Tips voor 3 weken Costa Rica / route bepaling

Hoi,

Begin oktober vertrekken mijn vriend en ik voor 3 weken naar Costa Rica :). Nu hebben we ongeveer 19+ volle dagen te besteden als je de vliegdagen even niet meetelt. Ik ben benieuwd naar reis routes en tips van eerdere reizigers. Ik heb al veel gelezen over diverse plekken en de uiteindelijk keuze maken voor de juiste route is redelijk lastig, al kan het nooit echt mis gaan.

Ik heb veel plekken in gedachten die niet allemaal haalbaar zijn:
-San Jose
-Poas National Park of Arenal
-Monte verde
-Samara
-Montezuma
-Isla tortuga
-Rainmaker NP
-NP Manuel Antonia
-Dominical-Uvita -Ojochal
-Drake Bay ( voor Corcovado)
-Cano island
-San vito
-Chirripo NP
-Braulio Carrillo NP
-Sarapique
-Tortuguero park
-Cahuita
-Puerto Viejo

Route optie:
San Jose
2 dagen Poas National Park of Arenal
2 dagen Monteverde
2 dagen Samara
2 dagen Manuel Antonia of Rainmaker
of
2 dagen Uvita
2 dagen Drake bay
2 dagen Sarapiqui of Braulio Carrillo NP ( willen graag raften )
2 of 3 dagen Tortuguero
3 dagen cahuita of Puerto Viejo
Terugreis San Jose

Ben heel erg benieuwd naar advies over NP’s , de route , toeristisch of juist niet, bepaalde plaatsen juist wel of niet aan doen, wat missen we…

Alvast dank voor jullie reacties:zon02:

gr. Tessa

Ik zou het andersom doen,

Begin na 1 nacht San José met 2 nachten Tortuguero.
Laat de huurauto afleveren in Guapiles
Dan naar Cahuita of Puerto Viejo de Talamanca
Dan naar Sarapiqui om te raften.
Arenal
Samara
Monteverde
Uvita

Corcovado is in oktober geen beste bestemming. Een aantal rangerstations en ook meerdere lodges zijn gesloten.

Via San Gerardo del Dota terug naar San José of Alajuela

Johan
www.costaricaopmaat.nl

Heb je deze topic al gelezen??
Samara vervangen door Montezuma en omgeving van Dominical-Uvita-Ojochal.
Manuel Antonio voor liefhebbers van mooie stranden maar die graag naar erg toeristische oorden gaan met veel betonnen flats en grote hotels.
Drake Bay: Mooi stekje, toch wel drie nachten waard. Vraag **Curt ****maar eens naar de leukste wandelingen.

**San Vito is een mooi dorpje aanrader: Casa Botania
Chirripo is echt iets buiten de gerbruikelijke paden en een schitterde plek voor liefhebbers van stevige wandelingen door de natuur.

veel handige weetjes lees je hier.
Veel plezier en een goede reis,
Otto
**Hotel El Mono Feliz
**

zie kaart: Ojochal

Hartelijk dank voor jullie reacties, wel nog een paar aanvullende vragen:

@Johan65 ik heb verder niks gelezen over dat er in oktober veel dicht is bij het gebied Corcovado. Geldt dit dan ook voor Drake Bay?
We willen graag de vrijheid hebben om gelijk ergens met een 4x4 heen te rijden dus ons plan is om in San Jose een auto te huren. Ik heb mij nog niet helemaal verdiept hoe Tortuguero te bereiken is. Is dit bereikbaar met een eigen huurauto, via boot of land? Ik ben verder benieuwd waarom jij aangeeft de route om te draaien, juist omdat het in oktober regenseizoen is leek het mij verstandig af te sluiten aan de oostkust in verband met het weer.

@Monofeliz
Dank voor de tips. Ben wel benieuwd of je zowel Manuel Antonia aan kan doen als Uvita of Ojochal ( welke van deze twee is de ‘leukste’ plaats). Heb je eventueel nog tips voor het noorden stel dat we besluiten Arenal/Fortuna over te slaan? Ik neem verder aan dat er genoeg te doen is in Drake Bay, ondanks dat er bij Corcovado eventueel zaken gesloten zijn.
Welke route zou u adviseren in 3 weken tijd, met mijn bovenstaande suggesties en juist via midden/noord-oost-zuid-west of andersom midden/noord -west-zuid-oost

Je kunt wel in Drake Bay komen per boot vanauit Sierpe. Maar het park is op vele plaatsen gesloten.
Ook zullen er diverse lodges in Drake gesloten zijn. Vooraf informeren en boeken is noodzakelijk.
Je kunt vanuit Drake ook wandelingen maken, maar niet door het park.
Tortuguero kun je alleen per boot of met een lokale vlucht bereiken.
Vandaar dat ik stelde neem eerst Tortuguero. Dat scheelt een aantal dagen een huurauto.
Je kunt de huurauto af laten leveren in Guapiles na je excursie naar Tortuguero.

Johan
www.costaricaopmaat.nl

Nog een kleine aanvullende vraag: Is Tortuguero wel de moeite waard in de maand oktober of is het misschien leuker om op een andere locatie langer te blijven. Ik lees namelijk dat de schildpadden niet meer aanwezig zijn in oktober maar daar staat tegenover dat het NP wel erg mooi schijnt te zijn.
We hebben wel besloten Corcovado over te slaan i.v.m. de maand oktober. Ons reisschema ziet er nu zo uit:

Aankomst San José
Guapiles/Tortuguero ( 2 nachten Tortugero )
Monteverde ( 2 nachten )
Rincon de la Vieja ( 3 nachten )
Montezuma gebied ( 2 nachten )
Naar een locatie tussen NP Manuel Antonia en Ojochal ( 3-4 nachten )
San vito ( 2 nachten )
Cahuita of Puerto Viejo ( 4 nachten )
San José

Het plan is wel niks vooruit te boeken zodat we het weer in de gaten kunnen houden en eventueel de route om kunnen gooien. Wel voor gekozen Arenal over te slaan en veel te gaan ondernemen in het gebied om Dominical-Uvita-Ojochal.

Alvast dank voor jullie reacties : )

Gr. Tessa

Tortuguero is een mooi park om te bezoeken.
Er zullen geen groene zeeschildpadden meer eieren leggen, maar je hebt wel kans
een nest jonge uitgekomen zeeschildpadjes naar de zee te zien rennen.

Johan
www.costaricaopmaat.nl

Ik zou Tortuguero overslaan en beginnen in Puerto viejo de talamanca, lekker bij komen van de reis. Daarna Sarapiqui, waar je ook boot trips kunt maken en heel veel natuur te zien is. Vanaf Tortuguero naar Monte verde is zeker 5 uur rijden. Het is geluk hebben wil je nog schildpadden zien in die tijd.

Succes,

Wij zijn enkele jaren geleden ook begonnen in Tortuguero en vonden het fijn om op zo’n mooie plek iets georganiseerds te hebben. Na 2 dagen Tortuguero zijn wij door gegaan met huurauto op eigen houtje.
De reis staat ook op www.noppie.com, voor het geval je inspiratie of tips nodig hebt.
Arenal hebben wij GELUKKIG niet over geslagen. We hadden een hotel die uit keek op de vulkaan en s nachts hebben we hem lava zien spuwen, echt heel bijzonder!
Maar ik weet niet of die nu actief is, want vrienden gingen een jaar later, en toen was de vulkaan totaal niet actief.

Mocht je nog vragen hebben, laat maar weten!
Hoe dan ook, Costa Rica is adembenemend mooi!

De Arenal vulkaan is in oktober 2010 gestopt met het uitspuwen van lava.

Johan
www.costaricaopmaat.nl

La Fortuna is wel mooi, maar niet echt iets bijzonders. Het is er een beetje vergane glorie, nu de vulkaan in slaap is gevallen.

Hoi Tessa,
Hoe was jullie reis, zijn jullie nog naar Tortuguero geweest??
Wij gaan eind september (29e dus eigenlijk de eerste 3 weken van oktober) en zouden ook eerst naar Tortuguero willen gaan.
We zijn nog aan het kijken hoe, georganiseerd of zelf alles los boeken en daarna met een huurauto verder te gaan.
We hopen dan aan het begin misschien nog schildpadden te zien.
Vanuit daar willen we door naar Dominical om walvissen te zien en daar 2 a 3 dagen te blijven voor de omgeving.
Twijfelen om dan ook nog Manuel Antonio aan te doen vandaaruit gaan we het rondje met de klok mee rijdenzeg maar om in Cahuita te eindigen.
Verder dan de eerste paar nachten boeken we ook niks zodat we nog kunnen afwijken.
We zijn benieuwd naar jou ervaringen.

Ingrid

Walvissen kijken in september is perfect! De beste tijd om die enorme dieren te gaan zien. De tours vertrekken vanuit Uvita. Dat plaatsje ligt 15 km ten zuiden van Dominical. Een touroperator is don Fernando telefoon 8827 8705, van Pacific Whales & Kayaks. Noem mijn naam (Otto) en vraag om een korting!
Manuel Antonio is niet echt een aanrader.
Mata Palo, net even ten noorden van Dominical is dan een leuker alternatief. Pal aan het strand.

Dank je, we nemen het mee en kijken daar welke dag we gaan!!

jullie Wereldwijzer postbox is helemaal vol. Even leeg maken anders kun je geen prive berichten meer ontvangen

Ja dat heb ik net gedaan :slight_smile:

Hoi Ingrid,

Leuk dat jullie gaan wij hebben een hele mooie reis gehad. Oktober is relatief rustig en regenseizoen dat wisten we toen ook, echter ook geen last van gehad. Wel meer regen uiteraard maar ook heel veel warme dagen en veel zon momenten. Wij hebben wel keuzes moeten maken voor de drie weken dat wij er waren. Zo hebben wij toen besloten tortuguero over te slaan. Misschien een misser echter hebben we ook veel anders moois gezien. Ik moest wel even graven in mijn geheugen, zijn nu namelijk alweer met een nieuwe reis bezig naar Sri Lanka in oktober ; )

Reisschema
Aankomst San José - 1 nacht voor ophalen auto, kwamen laat aan die dag
Vertrek naar Sarapiqui - geslapen in een hele bijzondere boomhut ( Posada Andrea Christina)
heel bijzonder en gelijk beetje in het diepe gegooid met de natuur en beesten : ). We hebben hier het natuurreservaat La Selva bezocht. Hele mooie natuur echter weinig dieren. Maar goed begin van de reis. Je kan hier ook raften in de buurt.
Vertrek naar Tonorio NP. Je kan ook eerst naar Arenal, wij besloten dit later te doen we twijfelde eerst nog om daarheen te gaan. Bij Tonorio hebben we ook twee wandeltochten gedaan naar twee watervallen. Basic hotelletje, moet dit even terug zoeken. Het was hier wel rustig in deze periode. Misschien dat ik voor deze bestemming uiteindelijk een andere had gekozen. Maar veel natuurschoon gezien.
Daarna zijn we vertrokken naar Montezuma, klein backpackers dorpje aan zee. Leuk om met de 4wd te rijden. Eigenlijk alle routes in Costa Rica zijn zeer mooi en uitdagend. ( Hotel Los mangos, een houten hutje voor jezelf ) ook hier was het relatief rustig maar wel genoten van de rust het zwembad en de apen in de bomen.
Daarna door naar Monteverde/Santa Elena. Toeristisch dorpje/stadje waar je veel keuze hebt aan activiteiten. Ziplinen/wandeltochten/NP.
Daarna Arenal/La fortuna in het begin twijfelde we hierover maar uiteindelijk blij dat we dit gedaan hebben, juist omdat sommige plekken wat rustiger waren vonden we het leuk dat dit iets drukker was, en we hebben de vulkaan heel mooi kunnen zien en een intensieve tocht naar de krater gelopen.
We zijn daarna richting UVita gereden, eerlijk gezegd vonden wij beide juist deze rit iets minder, 1 lange weg langs alleen maar palmbomen plantages je ziet slecht wat erachter ligt. En het weer was daar niet al te best toen wij aankwamen dat speelt misschien ook mee, uiteindelijk hebben we hier een mangrove kano tour gedaan met zijn 2-en een gids in de buurt van Sierpe. Vanwege het weer hebben we besloten niet verder naar het zuiden te gaan (drake bay e.d. ) schijnt super mooi te zijn en ook het NP Corcovado echter vanwege de maand oktober besloten dit niet te doen.
We zijn daarna weer teruggereden naar Manuel Antonia en vonden dit eerlijk gezegd juist wel leuk en de moeite waard om gezien te hebben. Ja het is toeristisch maar in de maand oktober valt dit reuze mee en het NP is erg mooi, ik had het niet willen missen. Mooie stranden en toegankelijk park, hou wel goed je spullen in de gaten i.v.m. brutale apen en wasberen. Dat was eigenlijk het enige nadeel.
Wij hadden niet het mooiste hotel maar wel lekker dicht bij het park en het strand en niet boven op de berg. Ik zou altijd adviseren helemaal naar beneden te rijden richting het strand. Wij verbleven in het El Faro beach hotel.
Wij hebben trouwens alles op de bonnefooi gedaan , kan makkelijk in deze periode voor deze kant van het land. En als walk-in betaal je ook minder dan via booking bijvoorbeeld, vooral als je cash kunt afrekenen.
Wij hebben onze reis afgesloten in Cahuita. Toen we daar heen reden hebben we eerste Puerto Viejo bekeken en diverse hotels/b&b echter was hier zo goed als alles volgeboekt. Hier schrokken we een beetje van uiteindelijk voor Cahuita gekozen en terecht gekomen bij Hotel El Encanto. Was onze noodoplossing maar uiteindelijk zo blij dat we hier zijn uitgekomen! wat een super plek! Mooie kamers , zwembad, super ontbijt en Alex de manager neemt je in de ochtend vaak mee Toucans /Toekans spotten. Wij hebben hier het NP bezocht , en luiaard sanctuary en al het andere moois bekeken en vooral ook genoten van de relaxe sfeer van het dorpje en het strand.
Voor heel Costa Rica geldt wel de stranden zijn mooi maar wel oppassen met de apen, ik heb soms wat onrustig gelegen : ).

Hoi Tessa,

Erg bedankt voor het uitgebreide antwoord!!
Het is altijd keuzes maken daar zitten wij ook mee. Het mooie is dat als je op de bonnefooi gaat je daar altijd nog kunt afwijken met wat je is gedachten had. Ook goed om te horen dat het auto rijden goed is bevallen en de zonnige dagen :slight_smile:
Ik ga zeker nog uitzoeken waar jullie allemaal zijn geweest de overnachtingen in Sarapiqui en in Cahuita heb ik even opgezocht en spreken ons erg aan.
Ik ga nog uitzoeken voor wat betreft Tortuguero hoe we dat gaan doen. Dan gaan we daarna eerst naar Dominical/Uvita omdat je dan nog de meeste kas hebt om walvissen te zien. Verder zuidelijker gaan we ook niet vanwege het weer daar en omdat Corcovado NP gesloten is in oktober(vanwege het weer).
Van daaruit moeten we nog verder kijken Manuel Antonio, Samar/Nosara, monteverde/ Santa Elena NP, Rincon de la Vieja,Arenal, Sarapiqui en dan eindigen in Cahuita. Maar waarschijnlijk moet er vanwege de tijdsdruk nog 1 van afvallen. Of meer als we jullie route uitgezocht hebben…
Kan daar ook nog bekeken worden. Montezuma gaan we waarschijnlijk niet naar toe , hoe wel erg van backpackers plaatsen houden, maar wij zijn niet echt strand liggers of zwemmers en volgens mij is dat echt een strandbestemming. We zijn meestal elke dag de hele dag op pad. Mooie stranden vinden wel erg mooi om te lopen. Dus zal ondertussen wel op de apen/spullen letten.

Maar Sri Lanka moet ook erg mooi zijn!! Leuk vooruitzicht! Wij zijn zo wie zo Azië fan. Costa Rica is onze eerste verre reis buiten Azië. Sri Lanka zijn we nooit geweest maar wel in Vietnam Laos Thailand Cambodja Borneo en Maleisië.
Veel plezier met de voorbereiding van Sri LAnka!!

Als je op reis gaat naar Costa Rica moet je het woordje “tijddruk” maar thuis laten. Dat woord kennen we niet in Costa Rica. Als je op de bonnefooi gaat gewoon beginnen bij het begin en dan zie je vanzelf wel waar het eindigt. Het enige wat belangrijk is dat je op de dag van terug-vliegen naar huis je wél op tijd aanwezig bent op het vliegveld.

Als je naar het zuidwesten gaat van Costa Rica zijn er heel wat leuke hotelletjes in de plaatsen Dominical, Uvita of Ojochal. Bij Dominical is een aanrader: hacienda Barú of het wat luxere, maar met leuke kortingen in oktober: Villas Rio Mar. In Uvita, wat hoger op in de heuvels Cacatua Lodge. Daar krijg je ook erg lekker te eten! Of Ojochal bij Hotel El Mono Feliz, onlangs helemaal gerenoveerd of, super leuk: Rio Tico Safari Lodge, slapen in een safaritent. In Ojochal heb je ook allemaal uitstekende restaurantjes, een beetje verstopt in de jungle. Maar van grote klasse!! dat kom je niet veel tegen in Costa Rica. Je moet natuurlijk wel van lekker eten houden…

Persoonlijk vind ik Manuel Antonio vergane glorie. Vroeger een grappig plaatsje, maar nu vol beton en torenflats. De aapjes in het natuurpark zijn al zo aan mensen gewend dat ze flesjes zonnebrand olie stelen en zich daarmee insmeren. Misschien voor eventjes grappig, maar eigenlijk erg triest! Laatst waren aapjes ziek geworden vanwege voedselvergiftiging. Ze hadden voedsel van mensen gestolen. Nee, voor mij hoeft Manuel Antonio niet. Jammer want de stranden zijn prachtig!!! Maar mooie stranden heb je elders ook, bijvoorbeeld Playa Ventanas bij Ojochal!!!
Op dit prachtige strand vinden zelfs een bruiloften plaats…
<div class=“lazyYT” data-youtube-id=“oW7pE3JXggE” data-width=“480” data-height=“270” data-parameters=“feature=oembed&wmode=opaque”></div>

Dank je Otto, mooi filmpje.
Met “tijdsdruk” bedoel ik te zeggen dat ik teveel zou “willen zien” in 3 weken tijd.
Gelukkig niet dat ik van hot naar her ren, maar dat je uiteindelijk keuzes moet maken.
Maar dat betekend wel voorbereiden en daar bekijken waar je allemaal uiteindelijk uitkomt. Dat betekend misschien nog een keer terug komen. Hoewel we eigenlijk bijna nooit op korte termijn terug gaan maar ieder jaar een ander land aandoen.
Binnenkort ben ik nog 3 weken verplicht vrij en heb ik alle tijd om me in te lezen en te bekijken wat we zeker niet zouden willen missen. (ben ik ook al een paar maanden af en toe mee bezig, maar nu komt het dichterbij).

Tessa trouwens ook nog je overnachting in Montezuma opgezocht en wauw echt super!!