De route bepalen..

Zoveel om over na te denken en rekening mee te houden, soms denk ik wel eens, laten we gewoon een georganiseerde reis boeken…

We zijn nu al een hele tijd bezig om een route uit te zetten die langs de plaatsen/gebieden loopt die we allebei graag willen zien. We willen zoals we er nu naar kijken (bijna) overal wel 2 of 3 dagen blijven, omdat we anders bang zijn niet voldoende te zien.

De route die we nu hebben uitgestippeld zou zijn:
San Jose - Ballena - Drake bay/Corcovado - Manuel Antonio - Monteverde - Samara/Carillo - Ostional - Rincon de la Vieja - Arenal - San Jose

Iets zegt ons dat dit veel te veel is in 3 weken, maar aan de andere kant zouden we ook graag nog wat willen zien van de caribische kust, zoals Tortuguero, Limon, Cahuita of Puerto Viejo.
Het is echt lastig om uit al die mooie plaatsen een (goede)keuze te maken.
We hebben de afstanden tussen de plaatsen opgezocht, maar zijn er nog niet helemaal zeker van of dit ook allemaal wel te doen is. We gaan voor die tijd weinig vast leggen, dus kunnen nog wat schuiven onderweg. Alleen het eerste hotel in San Jose en een onderkomen in Corcovado willen we van te voren boeken.

Kan iemand aangeven of dit te doen is, en wat je er zeker in zou laten en wat misschien anders zou kunnen of weggelaten kan worden?
We gaan een auto huren en zijn van plan (bijna) alle afstanden met de auto af te leggen. Alleen naar Drake Bay/Corcovado gaan we met de boot, aangezien we begin november gaan zal de weg er naar toe nog wel niet toegankelijk zijn, zo vlak na het regenseizoen.

Groetjes Aniek

Je wil inderdaad veel zien in een korte tijd, en dat is helemaal niet erg. Wel jammer dat je voornamelijk de westkust pakt, en niet naar de caribische kust gaat zoals je zelf aangeeft. In november is het nog vrijwel overal regenachtig, maar niet in Limon, daar begint in oktober de zomer alweer en is het een stuk warmer (heter).

Naar de stad Limon hoef je echt niet te gaan! Tenzij je carnaval gaat vieren, maar dat festijn is in oktober. Als je naar Puerto Viejo gaat, dan heb je een mooi gebied, een mooi strand en een leuk dorpje. Er is een stuk meer te beleven dan in Cahuita, en vanuit Puerto Viejo kun je prima het park van Cahuita bezoeken.

Ik zou persoonlijk niet te veel naar Guanacaste kijken.
Als je naar Monte Verde wilt gaan voor het regenwoud zou je ook vanuit Arenal (Fortuna) een uitje naar bijvoorbeeld Rio Celeste kunnen maken.

En dan hup naar de zonnige oostkust :vak02:

Ik vind Tortuguero en de Caraïbische kust echt wel meer dan de moeite waard. Daar hebben wij een packing geboekt bij Mawamba lodge. We hebben enorm veel gezien op drie dagen tijd. Monte Verde is mooi, maar vind ik nogal erg toeristisch. Wij hebben daar 2 overnachtingen gehad. Ik had 1 overnachting daar wel genoeg gevonden. Mss omdat het ook al op het einde van onze vakantie was en we al zoveel moois gezien hadden.

Oke, dankje!

Tortuguero hebben we veel over gelezen, maar ook de bereikbaarheid hiervan lijkt ons wat moeilijker met een huur auto. De afstanden zijn wel te schatten, maar van de reistijden hebben we geen idee. Wel veel over gelezen, maar moeilijk een beeld van te krijgen als je er nog nooit bent geweest.

We hadden inderdaad al gekeken naar Puerto Viejo, maar vonden het eigenlijk moeilijk te combineren. Tenzij je makkeijk vanaf Arenal naar Puerto Viejo kunt komen of makkelijk van Puerto Viejo naar Drake Bay kunt komen. Beide leek ons nogal een behoorlijke afstand. En dat laatste zelfs bijna niet te doen.

Rumba, stel we willen wel naar Puerto Viejo, waar zou je dit bezoeken plaatsen in de route?

En is Rincon de la Vieja echt het bezoeken waard? Ik las dat daar nog weinig toerisme is, veel afwisseling en weinig aangelegde paden.

Alvast bedankt!

Ik heb zojuist een goedkope vlucht gevonden naar San Jose, alleen die heeft een tussenstop in Atlanta van 2.15 uur. Is dat wel voldoende? En wat als er vertraging is…
Kan er iemand zo snel mogelijk antwoorden, dan kunnen we onze tickets vandaag nog boeken :cheer:

Alvast bedankt!

2.15 is wel heel kort!!! Zou ik niet riskeren

Wij hebben Rincon bezocht. En ja het is de moeite. Wij hadden wel wat ongeluk met Volcan Poas (mistig), hebben we dus niet gezien! Volcan Arenal was eerst ook heel mistig, maar daarna fantastisch als de zon erdoor breekt. Rincon is totaal anders. Als je nog nooit vulkanisch gebied bezocht zoals IJsland ofzo is het prachtig. Je ziet er ook dieren. Wij hebben daar een neusbeertje gezien op nog geen halve meter afstand.

Hoi Aniek,

Lijkt mij een hele mooie route, we zijn zelf vorig jaar januari in CR geweest. De afstanden zijn goed te doen, houdt er rekening mee dat op sommige plaatsten de wegen wel wat slecht kunnen zijn, vooral rond Poas, dan maak je niet veel kilometers. Bijna alle wegen gaan via San Jose, dat is wel heel jammer. Dus de afstanden lijken dan kort, maar je rijdt veel dezelfde route. Wat ook een heel mooi gebied is, is Orosi, dit ligt midden tussen de koffieplantages vlakbij de Turialba. Wij hebben gekozen voor Tortuguero i.p.v. Corcovado. We hoorden van veel mensen dat deze gebieden veel gelijkenissen kenden en hebben dus besloten om 1 van deze gebieden aan te doen. Wij zaten ook in Mawamba lodge en dat was inderdaad een schitterende ervaring. We hebben deze excursie meteen aan het begin van de reis gedaan en bij terugkomst in San Jose zijn we pas een auto gaan huren, want het heeft inderdaad geen zin om een auto te huren en dan naar Tortuguero te gaan, aangezien je er alleen met een boot of helikopter kunt komen en dan staat je auto drie dagen ongebruikt.
Wanneer je een auto huurt, is het verstandig er een Garmin bij te huren. Deze staat boordevol met b&b, lodges, hotel adressen. Je toetst gewoon de plaats van bestemming in, vervolgens klik je 1 van de accommodaties in en je wordt voor de deur afgezet. Is deze te duur, ga je gewoon weer verder. Overigens kun je erg goed afdingen bij de accommodaties. Ook in Costa Rica voelen ze de crisis. Er komen minder Amerikanen.
Bezuinig niet teveel op de auto. Een goede auto zorgt ervoor dat je uitgerust aankomt bij je bestemming. Vooral in het vulkanische gebied.
Overigens is 2,15 uur tussenstop op Atlanta volgens mij ruim voldoende. Wij hadden een kortere tussenstop en waarschijnlijk vlieg je met Delta, zowel naar Atlanta als naar San Jose. Enig nadeel is dat je in Atlanta een tussenstop hebt, laat je humeur niet door hen verpesten, want het zijn verschrikkelijk arrogante mensen die op dat vliegveld werkzaam zijn en je zeer onvriendelijk behandelen. We hoorden van veel toeristen dat je beter via Madrid naar San Jose kunt vliegen.
Veel plezier in ieder geval.

Groetjes,

Mark

Ik zou Puerto Viejo aan het begin van de route pakken, omdat het nogal een slingerweg is vanuit en naar San Jose. Als de tunnel dicht is (en dat gebeurt nog weleens) of als er een ongeluk is gebeurd dan zijn er weinig alternatieven, behalve de route via Cartago en daar mag je gerust 5,5 uur met de auto voor uit trekken.
Dat is trouwens wel een hele mooie route :slight_smile:
Als je richting Arenal maar ook richting de kust gaat in het westen dan kun je voor een groot gedeelte gebruik maken van de snelweg dat is een stuk aangenamer.
Zie ook het sticky topic van Otto.

wij zijn ook van plan in oktober richting CR te gaan. we hebben onze overnachtingen plus huur van auto allemaal geboekt bij een organisatie. ik las dat jullie goed hebben gekeken naar de afstanden maar ik kreeg niet de afstanden door maar de hoeveelheid tijd die we nodig hebben om van A naar B te komen aangezien de wegen over het algemeen slechter zijn.
neem aan dat jullie daar ook wel rekening mee houden.
ben al jaloers op jullie korte tussenstop. wij gaan met continental airlines en maken een tussenstop van 5 en een half uur in new york.
verder weten wij ook nog niet wat ons te wachten staat.
kijk er in elk geval wel naar uit.

Een tussenstop van 5,5 uur kan soms geweldig goed uitkomen als je vliegtuig een vertraging heeft opgelopen. En die wachtuurtjes zijn zomaar voorbij als je een spannend boek bij je hebt.

Het is echt super moeilijk om de route definitief vast te leggen. Natuurlijk kunnen we ter plekke nog beslissen…
Elke keer lees/hoor je weer nieuwe dingen.

We hebben nu: aankomst San Jose - Ojochal - Jaco - Samara - Rincon de la Vieja - Arenal/Monteverde - Cahuita/Puerto Vieja - San Jose

Vanuit Ojochal willen we één of twee dagtochten naar Corcovado maken.

We twijfelen nog heel erg tussen Jaco en Montezuma, om bijvoorbeeld Isla Tortuga te bezoeken of bij Jaco bijvoorbeeld krokodillen op te zoeken.
Qua wegen heb k al gezien dat Montezuma moeilijker te bereiken is, of je moet met de veerboot.

Heb je aan anderhalve dag Rincon de la Vieja genoeg? En Monteverde en Arenal, kan dat samen ook in 1 of twee dagen? We willen aan de ene kant zoveel mogelijk zien, maar aan de andere kant wel overal genoeg tijd voor nemen.

Aaaaaaaaah, nog twee weken twijfelen… Maar het aftellen is ondertussen ook begonnen :smile:

Jaco is nou niet bepaald een echte leuke plaats, tenminste als je niet van massa toerisme houd. Voor krokodillen moet je bij Tarcoles zijn, ten noorden van Jaco, of als uitstapje via Ojochal voor een tocht door de mangroven van de rivier de Sierpe waar je ook krokodillen, kaaimans, aapjes, luiaards, ara’s, toekans en slangen kunt zien; natuurlijk ook veel vogels!
Montezuma is een soort van hippie-dorp.

Costa Rica is geen pretpark waar je in één dag zoveel mogelijk moet meemaken, doe het rustigjes aan en geniet elke dag weer van nieuwe avonturen, zonder eindeloos in de auto te zitten. Je kunt toch niet alles zien! Laat het ook een beetje van het weer afhangen.

Genieten gaan we zeker! Als het goed is komen we 31 oktober/1 november jouw kant op en hopelijk kun je ons dan nog één en ander vertellen over de mooiste plekjes. Ik hoorde dat het weer niet zo best is geweest afgelopen paar dagen, dus hopelijk wordt dat nog ietjes beter!

Inderdaad regent het hier nu al 10 dagen achter elkaar, maar de weersverwachtingen voor de tweede helft van deze week wijzen gelukkig op weersverbetering. We gaan dan weer terug naar het normale patroon in de regentijd: 's morgens zonnig en droog en ergens in de middag betrekt het waarna het gaat regenen. Dat betekent dat de avonds lekker koel zijn en je heerlijk kunt slapen. Dit in tegenstelling tot de droge tijd (december-april), want dan kan het 's avonds nog 28 graden of meer zijn.
Goede reis!

Hoi Mono Feliz,

Wij gaan van 27 november tot 21 december naar CR. Huurauto en open hotelvouchers geboekt, we kunnen dus heel flexibel zijn. Alleen Corcovado leggen we vast. We hebben best lang de tijd, maar hieronder ons globale schema. Ben bang dat het toch een te druk programma is. Wellicht is het een idee om de stranden in Guanacaste te skippen of alleen naar Tamarindo te gaan. Misschien zitten we wel te lang aan de westkust en moeten we meer dagen besteden bij Cahuita.Is NP Carara wel de moeite waard?

We vinden het belangrijk om een mooie snorkelplek te bezoeken, is Bocas del Toro de moeite waard en zijn deze vanuit Cahuita goed te bezoeken? Tevens vragen we ons af of het echt een gemis is wanneer we Tortuguero niet bezoeken.

Een andere vraag: aan welk bedrag moeten we denken voor het eten per persoon per dag?

Sarapiqui: 1 nacht, NP Braulio Carillo of Tirimbina regenwoud
Cano Negro: 2 nachten
Arenal Vulkaan/La Fortuna: 2 nachten
Monteverde NP: 2 nachten
Rincon de la Vieja: 2 nachten
Playa Tamarindo: 1
Nicoya Peninsula: Tambor 1 nacht of Punta Islita daarna vanaf Paquera over met de ferry naar Puntarenas, door naar Jaco
Jaco: 1 nacht, bezoek NP Carara
Manuel Antonio: 2 nachten
Marino Ballena: 2 nachten, o.a. Isla Ballena
Corcovado NP: 3 of 4 nachten
San Gerardo de Dota: 1 nacht
Daarna via Turrialba naar Cahuita NP en Punta Cocles: 2 of 3 nachten?

Ben benieuwd naar jullie reactie.

Groetjes Becky

Eten is afhankelijk van waar je gaat en wat voor iets “exclusiefs” je wilt. Ga je naar een peruaans, spaans of japans restaurant dan ben je al gauw $20 per persoon kwijt voor een voorgerechtje en een hoofdgerecht. Ga je iets goedkoper zitten, met locale gerechten dan ben je al gauw voor $5-6 per persoon klaar voor een hoofdgerecht met wat drinken. Er zijn een paar dingen waar je op moet letten:

Zijn er gerechten waar drinken bij inbegrepen zit? Soms is er een casado beschikbaar + refresco natural (vruchtendrank erg lekker!). Wacht dan dus even met het bestellen van drinken, anders bestel je dubbel.

Tips zijn in Costa Rica bij de prijs inbegrepen (Dit is verplicht al houden sommige restaurants zich er niet aan). Denk dus niet dat het asociaal is om exact de factuur te betalen want de tip die je al geeft is behoorlijk fors.
Kijk dus of er bij de prijzen i.v.i staat. Soms staan er twee prijzen, zijn de prijzen exclusief tip en belasting dan moet je er bijna een kwart bij tellen.

Regelmatig kun je ergens een taco of een andere lekkernij halen, tel daar ongeveer 2-3 dollar voor. In Costa Rica barst het tevens van de fastfood restaurants en elke mall heeft dan ook wel een foodcorner. De malls bevinden zich net buiten de steden. Taco Bell is favoriet voor hun bang for the buck, de fastfood menus zitten op zo’n $4,50

Of de vraag of geen bezoek aan Torteguero een gemis is: Zeker. Ik ben in in Augustus (slechts) 2 weken in Costa Rica geweest, maar ik denk toch dat Tortuguero het hoogtepunt was. Maargoed, ik heb daar nog wel de schilpadden gezien en dat wordt toch steeds moeilijker. Het is trouwens niet lastig met de huurauto, want er is gewoon bewaakte parkeergelegenheid waar de boten vertrekken. Je betaalt geloof ik wel 10 dollar per dag voor het parkeren.

Hoi Becky,
ik heb nog nooit iets negatiefs over Tortuguero gehoord, iedereen vind het er leuk, het is heel erg´jungle-achtig´ met veel vogels en beesten en die kanalen naar zee is interessant en het dorpje is leuk vol kleine hotelletjes (bijv. Casa Marbella van onze vrienden Daryl en Luz-Denia).

Tortuguero is echt heel erg gemakkelijk te doen met je eigen huurauto, je hoeft geen peperdure georganiseerde reis te regelen.
Je rijdt gewoon via Guapiles naar La Pavona, parkeert je auto daar veilig ($6 halve dag/$10 voor 24 uur) en neemt de lokale boot ´Clic Clic´ (=$3) naar Tortuguero.

Als je in een tijd gaat wanneer er geen schildpadden zijn hoef je er trouwens niet echt de nacht te verblijven en kan je zelfs een dagtrip maken vanuit Guapiles, wat ook heel goed te doen is, en dan maak je een mooie kano tour met gids door de kanalen ($15 pp voor 3 uur) en een wandeling door het Nationale Park van Tortuguero ($10 entree).

Naar de Bocas in Panama mag je niet met je huurauto, voor georganiseerd daar naar toe kijk op de website van Caribe Shuttle van John Wheatly in Puerto Viejo de Talamanca.
Of ga naar Sixaola en neem de bus naar Changuinola en dan naar Almirante waar de boot ($4) naar de Bocas is.

Overigens denk ik dat je misschien nog even goed naar je route moet kijken want het is, naar mijn mening, beter om vanuit Tortuguero naar de Caribbische kust te gaan omdat je dan toch aan deze kant zit namelijk.
Een idee is dat je dan vanuit San Gerardo de Dota naar Turrialba gaat en dan naar San Jose.

Hopelijk heb je iets aan deze informatie en goede reis gewenst!

Annette en Herbie
www.casarioblanco.com
(La Marina de-) Guapiles