Graag commentaar van Costa Rica experts!

Ha allen,
Nogmaals, wie heeft tips en kan ons helpen deze lijst in te krimpen… hij is te lang! Of zijn er wellicht must sees welke we missen? Graag tips!!!

Groeten, Marcel en Susan

Geplande trip (3 weken) per OV:

Costa Rica

  • Alajuela (1e overnachting, 11 april, Dia de Juan Santamaria)
  • Santa Elena/ Monteverde (Canopy Tour, reserves)
    Jeep-boat-jeep combo
    **- La Fortuna/ Arenal
  • Los Chiles
  • Puerto Viejo de Sarapiqui/ La Virgin (o.a. rafting, Rio Sarapiqui)
  • Guapiles
  • Tortuguero (Parque Nacional)
  • Cahuita/ Puerto Viejo de Talamanca**
    Panama**
  • Bocas del Toro
  • Boquete**
    Costa Rica**
  • Puerto Jimenez (Parque Nacional Corcovado)
  • Ojochal/ Dominical
  • Quepos**
    2 mei vlucht naar Nederland

Costa Rica expert wil ik me niet noemen, maar mijn vriend en ik hebben ook 3 weken met openbaar vervoer (voornamelijk bus) door CR rondgetrokken.
Wij zijn geweest in:

  • San Jose (niets bezocht/bekeken, alleen 2 nachten geslapen) en vanuit daar Alajuela (waterfall gardens en NP vulkaan Poas) bezocht
  • NP Tortuguero
  • Fortuna (vulkaan Arenal)
    (vanuit Fortuna via jeep-boat-jeep combi naar)
  • NP Monteverde en NP Santa Elena (hanging bridges)
  • Montezuma
  • Quepos (NP Manuel Antonio)
  • Puerto Jimenez (Cabo Matapalo, halverwege naar Corcovado)

Wat ons betreft waren NP Tortuguero, Fortuna en Quepos dé hoogtepunten van onze reis! Ons eigenlijke plan was trouwens om ook nog naar Rincon de la Vieja te gaan, maar uit tijdgebrek hebben we dat uit ons programma geschrapt. Want groot nadeel van het reizen met bussen is dat het echt ontzettend veel tijd kost. Om maar eens een voorbeeld te geven: om van Quepos naar Puerto Jimenez te komen zijn we 12 uur (!) bezig geweest, en na 6 busoverstappen strandden we in Golfito vanwaaruit we pas de volgende dag de ferry naar Puerto Jimenez konden nemen…

Om dit alles in drie weken te proppen is denk ik te veel, helemaal als je met het openbaar vervoer wilt reizen.
Natuurlijk zijn de “must seens” in jullie reis opgenomen, zoals De vulkaan Arenal, Monteverde en Tortuguero, Puerto Viejo, Corcovado en ook wel Bocas del Toro.
Indien je met de bus/vliegtuig wilt reizen kun je misschien eerst vanuit Alajuela naar Tortuguero gaan en dan vandaar uit naar de Arenal/la Fortuna. Dan reis je verder naar bijvoorbeeld Monteverde of de Rincon de La Vieja. Want deze laatste vulkaan is ook zeer de moeite waard om te bezoeken: kokende modderpoelen enz, de vulkanische activiteiten zijn overal waar te nemen. Vandaar uit weer afzakken naar het zuiden. Quepos is leuk om een dagje te zijn: bezoek het park Manuel Antonio. Verder is Quepos niet zo veel, erg druk en toeristisch. Daarna met de bus richting Dominical/Uvita of Ojochal ( wij wonen in Ojochal). Van hier uit kun je met een boot het nationale park Corcovado bezoeken, snorkelen of duiken bij Caño Island, de mangroven van de Rio Sierpe bezoeken en daar kom je dan wellicht krokodillen, kaaimans, boa constrictors, luiaards, apen en heel veel soorten vogels tegen. Of te paard naar de watervallen c.q. het strand. Of lekker luieren op een van de vele mooie strandjes. Vanuit deze streek rij je dan met de bus via San Isidro weer terug naar San José om halverwege een tussenstop te maken in San Gerardo de Dota. Hier vind je hetzelfde klimaat als in Monteverde: het regenwoud waar je de beroemde quetzales kunt zien. San Gerardo de Dota is nog onbedorven en helemaal rustig. Na een dag San Gerardo de Dota reis je verder Puerto Viejo/Cahuita, via eventueel een tussenstop in Cartago of omgeving. Vanuit Puerto Viejo of Cahuita reis je dan weer naar Panama, Bocas del Toro. Vandaar uit weer terug naar San Jose.
Je kunt met de normale buslijnen rondreizen, maar er zijn ook kleine busjes die van de ene plek naar de andere plek rijden en je afleveren bij jouw hotel. Voorbeeld is Easy Ride en Greyline. Zoek maar eens met Google. Je betaalt meer maar bent veel sneller op de plek van bestemming. Verder vliegen Sansa en NatureAir vanuit San José naar heel veel plekken.
Veel plezier in Costa Rica,
Anja en Otto
www.elmonofeliz.com

Afgelopen zomervakantie ben ik in mijn eentje een maand door costa rica getrokken. Mijn afraders zijn: Tamarindo, Amerika is hier al, het heeft geen gezelligheid. Puerto Viejo de Talamanca, ook ongezellig. Je kunt beter in Cahuita verblijven en dan een keer smorgens de bus pakken naar Talamanca en dan 's avonds weer terug, want er is niets aan. Cahuita is echt bijzonder.

Waar je echt geweest MOET zijn: Cahuita, mijn nummer 1. Ik sliep bij Spencers place, super.

  • Santa Elena cloudforest. Je kunt met een zaklamptocht mee in de avond en dat is echt super. Heb ik 2x gedaan. In Monte Verde heb ik de canopy gedaan, maar nooit meer. Ik ben er niet weg van, veel te hoog, en het is ook niet eco. Niet dat ik een geitenwollensokken figuur ben, maar door het geluid van dat scheren over de staalkabels is er geen dier meer in de buurt.
    Nog een aanrader: de hangende bruggen van Arenal. Echt super leuk en mooi. Heb een grote kat gezien, weet niet wat voor één. Het uitzicht is ook prachtig en je kan het makkelijk alleen doen.
    Als je in cahuita bent moet je even vragen hoe laat het reservaat opengaat. Ik geloof rond 6 uur. Je moet dan de eerste zijn (dat ben je dan ook) voor een prachtige zonsopkomst en de brulapen die daar dan wakker worden. Je staat dan gewoon onder de boom en ze zitten daar met een grote groep. Super gewoon. Ze willen je vast een tour door het reservaat aanbieden, maar het maar 1 pad en dat kun je makkelijk zelf lopen. Je kan daar toch niet het woud diep in.
    Oja, vanaf Arenal kun je een trip boeken naar Cano Negro in het noorden en dat móet je echt doen!!! Zoveel dieren wat je dan ziet. Op een gegeven moment heb je gewoon zoiets van, O weer een luiaard, O weer een kaaiman. Echt super, niet te geloven dat het allemaal echt is. Ook een aanrader dus. In de middag ben je weer terug in arenal.

Ik ben niet in Tortuguero geweest omdat het te duur was en het was eigenlijk niet zonder tour te doen in je eentje. Op televisie heb ik bij Floortje Dessing gezien dat je eigenlijk wel echt naar het Corcovado natuurgebied moet. Daar heb ik spijt van dat ik niet geweest ben.
Rincon de viejo is ook een aanrader. Pruttelende klei en een mooie wandeling naar de laguna van de waterval. Niet te geloven dat dat echt bestaat. Het beklimmen van de vulkaan doen niet veel mensen, want dat duur echt heel lang. Een uur of 8 ofzo of nog langer.

Ben jaloers!!! Kan nog uren schrijven over van alles en nog wat. Mijn reisverhaal staat op hyves. jessica de koning 29 jaar purmerend. Dan staat het bij mijn blog. Het zijn verschillende blogjes.

Als je nog meer vragen hebt over bijvoorbeeld accomodatie dan hoor ik het wel.

               groetjes en heeeeeeeeeeel veel plezier!!!!!!!!!