Reis naar Costa Rica

Hallo,

Volgend jaar wil ik met mijn vriendin naar Costa Rica op vakantie. We hebben ongeveer 2 tot 3 weken de mogelijkheid om er rond te reizen. Echter zijn er een hele hoop vragen;

wanneer is de beste reistijd ?

Wat zijn de beste reismogelijkheden (OV of eigen vervoer)?

Kan je daar ter plaatse hotels boeken of moet je dit echt in NL doen?

Wat is beter, een groepsreis bij een reisorganisatie of zelf rond reizen en is dit te doen?

Wat moet je absoluut niet missen als je in Costa Rica bent?

Bij welke reisorganisatie is Costa Rica het beste te boeken?

groetjes,

Bootje

Beste,

  • Wij vonden rondreizen met eigen vervoer geweldig.
  • In onze reistijd 10/12 tot 26/12 hebben we geen probleem gehad met overnachting ter plaatsen te zoeken.
  • Ik kan geen reden bedenken waarom ik een groepsreis zou doen in Costa Rica (misschien als je graag veel mensen rond je hebt), In de parken kan je meestal ook een gids nemen en soms is dit ook per groep.

Vluchten met Continental Airlines via vliegtuigtickets.com, Brussel-New Ark/ Newark-San Jose.
Voor de eerste nacht (of 2) is het gemakkelijk om een hotel/bed&breakfast te boeken. Wij werden door een taxi (door het hotel geregeld) opgehaald aan de luchthaven. Ook onze huurauto hebben we via ons hotel op voorhand geregeld zodat die de volgende morgen klaarstond aan ons hotel.
Dit was onze eerst B&B http://www.lagaritabedandbreakfast.com/. Alles perfect geregeld,
voor Costa Rica een iets hogere prijsklasse als vele Cabinas en pensions, maar wel met zwembad , service airporttaxi en huurauto, lekker ontbijt (veel fruit), wel op de buiten (afgelegen). Dos palmas is ook zo’n hotel in de buurt van de luchthaven.

De andere nachten van onze reis zochten we onderweg. Het is gemakkelijk om een lonely planet of zo mee te nemen met wat overnachtingsmogelijkheden en tips per stadje. Wij gebruikten: Let’s Go Costa Rica on a Budget (voor de slaapplaatsen), Capitool en National Geographic. We vonden elke avond probleemloos en snel een slaapplaats met prijzen van 20 tot 40 dollar voor een kamer voor 2, budgetkamers geen luxe maar voor rond te reizen goed en je krijgt een goede band met het land als je niet in de luxehotels verblijft.

De huurauto was een Hyundai Tucson 4x4 (je kan ook een type kleiner huren,ook 4x4).
We namen al de mogelijke verzekeringen (die niet bij de basisprijs zijn inbegrepen) en na even twijfelen huurden we ook de Gps erbij, bij de auto kregen we gratis een gsm met een belkaart waar we gratis mee konden bellen binnen Costa Rica.
We kregen stukken aan de auto , ik heb in de voormiddag 2 telefoontjes gedaan naar de maatschappij (adobe rent a car) en dezelfde dag kregen we een nieuwe wagen (prima service).
Normaal reizen we altijd met een kaart maar deze keer waren we toch heel blij dat we de Gps erbij hadden genomen, wat een gemak,tijdsbesparend, hotels staan erop, de tijd dat je nog te rijden hebt. De bekendste bezienswaardigheden staan wel aangegeven maar in de centrale hoogvlakte heb je echt plezier van de Gps want daar staan de dorpjes slecht of niet aangegeven en er is veel eenrichtingsverkeer in de stadjes.
De wegen zijn er goed op enkele uitzonderingen na. Maar ook op de slechte wegen zijn te doen, je moet er alleen wat meer tijd voor uittrekken. De goeie wegen zijn vaak wel bochtig dus verwacht niet dat je 300 km per dag gaat afleggen.

De plaatsen die we bezochten en foto’s op http://mpd.fotopic.net/c1632604.html

2 dagen reis, 15 ganse dagen daar… we hebben veel kunnen zien en doen, 2000km gereden, alles 100% meegevallen.

Pura Vida

Ik zou zeker geen groepsreis doen als ik jullie was. Ben zelf met mijn vriendin 1 jaar geleden in CR geweest voor ook een dikke 2 weken. Zelf met auto gereden, want het land is niet zo groot. Naar Tortuguero kun je niet eens met de auto maar ga je per boot (wat echt supergaaf is als je de juiste Lodge hebt geboekt).

Voor je eerste vragen zou ik zeggen kijk eens op de volgende site: www.las.nl

Daar staan al veel antw. op jouw vragen (beste reistijd, auto etc). Bovendien erg overzichtelijk…

Succes!

Hoi,
Bedankt voor je reactie!!! Heb je voor mij ook een “juiste lodge” voor Tortuguero? Het is een omgeving die wij zeker willen bezoeken tijdens onze vakantie!

Groetjes

Wij reden met de wagen naar La Pavona. Vanaf La Pavona is het een uurtje met de boot (lancha) naar Tortuguero. La Pavona staat niet op alle wegenkaarten. Bij Guapiles verlaat je weg32 naar Cariari, tot in Cariari is het een goeie weg, na Cariari een stenige zandweg van een kilometer of 20 waar je bijna een uur voor nodig hebt voor in La Pavona te geraken. Hou hier rekening mee als je de boot op een bepaald tijdstip wil halen. Wij namen de laatste Lancha om 16u.
Onderweg naar La Pavona hebben we gewoon even gebeld naar Casa Marbella of we daar terecht zouden kunnen voor 2 nachten.
De Lancha zet je af en neemt je weer mee vanaf het terras van Casa Marbella. Casa Marbella ligt in het centrum van Tortuguero, kamers zijn er netjes, vriendelijke en behulpzame gastvrouw en heer, bieden verschillende uitstapjes aan met gids en het ontbijt is inbegrepen.
Prijs:40$ voor een 2pers.kamer.

Lancha :La Pavona - Tortuguero - La Pavona 3000c p.p. (6$)
Parking La Pavona: 8000c voor 2 nachten (16$)

Je kan ook een boot nemen vanuit:
-Cariari
-Puerto Viejo de Sarapiqui
-Moín, bij Puerto Limon (3.5uur enkel)
Maar hier hebben wij geen ervaring mee.

Hoi,
Zeker als je zomers gaat is het heel makkelijk op de bonne foi te gaan reizen (met de lonely planet bv).
Wij zijn ook in Torteguero geweest en als je van natuur houdt is dat echt een van de hoogtepunten!
De boottocht daarheen is al geweldig, je vaart door de jungle, krokodillen (op afstand) en apen… Wij sliepen in Marbella lodge, de eigenaar is een canadese bioloog (Daryl). Hij organiseert ook tochten.
Zelf rijden gaat prima, idd wel 4WD huren. Lekker op je eigen tempo! Hebben ons geen moment onveilig gevoeld.
Manuel Antonio is wel mooi, en lekker relaxpunt, maar ook druk en toeristisch.
Wij hebben nog een paar dagen gebivakeerd een plm 30 km onder Manuel Antonio, Matapalo. Wij sliepen daar in (luxe) safaritenten bij Safari Beach bungalows, direkt aan het strand. Het strand is daar verlaten, palmbomen en waanzinnige zonsondergangen. Supergolven! (Wel voorzichtig zwemmen daar, er schijnt nogal eens iemand te verdrinken daar aan de kust).
Wat we ook echt geweldig vonden was natuurgebied Corcovado, bijna geen toeristen. De tocht daarheen, eerst door de rivier met mangrovebossen en dan via de branding de zee op, spectaculair!!
Heel veel plezier in dit prachtige land!!

Hey,

Bedankt voor je reactie, super!

Moet ik bij zomer alleen bij onze zomer denken of aan het “droogseizoen” in Costa Rica (december tot en met maart)?

Ik ben zelf in oktober van afgelopen jaar in Costa Rica geweest. In die periode was er aan de westkust sprake van overstromingen door de overvloedige regenval. Aan de oostkust daarentegen was het al wekenlang kurkdroog. De Caribische kant heeft dan ook vaak een tegenovergesteld weerbeeld van de westkust. Maar toen we weer weggingen van de oostkust, officieel nog steeds het ‘droge seizoen’ daar, heeft het weer een aantal dagen geregend.

En dat is typisch Costa Rica: er zijn maar weinig landen op de wereld met zoveel verschillende klimaattypes op zo’n klein oppervlak. Je moet er dus altijd rekening mee houden dat tijdens een rondreis het weer verschillende keren kan omslaan. Maar ach, als het een keertje regent is dat ook weer niet zo heel erg, toch?

Hoi allemaal,

Wat een berg goede informatie, dankjewel. Ik denk erover om deze zomer (2009) naar Costa Rica te gaan na goede verhalen van vrienden.

groetjes,
babs

Ja, sorrie voor de verwarring, ik bedoelde juli/aug. dan is het daar regenseizoen, (maar dat viel ons 100% mee). In de winter schijnt het drukker te zijn, maar daar heb ik dus geen ervaring mee.
Bye!

Even voor de duidelijkheid:
regenseizoen aan Pacifische kust (westen) begin juli t/m half september
regenseizoen aan de Caribische kust (oosten) november t/m februari

San Jose heeft dezelfde regen / droge periode als de Pacifische kust dus dat wordt doorgaans als ´de regentijd van Costa Rica´ genoemd maar aan de Caribische kust is het in die periode juist de droge tijd.
Het land is klein je verplaatst je snel van de ene kant naar de andere dus als je niets van te voren vastlegt kun je altijd ´de zon opzoeken´.
Groet Nanouk