Ik heb mij de afgelopen tijd redelijk goed verdiept in onze volgende reis in januari naar Costa Rica. Toch zou ik het fijn vinden om een oordeel te horen van een kenner om te kijken of ons plan realitisch is.
Wij (mijn vriendin en ik) gaan onze 3e verre reis maken. We hebben dus enigszins wat ervaring met reizen.
We hebben voor 14 dagen een auto gehuurd (buiten de 3 dagen Tortuguero om) en onze planning ziet er alsvolgt uit:
20-jan Vlucht naar San Jose (KLM via Panama)
21-jan San Jose - Tortuguero
22-jan Tortuguero
23-jan Tortuguero - La Fortuna (tussendoor huurauto ophalen)
24-jan La Fortuna
25-jan La Fortuna - Tamarindo
26-jan Tamarindo
27-jan Tamarindo-Playa Samara
28-jan Playa Samara
29-jan Playa Samara - Monte Verde
30-jan Monte Verde
31-jan Monte Verde - Manual Antonio
1-feb Manual Antonio
2-feb Manual Antonio - Puerto Jimenez
3-feb Puerto Jimenez
4-feb Puerto Jimenez - Dominical
5-feb Dominical - San Jose
6-feb Terugvlucht
Is dit haalbaar? In totaal ongeveer 1400 km. Dat lijkt mij niet heel veel en sommige wegen zijn redelijk goed lees ik op diverse sites.
De plaatsen die ik noem hoeven niet perse die exact die plaats te zijn, wellicht wordt het in de buurt daarvan.
We hebben buiten Tortuguero om ook nog niks vastgelegd qua activiteiten. Is het verstandig om dit van te voren te boeken of scheelt het niet veel in prijs als we dit ter plekke boeken?
Denk hierbij aan surfen, canopy tour, snorkeltrip, paardrijden etc.
We willen ook mooie hikes doen, zijn er genoeg hikes die je kunt doen zonder gids?
Ik hoor graag jullie tips. Er ligt buiten Tortuguero en de laatste nacht in San Jose (voor terugvlucht) om nog niks vast dus we kunnen nog alle kanten op.
Het is hoogseizoen. Het is wel een echte strandvakantie geworden.
Tamarindo, Samara en Manuel Antonio. Tamarindo en Manuel Antonio zijn drukke badplaatsen.
Samara is een rustiger dorp. Ik zou niet in Puerto Jimenez verblijven maar toch wat dichter tegen
Corcovado aan. Zodat je in het park een hike kunt doen.
Wat afstanden betreft is het goed te doen.
Ons plan is eigenlijk om 50/50 te doen qua strand. Het is nu 8 nachten ‘geen strand’ toch? Of zie ik dat verkeerd?
Tortuguero, Monte Verde, La Fortuna, Corcovado zijn geen badplaatsen.
Voor Tamarindo willen we wellicht een badplaats iets noordelijker nemen, is Playa Hermosa dan aan te raden?
Ik lees ook hier en daar dat je voor La Fortuna en Monte Verde beter voor alternatieve plekken kunt nemen.
Zijn dit ook echt plekken waar het overvol is met toeristen, hoe moet ik me dit voorstellen?
Is Rincon de la Vieja een goed alternatief voor La Fortuna? (wel stuk verder rijden)
En Santa Elena voor Monte Verde?
De route is haalbaar. Wij zien wel dat jullie in Manuel Antonio zullen zijn op 1 februari en dan is het maandag. Op maandagen is het park gesloten. Ook zien wij dat jullie een volle dag in Puerto Jiménez hebben. Waarom hebben jullie daarvoor gekozen? Puerto Jiménez wordt met name gebruikt als startpunt om naar Carate te gaan en van hieruit Corcovado te bezoeken. Of eventueel om stranden te bezoeken als die van Cabo Matapalo maar naar onze mening vindt je ten Zuiden van Manuel Antonio mooiere stranden. In plaats van Puerto Jiménez denken wij dat het beter zou zijn Drake Bay op te nemen in de route. Dit gebied heeft meer te bieden en de tocht per boot vanaf Sierpe is mooi.
Als je naar Tamarindo gaat is Rincon de La Vieja niet zo ver om.
Maar vanaf Guapiles, waar je de huurauto ophaalt is het toch nog 3,5 uur rijden naar la Fortuna.
Dus een tussenstop heb je nodig als ja naar Rincon gaat. Vanaf La Fortuna is het 3 uur rijden naar Rincon.
La Fortuna is toeristisch.
Santa Elena is het dorp vlakbij het park Monteverde.
Je hebt ook het park Santa Elena. Dit is een stuk rustiger dan het park Monbteverde.
In plaats van Manuel Antonio zou ik iets verder naar het zuiden gaan.
Dominical (surfstranden) Uvita of Ojochal. Hier heb je ook kleine mooie strandjes.
Met Puerto Jimenez bedoel ik eigenlijk Corcovado Nationaal Park.
Ik dacht ik neem die plek omdat die in de buurt ligt maar dat schept wat onduidelijkheid zie ik al.
Ik ben blij om te horen dat de route in afstanden goed te doen is.
Als ik het goed lees dat kan ik dus voor La Fortuna, Tamarindo & Monte Verde beter in kleinere omringende dorpjes/plaatsen verblijven.
Is het ook aan te raden om de diverse trips die we willen maken van te voren te boeken ivm lagere prijs?
Zodra we zaken gaan vastleggen moeten we ons aan die planning houden.
We boeken het liever direct op locatie tenzij dat heel veel duurder is.
En zijn er nog plaatsen waar we zo goed als langskomen die aangeraden worden die nu niet in onze bovenstaande planning zit?
Voor Tamarindo zou je ook Playas del Coco kunnen kiezen. We hebben zowel in Tamarindo als in Playas del Coco verbleven maar vonden het laatste iets relaxter. En ik weet niet of je een kleine 4wd huurt, dan zou je van Tamarindo via de Monkey Trail naar Playas del Coco kunnen rijden. Vonden wij leuk en minder spannend dan het was voorgesteld, al deden wij het ook in januari en is het de droge periode.
En deze opmerking is even voor de kenners, Johan en Mario en Manon. Zouden veel mensen niet beter op Liberia kunnen vliegen. Dat is ons een paar keer heel goed bevallen.
Willem, als je naar de kusten van Guanacaste wilt is Liberia een prima aankomst. Veel Amerikanen komen ook zo Costa Rica binnen.
De meeste bezoekers willen echter eerst naar Tortuguero of naar de Cariben. Dan is San José toch een veel betere aankomst.
Het ligt centraal en je kunt vanauit Juan Santamaria alle kanten op. Ideaal voor een rondreis.
Ook voor ons is het prettig dat men in San José aankomt. Je kunt de klanten dan persoonlijk opvangen en nog informeren over
hun reis. Liberia is toch minimaal 3,5 uur rijden.
Wij raden jullie aan niet van tevoren alle tours te boeken. De meeste tours/activiteiten worden iedere dag aangeboden en kun je ter plekke boeken; een dag van tevoren of zelfs op dezelfde dag. Als je op het internet leest dat het goedkoper is als je van tevoren boekt dan is het verschil niet veel. Wanneer je een tour ter plekke boekt heb je nog de kans om van andere reizigers te horen of de tour het geld waard is. Op veel plekken in Costa Rica zijn tours ‘erg commercieel’, zoals in Manuel Antonio. Je wordt hier bijna gedwongen een gids te nemen voor het wandelen in het park. Ook al is dit hier echt niet nodig. Wij raden jullie aan te kiezen voor een niet ‘commerciële’ nachttour en een dagtour. Mooie tours zijn die door de mangroves van Tortuguero, een Zipline in Monteverde (nachttours hier zijn naar onze mening te duur voor wat je er ziet), een tour naar Caño Negro, dagtour naar het nationaal park Corcovado (via Drake bay), snorkeltour Caño-eiland. Mooie watervallen, vulkanen en bijna alle natuurparken (behalve Corcovado) zijn op eigen initiatief te bezoeken. In het algemeen zijn de tours in Costa Rica niet goedkoop. Een dagtour naar Corcovado kost $90 p.p. (inclusief bootvervoer, lunch, entree park en gids).
Tamarindo staat in de reisgidsen met koeienletters geschreven en dat is dankzij de grote hotels die daar zitten. Ik dat dat de reden is om Tamarindo te bezoeken. Het is een plaats vol Noord Amerikanen. Vrolijke en aardige jongens hoor! helemaal niks mis mee en dat hoor je al wel van verre. in korte tijd weet je hoeveel ze verdienen en wat hun"property" waard is. Mooi strand ook wel, maar ja, daar zijn er nog zo veel meer van in Costa Rica, maar dan gans verlaten met alleen maar ara’s in de bomen.
Bedankt voor de tips. Die zijn zeker heel bruikbaar!
Ik had nog een vraagje voor Mario en Manon. Jullie verblijf lijkt ons ook heel leuk. Kunnen we in januari een eventueel verblijf bij Tipi Jungla ecolodge ook bijv 1 a 2 dagen van te voren boeken? Het prettigste is natuurlijk om pas in Costa Rica per plaats te kijken hoe lang je daar wilt blijven.
Wat Tamarindo (en de hele noord-westkust) betreft, twijfelen wij ook wel om daarvoor in de plaats Puerto Viejo de Talamanca te bezoeken. Qua afstand zal dat niet veel uitmaken.
Heeft iemand ervaring met de zuid oostkust? Ik begreep dat die kust heel anders is omdat het Caribisch is, een hele andere sfeer.
De sfeer aan de Caribische kant is heel anders dan aan de Pacific.
Er is een echte Caribische sfeer dat merk je aan de muziek, je hoort veel reggea op straat, en ook aan het eten, men kookt veel met cocos.
De afstand is toch beduidend anders. Vanaf Liberia rij je in een dik uur naar Tamarindo.
Naar Puerto Viejo de Talamanca is het zo´n 8 uur rijden.
Wij halen in Guapiles na Tortuguero onze auto op en wij vliegen op San Jose dus ik denk dat je reactie betrekking heeft op Willem269.
Vanaf Guapiles is het ongeveer 2,5 uur rijden zag ik naar PV. Terug naar La Fortuna zal wel een flinke rit worden van 6 uur.
Onze route zal er dan ongeveer zo uit komen te zien:
20-jan vlucht naar San Jose
21-jan San Jose - Tortuguero
22-jan Tortuguero
23-jan Tortuguero - Puerto Viejo (tussendoor huurauto ophalen)
24-jan Puerto Viejo
25-jan Puerto Viejo/Cahuita
26-jan Puerto Viejo - La Fortuna/Arenal
27-jan La Fortuna/Arenal/Rincon de la Viejo
28-jan Arenal - Santa Elena
29-jan Santa Elena
30-jan Santa Elena - regio Manual Antonio
31-jan regio Manual Antonio
1-feb regio Manual Antonio - Sierpe
2-feb Drake Bay
3-feb Drake Bay
4-feb Drake Bay - Dominical
5-feb Dominical - San Jose
6-feb Terugvlucht
Totaal is dit +/- 1300km. Dit scheelt dan ongeveer 100km tov onze bovenstaande route.
Terugkomend van Drake Bay naar Sierpe zijn er twee boten: één om 7:00 uur 's morgens en als er genoeg passagiers zijn ook één boot om 15:00 uur.
Als je de boot van 7 uur neemt, ben je omstreeks 8:30 uur in Sierpe en kun je makkelijk in één dag naar San José rijden via de Costanera.(ongeveer 4,5 uur).
Dan hoef je geen tussenstop te maken in Dominical en kun je een dag extra plakken aan je verblijf in Drake Bay.
Boot naar Drake Bay:
Je kunt ons via onze webpagina een bericht met je e-mailadres sturen. Dan kunnen wij antwoord geven op je vraag m.b.t. een reservering en op (eventuele) andere vragen die jullie nog hebben. Dank je wel.