Zoals eerder al aangegeven gaan wij (mijn vriend en ik) in Januari 3 wkn naar Costa Rica. De huurauto, een 4x4, is al geregeld. We willen niet teveel vast leggen omdat we het prettig vinden om soms ergens een dag langer te blijven of ergens anders heen te gaan als dat door locals wordt geadviseerd.
We hebben al wel een idee en dat ziet er als volgt uit:
San Jose
Tortuguero
Volcan Arenal
Monteverde
Volcan Ricon
Parque nacianol Polo verde
Mal Pais
met de Ferry naar Parque nacional manuel antonio
Playa Dominicalto
Drake Bay (hiervanuit naar corcovado)
Playa coca lito/ Isla del cano
Turrialba
Nu vragen we ons af of dit een haalbare route is en of we nog ergens aan de caribische kust kunnen stoppen. Wij vinden het prettig om tijdens de vakantie veel te zien maar ook soms een paar dagen aan het strand te relaxen. Wij vinden het niet erg om soms wat langere afstanden af te moeten leggen maar het is lastig in te schatten of deze afstanden goed te rijden zijn.
Dus willen wij graag advies over must see plaatsen. En tips over de afstanden die af te leggen zijn.
de route ziet er logisch uit en als je de Caribbische kust wilt zien, en dat zou eigenlijk best wel jammer zijn als je dat niet deed omdat het daar ook prachtig is, kan je dat natuurlijk voor of na Tortuguero in je schema plaatsen omdat je dan immers aan de Caribbische kant zit.
Hou er rekening mee dat er in Januari geen schilpadden zijn´s avonds in Tortuguero dus je zou eventueel ook alleen een dagtrip er naartoe kunnen maken. Dat scheelt je weer een nacht en tijd want je hebt best een vol reisschema maar om op je vraag terug te komen;
je afstanden zijn okay en het is allemaal haalbaar, inclusief de Cariben.
Het is een druk programma zeker als je ook nog wat dagen
aan de kust wilt relaxen.
Minimaal 2 nachten per locatie is wel het minste om iets te kunnen
zien van het land. En voor Corcovado (Drake) moet je minimaal
3 nachten uittrekken.
Vanaf Tortuguero is het een hele ruk naar la Fortuna.
Je zou een tussennacht in moeten calculeren.
Hou er ook rekening mee dat de parken Rincon en Manuel Antonio
op maandag gesloten zijn.
Bedankt voorde reacties.
Het is een soort van begin plan. Onze ervaring is dat we daar nog wel eens van afwijken.
Ik heb de LP van Costa Rica erbij gepakt en ben gewoon een route gaan plannen.
Toeristische dingen zien vinden we geen probleem maar we houden niet echt van massa toerisme 3 weken lang.
Alle adviezen zijn dan ook welkom.
wij vonden tortugero genoeg voor 1 dag en nacht. We zouden langer blijven maar na een boottocht en een wandeling (wel heel bijzonder!) zijn we verder gegaan. La fortuna ‘deed’ het niet daar zijn we ook snel verder gegaan. Wij vonden het zuiden van de carribische kant heel leuk, daar zijn we langer gebleven en rincon. Het is ook maar net waar het mooi weer is, dat scheelde ook. Veel plezier.
De datum van vertrek kom steeds dichterbij en ik vraag me nog een aantal dingen af.
Wij willen vanaf de pacific ocean naar de caribische kust rijden. We hebben een aantal mogelijkheden.
Vanuit Rincon naar de caribische kust rijden of met de ferry oversteken bij puerto jimenez en dan naar de caribische kust. Daarnaast vraag ik me af of dit eigenlijk wel mogelijk is om door de bergen bij Cordillera de Talamanca te rijden. Ik hoop dat iemand ons kan helpen. Alvast bedankt.
Je kunt niet dwars door het Talamanca gebergte.
Je moet de Interamericana Sur nemen. Vanaf Puerto Jimenez rij je via Rincon naar de Interamericana.
Je blijft deze volgen tot aan Cartago. Hier kun je via Turrialba naar Siquirres en dan door naar de Cariben.
Dit is een forse afstand dus je moet echt een tussenstop in lassen.
Inmiddels is onze vakantie helaas alweer voorbij. De 3 win zijn voorbij gevlogen.
We hebben veel gezien en gedaan. Wij hebben er genoten van het relaxen in mal pais en van de vele dieren die we gezien hebben. Zelf rijden met de auto is geen probleem je moet alleen niet te bang zijn ingesteld en niet in het regenseizoen onze route rijden. Voor ons blog kijk op www.luq.nl
Ik heb jullie blog zojuist helemaal gelezen. Erg gaaf en leuk allemaal zeg.
Wij vertrekken over 4 weken, ook vanuit Brussel naar Atlanta.
Ik heb alvast de tip opgeschreven om beiden een custom formulier in te vullen in het vliegtuig
Hoe is het vliegen met Delta bevallen en je haalt in Atlanta dus je koffers op en check je weer opnieuw in?
Heb je verders nog tips?
Onze trip word: San José - Tortuguero - Sarapique / arenal vulkaan - La fortuna / Rinco de la Vieja - Monteverde - Manuel Antonio - San José - Puerto Viejo
Roel81.
Het is wat verwarrend als je in hte vliegtuig zit. Daar geven ze aan dat je altijd je bagage op moet halen. Bij ons was dit echter niet het geval. Bij het inchecken wordt er een label om je rugzak/koffer gedaan waarmee aangegeven wordt dat je vanaf Atlanta nog verder reist. Wij hebben zowel heen als terug geen bagage op moeten halen. Vliegen met Delta was erg oke. Wij boeken wel altijd comfort stoelen. Kosten in ons geval 120 euro p.p in totaal extra maar daar krijg je wel extra beenruimte voor terug. Gezien mijn vriend 2 meter is is dat wel prettig. Het vliegtui waarmee we naar Atlanta en naar Brussel vlogen was alleen wel oud. Wat betekende dat er geen eigen beeldschermen waren om tv te kijken. Ik heb het niet zozeer als storend ervaren en heb me met boeken lezen en slapen prima vermaakt.
Henk 1960
Komt dat mooi uit wij zijn in 2011 2 wkn naar Florida geweest. Ik weet niet wat jullie plannen zijn maar wij vonden aldaar de Keys erg leuk en relaxed. En daarnaast vondt ik het zwemmen met de zeekoeien in crystal river erg leuk en kelly park is ook zeker aan te raden. Huur een auto binnenband een paar minuten voor de ingang van het park en je kan je door het water mee laten stromen in het park. Het water is erg helder in het park. Daarnaast kun je er een dag doorbrengen als je wat te eten mee neemt. Je geeft zelf al aan dat jullie niet echt veel tijd hebben in Costa Rica. De planning ziet er wel goed uit. Wij hebben andere plaatsen bezocht dan dat jullie plan is. Hieronden een overizhtje van wat wij zeker de moeite waard vonden.
Tips:
mal pais erg ontspannen surf sfeer. Lekker een dagje op het strand door brengen en voor de liefhebbers surfen en bodyboarden.
Rincon de la Vieja en dan de wandeling naar de waterval. Erg pittig om te lopen maar zeker de moeite waard. Wij hebben veel dieren gezien en weinig mensen
corcovado en tortuguero zijn zeker de moeite waard. Wat zeker aan te raden is in corcovade is de bug tour. In het begin van de avond ga je met 2 biologen op stap en deze laten je de mooiste en engste insecten en kikkers zien.
zelf rijden in de auto tijdens het droog seizoen is zeker de moeite waard. Wij hebben veel gezien en alles in ons eigen tempo kunnen doen.
Bedankt voor 't antwoorden. Ik lees veel verhalen dat je de koffers gewoon de van de band moeten halen. Hebben jullie dit wel gecheckt bij de band of hadden jullie het vertrouwen erin dat ze doorgelabeld zouden worden en wel in San José aan zouden komen?
Kan het te maken hebben, vanwege dat jullie bijbetaald hebben voor comfort?
Naar mijn weten heeft het er niets mee te maken dat we comfort vliegen. Wij hebben het nagevraagd op de heen vlucht. Mocht je twijfelen vraag het dan op het moment dat je in Amerika aangekomen bent. Wij hebben het bij de customs gevraagd. Op de terugvlucht zijn we er maar vanuit gegaan dat het goed kwam. We hadden geen korte broeken nodig bij terugkomst
Op het vliegveld wordt geen onderscheid gemaakt tussen Economy-, Comfort- of bussines- passagiers voor wat betreft de handling van de koffers.
Houston en Atlanta zijn de vliegvelden waar je niet met je koffers hoeft te sjouwen, de koffers worden doorgelabeld. Maar alleen als je met dezelfde maatschappij doorvliegt. Delta+KLM en United+Continental worden als dezelfde maatschappij beschouwd.
Newark en Miami: hier moet je wel zelf de koffers van de band halen en weer even verderop opnieuw afgeven, ook al vlieg je met dezelfde maatschappij door.
Tip: vlieg niet via Miami, dit is een vliegveld waar ze niet weten wat “klantvriendelijkheid” is.
Mijn ervaring is dat men op Miami toch wat klantvriendelijker is dan de op Atlanta. Zeker als het om douane controlle gaat. Grappig hoe ervaringen kunnen verschillen.
Toen Martinair nog op Costa Rica vloog, moest je wel overstappen in Miami. Ik heb dat verscheidene keren gedaan en er van alles meegemaakt. Grote mitrailleurs tegen mijn borst geduwd gekregen, krijsende beambten die me overal en nergens heen stuurden, als vee voortgedreven, een kennis van mij werd van haar kleren ontdaan en van binnen en buiten gefouilleerd: wilt u even uw benen wijd doen", eindeloos in een hokje wachten op de beambte totdat hij de moeite nam mijn paspoort nog eens te controleren en me daarna weer “vrij” liet. Handbagage die ze gewoon van de band af lieten vallen, maakt niet uit of het nu je laptop is of breekbare spullen.
Nee, 100 keer liever Atlanta of Houston, de controle is streng maar het personeel gedraagt zich correct.