Wij gaan voor 3 weken naar costa rica. Het is vrij lastig te bepalen wat we willen zien. Zoveel lijkt ons interessant! Ons schema in wording ziet er nu zo uit:
alajuela
poas volcan
puerto viejo de sarapiqui
tortuguero
la fortuna
volcan arenal
monteverde
playa tamarindo
montezuma
jaco
manuel antonio
alajuela
Deze ronde is een eerste opzet en zal dus nog wel veranderen. De ronde gaat door noordelijk costa rica. Alles is niet mogelijk in 3 weken, maar welke must sees missen we zo? Welke punten zijn beter om te vervangen, waarvoor en waarom?
We huren daar een auto, dus vervoer mag geen probleem zijn.
Ik begrijp verder dat tortuguero niet met de auto bereikbaar is. Hierover heb ik ook een aantal vragen:
waar laat je de auto dan?
hoe kom je dan in tortuguero?
aan welke kosten moet je hiervoor denken?
zijn er belangrijke punten waar je aan moet denken?
Tortuguero kun je beter helemaal in het begin georganiseerd doen. Dat scheelt weer autohuur.
Je laat je auto dan afleveren na het bezoek aan Tortuguero, in Guaplies waar je nog een
laatste lunch hebt.
Montezuma, Jaco en Manuel Antonio zijn nu niet echte must see locaties.
Beter te kiezen voor het iets zuidelijker gelegen Dominical, Uvita of Ojochal.
We hebben onze auto al voor de hele vakantie gehuurd, dus later af laten leveren zal niet meer gaan. Ik moet daarbij aangeven dat ik het ook wel plezierig vind dat we direct de vrijheid van een auto hebben en niet moeilijk hoeven te doen.
Ik heb wat vragen over de plaatsen die je noemt. Wat vind je minder aan Montezuma, Jaco en Manuel Antonio en waarom vind je Dominical, Uvita en Ojochal juist beter? Ik moet zeggen dat ik deze plaatsen nog niet tegen gekomen ben, dus ik weet niet wat daar te zien is.
Montezuma is een beetje verlopen oude hippie plaats.
Iets verder op bij Playa Teresa is het wat beter. Veel surfers en backpackers.
Jaco is een drukke badplaats waar vooral ook veel surfers komen. In het weekend zit
het hier bomvol met mensen uit San José
Manuel Antonio is ook heel druk, vooral met Amerikanen. De stranden in het park zijn wel erg mooi.
In Dominical is het wat rustiger, maar het is ook een surfdorp.
Iets meer naar het zuiden heb je meer natuur. Bijvoorbeeld het park Ballena.
Ook zijn hier kleine rustige strandjes.
Afgelopen december ben ik in Costa Rica geweest. Heel gaaf! Gereisd met een Costaricaans stel uit San Jose die een tijd in Nederland gestudeerd hebben.
Vanuit San Jose naar volkaan poas geweest, was mooi, maar eenmaal de volkaan gezien is er niet heel veel meer te doen.
Vervolgens naar Manuel Antonio, mooie stranden, relaxte sfeer.
In Monteverde een canopying tour gedaan met 100% adventure, doodeng, maar heel gaaf!! (7 ziplines waaronder de langste ziplijn van latijns Amerika: 1.7 km lang)
In La Fortuna een horseriding tour gedaan en gerelaxt in een Spa en in door volkanen verwarde rivieren.
Vervolgens weer terug naar San Jose en vanaf daar gevlogen naar torteguero, vliegen was goedkoper dan met de boot en het was een klein vliegtuigje, dus alleen die ervaring al was de 40dollar zeker waard! Nature Air is de maatschappij, vlucht duurt zo’n 20 minuten.
In Torteguero hoop dieren gezien! Apen, luiaard, krokodillen etc, gave jungle.
Vanaf tortuguero met een taxiboot naar Limon, daar met auto opgepikt door het costaricaanse stel (waren niet mee naar Torteguero) en doorgereden naar Puerto Viego, heel mooi daar, surfersdorpje, reggea-style, gezellig, mooie stranden, gezellige tentjes. En vanaf daar doorgereisd naar Panama.
In 10 dagen heel Costa Rica zien: niet mogelijk!! Heel hard rondrijden, veel asfalt zien, maar nergens echt de tijd nemen om het land werkelijk te leren kennen.
Na 10 jaar ken ik Costa Rica nog niet eens helemaal.
tortuguero
la fortuna
volcan arenal
monteverde
playa tamarindo
montezuma
jaco
manuel antonio
Dat zijn dus de plaatsen waar je nou net niet heen moet gaan, tenzij je graag opgenomen wilt worden tussen de vele andere toeristen.
Zo maar een paar alternatieven:
Manzanillo, mooi dorpje aan de Caribische kust
Puerto Viejo de Sarapiqui: veel natuurparken, mooie omgeving
Rincon de la Vieja: die andere vulkaan waar de vulkanische activiteit goed is waar te nemen.
Tambor, bv. bij Fidelito Ranch, om er het vaquero-gevoel te krijgen ( vaquero=cowboy)
Ojochal-Uvita-Dominical: Dominical een beetje een hippie dorp, Uvita sterk opkomend, maar niet super toeristisch dorpje, Ojochal, een slaperig dorpje in de jungle: in deze omgeving is heel erg veel te doen: Mangroven met veel wildlife, walvissen, dolfijnen, schildpadden spotten, watervallen volop, canopy toer van 4,5 km lang, goede restaurantjes, eindeloze strandjes, enz. enz.
Pavones: helemaal in het zuiden, eerst over een hobbelweg, maar dan kom je ana het einde van de wereld, bijvoorbeeld Rancho Burica. Super plek!
San Vito: onbekend plekje, maar toch een heel mooi park: Wilson Botanical Garden. Indianen dorpjes in de buurt.
San Gerardo de Rivas: bergwandelingen en veel vogels
San Gerado de Dota: 's avonds flink koud, overdag lekkere temperatuur. Nevelwouden, tegenhanger van Monteverde maar dan niet toeristisch. De quetzal spotten!
Turrialba en omgeving: weer zo heel anders. De vulkaan rookt flink, raften, oude indiaanse stad bezoeken: Guayabo.
En onderweg kom je allerlei mensen tegen met nog veel meer leuke tips!
Of vraag het aan de Nederlandse reisorganisaties, hier in Costa Rica: zij kennen als geen ander de weg!
Wij zijn momenteel aan t genieten van de laatste dagen van onze 3 weekse rondreis door costa rica. Ben t niet met je eens Otto… Sommige plaatsen die jij noemt die je moet vermijden zijn juist de plaatsen die wij erg leuk vonden! Onze route was: alajuela-tortuguero- la Fortuna-monteverde-Manuel antonio- drake bay (en vanuit daar naar corcovado en cAno island-san Jose-cahuita-vliegveld. Ja misschien zijn sommige plaatsen toeristisch maar dat zijn ze ook niet voor niets geworden! Stuk voor stuk vonden wij ze allemaal erg leuk!! Wij hebben trouwens alles met publieke en/of shuttlebussen gedaan. Heel veel plezier alvast in dit prachtige land!