Drie weken Costa Rica

In juli gaan m’n dochter en ik 3 weken naar Costa Rica. We hebben al heel veel informatie doorgenomen, o.a. via deze website. Ik zie gewoon door het bos de bomen niet meer…We willen de tijd nemen om de gekozen plaatsen rustig en grondig te bezoeken.
Ik hoop dat we van echte “Costa Rica kenners” kunnen vernemen of onze gekozen route een goede keuze is. Misschien missen we toch plaatsen die we echt zouden moeten bezoeken? Of zit de route niet helemaal logisch in elkaar?
Hopelijk krijgen we een antwoord op onze vraag.
Alvast bedankt,
Myriam

Dag 1: San José
Dag 2 en 3: Tortuguero (met openbaar vervoer)
Dag 4 - 5 en 6: San Pablo de Leon Cortes (bezoek aan gastfamilie van m’n dochter) (huurauto)
Dag 7 - 8 - 9 - 10: Tipi Jungla Ecolodge in Savegre - met bezoek aan Guaymi
Dag 11 - 12 - 13: Corcovado
Dag 14: Manuel Antonio
Dag 15 - 16: Rincon de la Vieja
Dag 17 - 18: Arenal
DAg 19 - 20: La Fortuna
Dag 21: San José

Opmerking 1: Tortuguero, Manuel Antonio, Arenal en La Fortuna zijn drie grote toeristenplaatsen. Is dat wat je wilt?
Opmerking 2: Maak zeer vroegtijdig afspraken met Tipi Jungla Lodge!!
Opmerking 3: wat bedoel je met “Corcovado”. Je kunt het park op verschillende manieren bezoeken. **Lees deze topic voor alle informatie

**een ander idee is ook:
dag 2: reizen naar Tortuguero
dag 3: Tortuguero
dag 4: terug naar Guapiles en daar bij Thrifty huurauto ophalen. Regel dat via Peter.
dag 5: inplaats van de vulkaan Arenal kun je ook de vulkaan Rincon de la Vieja bezoeken. Erg mooi en minder toeristisch.
dag 6 en 7: Rincon de la Vieja
dag 8, 9, 10, 11: omgeving Dominical-Uvita-Ojochal, bijvoorbeeld Tipi Jungla Lodge!
dag 12, 13 en 14: Drake Bay met bezoek aan Corcovado en Caño Island
dag 15, : San Gerardo de Dota, hoog in de bergen. De quetzal spotten!
dag 16, 17, 18, 19: San Pablo de Leon Cortes
dag 21: San José

routekaartje: HIER

Probeer 3 of 4 dagen ergens te blijven, zodat je vanuit het hotel de omgeving kunt verkennen. San Gerardo de Dota is 1 of 2 nachten voldoende.

Veel plezier met de voorbereidingen
Otto

**OJOCHAL

www.elmonofeliz.com**

Dank je wel voor de nuttige tips!
Myriam

Dag Otto,
ik heb toch nog een vraag. Ik merk dat de meesten rondtrekken in de richting die jij ook aangeeft in jouw voorgestelde route. Is daar een goede reden voor? De reden waarom ik eerst naar Tortuguero wou gaan, is omdat ik de indruk had dat dit goed te doen was met het openbaar vervoer. We zouden dan eerst wat rustig al wat indrukken kunnen opdoen, om dan pas met een huurauto verder te gaan. Het voordeel van het huren van een auto in Guapiles zal wel zijn dat je dan niet door San José hoeft te rijden. Maar aangezien mijn dochter vooral veel Belgische chocolade aan haar gastfamilie en vrienden wil schenken, “dwingt” ons eerst richting San Pablo te rijden… Ofwel dus eerst San Pablo met chocolade ofwel eerst Rincon de la Vieja, zonder chocolade! (we vinden jouw tips werkelijk goed en gaan inderdaad de erg toeristische plaatsen vervangen door mooie alternatieven) Samengevat: Kunnen we de reisroute - zoals jij ze voorstelt - doen in de omgekeerde richting?
Met vriendelijke groeten,
Myriam

Ja, dat kan prima. De route gewoon omdraaien.
Huur wel een 4x4, want ik weet niet hoe de staat van de weg is naar San Pablo de Cortes.
Je zult wel op tijd uit San Gerardo de Dota moeten vertrekken want de boot van Sierpe naar Drake Bay gaat om 11 uur. Lees dit.

Aan het einde auto inleveren en dan met openbaar vervoer heen en terug naar Tortuguero. **Lees dit.
**
Je mag overigens de chocolaatjes ook wel bij mij achterlaten als je er mee zit…
Groeten
Otto

**OJOCHAL

www.elmonofeliz.com**

We zouden eventueel Tortuguero en Manuel Antonio niet bezoeken (jouw opmerking over ‘te toeristisch’ heeft ons doen nadenken over wat we echt willen. We hebben dan plots wel 4 à 5 dagen die we elders kunnen besteden.
We hoorden dat rio Tempisque een goed alternatief is voor Tortuguero. Klopt dit?
Arenal, La Fortuna, Monteverde… daar zijn we nog niet helemaal uit. Hier valt zoveel te beleven, en misschien moeten we toch de Arenal vulkaan gezien hebben?
We hoorden dat Santa Elena en/of Curi Cancha goede alternatieven zijn voor Monteverde? Het is natuurlijk niet zo dat we persé de erg toeristische plekken allemaal willen vermijden hoor!
Zoals je ziet zijn we er nog altijd niet helemaal uit! We gaan dringend wat knopen doorhakken zodat we kunnen beginnen met het boeken van enkele overnachtingen!
Alvast bedankt voor de tips.
Myriam

als je interesse hebt in de zee schildpadden en waar en wanneer ze eieren komen leggen dan zou je eens moeten kijken op http://costa-rica-guide.com/nature/wildlife/turtle-nesting/ Daar wordt ook gesproken over het schildpadden project van Hacienda Baru, niet zo ver van Dominical vandaan . Maar ook bij Ojochal is een schildpadden project en helemaal in het zuiden bij Rancho Burica. (Fantastisch plekje)
“hier valt zoveel te beleven” schrijf je. Er is overal veel te beleven. Alleen betaal je bij die toeristisch plaatsen astronomische bedragen voor allerlei tripjes, terwijl je dat elders ook kunt doen voor een fractie van de prijs. Heetwaterbaden bij Arenal, soms betaal je $80 entree, een paar kilometer ten noorden van Dominical is dat $5 .
Monteverde en Santa Elena is eigenlijk van hetzelfde laken een pak.
San Vito, helemaal in het zuiden is een nog onontdekte plek. Casa Botania een heerlijk plekje om te vertoeven , met in de buurt ook quetzals, indianendorpjes, heet water bronnen, en zelfs grotten.
O ja, heb je wel eens gehoord van Finca Mei Tai? Schijnt ook erg leuk te zijn! Belgische eigenaren.
Groeten,
Otto

Grotten la Caverna Gran Galería, San Rafael Sur (gebied de Alto El Descanso)

http://www.anthros.org/imagenes/cavernasturisticasdecr_clip_image016.jpg