16 dagen costa rica

Hallo mensen.

Bij het voorstellen had ik al een vraag gestelt maar niet echt een antwoord gehad.

We twijfele dus nogal over costa rica / thailand / sumatra/bali

Ik heb een aantal vragen over costa rica

We gaan dus de eerste 2 weken van augustus op reis, budget is plus minus 4500 euro incl vliegen. Dus zo’n 2500 euro ter plekke. (Ik+vriendin)

Het zal onze eerste reis worden dat we alleen een vliegticket zullen boeken, zijn eerder wel in jamaica geweest met tui en reizen in europa.

Ik twijfel over een auto huren, is dit veilig en betrouwbaar? Of is dit ook prima met openbaar vervoer te doen?

Nu willen we graag de beste jungle-wildlife ervaring hebben, mooie watervallen zien en de laatste paar dagen heerlijk ergens aan het strand liggen. (Welke route zouden jullie nemen?)

Is het verstandig om alleen vliegtickets te boeken of ook vooruit slaap plekken?

Zijn er toevallig ook mensen die in azie zijn geweest ?

Snap dat het iets persoonlijks is, maar door de bomen zie ik het bos niet meer op internet.

Hopelijk kunnen jullie wat info geven.

Robin & iris

In augustus zijn er schildpadden in Tortuguero en walvissen in Ballena.
Een huurauto is de beste manier om Costa Rica te bereizen.
Je kunt overal stoppen om te genieten van de natuur.
Openbaar vervoer is goed, maar kost ongelooflijk veel tijd.
Zeker met 2 weken is daarom een huurauto de beste optie.
Mogelijke trips:
Tortuguero - Sarapiqui - La Fortuna - Monteverde - Uvita
Rincon de La Vieja - Monteverde - Uvita - San Gerardo del Dota - Caribische kust.

Johan
www.costaricaopmaat.nl

Hallo johan,

Bedankt voor je reactie!

Is 2500 euro voor daar incl huur auto een redelijk bedrag voor daar? En hoe zit het met gemiddelde prijzen voor slaap plekken? Kan je bijvoorbeeld gewoon een naast gelegen hostel zo aan bellen om te slapen daar? Bijv bij corcovado nat park? Schijnt 1 van de mooiere parke te zijn.

Groetjes robin

Indien je in Corcovado wilt verblijven moet je daar zeker vooraf reserveren.
Je kunt er ook niet met de auto komen. Bij Sierpe neem je de boot naar Drake.
De prijzen van hotels variëren vanaf US$ 40 voor een kamer tot meer dan US$ 500 per nacht.
Augustus is semi hoogseizoen. Met een budgetreis moet je het met 2500 euro kunnen redden.

Johan
www.costaricaopmaat.nl

Is corcovado een must see in costa rica ? Of zijn er vergelijkbare parke met wildlife? Dankje voor het snelle beantwoorden johan!

Er staat een geweldige hoeveelheid informatie in de vaste topics:

[ul]
[/ul]
Rondreizen door Costa Rica
Veiligheid, wetenswaardigheden en het weer
Informatie over natuurpark Corcovado
Op zoek naar de beste vliegtickets
Costa Rica verkennen met de Holland Hotels
Waar spot je dieren in Costa Rica
en zo zijn er nog meer vaste topics op http://www.wereldwijzer.nl/forumdisplay.php?f=137

Als je dat allemaal gelezen hebt zul je zien dat in een huurauto rondreizen een heel relaxte manier van reizen is door Costa Rica. Hotels boek je tegenwoordig heel snel, simpel en eenvoudig met Booking.com . Zelfs nog op de dag zelf!
Of gewoon even bellen met het hotel en een afspraak maken.
Heel makkelijk, heel simpel…

Route ideeën zijn er ook legio:

Reisroutes Costa Rica
Laat je inspireren door de reisroutes door Costa Rica van andere reizigers.

En ja, in Costa Rica zie je door al die prachtige bomen soms het bos even niet meer.
Fantastisch mooi land met een overweldigende natuur, zo veel rijker dan in Zuid Oost Azië.
Minder cultuur, dat is hier bijna niet te beleven. Op slechts enkele plekken is nog wat terug te zien van de oude indianen cultuur.

En weet je het even allemaal niet meer? Boek dan een rondreis bij de echte kenners van Costa Rica, bijvoorbeeld OPMAAT of Holland Hotels Costa Rica. Die wonen hier en kennen de weg als geen ander. Die zorgen voor een reis naar jouw wensen zodat je zonder zorgen op reis gaat.

Groeten
Otto

**OJOCHAL

www.elmonofeliz.com**

Corcovado wordt wel het amazone gebied van Costa Rica genoemd.
Ongerepte natuur.
Maar er zijn vele andere ook hele mooie parken.

Johan
www.costaricaopmaat.nl

Hallo,

Wij zijn zelf ook aan het kijken voor Costa Rica, het staat al lang op ons verlanglijstje. En omdat ik eindelijk een keer buiten het hoogseizoen weg kan (mijn man kan zelf kiezen) kijken we weer naar Costa Rica. Alleen ben ik verplicht de eerste 3 weken van oktober. Aangezien het weer twijfelen we nog, we vinden een regen/onweersbui niet erg van 1 a 2 uur maar dagen lang regen is minder. Wij zouden dan voor 3 weken gaan.
Dus voor Costa Rica kan ik je niet adviseren… (ik zoek zelf advies hier)

Maar wij hebben wel Azië ervaring, alleen niet alles waar je om vraagt maar ik zal onze ervaring geven.
Normaal gesproken ben ik altijd 3 weken in augustus verplicht vrij. Dan zijn de vliegtickets naar Costa Rica over het algemeen duurder rond de 1000 euro of meer pp en naar Azië met een beetje zoeken tussen de 500 en 700 euro pp. Vandaar dat we in Azië zijn gebleven, en nu naar Costa Rica en andere landen zoeken
Vietnam was onze eerste verre reis en een geweldige ervaring en meteen gek op Azië. Een erg divers land met vele hoogtepunten. Er is goed te backpacken en alles ter plekke te regelen. Onze kosten 4500 euro incl echt alles voor 2 personen voor 3 weken.
Laos kwam daarna , erg mooi land , echt voor natuurliefhebbers met schitterende watervallen. Niet heel veel wildlife. Totaal niet toeristisch , je zult er ook alleen wat backpackers tegen komen. Geen grote steden en een avondklok (ook de wifi om 10 uur 's avonds gaat uit). Je reist er met de bus van plaats naar plaats en is goed te regelen. Onze kosten 3700 euro incl echt alles voor 2 personen voor 3 weken.
Thailand 2 weken en Cambodja 1week, ook hier is makkelijk te reizen. Cambodja alleen naar Phnom Penn geweest en Siem Riep (Angkor Wat), in Thailand kun je alle kanten op… natuur, strand, wildlife. Een erg mooi natuurpark in Khao Yai NP 3 uur rijden vanaf Bangkok met watervallen en wildlife. Chiang Mai word ook druk bezocht, vooral de olifanten bij Elephant nature park.en alles te regelen met strand mocht je dat willen . Wel gebruik gemaakt van 5 binnenlandse vluchten , kosten 4700 euro voor 3 weken voor 2 personeninc alles.
En als laatste Maleisie en Borneo, voor het spotten van dieren ben je op Borneo aan het goede adres. In Kuching naar Bako NP en Semenggoh waar je tussen de orang utans staat. West Maleisie is erg tegen gevallen en zou ik niet aanraden dan zou ik 2 weken Borneo aanraden. Kosten 3 weken met 5 binnenlandse vluchten (handig om van te voren de vluchten te boeken) 3300 euro voor 2 personen incl alles.

Zelf niet in Indonesië geweest maar onze zoon wel met zijn vriendin afgelopen jaar, 3weken java bali gilli lombok, vervoer met prive vervoer ter plaatste te regelen en ze waren voor 3 weken incl alles ongeveer 3500 euro kwijt.

Hopelijk heb je hier iets aan, wij zijn geen strandmensen en houden niet van een paar dagen relaxen. We zijn altijd op pad en en houden van jungle en lokale cultuur , niet van massa toerisme.
Wij zijn er denk ik uit wij gaan ons helemaal richten op Costa Rica…

Groeten Ingrid

hartstikke bedankt voor je uit gebreide uitleg ingrid, super!

dan zou ik idd moeten kiezen tussen borneo of costa rica, en toch trek ik het meeste na costa rica al vanaf dag 1.

ik wil echt graag een keer de jungle in, gewoon het gevoel en ervaring van het wild life!

bedankt.

Graag gedaan.

Wij zijn gek op Azië en gaan er zeker nog terug , het is super daar.
We willen nu na 4 jaar een keer iets anders, vandaar dat we ons op Costa Rica richten.
We gaan ons inlezen en kijken of het te doen is in de ergste regenmaand…
Veel plezier met de voorbereiding!!

“de ergste regenmaand” klinkt nogal dramatisch. Dat is het niet hoor!
Costa Rica kent 8 micro klimaten en het leuke is dat als het aan de Pacific regent het aan de Caribean kurkdroog kan zijn!
En regen is hier geen 24-uur gebeuren, het regent hier normaal gesproken een paar uur en dan is het daarna weer droog.
Dus…

Dank je gelukkig, ga me eens inlezen.
Hoe is het trouwens met de taal… kun je je redden met Engels of is dat erg moeilijk en word er alleen maar Spaans gesproken??

hoorde dat ze daar ook veel spaans spraken, denk dat de slaap plekken en de gidse wel engels kunnen, alleen bijvoorbeeld met boodschappe en zulke dinge dat er voornamelijk spaans word gesproken.

De taal in Costa Rica is Spaans.
In de toeristische sector spreekt men ook Engels.
De meeste jongeren spreken ook Engels omdat al op het basisonderwijs Engelse les wordt gegeven.
Verder zijn de Costaricanen erg vriendelijk en nemen de tijd om je te begrijpen.

Johan
www.costariocaopmaat.nl

Toevallig heb ik net een planning én begroting gemaakt voor 18 dagen Costa Rica.
Daar moet ik bijzeggen dat wij luxe beestjes zijn en dus wat luxere (maar niet super de luxe) hotels/lodges kiezen. Ook heb ik geboekt bij hotels die goed gewaardeerd worden op Tripadvisor en de diverse bookingsites.
Ik ben voor de tickets € 1300,- kwijt inclusief Economy comfort voor 2 personen en ter plekke 2800,- voor autohuur en hotels. Met 2500,- redden wij het dus niet. Zit wel de dure excursie naar Tortuguero bij.
Maar het kan vast goedkoper dan wat ik geboekt heb.

Bij ons zijn de tickets tussen de 900 en 1050’euro per stuk en dan gewoon economy… als ik nu zou boeken tenminste, of is het verstandiger om later de tickets te boeken ?

**De goedkoopste vlucht**die ik nu kan vinden voor 14 dagen in augustus is voor U$596.
Zoeken met google flights en dan boeken bijvoorbeeld via Monondo

De vliegtickets voor ons zijn nu geboekt, dus we gaan!! begin oktober.
Nu lekker inlezen en voorbereiden en dan kom ik hier zeker op het forum nog op terug.
Wij zijn geen luxe beestjes dus wij moeten het ook kunnen zoals Vitoo voor 2800 voor 3 weken denk ik.
Als we simpel kunnen slapen en douchen is het prima en een beetje schoon is fijn.

Wij liepen ertegenaan dat maar de helft Engels kan en verder alleen spaans. In veel restaurants, sommige hotels alleen spaans(voor hotels hebben we alleen hotels geboekt waar ze engels zouden spreken, maar dit niet het geval was). Maar met handen en voeten kom je er wel, zijn erg vriendelijke mensen.

Als je echt naar Corcovado np wilt kan je dit ook met een dagtrip uit Uvita doen dacht ik. Wij zijn ook een nacht in Corcovado gebleven, dit koste 750euro ongeveer. Dit is alleen overnachting, gids en geld voor het park, geen eten of drinken. De overnachting is heel primitief, het gebouw is een vlonder met een dak erboven. Erin staan een aantal stapelbedden met muggennetten erover en om stipt 20u gaan alle lichten uit.
Eten en drinken was 20dollar ontbijt en 25dollar voor lunch en diner.
Wij vonden het park alletwee echt heel gaaf, echt tussen het wild overnachten en op zoek naar dieren die echt nog wild zijn. En hebben hier ook van alles gezien.

Dat word dan een woordenboekje spaans nederlands meenemen, of even kijken voor een vertaal app op de mobiel.Voor de zekerheid, maar zoals je al zegt met handen en voeten zul je er altijd wel uitkomen.

Corcovado lijkt ons echt super om heen te gaan, en primitief maakt ons niet uit, midden in de natuur heerlijk overnachten. Vorig jaar in Bako NP op Borneo ook zoiets gedaan. Alleen wij gaan in oktober en de hele maand oktober is het ranger station dicht. Dus dat is helaas niet mogelijk. Tenminste niet met overnachting.
Ik ben benieuwd of het mogelijk is om vanuit Uvita een dagtrip te maken naar Corcovado in Oktober??
Naar Uvita gaan we zeker, want we willen wel een tour doen om walvissen te spotten, als ik het goed begrepen heb zitten we dan wel in het goede seizoen…tot eind oktober… We denken er daarom aan om daar te beginnen begin oktober in Uvita en dan de ronde andersom maken dan de meeste doen. We willen ook graag de schildpadden zien en dat zou dan volgens mij ook daar en bij samara kunnen in oktober. Bij Tortuguero ben je dan volgens mij net te laat, of misschien begin oktober meteen als je nog geluk hebt. Daarom is het lastig aan welke kustlijn we beginnen. Maar eerst maar eens bekijken wat we verder allemaal willen , meestal is het keuzes maken en dingen wegstrepen want je kunt niet alles zien.