Zelf rondreizen CR ?

Hallo,
Mijn man en ikzelf hebben tot nu toe enkel nog maar ervaring met groepsreizen. Wij (leeftijd +/- 30j) zouden in februari 2010 nu naar Costa Rica (en ev. ook Panama) willen reizen (er zelf van uitgaand dat het weer een groepsreis zou worden), maar nu lees ik hier op het forum dat je het zeker zelf zou moeten doen.
Moet je hier niet ‘redelijk bereisd’ voor zijn ? Wij kennen ook geen Spaans en staan toch nog een beetje angstig tegenover het idee, maar we willen natuurlijk wel de mooiste plekjes gezien hebben (en ook de plekjes ver weg van het massatoerisme).
Wat raden jullie aan ? En als je het dan alleen doet, moet je dan met het openbaar vervoer reizen of met een huurwagen ?

Alvast erg bedankt !

In Costa Rica zou ik zeker kiezen voor een huurauto en niet voor openbaar vervoer. Het land is prima te bereizen en het taalverschil hoeft ook echt geen probleem te zijn. Zelf heb ik Costa Rica bezocht met een groepsreis. Het leuke daarvan vind ik (mits je een leuke groep hebt) dat je ook wat aanspraak hebt. Zeker in de afgelegen gebieden in en rond de natuurparken is er 's avond niet zo heel veel te doen. Wanneer je met een groep bent is het dan toch wat gezelliger dan met z’n tweetjes vind ik persoonlijk. Nadeel is uiteraard dat je minder flexibel bent en zelf niet zoveel in te brengen hebt qua programma. Het is een persoonlijke keuze, maar je moet je sowieso niet teveel af laten schrikken voor het zelf rondreizen. Costa Rica is een veel veiliger land dan sommige andere landen in Midden Amerika. De wegen zijn soms slecht, maar dat leidt vooral tot tijdsverlies en niet tot onveilige situaties. Je moet dan denken aan heel veel kuilen en hobbels in de weg waardoor de snelheid niet boven het ‘stapvoets’ gemiddelde komt.

Hallo,

Mag ik ook weten met welke organisatie je een groepsreis gemaakt hebt ?
Dan kan ik daar toch ook nog even naar kijken.

Bedankt alvast !

Ik ben vorig jaar met Fox Vakanties (onderdeel van ANWB) in Costa Rica geweest. Het ging om deze reis. Prima bevallen!

Ik had gehoord dat de groepsgrootte bij Fox wel te groot is… Klopt dat ? Want een groepsreis met 30 personen lijkt me nu ook weer niet alles…

Specifiek in Costa Rica geldt dat de groepsgrootte bij Fox ligt tussen de 15 en 20 personen. In verband met de slechte wegen en de steile klimmen wordt er gereisd met een mid size coaster bus: een bus waar maximaal 20 personen in kunnen. Groepen van 30 personen kunnen bij andere bestemmingen wel voorkomen, maar in Costa Rica niet.

In de prijslijst van de reis die je wilt boeken kun je zien hoe de groepssamenstelling tot nu toe is qua man/vrouw verdeling en leeftijdsverdeling. Zelf ben ik ongeveer even oud als jij, en mijn vriendin en ik hebben specifiek gezocht naar een wat jongere groep.

Zelf ben ik op mijn 28e (2 jaar geleden, auw) een maand met backpack door CR gereisd. Tijd van mn leven gehad. Ik wilde daar ook mijn Spaans oefenen, maar overal waar ik kwam spraken ze Engels. Dat oefenen is er dus niet van gekomen. Ik nam steeds de bus, maar als ik het over zou doen en mijn vriend mee zou nemen zou ik zeker een huurauto nemen. Dat is nog eens mijn droom. Momenteel ben ik met mijn online fotoboek bezig en zit echt met weemoed terug te kijken naar die tijd. Je lacht iedereen die met een groepsreis mee is uit. Het is heerlijk om alleen te doen, zo makkelijk. Het is maar 1,5 x groter dan Nederland, dus kun je, als je geen plan hebt, gewoon kris kras door het land reizen. Ik zou zo mijn buurmeisje van 11 die kant op laten gaan, heel veilig. Althans, dat is mijn ervaring. De handjes zitten wel los, dus pas goed op je spulletjes en dan komt alles goed. Als jullie nog vragen hebben, stel ze maar, want ik zit er vol van.
Ik ben jaloers en wens jullie en hele toffe vakantie toe. Jammer dat je nog een jaar moet wachten!!!
Echt DOEN DOEN DOEN!!!
Groetjes, Jessica

Wij zijn ook bezig met het plannen van een maand Costa Rica. We gaan op eigen initiatief en kijken daar wel welke tours we ter plekke boeken. Het is immers laagseizoen (13 juli-10 aug) en het schijnt dan overal rustig te zijn.

We zijn van plan om het volgende te bezoeken:

Arenal/Monteverde
Rincon de la Vieja
Isla Omepete/Granada (Nicaragua)
Tortuguero
(Misschien Puerto Viejo de Talamana en Bocas del Toro (Panama))
Corcovado
Manuel Antonio

Afhankelijk van hoeveel tijd we hebben, we gaan nl maar 4 weken, zullen we misschien wat moeten schrappen (Rincol de la Vieja zou dan in aanmerking komen met Bocas del Toro op de schraplijst denken we).

We zullen alleen onze eerste overnachting vanuit NL regelen en de rest doen we gewoon ter plekke. Zo heb ik ook in Peru gereist een paar jaar geleden en is mij prima bevallen. Wat Jessica ook zegt: ‘je lacht groepsreizen uit’.

Waar we nog wel aan twijfelen is in welke volgorde we deze plekken zullen aandoen (dus als iemand tips heeft) en hoe (dus met OV of eigen huurauto). Het is natuurlijk zonde als je een auto huurt en vervolgens 3 dagen in zo’n park zit zonder er gebruik van te maken.

Mijn advies zou zijn als je met zijn tweetjes bent en tot nu alleen groepsreizen hebt gedaan om de tussenoplossing te doen. Zo hebben wij het gedaan:

We zijn diit keer ‘op maat’ op reis. We hebben een reisbureau in Costa Rica gevonden wat o.a. een budgetreizen heeft samengesteld. Met een reisorganisatie vonden we na veel uitzoekwerk dit keer te duur en als je zoals wij graag zelf bepaalt wanneer, waar en hoelang je wilt stoppen, dan is een rondreis met een groep niet echt de goede manier.
Op internet het reisbureau “Costa Rica op maat” van de Nederlander Johan Oosterbosch gevestigd in Costa Rica, wat voor ons een uitstekende invulling geeft aan datgene waaraan wij zo gehecht zijn: veel vrijheid! Zijn aanbieding van 16 dagen vinden wij wat te kort gezien de lange reistijd over de Atlantische oceaan en het grote tijdsverschil. Het is voor hem geen enkel probleem om de reis uit te breiden naar de door ons gewenste 22 dagen.
Op een buitengewoon prettige en snelle manier zijn wij het eens geworden over de door hem voorgestelde reisroute en verblijfsduur m.b.t. de overnachtingen. Dit alles tegen een zeer acceptabele prijs. Kortom de route is opgesteld en alle hotels c.q. overnachtingen met ontbijt zijn door Johan geboekt.
Voor het vervoer is door hem ook een kleine 4 x 4 (Daihatsu Terios) gehuurd. Zelf regelen we de vliegreis met Iberia (tussenlanding in Madrid). Voor onze eigen rekening ter plaatse zijn de kosten van de overige maaltijden, de verzekering en brandstof voor de auto. Al met al een buitengewoon prettige manier van reizen en vakantie. De hotels, de auto en de route zijn geregeld en verder alle vrijheid. Voor elke verblijfplaats krijg je informatie wat je zou kunnen ondernemen, maar niets is een must.

Kijk maar eens op onze site www.bjusterbaarlik.nl (niet commercieel) hoe wij het allemaal hebben ervaren. Hier staan ons reisverslag, veel foto’s en een lijst met tips.
Heel veel plezier bij de voorbereidingen.

Ik snap niet zo goed waarom je groepsreizen zou moeten uitlachen… In Costa Rica kun je prima rondreizen: in je eentje, met z’n tweetjes, met het hele gezin, de hele familie of een grote groep. Ieder z’n ding. Ik ga soms individueel op reis zonder vooraf bedacht plan en soms met een georganiseerde rondreis in een groep, maar ik krijg nooit een lachstuip als ik mensen zie die het anders doen dan ik.

(Misschien Puerto Viejo de Talamana en Bocas del Toro (Panama))

Waar we nog wel aan twijfelen is in welke volgorde we deze plekken zullen aandoen (dus als iemand tips heeft) en hoe (dus met OV of eigen huurauto). Het is natuurlijk zonde als je een auto huurt en vervolgens 3 dagen in zo’n park zit zonder er gebruik van te maken.
[/quote]

Hoi Galois,
Misschien willen jullie naar Talamanca. Naast Talamanca ligt Cahuita. Eigenlijk zou je beide een dag en een nacht moeten meemaken zoals ik dat heb gedaan. Ik ben rennend terug gegaan naar Cahuita en daar een paar dagen gebleven, echt vakantie, mijn favoriete bounty strand. In Talamanca staat nog net geen Mc Donalds en Cahuita heeft geen pinautomaat. Het zijn twee uitersten. Cahuita kent bijna geen verkeer, bestaat uit een onverharde hoofdstraat en een paar zijstraatjes en is heerlijk. Maar ja, dat hangt natuurlijk af van je smaak. Ook als je met zn tweeen bent is het geweldig. Eigenlijk zou je dat de laatste 2 nachten moeten doen. Het is uiteraard mijn eigen mening hoor. De bomen groeien tot in zee op het eerste stuk strand na. Dat is ongeveer 5 meter breed en prachtig. Het stadje ligt op 50 meter van het national park af. Daar hangen luiaards, slangen en apen in de bomen. Als je om 6 uur smorgens het park in gaat dan zijn de brulapen nog aan die kant van het woud. Die brullen prachtig en dat krijg je goed op je camera. Je kan een lange wandeling maken door het woud, ik zou niet weten wat er onveilig aan is. Ja misschien een paar mieren die je bijten en voor heel veel akelige jeuk zorgen. Rond zonsondergang lekker in het water zitten en je lichaam met het fijne zand scrubben. OOOOOO echt geweldig. Ja ik ben voor Cahuita en niet voor het toeristische Talamanca. Je kan in Cahuita een brommertje huren en naar Talamanca rijden. In Cahuita heb je ook tentjes om te eten en barretjes om uit te gaan. Ik sliep in Cahuita in Spencers Seaside lodge vlak bij de zee. Er zat alleen een tuin met hangmatten tussen mijn kamer en de zee. Voor iedereen een aanrader. In Talamanca sliep ik in Cabinas Jacaranda, echt prachtig. Dit verwacht je niet achter het grote stalen hek wat voor veiligheid 's avonds dicht zit. Het staat beide in de Lonely Planet dus kun je het zo vinden.

Door de Costa Ricanen wordt Cahuita afgeraden ivm veiligheid. Dit is grote flauwekul en echt achterhaald. Het heeft volgens de inwoners met racisme te maken. Door de Caribische invloed zijn de Cahuitanen bruin. Het zijn gezellige en rustige Bob Marley’s en die muziek hoor je dus ook overal vandaan komen. Momenteel wordt Cahuita wel meer opgenomen in de routes van reisbureaus, dus hoop ik dat het er nog net zo rustig is.

Ik klink alsof ik aandelen heb in Cahuita, maar dit moet je gewoon echt meemaken. Meer dan dit kan ik niet voor Cahuita doen.

Costa Rica is heel goed en veilig te bereizen. Ik zou mijn buurmeisje van 14 zo die kant op laten gaan. Bij wijze van spreken dan. En die auto zou ik toch huren. Je zit niet vast aan de bustijden en strand niet ergens omdat ze niet verder rijden. Maar met de bus is het ook goed te doen hoor, het is een keuze in luxe, ik heb geen idee wat een auto huren kost. Ik ga het in ieder geval wel doen als ik er ooit nog eens heen ga en dan met mijn vriend.

Maar goed, succes en in ieder geval heeeeeeeel veeeeeeeel plezier!!!

Niet zo serieus hoor. Het was maar bij wijze van spreken. De mensen die ik gesproken heb die met een groepsreis meegingen baalden er van dat ze Costa Rica niet zelf deden. Ze baalden er van dat ze op sommige plaatsen niet langer bleven. Costa Rica is zo goed zelf te doen omdat het zo klein is. Ik zeg ook niet dat een backpacker “beter” is dan iemand die het laat organiseren. Iedereen het zijne. Het gaat hier vooral om Costa Rica en niet over een Madagascar waar je dagen moet wachten voor de bus rijdt omdat die alleen rijdt als ie vol zit en iedereen Frans spreekt zonder een druppel Engels.

Zelf rondreizen in CR is een makkie, je koopt een Lonely Planet, en je zet zelf makkelijk een reis in elkaar. Zoals gezegd: De afstanden zijn kort.
Ik heb dit gedaan met de bus, auto huren ben ik tegen, want je mist
het contact met de “normale” Costaricaan.

Ik ben ook in een paar plaatsen geweest waar de normale toerist niet zo snel komt. Upala, Nuevo Arenal en Bijagua. Ik spreek geen Spaans, maar kon me er prima redden.

Cahuita vond ik ook te gek: Zo’n laid-back sfeer maak je niet vaak mee.

Hans.

Als je een auto huurt moet je goed opletten hoe de prijs is opgebouwd. Vaal wordt namelijk een prijs genoemd maar dan komt dara nog eens een bedrag overheen voor allerhande verzekeringen. Er zijn zelfs verhuurbedrijven die een autobandenverzekering hebben.
Als je een goede auto wilt huren tegen een scherpe prijs, incl verzekeringen en zonder poespas dan moet je eens kijken op de volgende website: http://www.dospalmascr.com/lagarita/nl/car.htm.
Je wordt van het vliegveld opgehaald door Peter, de eigenaar van Dos Palmas. De volgende ochtend staat je huurauto klaar bij het hotel.
Dos Palmas is onderdeel van www.hollandhotelscr.com , een organisatie van zo’n 15 hotelletjes en bed&breakfasts in Costa Rica. Je kunt op eigen gelegenheid en in eigen tempo deze Holland Hotels bezoeken. De eigenaren kennen hun omgeving goed en kunnen je dan ook vertellen waar de mooiste plekjes zijn, vaak staan die in geen enkele reisgids.
Veel plezier

hey daar

ik ga zelf 18juli aanstaande naar Costa Rica/panama
wij hebben de reis samengesteld met johan www.costaricaopmaat.nl
wij hebben zelf gezegt wat we wilde zien en johan heeft de hotels en logde`s erbij gezocht
onze reisschema is
San Josè
Tortuguero
P V de Talamanca
Isla colon http://www.heliconiidae.com
P V de Talamanca
P V Sarapiqui bezoek aan http://www.heliconiaisland.nl
La Fortuna
Ricon de La Vieja
Monteverde
Manual Antonio
San Josè
We reizen met openbaarvervoer.per Bus, en gaan vooral de natuur in.
na lang overleg hebben we besloten Corcovado niet te doen. ivm prijsverhoging(500E)(vliegen max 12kg) of 2 dagen verlies door er met bus heen en terug te gaan we gaan 4 weken hele reis is met ontbijt voor 900E p/p exclusief vliegticket en bijna alleen mooie stukken
Ik kan iedereen wel aanraden om met Johan te spreken kan alles naar wens invullen hiervoor kan je offertes aanvragen en aanpassen naar eigen wens.
hoop je hierbij nutige info te hebben gegeven alvast een fijne vakantie :slight_smile: