaxte sfeer in Cahuita/Puerto Vigo aan de Caribische kust echt super. Zo totaal anders dan de andere kust.
Maar wat je zegt, het is erg lastig om keuzes te maken. Wat laat je schieten en wat niet.
Een regenwoud als Corcovado dat niet (nauwelijks) in te komen is zonder gids, vonden wij een unieke ervaring. Het is erg duur, als je daar een lodge neemt, maar echt de moeite waard. Je bent helemaal weg van de bewoonde wereld en wordt elke ochtend wakkergemaakt door bv brulapen.
Juist terug uit Costa Rica. Er is echt zoveel moois te zien. Ik vond de nevelwouden van Monteverde en Santa Elena erg indrukwekkend. Puerto Viejo aan de Caribische kust is erg relaxed, maar het weer was beter een de pacifische kust, waar het ook mooi was…
Op onze reis véél regen in Tortuguero, de uitstappen vielen letterlijk in het water.
fijne reis, geniet ervan Jeannette
Grappig dat je dat vindt. Ik vond juist Monteverde en Santa Elena zo’n beetje het minst leuke wat we gedaan hebben (zeker erg leuk hoor, begrijp mij niet verkeerd).
Maar zou ook door het weer komen, het miezerde twee dagen lang, was er koud, heel weinig dieren gezien (behalve tijdens de nachttocht, dat is echt een aanrader, volgens mij is dat in Valle Perdido oid, maar alle touragenten bieden dit aan).
Hoi,
In december 2008 was ik in Costa Rica. Ik heb lang niet alles gezien, omdat we liever een beetje rustig aan reisden. Maar als ik moest kiezen tussen Nicoya of de Corcovado (ben ik wel allebei geweest)dan hoef ik niet te twijfelen: de waanzinnige natuur van Corcovado heeft veel indruk op me gemaakt.
Maar ik ga dan ook vooral van natuur en in Nicoya zijn verder weinig mooie parken.
Hoi,
Corcovado was echt erg mooi aanrader.
En als je het te duur vindt om daar in een lodge te verblijven kun je ook een dagtour doen vanuit het nabijgelegen dorp/stad.Verder vond ik Cahuita helemaal leuk aangezien je daar vanuit het dorp het nationale park inloopt met prachtige strandjes.
ik heb alles met openbaar vervoer gedaan, prima te doen.
Veel plezier
Wij zijn net terug uit Costa Rica.
Corcodavo is een echte aanrader. Lijkt erg duur, maar is inclusief lunch en diner, en inclusief excursies!!! (Corcovado Jungle Lodge)
Wij zijn er 3 nachten geweest. Dus 2 volle dagen daar. Alleen de reis ernaar toe, vanuit Sierpe, is de moeite al waard.
Binnenkort zal ik wat foto’s plaatsen.
Corcovado is op verschillende manieren te bezoeken.
Je kunt naar Drake Bay gaan, een dorpje niet ver van het nationale park Corcovado vandaan. Vandaar uit kun je met een boot een dagtocht maken naar Corcovado.
Drake Bay is alleen in de droge tijd per 4wheel drive te bereiken. De andere maanden moet je met de boot vanuit Sierpe er heen varen.
Hotels en uitstapjes in Drake Bay zijn niet goedkoop!
Je kunt ook naar Puerto Jimenez gaan en dan met een gids een 3-daagse tocht maken dwars door het oerwoud heen. Barbara de Groot heeft daar gewoond en gegidst. Wil je alles weten van zo’n tocht ga dan eens kijken op haar website Unicotravel. Voor de echte avonturiers!
Ik ben vorig jaar in oktober en november in Costa Rica geweest en ben niet naar Corcovado geweest (staat op mijn lijstje voor de volgende keer). Gelukkig heb ik genoeg andere mooie dingen gezien. Het nationale park Manuel Antonio vind ik een echte aanrader; mooie natuur en prachtige stranden waar je gewoon tussen de dieren zit (apen, luiaards, wasberen). Montezuma is ook erg mooi; een beetje een hippiedorpje met ene relaxte sfeer en wederom schitterende stranden. Als je aan de westkant bent dan is Ostional ook zeker een bezoekje waard. Daar komen namelijk het hele jaar door schildpadden hun eieren leggen. 'S avonds kun je kijken hoe de eieren gelegd worden en de volgende ochtend kun je baby schildpadjes uit het nest zien komen. Rond volle maan komen er echt honderden schildpadden tegelijk het strand op, erg indrukwekkend!
Daarnaast zijn er natuurlijk de ‘standaard’ plekken om heen te gaan en die je eigenlijk gezien moet hebben: Tortueguero, Arenal, Monteverde. Het is een erg mooi land met (te) veel bezienswaardigheden, succes met kiezen!!
een heleboel mensen blijven zeggen dat Manuel Antonio zo’n leuk park is. Waarom eigenlijk? Ik kan het me wel een beetje voorstellen. Er zijn best veel wilde dieren te zien, aapjes, krokodillen, luiaards enz. Het is een natuurpark, maar niet “griezelig” en de paden zijn goed aangelegd, er is een toilet, enz. Zaken, waar de geciviliceerde mens prijs op stelt. Het park wordt echter zo druk bezocht, dat besloten is op maandag het park te sluiten om de dieren een dagje rust te geven. Rondom het natuurpark heeft een bouwexplosie plaats gevonden en zijn tientallen restaurants hotels en B&B’s gebouwd. In het nabijgelegen Quepos bivakeren crackverslaafden op de begraafplaats en de dames van plezier wandelen over de boulevard.
Mijn eerste kennismaking met Manuel Antonio was in 1978. Het was een prachtig leeg strand en het oerwoud erachter ongerept. Nergens verhuurders van strandstoelen, pizzeria’s, enz. enz. Maar dat is inmiddels wel veranderd.
In Costa Rica bestaan nog steeds van die vrijwel ongerepte natuurparken, waar de mens nog geen strandstoelenverhuurbedrijf is begonnen en waar apen je verbaast aankijken. Je moet er wel voor op pad en makkelijk zijn die plekken ( gelukkig) niet te vinden. De massa gaat naar Manuel Antonio, een enkeling gaat naar bijvoorbeeld Cabo Blanco. En dat is ok.
Ook ik heb Manual Antonio als een prachtig park ervaren en ik denk dat de locatie van dit park wel een zeer groot invloed heeft op het succes.
Ik ben er naar toe gegaan met een tour en we hadden een zeer goede gids en dat is voor mij erg belangrijk. de tour was vanuit Quepos.
Ook Monteverde vond ik zeer interresant en ook hier ben ik met een tour geweest onder leiding van een gids en hij vertelde heel veel tijdens de wandeling en hij zag ook veel. Dingen waar wij heel makkelijk voorbij lopen en niet zien.
Costa Rica staat ook op mijn lijstje van landen waar ik graag terug wil.
Ja wadde, ik vond Manuel Antonio ook niet zo de moeite,alleen dat we daar de capucijnaapjes in overvloed gezien hebben.T’is ook trouwens veel te toeristisch en ook dure streek waar de rijke amerikanen hun 2de huis hebben. Dan vond ik Tortuguero,Puerto viejo de talamanca veel interessanter.Tis ook gelijk monofeliz zegt Quepos zit vol met hoertjes,junkies enzo…Er zijn idd veel mooiere streken…
Ik zou Montezuma en Cahuita aandoen, heerlijk relaxte plekjes!en niet monteverde maar het Santa Elena bos.minder toeristen, net zo mooi, goedkoper!succes
Wij waren exclusief tickets 1500 euro p.p. kwijt voor 5,5 week (waarvan 5 in costa rica en een paar dagen new york). Vooral de excursies zijn duur. Groetjes Yvonne