Ideeën over onze planning.

Hallo,

Wij gaan over 3 weken naar Costa Rica.
We wilde eigenlijk naar Costa Rica, Panama en Nicaragua op vakantie met het openbaar vervoer maar we hebben er toch voor gekozen om met een auto te gaan. We hebben een 4x4 gehuurd en tot nu toe hebben we deze planning gemaakt. Ik vroeg me af of iemand hier nog advies over heeft of dingen iets anders zou doen. Alleen de eerste dagen in Tortuguero hebben we vast staan, maar verder hebben we geen vaste plannen.
We hebben alleen een beetje moeite met de laatste week ongeveer. Vanuit Samara weten we niet precies hoe we het best nog de rest kunnen bekijken. Heeft iemand ideeën wat het makkelijkst is?

Dag 1: San Jose
Dag 2: Tortuguero
Dag 3: Tortuguero
Dag 4: Tortuguero - San Jose (auto ophalen +/- 16.00 uur.) daarna waarschijnlijk overnachten in Alajuela
Dag 5: Puerto viejo de Sarapiqui
Dag 6: Puerto viejo de Sarapiqui
Dag 7: La Fortuna

Dag 8: La Fortuna
Dag 9: Arenal
Dag 10: Arenal
Dag 11: Monteverde
Dag 12: Monteverde
Dag 13: Monteverde
Dag 14: Ricon de la Vieja

Dag 15: Ricon de la Vieja
Dag 16: Playas del Coco
Dag 17: Playas del Coco
Dag 18: Samara
Dag 19: Samara
Dag 20: Manuel Antonio
Dag 21: Manuel Antonio

Dag 22:
Dag 23:
Dag 24: Puerto viejo de talamanca
Dag 25: Cahuita
Dag 26:
Dag 27: San Jose - Amsterdam

Alvast bedankt!
Groetjes Vera.

Hallo Vera,

Wij zien dat jullie Corcovado overslaan. Misschien kunnen jullie een paar dagen van andere plekken ‘halen’ om toch het Corcovado-gebied te kunnen bezoeken. Jullie zouden de auto i.p.v. in San José in Sarapiquí (of Guápiles) kunnen ophalen of laten afleveren; zo besparen jullie een dag. Jullie verblijven 4 nachten in La Fortuna/Arenal. Wij denken dat drie nachten voldoende zijn om de omgeving rond de vulkaan Arenal te verkennen/tours te doen. Ook denken wij dat jullie 2 nachten voor Monteverde kunnen uittrekken. Op deze manier hebben jullie een paar dagen over om Corcovado (vanaf Drake Bay) te bezoeken. Want dit is dé plek voor de natuur-en dierenliefhebber.

Veel plezier met jullie reisvoorbereidingen!

Mario en Manon

Sla Manuel Antonio over, maar rij nog even ietsjes verder naar het zuiden. Bijvoorbeeld rondom Dominical, Uvita of Ojochal. Daar is veel meer te beleven, meer natuur, meer avontuur. Van daar uit kun je een dagtocht maken naar Corcovado of naar Caño Island, watervallen zien, mangroven bezoeken, wellicht de walvissen zien of dolfijnen en schildpadden. Bezoek een indianendorpje waar de mensen nog zelf katoen verbouwen en prachtige kleden maken of de bekende duivelsmaskers maken van balsa hout. Natuurpark Hacienda Barú is een mooi natuurpark, waar het nog erg rustig is ( in tegenstelling tot het super toeristische Manuel Antonio). Daarna met de boot naar Drake Bay en bezoek vandaar uit Corcovado, als je meer wilt zien van Corcovado.
Hieronder zomaar wat fotootjes gemaakt in het zuiden:
Walvis, dolfijn, miereneter, roodoogkikker, whiteface monkey, indianenmasker.
Succes met de voorbereidingen,

Otto
Ojochal
www.elmonofeliz.com

salto ballena.jpg.

masker.jpgred eye frog.jpgMegansFavorite.jpg

Hoi Vera,

Bijna 4 weken naar CR, wat een heerlijk vooruitzicht!

Ik ben het helemaal eens met de input van Tipi Jungla.
Heb je overwogen om de auto in Guapiles af te laten leveren en eerst naar Cahuita te gaan? Dan zou je route er zo uit kunnen zien:

Dag 1: San Jose
Dag 2: Tortuguero
Dag 3: Tortuguero
Dag 4: Tortuguero - Cahuita (auto ophalen in Guapiles)
Dag 5: Cahuita
Dag 6: Puerto viejo de talamanca
Dag 7: Puerto viejo de Sarapiqui
Dag 8: Puerto viejo de Sarapiqui
Dag 9: La Fortuna / Arenal
Dag 10: La Fortuna / Arenal
Dag 11: Monteverde
Dag 12: Monteverde
Dag 13: Volcan Tenorio
Dag 14: Rincon de la Vieja
Dag 15: Rincon de la Vieja
Dag 16: Playa des Coco (duiken?)
Dag 17: Playa des Coco
Dag 18: Manuel Antonio / Tipi Jungla
Dag 19: Manuel Antonio / Tipi Jungla
Dag 20: Uvita / Ojochal / Rio Tico safarilodge
Dag 21: Uvita / Ojochal / Rio Tico safarilodge
Dag 22: Corcovado
Dag 23: Corcovado
Dag 24: Corcovado
Dag 25: San Gerardo de Dota
Dag 26: San Gerardo / Onderweg, afhankelijk van je vertrektijd
Dag 27: San Jose - Amsterdam

Als je echt terug moet voor je auto kan je ook dit schema aanhouden.

Dag 1: San Jose
Dag 2: Tortuguero
Dag 3: Tortuguero
Dag 4: Tortuguero - Alajuela (auto ophalen in Guapiles)
Dag 5: Puerto viejo de Sarapiqui
Dag 6: Puerto viejo de Sarapiqui
Dag 7: La Fortuna / Arenal
Dag 8: La Fortuna / Arenal
Dag 9: Monteverde
Dag 10: Monteverde
Dag 11: Volcan Tenorio
Dag 12: Rincon de la Vieja
Dag 13: Rincon de la Vieja
Dag 14: Playa des Coco (duiken?)
Dag 15: Playa des Coco
Dag 16: Manuel Antonio / Tipi Jungla
Dag 17: Manuel Antonio / Tipi Jungla
Dag 18: Uvita / Ojochal / Rio Tico safarilodge
Dag 19: Uvita / Ojochal / Rio Tico safarilodge
Dag 20: Corcovado
Dag 21: Corcovado
Dag 22: Corcovado
Dag 23: San Gerardo de Dota
Dag 24: Puerto viejo de talamanca
Dag 25: Cahuita
Dag 26: Cahuita / Onderweg, afhankelijk van je vertrektijd
Dag 27: San Jose - Amsterdam

Ik heb Volcan Tenorio toegevoegd, geen standaard bezoek in iedere reis maar zo ontzettend de moeite waard en echt onderscheidend tov de rest!

Waarom 2 nachten Manuel Antonio? Een bezoek van 1 dag lijkt me voldoende, bijvoorbeeld vanuit Tipi Jungla. Ik heb MA laten staan, maar er zijn leukere plaatsen in deze regio!

Heel veel plezier!
Groeten,
José

Bedankt voor jullie reacties.!

We kunnen helaas niet afwijken van de ophaalplek van de auto. We worden vanuit Tortuguero direct afgezet op de goede plek in San Jose voor de auto.

Dus als ik het goed begrijp en we wat dagen minder inplannen bij de Arenal, monteverde, la fortuna heb je ook tijd genoeg om alles daar te zien?
We wilde eigenlijk ook naar corcovado maar ik las das dat je daar moeilijk met je auto kan komen?
Ik denk dat we die dan wel erbij gaan doen.

Hebben jullie verder nog tips over met de auto rond te reizen? Kun je je auto goed en veilig parkeren bij natuurparken etc. of zijn er nog dingen waar je echt goed op moet letten?

Verder hebben we eigenlijk geen slaapplaatsen geboekt, er is toch wel genoeg plek waar je terecht kunt of zijn er plaatsen waar je beter al van te voren het vast kan leggen?

Excuses voor alle vragen maar we gaan voor het eerst zonder vaste planning dus vind het best spannend :slight_smile:
Dus alle handige tips zijn welkom!

Als je naar Corcovado gaat, kun je de wagen bewaakt stallen in Sierpe.
Van hieruit gaan de boten naar Drake. Om 11.30 uur en om 15.30 uur.

Johan
www.costaricaopmaat.nl

Hi Vera,

Jahoor, met minder tijd zie je zeker de mooiste dingen bij Arenal en Monteverde. La Fortuna ligt naast de Arenal vulkaan, dus dit zou ik als één ‘stop’ zien.

Je kunt alleen in het droge seizoen met de auto naar Drake Bay, het startpunt van veel tochten naar Corcovado. Je zou ter plaatse kunnen informeren of de wegen begaanbaar zijn en anders je auto achterlaten in Sierpe en met de boot verder reizen. Op het forum is hier meer info over te vinden.

Bij bijna alle parken is een parkeerplaats waar parkeerwachters rondlopen, wij hebben altijd met een prettig gevoel de auto achtergelaten. Natuurlijk neem je wel de waardevolle spullen mee!

En die slaapplaats vind je vast wel, als je naar een kleine accomodatie wilt kun je altijd van tevoren even mailen of bellen.

Groeten,
Jose

Oké! Dan laten we de auto in sierpe staan en pakken we de boot. Bedankt voor de tip
En jose, we gaan voor kleine accomodaties alleen hebben we nog geen vaste datums. Dus we kunnen niet echt iets vast leggen omdat een een paar dagen kan schelen…

Hi Vera,

Ik bedoelde ter plaatse een dag van te voren bellen, dan weet je iig of er plaats is en rijd je nergens voor niets heen. Zeker in de toeristische plaatsen vind je altijd wel een geschikte cabina!

onderweg zul je vast allerlei leuke tips krijgen van andere hotelgasten. Hotelkamers zijn er eigenlijk altijd te vinden met behulp van bijvoorbeeld booking.com, tripadvisor of in het lokale restaurantje van het plaatsje wat je gaat bezoeken.
In het laagseizoen gaat alleen in de morgen (11:00 uur) een boot van Sierpe naar Drake Bay. Middagboot is $10 duurder p.p.

Via Wereldwijzer app